2021-07-14, 19:16
Medlem
Richard säger det alla andra inte vågar.
Citera
2021-07-14, 19:18
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tja, jag delar uppfattningen med wiki men du är uppenbarligen inte av den åsikten varför jag undrar över din definition av ordet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blatte

Blatte=icke-europeisk. Arab, nordafrikan, sydamerikan etc.

Vissa européer kan också räknas som blattar, som exempelvis albaner.
Senast redigerad av Talespin 2021-07-14 kl. 19:21.
Citera
2021-07-14, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Jag vet inte vad de är. Om en svensk och en britt fick ett barn så skulle exempelvis storleken på frontalloben eller deras utseende inte bli allt för annorlunda från etniska renrasiga svenskar, det skulle troligtvis vara svårt att märka någon skillnad. Med en irakier hade vem som helst kunna se att den inte passar in, och om du hade tillräckligt många av dessa att föra statistik på så hade du enkelt sett att IQ och andra egenskaper skilde sig avsevärt.
Ok. Är det intelligensen och utseendet det hänger på man ska betraktas som svensk?
Citera
2021-07-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Detta har sannolikt varit uppe tidigare. Men ändå. Jomshof är son till en finsk invandrare som kom hit på 1960-talet. Av någon anledning har han brutit med sitt fäderne och heter numera således Jomshof. Vad är det som gör att denne man kan göra anspråk på att företräda Sverige och svenskheten?

Därför att han beter sig som en svensk, ser svensk ut och har rötter i Norden.

Finländsk invandring är inte detsamma som MENA-invandring. Pucko.
Citera
2021-07-14, 19:19
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Så om en svensk och tex en irakier får barn är dessa uppblandade och svenskar? Eller krävs det mer uppblandning?

Då blir barnet en irakier.
Citera
2021-07-14, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Då blir barnet en irakier.
Ok, hur mycket uppblandning krävs för att bli betraktad som svensk? Om barnet får barn med en etnisk svensk eller hur många led krävs?
Citera
2021-07-14, 19:21
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ok. Är det intelligensen och utseendet det hänger på man ska betraktas som svensk?
Nej, och det vet du mycket väl. Det är en genetisk profil i kombination med en kulturell historia som avgör vad den svenska etniciteten är. Vad du sen kallar babbarna som tömts i vårat f.d. vackra land är upp till dig, men de kommer aldrig att kunna vara svenskar.
Citera
2021-07-14, 19:22
Medlem
Bra att han sticker ut näsan. Dags att sätta hårt mot hårt mot patrasket som hävdar annat.
Det räcker nu.
Citera
2021-07-14, 19:23
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

1: Ja det är ju rätt givet att det finns ett svenskt folk, precis som andra folk så har vi ju ett specifikt språk, en specifik kultur och många specifika traditioner som definierar oss svenskar i jämförelse med andra folk.

2: Ja det kan man väl säga, den svenska nationalstaten bygger ju i grunden på det av det svenska folket kontrollerade landområden. Att de ser ut exakt som de gör har ju dock sin grund i diverse historiska händelser.

3: Ja självklart är det så, majoriteten av det som idag är att klassa som svenskar härstammar i grund och botten från de germanska stammar som vandrade in söderifrån i det som idag är Sverige och bosatte sig efter att inlandsisen dragit sig tillbaka. Undantaget är de norra delarna av Norrland, där det samiska folket vandrade in österifrån och bosatte sig.

Ser inget kontroversiellt med Jomshofs tweet, utan det är rena fakta han radar upp.

De första gernanskspråkiga fanns kanske någonstans i järnålderns Norden.

Exakt härstamning är en sak, oklarheter finns nog. Oavsett, känner sig folk här och nu hemma i sitt land? Går jobb i Sverige till svenskar i deras eget land? Går det att omfamna Sverige fullt eller bör man lyssna på alla som utvandrat och som som inte kände sig hemma?

Det skulle sverigedemokratiska teoretiker kunna fundera på.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-07-14 kl. 19:31.
Citera
2021-07-14, 19:25
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ok, hur mycket uppblandning krävs för att bli betraktad som svensk? Om barnet får barn med en etnisk svensk eller hur många led krävs?

5-7 generationer. Men då får inte någon mer icke-europeisk blandning ske.

Läs vad jag skrev om milkshaken.
Citera
2021-07-14, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Jag vet inte vad de är. Om en svensk och en britt fick ett barn så skulle exempelvis storleken på frontalloben eller deras utseende inte bli allt för annorlunda från etniska renrasiga svenskar, det skulle troligtvis vara svårt att märka någon skillnad. Med en irakier hade vem som helst kunna se att den inte passar in, och om du hade tillräckligt många av dessa att föra statistik på så hade du enkelt sett att IQ och andra egenskaper skilde sig avsevärt.
Jag förstår att vänsterpack och judar älskar idén om rasblandning av just denna anledning. De hatar Européer och jobbar stenhårt för att se till att våra etniciteter försvinner ut i intet. Jag tänker inte leka med ditt tankeexperiment, för att det är fullkomligt vidrigt att någon skulle blanda på det sättet i mina ögon.
Det är inget tankeexperiment utan en uppriktig nyfikenhet om vad man tycker. Om man som du anser att etnisk renhet är en viktig fråga, borde väl även du tycka att definitionen av svensk är väsentligt och var gränserna går?
Citera
2021-07-14, 19:28
Medlem
Det stämmer såklart och det är väldigt viktigt att SD säger sådana här saker! Svenskarna är Sveriges ursprungsbefolkning och svenskarna har därför såklart en rätt till Sverige. Invandrare från t.ex. Irak har inte en rätt till Sverige. Att säga något annat är väldigt rasistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in