2021-07-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack för att du tar upp händelsen med övergångstället. Den är ett bra exempel på hur Esbjörns nedsatta kognitiva förmåga blir synlig i vardagen. Han förmår inte längre köra bil i en komplex trafikmiljö.

Ebbas värnande om den äldre delen av befolkningen är bara hyckleri. Det är känt långt innan hon började uppvakta Esbjörn.
https://www.svd.se/busch-thors-uppsala-tid--underkand-av-de-aldre

Hur många har inte gjort något fel i trafiken?
Hur många procent av alla körkortsinnehavare har inte gjort något fel?
Hur många trafikolyckor händer på ett år?
2021-07-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ebba har ju också uttryckt att Esbjörn var "lite svår" "lite udda" eller dylikt, vilket talar till hennes nackdel. Hon satte igång operation övertalning genom att tjata ut denna äldre herre, med löfte om att bli en x-farfar, få fira jul ihop etc. Den psykiska uttröttningen och stressen gjorde att han blev ett lätt byte för den viljestarka Ebba.

Lite udda?
Det är i betraktarens ögon och ordval.
Om du träffar mig så tycker du nog jag är lite udda för att jag har andra hobbies, intressen, pratar annorlunda, klär mig annorlunda än vad du ser i din närmsta krets/familj.

Udda tycker jag är trevligt
2021-07-14, 13:55
Medlem
Citat:
Tack för att du tar upp händelsen med övergångstället. Den är ett bra exempel på hur Esbjörns nedsatta kognitiva förmåga blir synlig i vardagen. Han förmår inte längre köra bil i en komplex trafikmiljö.

Ebbas värnande om den äldre delen av befolkningen är bara hyckleri. Det är känt långt innan hon började uppvakta Esbjörn.
https://www.svd.se/busch-thors-uppsala-tid--underkand-av-de-aldre
Intressant tolkning av olyckan. Det inträffar väldiga mängder av olyckor dagligen även av yngre. Innebär det då att de inte är kapabla att köra bil eller sälja hus? Samtidigt har det tydligen noterats att han har gott minne och god syn enligt förhöret och rättegången. Så god att en polis ska vittna om detta i husrättegången i höst.
Tolkningen är väl snarare att han såväl som yngre missbedömt ett rödljus. Samtidigt visat att han har god syn, noterar detaljer och har gott minne.
Många äldre ska inte köra bil, det är otvetydigt, men den här olyckan verkar inte vara ett sånt exempel. De brukar vara att köra ut från stillastående framför kommande trafik el likn.
2021-07-14, 14:17
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ebba har ju också uttryckt att Esbjörn var "lite svår" "lite udda" eller dylikt, vilket talar till hennes nackdel. Hon satte igång operation övertalning genom att tjata ut denna äldre herre, med löfte om att bli en x-farfar, få fira jul ihop etc. Den psykiska uttröttningen och stressen gjorde att han blev ett lätt byte för den viljestarka Ebba.

Välkommen åter kungens lilla piga.
Stressande var det inte då Esbjörn av egen fri vilja gick för att träffa en presumtiv köpare.
Detta i avsikt att visa fastigheten och även sälja om budet var tillräckligt högt.
Under 2 månader gjordes sen allt som ska göras upp om vid försäljning av fastighet.
Ingen stress eller några påtryckningar, inget tvång eller psykiska påtryckningar.
Både Esbjörn och Ebba kontaktade Matz då han är närmast anhörig, Esbjörn kontaktade även andra intressenter men ingen bjöd över det Esbjörn fått Ebba att bjuda på 3.9 milj.
Efter 2 månader skrevs köpeavtalet under.
Esbjörn läste igenom varje sida och signerade dom innan han av egen fri vilja, utan att några påtryckningar förekommit, undertecknade köpeavtalet i avsikt att sälja
(Han sa i alla fall JA på domstolens fråga om så var fallet)
Han gav en nyckel åt Ebba och tillät att det gjordes röjning kring huset, samt att infarten gjordes farbar innan köpet var fullt genomfört.
Han var på gott humör och skämtade, då han även själv närvarade vid röjningen den 30/8.

Så stressad och psykiskt utmattad, njäää...
Ebba har endast sagt att hon uppfattade Esbjörn som egen men fullt klar.
Visst är Esbjörn egen och en tjurgubbe som är smått kolerisk av sig, men helt klar och skötte sina angelägenheter efter eget huvud.
Vi är många egna och inte låter vi frivilligt någon annan lägga sig i våra affärer, eller styra över våra ägodelar.
Men så var det de här med våra närmaste som ibland kan pressa på ända tills deras vilja råder.
Men men det brukar ta en ände med förskräckelse för den som pressat en egen, för det håller inte till sist och då smäller det.
Nu är Esbjörn gammal så han viker sig längre tid än en yngre egen.
Men sanna mina ord att innan rättegången ska hållas kommer det att smälla och det rejält.
2021-07-14, 14:37
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Nu tänkte jag faktiskt försvara Esbjörn till viss del i fråga om trafikolyckan.
Det var mörkt, det duggade tätt, cyklisten saknade tänd belysning på cykeln, cyklisten var mörkt klädd, saknade reflexväst, hade örońsnäckor med musik på och cyklade rakt över på ett överGÅNGställe utan att själv uppmärksamma trafiken.
Esbjörn körde mot rött, för då han inte såg någon som skulle passera över fortsatte han
Det är vi många som gjort och skulle fått böter för vilket även Esbjörn fick, men nu fick ju Esbjörn till och med behålla körkortet p.g.a de yttre omständigheter som rådde vid olyckan.
2021-07-14, 14:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det finns två diagnoskoder för "Lindrig kognitiv störning" I ICD.

För Esbjörns del är det som Kuban skriver diagnoskod F06.7 som satts. Den koden gäller "Lindrig kognitiv störning, objektiv"

Tillståndet " Lindrig kognitiv störning, objektiv" karaktäriseras av försämrade minnesfunktioner, inlärningssvårigheter samt koncentrationssvårigheter. Det finns ofta en känsla av uttalad psykisk uttröttbarhet, och nyinlärning upplevs subjektivt som svår. Symtom blir mer uttalade vid hög arbetsbelastning och annan stress. Objektivt föreligger hållpunkter för kognitiv störning, men inga av dessa symtom är så uttalade att demensdiagnos kan sättas.

(Den andra diagnoskoden för "Lindrig kognitiv störning" , som alltså inte satts på Esbjörn, är R41.8A Lindrig kognitiv störning, subjektiv.)

De undersökningar som gjorts på Esbjörn, numera 82 år, har visat att hans hjärna inte längre fungerar normalt (=objektivt.) Det är inte så att det bara är Esbjörns som själv tycker att hans hjärna inte fungerar normalt (=subjektivt). Därför har han fått diagnosen Lindrig kognitiv störning, objektiv.

Det går inte att komma ifrån att Esbjörn var och är i underläge gentemot Ebba. Hon var och är den starkare parten under hela det här "fastighetsbråket". Visst, man kan försvara Ebba genom att påpeka att Esbjörn har kvar sin rättshandlingsförmåga. Lagen skyddar oss inte när vi som gamla och försvagade blir lätta byten för de som saknar skrupler.

Edit: Kan vi inte släppa diskussionen om "subjektiv" resp. "objektiv" nu?

Är detta en läkardiagnos? Eller var det den där psykologen Barry som kom fram till detta?
2021-07-14, 15:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det verkar som om det börjar brännas för Ebba-klanen nu här i tråden som går all-in med personangrepp o lögner.

De litar inte längre ens på Ebbas egna ord om hur många mäklare hon anlitat o vill inte se att Esbjörn inte är en fullt fungerande 81-åring som för ca 10 år sedan hade problem med äggen o den ihopskrynklade tomma påsen han la i kylen.

Vi andra vet att när man tar till dessa angrepp så är man ute på hal is o argumenten tryter.

Det är väl personangreppen från anti-ebba klanen du pratar om?
Jag ska inte anklaga dig för att sprida lögner, då du mest vinklat, ifrågasatt och haft rena personangrepp i ett enda syfte, att sprida missuppfattningarna vidare.
Inte ens det du redan fått svar på och fakta presenterat för dig släpper du.
Du återkommer och återkommer till samma saker och frågor, igen och igen och igen.
Faktaresistens kallas detta fenomen för.
Denna fråga du åter ställer som ett påstående kan bara den som lämnat uppgiften svara på.
Om inte Ebba svarar kan du försöka maila till KDs kontor istället.
Vi är flera som redan i höstas listade ut det självklara svaret om värdering nr:2.
Men som sagt det håller vi som vet för oss själva då detta inte är en offentlig uppgift.

Jaa då jag vet svaret på äggen och den ihopskrynklade påsen i kylskåpet.
Bortskämd med att någon annan alltid städar efter en när man varit i köket och lagat sig något litet gott eller gjort en smörgås med pålägg.
Det är lite som magi då skräpet är borta, bord o bänkar rena igen och kylskåpet alltid fräscht och fyllt med godsaker, bara stoppa in tomma påsar, sillburkar det bara är spadet kvar i och smörpaketet fast det bara räcker till en halv smörgås tillbaka i kylskåpet.
Den försvinner av sig själv ändå så man behöver inte bekymra sig.
Esbjörn tillhör den bortskämda generationen män som inte städar efter sig och alltid förväntar sig, att det tar ju någon annan hand om.
2021-07-14, 15:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nu tänkte jag faktiskt försvara Esbjörn till viss del i fråga om trafikolyckan.
Det var mörkt, det duggade tätt, cyklisten saknade tänd belysning på cykeln, cyklisten var mörkt klädd, saknade reflexväst, hade örońsnäckor med musik på och cyklade rakt över på ett överGÅNGställe utan att själv uppmärksamma trafiken.
Esbjörn körde mot rött, för då han inte såg någon som skulle passera över fortsatte han
Det är vi många som gjort och skulle fått böter för vilket även Esbjörn fick, men nu fick ju Esbjörn till och med behålla körkortet p.g.a de yttre omständigheter som rådde vid olyckan.

Det som är mest oroande är att ingen i hans omgivning reagerade på olyckan.
Först när det började handla om pengar kom syltryggarna fram.
Det är ju det som infekterar hela historien.
Att han sålde huset ser jag som en normal händelse att han körde på cyklisten borde verkligen oroat hans närmsta..
2021-07-14, 15:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är detta en läkardiagnos? Eller var det den där psykologen Barry som kom fram till detta?

Det finns ingen läkardiagnos på Esbjörn som visar att han är dement.

Enligt psykologen Barry så uppvisar han en lätt kognitiv störning vilket en tredje av alla över 70 år gör.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/geriatrik/minnesstorningar-lindriga-kognitiva-symtom/
2021-07-14, 15:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som är mest oroande är att ingen i hans omgivning reagerade på olyckan.
Först när det började handla om pengar kom syltryggarna fram.
Det är ju det som infekterar hela historien.
Att han sålde huset ser jag som en normal händelse att han körde på cyklisten borde verkligen oroat hans närmsta..

Ja och det faktum att Esbjörn bara en vecka innan MUF närvarade vid rättegången om denna olycka.
Vid rättegången var Esbjörn klar och tydlig i sitt uppträdande, inget nämndes om någon utredning, generalfullmakt eller god man.
Esbjörn bedömdes av rätten vara fullt kapabel att behålla körkortet dvs. inget framkom att Esbjörns körkort skulle återkallas pga mental status eller att han var olämplig som bilförare.
Veckan efter hävdar Binninge vid MUF, att Esbjörn redan året innan haft så dålig mental status att köpet ska hävas på denna grund???
2021-07-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vi är nog lite egen av oss båda två, tycker inte du också detsamma?

Du får vara egen och jag udda :P

Jag träffar många som är sk egna/udda när jag jobbar och det tycker jag är roligt.
Skulle alla dessa klassas som senila och inte få göra affärer?
2021-07-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vi är flera som redan i höstas listade ut det självklara svaret om värdering nr:2.
Men som sagt det håller vi som vet för oss själva då detta inte är en offentlig uppgift.

Ja, jag förstod att det var så. Så jag gick tillbaka och gick igenom allt det där materialet och vad som skrivits om det av de som "klurat ut det", och det blir ju rätt uppenbart bara man lägger ihop 1+1. Det finns ju papper på det, så att säga Så, ja, det är helt klart att Ebba inte anlitat fler än två mäklare, i alla fall inte någon Mäklare X för värdering, som vissa troll påstår helt utan några belägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in