2021-07-15, 09:33
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Som sagt så är du inskränkt i ditt tänkande ang invandring och du antar att jag är det ochså fast det är alldrig uttalat. Du accepterar all invandring oavsett syfte inkl att du promotar massinvandring ifrån specifika länder som dominerar till antalet som : Mena-länder med islamsk bakgrund och ideologi som är otroligt icket anpassningsbara i våra nordiska länder.

Jag har inget problem med invandring (det har jag alldrig sagt) men det ska inte på nåt sätt innebära en tärande faktor, en förödmjukande och belastande faktor gällande våran kulturella ideologi, våra traditioner, vårat arv och sätt att vara, våran välfärd och ekonomi. Att sen sverige var och är dna homogent demografiskt, betyder inte alls att vi inte kan inbjuda gäster som sen ev kan bosätta sig i vårt land

Jag har kompisar ifrån latinamerika, nån ifrån iran, flera ifrån ukarina och rumänien, nån ifrån lettland och polen, vart ihop med en polska förresten.

Skillnaden mellan du och jag är att jag vill ha en anpassningsbar invandring till sveriges kultur och dess tidigare välfärdsbyggande norm att utgå ifrån. Det vill inte du

Återigen, du drar det till sin spets. Jag är för transparens. För öppna gränser. För att människor ska kunna flytta var dem vill i världen, och kunna utvecklas. Att lära sig från kulturer, kan vara bland det viktigaste vi står inför. Vi kommer alltid att behöva beblanda oss med andra. Lära sig att förstå varandra. Skillnaden mellan dig och mig, skulle jag snarare säga är att du dömer ut människor du inte har en aning om vad deras vilja eller anledning är till varför dem är här. Vad är svensk kultur enligt dig? Att alla ska sjunga små grodorna på midsommar? Att dansa i folkdräkt på dansbanor? Äta surströmming? Lär och förstå att det finns inget som bestämmer hur människor ska vara.

Att anpassa sig till ett land handlar inte om att göra allting som svenskar gör. Det är att förstå landets regler och lagar. Följer du dem, frid och fröjd. Följer du dem inte, så ska det vara konsekvenser för det. Vilket det är. Många tycker att det är mjäkigt, för dålig straffskala på många brott. Och jag är given att hålla med om en del. Sexualbrott är på för tok liten straffskala i förhållande till skadan i brottet. Men att börja rabbla att invandrarna är dem värsta våldtäktsmännen är också givetvis skitsnack. Top-3 värsta våldtäktsmän i Sverige är förövrigt svenskar.
Citera
2021-07-15, 09:34
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nej, jag har ju nyss skrivit till dig att det är fullt möjligt

Du verkar aldrig tröttna på att ha fel dock. Men du är ju också ett troll så det kanske förklarar saken

Där kom det, troll-anklagelsen som ett bevis på att du ger upp, har inget svar. Hur gick det med att svara på frågan längst ner i mitt inlägg som du citerade. Kom du fram till något?
Citera
2021-07-15, 09:45
Medlem
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.
1. Vi som bor i Sverige har inget enhetligt gemensamt ursprung.
2. Rikena tillhörde förr kungarna och nu andra förtryckare. Folket är mer som boskap i landet än som ägare till landet.
3. Obegripligt! Är då bara vissa svenskar inräknade? Sverige var täckt av is för inte så länge sedan och de första som koloniserade kan mycket väl vara utdöda släkten.

De som styr Sverige idag invandrade från Europa för några hundra år sedan.
Citera
2021-07-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du lyssnar på Morgan Johansson låter det som att Sverige står inför en Hitlersk Machtergreifung vilket ögonblick som helst. Det kan antingen betyda att SD (om de blir en del av regeringsunderlaget) kommer se till att det upprättas förintelseläger med massgasningar och krematorier, eller att justitieministern ägnar sig åt att ropa varg. Vilket av de två alternativen tycker du låter troligast?

”Aldrig”? Nja, förutsatt att vi ändrar på Regeringsformen vore situationer som den Shamima Begum råkade ut för knappast omöjliga.

https://www.hrw.org/news/2021/03/02/uk-supreme-court-has-failed-shamima-begum
Ingen lyssnar på Morgan Johansson. Klart han gapar, lika mycket som alla andra partiledare och ministrar.
Det jag säger är bara att det finns uppenbara begränsningar till vilka politiska beslut en regering kan fatta. Vilket gör att vissa politiska beslut som ffa SD:s väljare skulle vilja se inte är möjliga. Det här vet Jimmy och förmodligen även Jormloff, men de väljer av uppenbara skäl att inte gå in och rätta den här missuppfattningen. Jag har uppfattningen att många av SD:s väljare tänker sig att de sakfrågor som partiet driver bara är början och att när man väl kommit till regeringen så åker handskarna av. Det kan inte bli så hur mycket man än önskar för i Sverige styr regeringen under lagarna.
Citera
2021-07-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag växte upp i ett WT-område på 70-talet. Skulle aldrig flytta tillbaks dit eller liknande områden. Om inbillar dig att allt ont handlar om etnicitet, är du lurad.

Ingen gör den resan frivilligt. Det är mänsklig natur att vilja förbättra sin situation. Ingen tror heller att etnicitet, tillhörighet och sammanhållning inte spelar roll. Det är bara teater och kognitiv dissonans. Hyckleri mao. ”Allt ont”. Larvig retorik. Volymer har stor betydelse. Lurad är man knappast om man levat både när Sverige var homogent och idag.
Citera
2021-07-15, 09:48
Medlem
SD kommer tappa kraftigt till valet 2026 med sin regeringsställning nästa år. Varför säger jag inte men har sett beteendet förut.
Citera
2021-07-15, 09:52
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
- En person 60% svensk, 30% thailändare och 10% italienare?
- En person 45% svensk, 40% norsk och 15% indier?
Citat:
60% svensk, 30% finnländare och 10% turkiet
50% svensk, 20% italienskt, 20% spanskt, 10% indier

Så kan det se ut, och ser ut i större delen av Europa.
Om du tar ett slumpmässigt urval av personer som är födda i Sverige, vars båda genetiska föräldrar är födda i Sverige, och vars samtliga fyra far- och morföräldrar också är födda i Sverige, och kör ett test från 23andme på dem, så kommer ingen av dem få resultat av typen "30% thailändare" eller "10% indier".

Att andelen som ens har "10% turkiet" skulle vara försumbar är jag villig att slå vad om.
Citera
2021-07-15, 09:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Om du vill ha lugn och ro, så är det ju bara att flytta till det stället som har det. Ingen stoppar dig.

Varför ska svenskar bli flyktingar i sitt eget land? Låter inte det orimligt för dig?

Jag kan förstå dig att du vill hjälpa människor som befinner sig i en svårare situation än vad du gör.

Men anser du detta värt varenda öre? Även du måste väl förstå att det påverkar samhället på flera sett.
Citera
2021-07-15, 09:58
Medlem
Citat:
Nu är du ute och cyklar i det fina vädret, igen. Alla definerade etniska grupper är naturligtvis mer eller mindre 100% homogena, för det är själva definitionen av en sådan grupp.

Det som är intressant är att Sverige och Europa har handlat och blandat väldigt mycket med andra områden länge, sedan vikingarnas tid och längre. Vikingen tog med sig en slavisk träl eller fru, eller en turkisk d.o.

Detta har gjort att länderna i Europa är mycket uppblandade sedan tusentals år. På den andra extremen hittar du ex. Japan (som varit mycket slutet) och isolerade grupper som ex. stammar i Borneo.

Slutsatsen är iallafall att det är helt omöjligt att "bestämma" om en person är svensk via DNA-test.

Vem av dessa är mest svensk?
- 80% svensk och 20% indier
- 30% svensk, 60% tysk och 10% indier

Jag är 81.3% Skandinav, 16,2% Finländare och 2,5% Mesoamerikan. Släkten på fars sida går att spåra väldigt lång tillbaka i Sverige. Mors sida först i Finland, senare led i Sverige. Jag är född i Sverige. Jag känner mig och betraktas som Svensk.

Men det som räknas egentligen är var man har sitt hjärta och sin lojalitet med. Vilka man delar kultur med. Tillhörighet och sammanhållning är mycket lättare att bygga ett fungerande samhälle på. Det har gällt i alla tider och är inga konstigheter om man ser på saken ärligt och nyktert.

Volymer är mycket av nyckeln. Det har vi nu sett med paralell-samhällen. Och värre blir det. Fler gated comunities och sådan skit.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du tar ett slumpmässigt urval av personer som är födda i Sverige, vars båda genetiska föräldrar är födda i Sverige, och vars samtliga fyra far- och morföräldrar också är födda i Sverige, och kör ett test från 23andme på dem, så kommer ingen av dem få resultat av typen "30% thailändare" eller "10% indier".

Att andelen som ens har "10% turkiet" skulle vara försumbar är jag villig att slå vad om.

Siffrorna var lite överdrivna, men jag kan köra om:
- 70% svensk, 28% tysk, 2% indier
- 30% svensk, 50% dansk, 20% fransos

Vem är mest svensk av dessa? Eller vem klassar du ens som svensk?
Citera
Medlem
Det är mycket cherrypicking bland flaggviftarna (i denna tråd och på andra håll) kring vad som ska räknas som svensk kultur. genuint svenska normer och tänkesätt som man ska ha insupit med modersmjölken för att kunna vara Svensk. Så sent som vid mitten av 1800-talet var normen att alla svenskar måste vara bekännande medlemmar av den lutherska Svenska kyrkan och dessutom visa att de tog denna övertygelse, denna tro på allvar. Det var faktiskt lag på det. Att vara medlem i en frikyrka, eller än värre katolik eller jude, kunde leda till hårda straff och landsförvisning. För de flesta svenskar idag är det en självklarhet att vi har rätt att inte vara med i något trossamfund alls, men den lagen kom på plats först 1951.

Samma sak med semesterdrömmarna om sommarstuga på landet eller långa heta dagar på stranden - för de allra flesta blev detta inte en realistisk möjlighet förrän efter 1945 (med semesterlagstiftning, mer pengar och ändrade attityder i allmänhet).
Senast redigerad av HepCat-X 2021-07-15 kl. 10:15.
Citera
2021-07-15, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ingen gör den resan frivilligt. Det är mänsklig natur att vilja förbättra sin situation. Ingen tror heller att etnicitet, tillhörighet och sammanhållning inte spelar roll. Det är bara teater och kognitiv dissonans. Hyckleri mao. ”Allt ont”. Larvig retorik. Volymer har stor betydelse. Lurad är man knappast om man levat både när Sverige var homogent och idag.
Jag känner ingen sammanhållning eller tillhörighet med personerna i det WT-området jag växte upp, mer än några få som också tagit sig därifrån. Då känner jag betydligt mycket mer samhörighet med de grannar och kollegor av utomeuropeisk härkomst som jag har idag. Skit är liksom skit, var den än kommer ifrån.

Sen håller jag med om att vi ska ha en reglerad invandring och att vi bör läka landet genom att dra åt kranen lite extra ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in