2021-07-04, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag har en sådan där hårtrimmer som jag ställde in på runt 5 mm innan jag rakade allt där nere, och sedan körde jag med vanligt raklödder och hyvel för att ta bort resten. Provade vaxning en gång, men det kändes mest obehagligt efteråt.

Numera rakar jag bara med trimmern. Jag tycker att det är skönare med lite hår som är långt nog att inte bli stickigt.

Vill du länka till var man kan köpa en sån? 😀

Förresten, jag har hört att efter att man vaxat sig bör man undvika sol en tid. Vet du, eller någon annan, om det stämmer?
Citera
2021-07-05, 13:58
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karm13
Vill du länka till var man kan köpa en sån? 😀

Förresten, jag har hört att efter att man vaxat sig bör man undvika sol en tid. Vet du, eller någon annan, om det stämmer?
Visst!

Jag köpte en Braun Series 5, när den var på rea. Den har fungerat bra, och den är prisvärd. Fick med en bra hyvel och två blad till den också.

https://www.elgiganten.se/catalog/personvard/rakapparat-och-trimmer/se-harklippare/harklippare

Min förra Braun höll i 18!år innan själva klipphuvudet inte ville vara med längre. Fast då var det bara vissa perioder då jag hade en rakad skalle och balle.

Angående sol, så får du prova dig fram. När jag rakar huvudet och går ut i för stark sol så kan jag få små sår. Jag försöker vänja huden stegvis. Hur det är med underlivets hud vet jag inte.
Senast redigerad av BIB3l 2021-07-05 kl. 14:05.
Citera
2021-07-05, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Visst!

Jag köpte en Braun Series 5, när den var på rea. Den har fungerat bra, och den är prisvärd. Fick med en bra hyvel och två blad till den också.

https://www.elgiganten.se/catalog/personvard/rakapparat-och-trimmer/se-harklippare/harklippare

Min förra Braun höll i 18!år innan själva klipphuvudet inte ville vara med längre. Fast då var det bara vissa perioder då jag hade en rakad skalle och balle.

Angående sol, så får du prova dig fram. När jag rakar huvudet och går ut i för stark sol så kan jag få små sår. Jag försöker vänja huden stegvis. Hur det är med underlivets hud vet jag inte.

Ok, tack, jag ska ta mig en funderare på den där! Och sen prova mig fram med solen, som du säger.

Har du (eller någon annan) förresten någon erfarenhet av att ta bort hår på strupen? Ja, jag fattar att jag kanske låter som en brud nu men, jag tänkte bara såhär, om man vaxar bort det som ändå sitter där, finns det en risk för att man kan uppleva att man får svårt att andas? Så att man är lite förberedd på det bara!
Citera
2021-07-10, 18:36
Bannlyst
Hur tar ni bort könshår?

Vaxar ni där också?
Citera
2021-07-10, 22:41
Medlem
Citat:
Hej!

Jag provade att vaxa mig över magen en gång, det gjorde sanslöst ont! Nog för att om man vill bli fin får man lida pin men ja, det får gärna göra liiite mindre ont.

Så därför undrar jag om någon med erfarenhet av att ha tagit med hyveln först och ryckt ut själva rötterna, upplevde ni någon skillnad eller kändes det likadant?

Passar även på att flika in en annan fråga, om man har strån runt bröstvårtorna, är det bara nån kräm som gäller där?

För vaxa över dom kommer KNAPPAST i fråga.... Där går gränsen!

Dock har jag hört att det var nån kräm, om det kan ha varit nån från Veet som gav brännskador! 😲 Som ni säkert förstår är det inget jag vill ha så jag skulle bli jätteglad om ni kunde rekommendera mig ett alternativ! 😀

Raka innan gör ingen skillnad. Plus håren lär blir alldeles för korta. Det som hjälper är att ha vaxat innan och till nästa gång skrubba lagom ofta (för mycket gör att håren sitter hårdare). Delvis sitter håren lösare nästa gång och du är mer härdad.

Jag är en hårig man som vaxar hela kroppen regelbundet. Gjorde ont nån gång i början. Bara härda ut, man vill inte gå runt å vara äcklig
Citera
2021-07-12, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Raka innan gör ingen skillnad. Plus håren lär blir alldeles för korta. Det som hjälper är att ha vaxat innan och till nästa gång skrubba lagom ofta (för mycket gör att håren sitter hårdare). Delvis sitter håren lösare nästa gång och du är mer härdad.

Jag är en hårig man som vaxar hela kroppen regelbundet. Gjorde ont nån gång i början. Bara härda ut, man vill inte gå runt å vara äcklig

Hur gör du för att ta bort håret runt bröstvårtorna och hur lång tid skulle du säga att det tar innan man vänjer sig? Jag minns att det t.om. blödde lite när jag drog över magen.
Citera
2021-07-12, 15:41
Medlem
Citat:
Hur tar ni bort könshår?

Vaxar ni där också?
Jag har nyligen gjort det första gången på ”salong”, brukade tidigare raka av könshåret helt men kommer fortsätta att vaxa istället. Smärtan var okej, inte mycket irriterad hud och betydlig lenare efteråt än en rakning (så att det är svårt att inte känna på sig själv).
Känns svårt att vaxa på det området ensam, mycket lös skrynklig hud som behöver sträckas ut för att få bra resultat, minst tre händer är nog bra att ha…
Citera
2021-07-12, 17:20
Medlem
Citat:
Hur gör du för att ta bort håret runt bröstvårtorna och hur lång tid skulle du säga att det tar innan man vänjer sig? Jag minns att det t.om. blödde lite när jag drog över magen.

vax överallt. Vaxvärmare å pellets. För mig första gången jag vaxade brazilian det gjorde ont som fan. Sen dess jag känner mest ingenting oavsett. Samtidigt många får liksom inte så mkt förbättring. Blöder det så har du nog tabbat dig när du vaxade och behöver bättre teknik eller låta proffs göra det.
Citera
2021-07-15, 18:46
Bannlyst
Citat:
vax överallt. Vaxvärmare å pellets. För mig första gången jag vaxade brazilian det gjorde ont som fan. Sen dess jag känner mest ingenting oavsett. Samtidigt många får liksom inte så mkt förbättring. Blöder det så har du nog tabbat dig när du vaxade och behöver bättre teknik eller låta proffs göra det.

Det blir salong för mig också. Men kör du runt vårtorna eller rakt över? Rakt över måste göra nåt obeskrivligt ont 😬
Citera
2021-07-16, 08:20
Medlem
Citat:
Det blir salong för mig också. Men kör du runt vårtorna eller rakt över? Rakt över måste göra nåt obeskrivligt ont 😬

Jag har alltså slutat med salong. Mkt billigare hemma men lärt mig allt jag vet på salong. För mig det gör inte särskilt ont hur jag än gör. Förr det gjorde nu jag märker knappt
Citera
2021-07-16, 14:49
Bannlyst
Citat:
Jag har alltså slutat med salong. Mkt billigare hemma men lärt mig allt jag vet på salong. För mig det gör inte särskilt ont hur jag än gör. Förr det gjorde nu jag märker knappt

Jag kan nog också lära mig den vägen.
Halsen, kör du vax där med? Även strupen?
Citera
2021-07-16, 15:46
Medlem
Citat:
Jag kan nog också lära mig den vägen.
Halsen, kör du vax där med? Även strupen?

Jag gick 5-6 ggr hos vaxsalong. Frågvis, observant, lärde mig speciellt mkt om egenvården. Sen blev det till att köpa vaxvärmare + något kg pellets. Kostar verkligen inte mycket. Strupe ansikte jag rakar med kniv men annars vaxar allt + ögonbryn. Eller flickvännen gör. Men visst saknar det mysiga med att någon främling vaxar stjärthålet på en. Jag har hög smärtgräns och är *övertygad* om att jag helt enkelt lärt mig att "det här gör inte ont" för det gjorde fan ont så in i helvete först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in