2021-06-07, 21:26
Bannlyst
Hej!

Jag provade att vaxa mig över magen en gång, det gjorde sanslöst ont! Nog för att om man vill bli fin får man lida pin men ja, det får gärna göra liiite mindre ont.

Så därför undrar jag om någon med erfarenhet av att ha tagit med hyveln först och ryckt ut själva rötterna, upplevde ni någon skillnad eller kändes det likadant?

Passar även på att flika in en annan fråga, om man har strån runt bröstvårtorna, är det bara nån kräm som gäller där?

För vaxa över dom kommer KNAPPAST i fråga.... Där går gränsen!

Dock har jag hört att det var nån kräm, om det kan ha varit nån från Veet som gav brännskador! 😲 Som ni säkert förstår är det inget jag vill ha så jag skulle bli jätteglad om ni kunde rekommendera mig ett alternativ! 😀
Citera
2021-06-07, 21:47
Medlem
är okunnig i ämnet men tänker mig om man är rakad så har ju vaxet inget att "fastna" i , mao då kommer vaxningen inte att fungera, om det är att dra upp hårstråna med "rötterna" som man vill uppnå...
Citera
2021-06-07, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
är okunnig i ämnet men tänker mig om man är rakad så har ju vaxet inget att "fastna" i , mao då kommer vaxningen inte att fungera, om det är att dra upp hårstråna med "rötterna" som man vill uppnå...

Jag menade såklart, kapa ner håret till "marknivå", så att säga. Så att vaxet har nåt att fästa i. My bad
Citera
2021-06-08, 14:39
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karm13
Jag menade såklart, kapa ner håret till "marknivå", så att säga. Så att vaxet har nåt att fästa i. My bad
Tror det är bättre att inte raka innan, av den anledningen som EmmanuelGoldstein ovan skrev, eftersom det krävs en viss hårlängd för att det ska fungera. Rakar man blir det för kort stump kvar.

Vad gäller enstaka hårstrån runt bröstvårtorna är det nog smidigast med en bra pincett. Tycker man det är smärtsamt finns det bedövningssalva på apoteket att smörja med en stund innan.

Jag har använt olika typer av Veet hårborttagningscrème och vaxremsor på benen och har inte fått några problem av crème, och då har jag väldigt känslig hud som reagerar på det mesta, men däremot fick jag väldigt ont av remsorna. Som om huden blev överkänslig mot allt under en hel vecka.
Citera
2021-06-08, 14:42
Medlem
Citat:
Hej!

Jag provade att vaxa mig över magen en gång, det gjorde sanslöst ont! Nog för att om man vill bli fin får man lida pin men ja, det får gärna göra liiite mindre ont.

Så därför undrar jag om någon med erfarenhet av att ha tagit med hyveln först och ryckt ut själva rötterna, upplevde ni någon skillnad eller kändes det likadant?

Passar även på att flika in en annan fråga, om man har strån runt bröstvårtorna, är det bara nån kräm som gäller där?

För vaxa över dom kommer KNAPPAST i fråga.... Där går gränsen!

Dock har jag hört att det var nån kräm, om det kan ha varit nån från Veet som gav brännskador! 😲 Som ni säkert förstår är det inget jag vill ha så jag skulle bli jätteglad om ni kunde rekommendera mig ett alternativ! 😀
En fråga är du en kvinna?
Citera
2021-06-08, 14:42
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Har vaxat bröst och mage många gånger.

Tillslut vänjer man sig och det gör inte så ont längre.

Dessutom är håren runt bröstvårtorna dom som gör minst ont enligt mig.
Citera
2021-06-09, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Har vaxat bröst och mage många gånger.

Tillslut vänjer man sig och det gör inte så ont längre.

Dessutom är håren runt bröstvårtorna dom som gör minst ont enligt mig.

Hur många gånger mellan tumme och pekfinger skulle du säga att det tar innan man vänjer sig?

Du vaxar väl inte runt bröstvårtorna??? 😱 Måste ju göra obeskrivligt ont, att rycka bort en remsa, precis rakt över.... 🥶
Citera
2021-06-09, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
En fråga är du en kvinna?

Nej.
Citera
2021-06-09, 07:23
Medlem
Citat:
Nej.
Vad farao ska du då vaxa dig för?
Citera
2021-06-09, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tror det är bättre att inte raka innan, av den anledningen som EmmanuelGoldstein ovan skrev, eftersom det krävs en viss hårlängd för att det ska fungera. Rakar man blir det för kort stump kvar.

Vad gäller enstaka hårstrån runt bröstvårtorna är det nog smidigast med en bra pincett. Tycker man det är smärtsamt finns det bedövningssalva på apoteket att smörja med en stund innan.

Jag har använt olika typer av Veet hårborttagningscrème och vaxremsor på benen och har inte fått några problem av crème, och då har jag väldigt känslig hud som reagerar på det mesta, men däremot fick jag väldigt ont av remsorna. Som om huden blev överkänslig mot allt under en hel vecka.

Skulle ha svarat igår men var så trött att jag somnade.

Då kapar jag inte ner något helt enkelt.

Rycka med pincett låter inte helt dumt, enda grejen jag undrar är, finns det risk för infektioner om man gör så?

Det låter ju positivt helt klart, men du vande dig alltså aldrig vid smärtan?

Nu hittade jag artikeln, visserligen beskrivs dessa skador som ytterst ovanliga men ändå, det där måste ha gjort ont.. Han menade på att det var som om huden började brinna!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3OPLy/henrik-fick-kemiska-brannskador--oerhort-sallsynt
Citera
2021-06-09, 11:50
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Skulle ha svarat igår men var så trött att jag somnade.

Då kapar jag inte ner något helt enkelt.

Rycka med pincett låter inte helt dumt, enda grejen jag undrar är, finns det risk för infektioner om man gör så?

Det låter ju positivt helt klart, men du vande dig alltså aldrig vid smärtan?

Nu hittade jag artikeln, visserligen beskrivs dessa skador som ytterst ovanliga men ändå, det där måste ha gjort ont.. Han menade på att det var som om huden började brinna!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3OPLy/henrik-fick-kemiska-brannskador--oerhort-sallsynt
En ren pincett, gärna avtvättad med handsprit, fungerar bra om det bara är ett litet antal strån som ska bort. Det som kan hända är väl att något av dem blir inåtväxande om man har otur, och ge en hårsäcksinflammation, men det kan ske vid vaxning också. Jag får något enstaka hårstrån här och var som jag rycker men jag tycker inte det gör ont.

Smärtan på benen var hemsk och det var knappt jag kunde ha en sarong runt mig den veckan så jag gör inte om det med vaxremsorna. Har ingen aning om vad som hände för det syntes absolut ingenting på huden: ingen rodnad eller liknande.
Citera
2021-06-09, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vad farao ska du då vaxa dig för?

Enkelt. Tjejer gillar vaxade killar 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera