2021-07-14, 20:18
Medlem
Att vara medborgare behöver inte betyda att nån är nått t.ex " Svensk"
Citera
2021-07-14, 20:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Fel Finland är Skandinaviskt , Finland har varit Svenskt längre än Finskt osv...mittemellan ligger Åland där man talar den Svenska diakekten man talade i Stockholm , Roslagen & Mälardalen under hela medeltiden långt in på 1900-talet.

Det hörs ju på namnet. Rickard Lohikoski är finne och tillhör Finland. Varför är han ens i Sverige om han anser att Sverige tillhör svenskarna?
Citera
2021-07-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Därför att han beter sig som en svensk, ser svensk ut och har rötter i Norden.

Finländsk invandring är inte detsamma som MENA-invandring. Pucko.
Härlig logik! Mensa? Idioter som du skrek samma ramsor om invällare som du när finnarna kom hit på 50-60-talen.
Citera
2021-07-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
För det försts kan du stoppa upp 99.9 i anus, den siffran är befängd. Och "invandrare". Är det en grupp?

Låt mig komplicera bilden lite: du kan vara invandrad från Iran på 1980-talet och ha bott här längre än rasistsvennen som är 30 år. Du känner en stolthet och kärlek till Sverige, men gillar Iransk kultur och mat också. Dins barn är ännu mer försvenskade och känner kanske ingen koppling till Iran alls. Deras barn i sin tur är 100% svenska och kanske även genetiskt är 50/50.

Låt mig komplicera din världsbild lite: inom en av de största invandrargrupperna i Sverige råder 80% permanent arbetslöshet. Svenska skattebetalare tvingas således tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till dessa individer. Är dessa individer "försvenskade"?
Citera
2021-07-14, 20:22
Medlem
dannbaggens avatar
Orolig över våra utanförskapsområden har jag varit länge, senaste 5-10 åren så växer de dock inte längre i utbredning vilket är en god sak.

Men jag hoppas att firma KD/M/SD kan ta makten efter nästa val och införa en kraftig begränsning av asylinvandringen till Sverige, på gränsen till stopp. Det behöver vi, då smälter utanförskapsområdena bort som glass i solen.

Tyvärr kanske muppar som Jomshof med sådana här "svärjevenner"-tweets gör att det går grus i maskineriet för KD/M/SD-klubben. Finns en uppenbar risk att Kristersson och Bush känner att det inte går att samarbeta med ett parti som har sådana företrädare. I såfall spricker det och vi får dras med tjuvligan Löfen/Lööf i ytterligare en period.
Citera
2021-07-14, 20:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ja det kan du fråga mig. Vad gäller "araber" så känns de som bott här sedan 1980-talet oftast helt integrerade. Villa och fotbollstränare för grabbgänget. Deras barn kommer givetvis inte ha någon anknytning till "arabien".

Vad gäller somalier och afghaner så har huvuddelen av denna grupp kommit bara senaste 10-20 åren. Och som unga, och har inte ens bildat familj i många fall. Så det går egentligen inte att svara på, en del bor sannolikt kvar i de ghetton de hamnade när de kom. Men jag har både somalier och afghaner på min High-tech-avdelning där jag jobbar så de kan komma ut i samhället de med. Om 50 år talar man nog inte alls om deras efterlevande som somalier eller afghaner.

Det är kul att du har en positiv bild. Vi får hoppas att du har rätt. Jag är av naturen en pessimist och är inte lika förhoppningsfull beträffande vissa gruppers möjlighet till assimilation. Men visst jag kan ha fel. Framtiden får utvisa detta. Däremot är det galenskap av Sverige att ha en så pass hög migration. Dels på grund av den höga kostnaden den genererar, och dels så vet vi inte hur det slutar. Jag förmodar att du har hört talas om Libanon och Bosnien&Hercegovina, Indiens delning vad som kan ske i en nation där det bor etniciteter som inte kan dra jämt med varandra.

Det finns studier från England om de muslimer som kom från Sydasien för att jobba i teko-industrin på 60-talet i England. Deras barn och barnbarn blev mer religiösa än den första migrationsvågen. Detta försvårar integration och på sikt assimilation. På sikt kan det utgöra ett hot och bidra till att nationen faller ut i etniskt konflikter som eskalerar till fullskaliga krig.
Citera
2021-07-14, 20:23
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Härlig logik! Mensa? Idioter som du skrek samma ramsor om invällare som du när finnarna kom hit på 50-60-talen.
Det är ju bara att titta på valfritt MENA-land och jämföra med Finland så kan du enkelt se hur de olika folkslagen skiljer sig.
Hint: Du hade hellre bott i Finland bland finnar.
Citera
2021-07-14, 20:23
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Såtillvida han inte förkaster den påtvingade delningen av Sverige 1809. Erkänner han inte den kriminella ryska erövringen och senare Finlands självständighet så har han all rätt till Sverige.

Den gubben går inte. Finland fick sin självständighet av Lenin 1917 och finnarna var väldigt glada för det. Om Rickard Lohikoski anser att Finland aldrig bör ha fått sin självständighet så borde han nog säga det, men jag tvivlar på att det är hans uppfattning.

Alltså, tillbaks till Finland Rickard Lohikoski och lämna Sverige åt svenskarna!
Citera
2021-07-14, 20:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Låt mig komplicera din världsbild lite: inom en av de största invandrargrupperna i Sverige råder 80% permanent arbetslöshet. Svenska skattebetalare tvingas således tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till dessa individer. Är dessa individer "försvenskade"?

Tänker du på somalier och afghaner? Ja de är ofta helt nyanlända med dålig utbildning, så jag är inte alls förvånad över den siffra du presenterar. Men "permanent" och "livstid" är givetvis ett helt felaktigt ord, med utbildning följer jobb, det är helt självklart.
Citera
2021-07-14, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sorry, missade din fråga. Är du svensk medborgare ska du självfallet ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Uttalandet att "Sverige är svenska folkets land" ser jag mer som en reflektion över att han är orolig över utvecklingen. Svårt att inte hålla med honom faktiskt även om uttrycket är laddat i vissas ögon.
Att det blir laddat beror sannolikt på att många uppfattar just att det handlar om olika rättigheter och skyldigheter.
Om han själv inte menar det, råder det ingen tvekan om att andra gör den tolkningen, utifrån den tvetydiga formuleringen. Det märks inte minst i denna tråd bland de som faktiskt anser att man har olika rättigheter och skyldigheter beroende på härkomst.
Citera
2021-07-14, 20:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Den gubben går inte. Finland fick sin självständighet av Lenin 1917 och finnarna var väldigt glada för det. Om Rickard Lohikoski anser att Finland aldrig bör ha fått sin självständighet så borde han nog säga det, men jag tvivlar på att det är hans uppfattning.

Alltså, tillbaks till Finland Rickard Lohikoski och lämna Sverige åt svenskarna!

Den gubben går, om det är Lohikoskis uppfattning. Huruvida det är hans uppfattning eller ej kan vi spekulera i. Om du är intresserad kan du alltid maila honom på hans riksdagsmail.

Dessutom är sannolilkheten stor att han är etniskt svensk, då många finskspråkiga familjer ursprungligen varit svensktalande. Särskilt i de trakter som familjen Lohikoski härstammar från.
Citera
2021-07-14, 20:28
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att det blir laddat beror sannolikt på att många uppfattar just att det handlar om olika rättigheter och skyldigheter.
Om han själv inte menar det, råder det ingen tvekan om att andra gör den tolkningen, utifrån den tvetydiga formuleringen. Det märks inte minst i denna tråd bland de som faktiskt anser att man har olika rättigheter och skyldigheter beroende på härkomst.
Absolut. Kommer man från MENA-länderna är man skyldig att återvända när man nu införskaffat sig utbildning, så att man kan förbättra hemländerna. Vore det moraliska att göra.
De som kommer hit gör det för att bo och leva gratis, inte för att hjälpa till att bygga det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in