2021-07-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Om du aldrig själv har varit i en situation med ett förtryckande as till partner, som du inte orkar hantera längre, och som du till varje pris vill att barnen ska slippa, så ska du vara glad. Men då kan du heller inte förstå varför desperationen kan vara så stark så att man gör det ofattbara.
Så är det. Ibland krävs det egen eller närståendes erfarenhet, eller fantasi och empati. Ofta är det "endast" djupa depressioner som tar sig uttryck i självmord. Men här verkar det vara väldigt mycket mer. Vi vet sällan vad som händer bakom stängda dörrar. Karismatiska personer kan vara en vidrig pappa och make hemma som sår rädsla och skräck.
Citera
2021-07-14, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Det var ett extremt rasistiskt utlåtande. Hans familj kanske inte uppför sig som folk men långt ifrån alla beter sig illa. Då jag själv känner en del familjer, både i min profession och privat kan jag understryka att så är inte fallet. Finns inga problem där överhuvudtaget. Inte ens traditonella albaner beter sig på detta vis. Absolut dem brukar inte acceptera att deras söner eller döttrar gifter sig med någon från en annan kultur( religion ej viktigt). Under andra världskriget då hela Europa ville utrota alla judar så var albaner dem enda som hjälpte dem( Sverige bidrog indirekt).
Håll dig till han och hans familj, dra inte alla över en kam.

En av mina fd är i samma sits som MK var. Ett pucko till karl som misshandlar henne på alla sätt. Försökt hjälpa henne därifrån men inte lyckats än. Och han är skandinav. Så de som blandar in nationalitet i det hela kan lägga ner det.
Citera
2021-07-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Då har du uppenbarligen inte hängt med i tråden. Han hade hotat att mörda henne och barnen så fort han hittar henne då hon höll sig gömd. När han tilläts träffa sina barn igen av tingsrätten under föregående helg då han skulle haft dem så valde hon att ta deras liv innan det hände.

Men stopp, stanna! Han har "hotat om att mörda barnen"... Det tycker du är jättehemskt! Hon MÖRDAR barnen, och det är hennes parti du tar!! Tankevurpa deluxe skulle jag vilja påstå.
Citera
2021-07-14, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goorg
En av mina fd är i samma sits som MK var. Ett pucko till karl som misshandlar henne på alla sätt. Försökt hjälpa henne därifrån men inte lyckats än. Och han är skandinav. Så de som blandar in nationalitet i det hela kan lägga ner det.

Jag känner en brud som har varit med om exakt samma tillvägagångssätt. Skyller allt på sin religion. Ifrån en turk.. Så min misstanke är att det har o göra med islam.
Citera
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varje fall är unikt. Mamman här kanske var mer utsatt från såväl barnafadern som hans släkt än vad som är brukligt i andra fall. Mamman här kan ha varit mindre psykiskt stark än andra mammor och därför haft svårare att hantera och överleva lidandet. Det är många faktorer som påverkar och inga fall kan rätt och slätt jämföras med varandra.

Ja det är flera faktorer som måste till för filicid-suicid. Annars skulle det ha varit mer förekommande. Stor påfrestning i samband med psykisk ohälsa, i alla fall vid gärningstillfället, tror jag är grunden till en sådan tragedi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Vad har detta med saken att göra. Det är inget farligt eller illa med omskärelse, vår son blev det som bebis. Ett sätt för att göra det enklare att rengöra och hålla det rent.
Man bör nog som föräldrar vara överens för ett kirurgiskt ingrepp. Jag är själv emot kirurgiska åtgärder, som inte är medicinska, på barn. Sånt bör man vara myndig för att bestämma själv, när det gäller sin egen kropp. Om det inte är för att operera något som barnet verkligen lider av. Att det ens nämndes i handlingarna hos MK känns lite sådär - men troligen för att föräldrarna inte var överens.
Citera
2021-07-14, 12:59
Medlem
NewHopes avatar
Det visar inte alls att det är orimlig. Alla situationer är olika illa, och alla offer är olika. Tack och lov att det inte händer varje gång kvinnan är misshandlad.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla kvinnor som varit där och INTE dödat sina barn visar hur orimligt ditt resonemang är.
Citera
2021-07-14, 13:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så är det. Ibland krävs det egen eller närståendes erfarenhet, eller fantasi och empati. Ofta är det "endast" djupa depressioner som tar sig uttryck i självmord. Men här verkar det vara väldigt mycket mer. Vi vet sällan vad som händer bakom stängda dörrar. Karismatiska personer kan vara en vidrig pappa och make hemma som sår rädsla och skräck.
Nej, människor i djup depression brukar inte ha kraften att ta livet av sig. Det är en felaktighet du sprider.

Den diagnos som innebär störst risk är bipolär sjukdom, tidigare kallad manodepressiv sjukdom, följt av psykossjukdom.

– Bipolär sjukdom är ju en snabbt svängande sjukdom och de depressioner som bipolära patienter har är ibland kombinerade med en kraftig handlingsberedskap. Det innebär en uppenbar risk, säger Bo Runesson, överläkare och professor vid Karolinska institutet.

https://sverigesradio.se/artikel/6229406

depression innefattar ofta hopplöshetskänslor och uppgivenhet som kan leda till desperata handlingar. Däremot är det ovanligt att man begår självmord då man befinner sig i depressionens djupaste skede, då man ofta är för apatisk för att skrida till handling.
https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/sjalvmord
Citera
2021-07-14, 13:02
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Men stopp, stanna! Han har "hotat om att mörda barnen"... Det tycker du är jättehemskt! Hon MÖRDAR barnen, och det är hennes parti du tar!! Tankevurpa deluxe skulle jag vilja påstå.

Ja den här situationen är helt upp och ner. Jag vet inte ens vad jag ska ha för åsikt kring det hela. Pappan skulle kanske ha mördat barnen. Då möjligtvis av anledningen att såra mamman. Mamman mördar barnen för att pappan inte ska komma åt barnen (kanske, vad vet jag)... Super skevt. Men i detta pussel finns en djupare förklaring kring psykologin kring hela alltihopa. Vi vet ju inte vad som hände i hennes hjärna och inte i pappans hjärna. Våra hjärnor har mekanismer som är oändliga i olika kedjor.
Citera
2021-07-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Exakt!!!

Hur förklarar ni liknande fall där inget våld alls har förekommit med samma utfall?
Citera
2021-07-14, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RageQ
Hur förklarar ni liknande fall där inget våld alls har förekommit med samma utfall?

Att alla fall är olika. Hur efterbliven får man va?
Citera
2021-07-14, 13:05
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått det?
Jag pratar om att bestämma sig för var man står.

Absolut - du får vara hur partisk och känslosam du vill. Och jag får kritisera det hur mycket jag vill.

Din partiskhet och dina känslosamma tolkningar och utbrott kan dock aldrig ses som fakta eller sanning i fallet - utan är just bara det, dina känslotolkningar, spekulationer och överföring.

Varför måste man bestämma sej för vart man står i ett så oerhört komplicerat fall som ingen kan förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in