Citat:
Ursprungligen postat av
dannbaggen
Ja det kan du fråga mig. Vad gäller "araber" så känns de som bott här sedan 1980-talet oftast helt integrerade. Villa och fotbollstränare för grabbgänget. Deras barn kommer givetvis inte ha någon anknytning till "arabien".
Vad gäller somalier och afghaner så har huvuddelen av denna grupp kommit bara senaste 10-20 åren. Och som unga, och har inte ens bildat familj i många fall. Så det går egentligen inte att svara på, en del bor sannolikt kvar i de ghetton de hamnade när de kom. Men jag har både somalier och afghaner på min High-tech-avdelning där jag jobbar så de kan komma ut i samhället de med. Om 50 år talar man nog inte alls om deras efterlevande som somalier eller afghaner.
Det är kul att du har en positiv bild. Vi får hoppas att du har rätt. Jag är av naturen en pessimist och är inte lika förhoppningsfull beträffande vissa gruppers möjlighet till assimilation. Men visst jag kan ha fel. Framtiden får utvisa detta. Däremot är det galenskap av Sverige att ha en så pass hög migration. Dels på grund av den höga kostnaden den genererar, och dels så vet vi inte hur det slutar. Jag förmodar att du har hört talas om Libanon och Bosnien&Hercegovina, Indiens delning vad som kan ske i en nation där det bor etniciteter som inte kan dra jämt med varandra.
Det finns studier från England om de muslimer som kom från Sydasien för att jobba i teko-industrin på 60-talet i England. Deras barn och barnbarn blev mer religiösa än den första migrationsvågen. Detta försvårar integration och på sikt assimilation. På sikt kan det utgöra ett hot och bidra till att nationen faller ut i etniskt konflikter som eskalerar till fullskaliga krig.