2021-07-14, 20:03
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Du kan misstänka hur mycket du vill starkt. För du misstänker helt fel. Om dina farföräldrar flyttat till Kina år 1802 (!) så är det osannolikt att du ens är medveten om att du inte är 100% kines. Bara om du och dina föräldrar är väldigt intresserade av släktforskning så är du medveten om det.

Varför inte bara vara stolt över sina rötter och gå vidare i livet. Vad är grejen med att behöva ha "jag är en riktig svensk" stämplad i pannan?

God kväll!
Citera
2021-07-14, 20:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Kul det här att rasisterna anser att i princip alla som är ättlingar till folk som till Sverige för några hundra år sedan nu är helt vanliga svenskar.

Men inte kan inse att ättlingarna till de som nu kommer till Sverige är helt vanliga svenskar om några hundra år.

Syntax error i rasisthjärnan

Grupper som valloner, tyskar, skottar, holländare har assimilerats till att bli svenskar. Huruvida araber, somalier, afghaner kommer att assimileras till svenskar är jag skeptiskt till. Kan jag fråga dig, vilka tecken på assimilation som du ser idag hos dessa grupper?

Obs, jag är iinte något rasist.
Citera
2021-07-14, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Invandrare är en grupp i den bemärkelsen att de invandrat från ett annat land.

Om mina farföräldrar flyttat till Kina år 1802 misstänker jag starkt att jag som ättling år 2021 fortsatt haft stora problem att betrakta mig som en Kines. Detta oavsett om jag inte satt min fot utanför landet. Och jag ser inga som helst konstigheter med detta.
Vi har uppenbarligen olika infallsvinklar. Jag tycker att det är åt helvete för mkt snack om denna ickefråga.
Å ändå kan du inte besvara frågan jag ställde dig..?
"Så två etniskt svenska föräldrars - så långt man kan undersöka - avkomma är en svensk, om jag förstått dig rätt.
Vad innebär då denna skillnad i praktiken i förhållande till Jomshofs andra påstående "Sverige är det svenska folkets land"? Olika rättigheter och skyldigheter eller är det samma ändå?"
Citera
2021-07-14, 20:07
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den gode Jomshof var aldrig någon bra historielärare...

Det har aldrig någonsin funnits ett folk som heter "svenskar". Termen "svenskar" eller "svensk" är enbart 200 år gammal. Samma som att det aldrig har funnits något som heter kineser, japaner, britter, amerikaner, australiensare eller afrikaner.

Jomshof får dessutom problem med skåningar om han vill ha dem som svenskar. De flesta skåningar är av juta- eller danebörd. De är födder, burna och klädda i danernas eller jutarnas läger. Dessa har aldrig varit sk. "svenskar".

Vi får problem på många olika håll om vi skall klumpa ihop alla våra inhemska folkgrupper i termen "svenskar".

Detta står i Västgötalagen från 1220 "Dræpær maþær svænskan man · eller smalenskæn innan konongsrikis · man eigh · væstgøskan bøte firi atta ørtogher · ok þrettan markær."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar#Befolkningens_ursprung

Methos gör dig inte besvär med att besvara mina inlägg här. Betraktar dig hädanefter som ett välartikulerat gement troll som enbart skriver eget påhittat nonsens. I alla fall vad gäller detta ämnet.
Citera
2021-07-14, 20:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Bra med självinsikt!

Richard Lohikoski, som är Jomshofs riktiga namn, har förstås rätt. Som finne har han ingen rätt till Sverige.

Såtillvida han inte förkaster den påtvingade delningen av Sverige 1809. Erkänner han inte den kriminella ryska erövringen och senare Finlands självständighet så har han all rätt till Sverige.
Citera
2021-07-14, 20:10
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Varför inte bara vara stolt över sina rötter och gå vidare i livet. Vad är grejen med att behöva ha "jag är en riktig svensk" stämplad i pannan?

God kväll!

Vet inte vad eller vem du pratar om, men ditt trams om flytt till Kina 1802 innebär att det gått ca 7 generationer sedan dess. Visst förekommer det historiska exempel på att folk bor "avskilt" så länge, speciellt "Kina-towns" och "Little Italys". Men det är undantaget, mer troligt är att du idag 7 generationer senare är helt uppblandad och har överväldigande del kinesisk bakgrund kanske 5-10% svensk. Och inte känner någon som helst samröre med Sverige alls. Du har knappt hört talas om detta pytteland i norra Europa och vet inget om det.

Jag själv kan beskriva mig som blond på gränsen till ljushårig, blå ögon och vet att min släkt är från Skåne, Västsverige och Mälardalen. Mer än så vet jag inte, en del av mitt släktträd kan mycket väl vara invandrat från något land på 1800-talet men det har jag inte en susning om.
Citera
2021-07-14, 20:10
Medlem
Alla tiders Jomsof fick fram det igen!

Sverige åt Svenskarna!
Citera
2021-07-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Bra med självinsikt!

Richard Lohikoski, som är Jomshofs riktiga namn, har förstås rätt. Som finne har han ingen rätt till Sverige.
Fel Finland är Skandinaviskt , Finland har varit Svenskt längre än Finskt osv...mittemellan ligger Åland där man talar den Svenska diakekten man talade i Stockholm , Roslagen & Mälardalen under hela medeltiden långt in på 1900-talet.
Citera
2021-07-14, 20:14
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Grupper som valloner, tyskar, skottar, holländare har assimilerats till att bli svenskar. Huruvida araber, somalier, afghaner kommer att assimileras till svenskar är jag skeptiskt till. Kan jag fråga dig, vilka tecken på assimilation som du ser idag hos dessa grupper?

Obs, jag är iinte något rasist.

Ja det kan du fråga mig. Vad gäller "araber" så känns de som bott här sedan 1980-talet oftast helt integrerade. Villa och fotbollstränare för grabbgänget. Deras barn kommer givetvis inte ha någon anknytning till "arabien".

Vad gäller somalier och afghaner så har huvuddelen av denna grupp kommit bara senaste 10-20 åren. Och som unga, och har inte ens bildat familj i många fall. Så det går egentligen inte att svara på, en del bor sannolikt kvar i de ghetton de hamnade när de kom. Men jag har både somalier och afghaner på min High-tech-avdelning där jag jobbar så de kan komma ut i samhället de med. Om 50 år talar man nog inte alls om deras efterlevande som somalier eller afghaner.
Citera
2021-07-14, 20:14
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Å ändå kan du inte besvara frågan jag ställde dig..?
"Så två etniskt svenska föräldrars - så långt man kan undersöka - avkomma är en svensk, om jag förstått dig rätt.
Vad innebär då denna skillnad i praktiken i förhållande till Jomshofs andra påstående "Sverige är det svenska folkets land"? Olika rättigheter och skyldigheter eller är det samma ändå?"

Sorry, missade din fråga. Är du svensk medborgare ska du självfallet ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Uttalandet att "Sverige är svenska folkets land" ser jag mer som en reflektion över att han är orolig över utvecklingen. Svårt att inte hålla med honom faktiskt även om uttrycket är laddat i vissas ögon.
Citera
2021-07-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Detta står i Västgötalagen från 1220 "Dræpær maþær svænskan man · eller smalenskæn innan konongsrikis · man eigh · væstgøskan bøte firi atta ørtogher · ok þrettan markær."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar#Befolkningens_ursprung

Methos gör dig inte besvär med att besvara mina inlägg här. Betraktar dig hädanefter som ett välartikulerat gement troll som enbart skriver eget påhittat nonsens. I alla fall vad gäller detta ämnet.

Ja, kolla datumet, 1220... Kolla vad det är för lag. Det är en landskapslag för västgötar. Tror du att svearna ansåg sig styras av västgötarna?

Fortfarande är det ingen på den tiden som kallar sig svensk, som vi gör nu. Konceptet svensk och etnicitet fanns inte då.

Dags att bilda dig lite, kanske?
Citera
2021-07-14, 20:17
Medlem
Wajis avatar
Richard är en klippa.. Det han säger är helt sant. Vänstermuppar vill bara förstöra detta land och det är det vi hoppas SD ska rädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in