2021-07-13, 22:08
Medlem
Neofytens avatar
Var det inte Kasper som fick till ett FIS-möte i Pattaya???... Nåja, det är väl ett ädelt syfte att vilja sprida vintersport i Thailand...
Citera
2021-07-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så blir någon sjuk/skadad så tycker du Sverige ska ställa in OS-stafetten? Och Sverige ska lämna en eller ett par platser tomma på individuella distans/sprint-lopp? Eller tänkte du att t.ex. Burman skulle köra sprint?

Inte ens SOK är lyckligtvis så jävla dumma. Färre än 6 herrar har jag svårt att se att man kommer ta ut, givet stafetter, vilka som aktuella för att köra sprint resp. distans och att Sverige tidigare iaf skickat så många att vi kunnat ställa upp med 4 åkare i varje lopp (undantaget enstaka 3/5-milar). Och då hade vi t.ex. i OS 2002 ett riktigt dåligt lag på damsidan där bästa placeringen på sprint var en 28:e plats, på distans en 16:e plats och i stafetten kom man 12:a och näst sist.
Skulle man rent tekniskt kunna slänga in Martin Ponsiluoma på en fristilssträcka i stafetten om det blir oförutsedda manfall i längdtruppen?

Sen är väl frågan vilka mer som man ska ta ut bland herrarna utöver Poromaa, är väl Calle och Häggström som ligger närmast till hands men vem mer utöver det?

Sen gällande SOK kan man ju minnas att inga skkdskyttedamer fick köra OS 2014 då de inte ansågs hålla måttet.
Citera
2021-07-14, 17:57
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Skulle man rent tekniskt kunna slänga in Martin Ponsiluoma på en fristilssträcka i stafetten om det blir oförutsedda manfall i längdtruppen?

Sen är väl frågan vilka mer som man ska ta ut bland herrarna utöver Poromaa, är väl Calle och Häggström som ligger närmast till hands men vem mer utöver det?

Sen gällande SOK kan man ju minnas att inga skkdskyttedamer fick köra OS 2014 då de inte ansågs hålla måttet.
Han har en jaktstart några timmar senare. Men visst, bommar han fem i sprinten så är det en lösning.
Citera
2021-07-14, 19:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Var det inte Kasper som fick till ett FIS-möte i Pattaya???... Nåja, det är väl ett ädelt syfte att vilja sprida vintersport i Thailand...
Du har kanske missat att Thailand var med i VM och även ställt upp i flertalet världscuplopp?
Iofs håller jag med om att det är fel att ha FIS-möten där men ska man ironisera så bör man ha koll på läget.
Citera
2021-07-14, 20:48
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du har kanske missat att Thailand var med i VM och även ställt upp i flertalet världscuplopp?
Iofs håller jag med om att det är fel att ha FIS-möten där men ska man ironisera så bör man ha koll på läget.
Jag är mycket väl medveten om det. Det hela var just, trumvirvel, raljerande...
Citera
2021-07-15, 10:45
Medlem
Det ser ut att bli mycket intressanta tävlingar på rullskidor i årets allianslopp i Trollhättan. Särskilt sprinten kommer att bli intressant. Utöver den svenska sprinteliten kommer Lampic och Van der Graaff att ställa upp i tävlingen. Även Frankrikes skidlandslag kommer att vara på plats.

Tyvärr så har Linn Svahn haft problem med sin skadade axel och Johanna Hagström har varit sjuk i Covid-19 vilket gjorde att båda fick avstå från deltagande på höghöjdslägret i Frankrike. Man blir lite orolig för dessa två åkare. Att problemen för Linn har varit så långdragna är lite bekymmersamt och att bli sjuk i Covid-19 kan skapa stora problem. Det såg vi förra säsongen med Charlotte Kallas berg och dalbanor i resultatlistan. Man vet ju inte vilka långsiktiga effekter sjukdomen kan ha. Man ska nog inte räkna med några stora insatser av Svahn och Hagström under Alliansloppen. Förhoppningvis kommer dom i alla fall att delta. Båda imponerade i tävlingen förra året. Svahn vann kvalet och Hagström vann finalen.

Jag skulle gissa att man kör med samma koncept i sprinten som förra året, dvs. 16 åkare i final med 4 i varje heat och samma bana. Någon som vet?
Citera
2021-07-15, 11:05
Medlem
Citat:
Så blir någon sjuk/skadad så tycker du Sverige ska ställa in OS-stafetten? Och Sverige ska lämna en eller ett par platser tomma på individuella distans/sprint-lopp? Eller tänkte du att t.ex. Burman skulle köra sprint?

Inte ens SOK är lyckligtvis så jävla dumma. Färre än 6 herrar har jag svårt att se att man kommer ta ut, givet stafetter, vilka som aktuella för att köra sprint resp. distans och att Sverige tidigare iaf skickat så många att vi kunnat ställa upp med 4 åkare i varje lopp (undantaget enstaka 3/5-milar). Och då hade vi t.ex. i OS 2002 ett riktigt dåligt lag på damsidan där bästa placeringen på sprint var en 28:e plats, på distans en 16:e plats och i stafetten kom man 12:a och näst sist.

Det här förstår jag inte. Sverige behöver väl inte och kommer inte att delta i alla grenar i OS. Har Sverige inte några idrottare som är kvalificerade så ska man väl inte delta. Särskilt i dessa coronatider bör man väl hålla OS-truppen så liten som möjligt. Hur många manliga skidåkare som kommer att tas ut avgörs av SOK. Jag tvivlar dock på att man kommer att skicka 8 st vilket är det maximala antalet man skulle kunna skicka.
Citera
2021-07-15, 13:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det här förstår jag inte. Sverige behöver väl inte och kommer inte att delta i alla grenar i OS. Har Sverige inte några idrottare som är kvalificerade så ska man väl inte delta. Särskilt i dessa coronatider bör man väl hålla OS-truppen så liten som möjligt. Hur många manliga skidåkare som kommer att tas ut avgörs av SOK. Jag tvivlar dock på att man kommer att skicka 8 st vilket är det maximala antalet man skulle kunna skicka.
Dessutom är ju OS-programmet mer utdraget än VM-programmet så jag misstänker att det bara kommer vara sju svenska damer som kommer till start även om de är åtta i truppen, förutsatt att det inte blir några skador eller sjukdomar.
Citera
2021-07-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Jag tycker ju t.ex. att de 30 bästa i världen ska stå på startlinjen i kvartfinalerna i OS-sprinten. VM visade att 4 svenskar var bland topp 30 då. Varför ska Sverige då ge upp platser på förhand till andra nationer?

SOKs topp 8 kriterie har ju "kringgåtts" lite tidigare i längdskidor via stafettlagsuttagningen T.ex. skickades Viktor Thorn 2018 via framtidskriteriet som "alternativ i ett stafettlag" trots att han som bäst hade en 17:e plats i VC den säsongen (och 16:e säsongen innan). Han kom sen förstås inte att köra stafetten (utan sprint + 50km). Det skulle förvåna mig lite om man inte tar ut stafettlag och sprintstafettlag med rimliga reservalternativ även till OS nu. Gör man det har jag svårt att se att man tar ut färre än 6 herrar och då har vi förhoppningsvis även 4 man att ställa upp med i alla de individuella tävlingarna. Men nej, 8 herrar tror jag inte heller det blir.

Sen är ju min åsikt allmänt att SOK har alldeles för stelbenta krav. Ok, om man har strikt topp 8 kriterie i nya hitte-på-sporter, men att t.ex. neka en plats för en 800 m löpare som Lovisa Lindh som klarat det internationella förbundets uttagningskriterie tycker jag är fel.
Citera
2021-07-15, 17:00
Medlem
Hoppar på Myhlback hype-tåget: https://www.svt.se/sport/langdskidor/alvar-myhlback

Citat:
– Mitt mål är att få åka världscup nästa säsong och jag har fortfarande en bit dit. Mitt huvudmål är att till slut bli bäst i världen och dit har jag ju en bit fortfarande. Men jag är en god bit på vägen.
Han har uppenbarligen inte koll på landslagets policy!
Citera
2021-07-15, 17:18
Medlem
Citat:
Jag tycker ju t.ex. att de 30 bästa i världen ska stå på startlinjen i kvartfinalerna i OS-sprinten. VM visade att 4 svenskar var bland topp 30 då. Varför ska Sverige då ge upp platser på förhand till andra nationer?

Problemet med att låta de 30 bäst rankade sprintåkarna delta oavsett nation skulle bli att endast några få länder skulle kunna delta i OS. Kanske endast Norge, Ryssland, Sverige och Finland. Sverige som en stor längskidåkningsnation måste ha större krav än att kunna komma bland de 30 bästa i ett sprintkval. De svenska herrarnas resutat i VM-kvalet i sprint i Oberstdorf är ju inte särskilt meriterande: 15:e, 23:e. 28:e och 30:e plats. Hade det varit världscup med fler norrmän och ryska åkare så hade väl bara en eller högst två svenskar tagit sig till finalomgången.

SOK har nog högre krav än så och det tycker jag är bra.
Citera
2021-07-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Hoppar på Myhlback hype-tåget: https://www.svt.se/sport/langdskidor/alvar-myhlback

Han har uppenbarligen inte koll på landslagets policy!

Citat:
"Det är svårt att säga, men jag vill tro att jag är bland de bästa i Sverige just nu. Alla åldrar, säger Myhlback till SVT Sport."

Med tanke på den låga standarden inom svensk herrskidåkning så kanske han har rätt även om det låter lite skrytsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in