Citat:
Ursprungligen postat av
Ms-X
Det här förstår jag inte. Sverige behöver väl inte och kommer inte att delta i alla grenar i OS. Har Sverige inte några idrottare som är kvalificerade så ska man väl inte delta. Särskilt i dessa coronatider bör man väl hålla OS-truppen så liten som möjligt. Hur många manliga skidåkare som kommer att tas ut avgörs av SOK. Jag tvivlar dock på att man kommer att skicka 8 st vilket är det maximala antalet man skulle kunna skicka.
Jag tycker ju t.ex. att de 30 bästa i världen ska stå på startlinjen i kvartfinalerna i OS-sprinten. VM visade att 4 svenskar var bland topp 30 då. Varför ska Sverige då ge upp platser på förhand till andra nationer?
SOKs topp 8 kriterie har ju "kringgåtts" lite tidigare i längdskidor via stafettlagsuttagningen T.ex. skickades Viktor Thorn 2018 via framtidskriteriet som "alternativ i ett stafettlag" trots att han som bäst hade en 17:e plats i VC den säsongen (och 16:e säsongen innan). Han kom sen förstås inte att köra stafetten (utan sprint + 50km). Det skulle förvåna mig lite om man inte tar ut stafettlag och sprintstafettlag med rimliga reservalternativ även till OS nu. Gör man det har jag svårt att se att man tar ut färre än 6 herrar och då har vi förhoppningsvis även 4 man att ställa upp med i alla de individuella tävlingarna. Men nej, 8 herrar tror jag inte heller det blir.
Sen är ju min åsikt allmänt att SOK har alldeles för stelbenta krav. Ok, om man har strikt topp 8 kriterie i nya hitte-på-sporter, men att t.ex. neka en plats för en 800 m löpare som Lovisa Lindh som klarat det internationella förbundets uttagningskriterie tycker jag är fel.