2021-07-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goorg
"Enligt Brottsförebyggande rådets statistik polisanmäldes 23 200 fall av misshandel av kvinnor över 18 år under 2020. I 80 procent av fallen var kvinnan bekant med förövaren."

Våld i nära relationer är tyvärr åt helskotta för vanligt. Finns ingenting som försvarar de puckon som slår sina nära och kära. Oavsett kön religion eller sexuell läggning. Men att gå från att vara utsatt till att utsätta främst sina barn, men även alla anhöriga för detta oerhörda trauma efter en sådan här sak är omänskligt. Oerhört tragiskt att inte hon fick psykhjälp. För de som försöker förklara hennes beteende pga att hon blivit utsatt av mannen. Kika på siffrorna i början av mitt inlägg och fundera på hur många suicid - filicid ärenden skulle vi ha varje år om det vore en för er rationell utväg från misshandel.

Hennes agerande är absolut inte rationellt snarare svår psykisk ohälsa och misshandeln kan ha varit en utlösande faktor. Alla är vi olika sårbara. Vissa har lättare än andra att hamna i en psykos.
Citera
2021-07-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad tycker du själv om denna tragiska händelse? Är det mord kvinnan gjorde eller var hon barmhärtig som tog barnen med sig?

För övrigt undrar jag varför du är kvar i vårt land om du inte vill respektera de lagar, normer och kultur vi har?
Det är inte konstigt att vi har ett ökat våld, brott och vår trygghet försvinner om många resonerar som dig.
Svarade detta innan. Men kan göra de igen. Självklart så var de mord! Hon la fan ögonbindeln på de så att de inte ser att döden är på väg. Fatta hur brutalt de är. Barmhärtig? För att hon mår dålig och kan inte hantera sin situation. Så är barmhärtig att ta hennes små barns liv. Ingen ska kunna resonera detta på hennes sida. De som att säga hej, jag mår jätte dålig. Vill inte låta familjen lida när jag är så nere, så därför ska alla i familjen till graven med mig. Förstår du hur sjukt de där är.

Jag har respekt för nästan allt i Sverige. Betyder inte att jag måste bli en svensson för de haha. Lagarna kan diskuteras om de e värda o respekteras.
Citera
2021-07-14, 11:43
Medlem
Thunderwomans avatar
https://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/mamma-dog-pa-sparet-med-sina-barn-efter-ar-av-konflikt-5f841e8d/
Jag har inte orkat läsa de ca 100 sidor som har tillkommit i tråden sedan jag senast var inne, så kanske nån redan har länkat den här artikeln. Man får ju inte citera låsta tidningsartiklar rakt av, men för er som inte kan se artikeln säger de läsbara raderna en hel del.
Men sammanfattningsvis. Pappan har blivit anmäld ett antal gånger, men det blev inget kontaktförbud.
Citat:
Mamman och barnen hade också skyddade personuppgifter. Mammans ansökan om skilsmässa inkom till Hässleholms tingsrätt den 9 juni, alltså bara en knapp månad innan hon och barnen omkom på tågspåret i Tormestorp den 7 juli. Den 21 juni begär mamman även att få ensam vårdnad om barnen, samt att skilsmässan ska ske ”utan betänketid”. I en inlaga från mammans advokat som inkommer till tingsrätten i samband med skilsmässoprocessen, skriver advokaten att situationen är ohållbar och att mamman bor med barnen på ett skyddat boende.

Nej, jag tycker givetvis inte att det var rätt att ta livet av både sig själv och barnen! Men jag kan förstå varför hon i sin förtvivlan inte tänkte klart! "Förstå" betyder inte samma sam som "sympatisera"!
Senast redigerad av Thunderwoman 2021-07-14 kl. 11:54.
Citera
2021-07-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
hade anhöriga brytt sig, väninnor, arbetskamraterna så hade inte detta hänt. Dom borde fan skämmas...... Blinda idioter
Förstår att du är frustrerad, men vi måste komma ihåg att den psykiskt och fysiskt misshandlade kvinnan i de flesta fall inte berättar för omgivningen om sin och barnens situation.

Orsaken till det är att misshandlaren hotar även att skada hennes nära och kära.
Nedtryckt/tillintetgjord som hon är, tror hon detta, det har hon själv och barnen fått lida av.

Ofta beror det även på att hon skäms för att hon "tillåtit sig" ha blivit så hjärntvättad av idioten som utsätter både henne och barnen för misshandel.

Ena stunden beröm och "jag älskar dig", nästa stund är hon kallad för okvädningsord samt fysisk misshandel. Det tar olika lång tid att knäcka/hjärntvätta en person.

Allt som hon och barnen har tvingats uppleva har vi inte fått reda på.

Sen får vi tänka på att en alban-familj är ingen normal familj, tvärtom. Det har vi kunnat läsa i dokumenten och även läst här i tråden.

Jag vill se alla korten på bordet för att detta aldrig ska häda igen.
Citera
2021-07-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
https://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/mamma-dog-pa-sparet-med-sina-barn-efter-ar-av-konflikt-5f841e8d/
Jag har inte orkat läsa de ca 100 sidor som har tillkommit i tråden sedan jag senast var inne, så kanske nån redan har länkat den här artikeln. Man får ju inte citera låsta tidningsartiklar rakt av, men för er som inte kan se artikeln säger de läsbara raderna säger en hel del.
Men sammanfattningsvis. Pappan har blivit anmäld ett antal gånger, men det blev inget kontaktförbud.

Nej, jag tycker givetvis inte att det var rätt att ta livet av både sig själv och barnen! Men jag kan förstå varför hon i sin förtvivlan inte tänkte klart! "Förstå" betyder inte samma sam som "sympatisera"!

Vad menar du med förstå då? För att vara exakt. Det är ingen desperat handling i affekt precis. Den är planerad i minsta detalj. Hon har tagit sig till en plats där hon vet att tågen rusar fram i full fart och där det är möjligt att ta sig ut på spåret. Hon har haft ögonbindlar till barnen med sig. Hon har tvingat dessa småttingar att livrädda stå och invänta att x2000 ska köra över dem.

Att någon väljer att avsluta sitt eget liv är något man kan "förstå", men att någon mördar två små barn är fullkomligt oförståeligt och det absolut värsta brott en människa kan begå....
Citera
2021-07-14, 11:57
Medlem
Ett av barnen fyllde år dagen efter och som överraskning (vet ej om ögonbindlar stämmer) så skulle tåget komma. Givetvis inte för att döda dem utan för att de skulle se det och sitta i hytten. Från en säker källa (mamman hade sagt att de skulle få en överraskning just den dagen innan de åkte till pappan). Ingen hade slitit sig då. 🙁
Citera
2021-07-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mamman kunde också välja att ta livet av barnen, eventuellt för att förskona dem från ett liv utan en mamma.

Vore det inte också en traumatisk upplevelse för barnen att veta att mamma har ställt sig framför ett tåg?

Jag försvarar inte kvinnan, försöker bara förstå hur hon kan ha resonerat och varför hon valde att också ta livet av sina barn.

Så hellre döda barnen än låta de leva? Hon är en barnamördare. USCH
Citera
2021-07-14, 11:58
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Vad menar du med förstå då? För att vara exakt. Det är ingen desperat handling i affekt precis. Den är planerad i minsta detalj. Hon har tagit sig till en plats där hon vet att tågen rusar fram i full fart och där det är möjligt att ta sig ut på spåret. Hon har haft ögonbindlar till barnen med sig. Hon har tvingat dessa småttingar att livrädda stå och invänta att x2000 ska köra över dem.

Att någon väljer att avsluta sitt eget liv är något man kan "förstå", men att någon mördar två små barn är fullkomligt oförståeligt och det absolut värsta brott en människa kan begå....
Om du aldrig själv har varit i en situation med ett förtryckande as till partner, som du inte orkar hantera längre, och som du till varje pris vill att barnen ska slippa, så ska du vara glad. Men då kan du heller inte förstå varför desperationen kan vara så stark så att man gör det ofattbara.
Citera
2021-07-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Förstår att du är frustrerad, men vi måste komma ihåg att den psykiskt och fysiskt misshandlade kvinnan i de flesta fall inte berättar för omgivningen om sin och barnens situation.

Orsaken till det är att misshandlaren hotar även att skada hennes nära och kära.
Nedtryckt/tillintetgjord som hon är, tror hon detta, det har hon själv och barnen fått lida av.

Ofta beror det även på att hon skäms för att hon "tillåtit sig" ha blivit så hjärntvättad av idioten som utsätter både henne och barnen för misshandel.

Ena stunden beröm och "jag älskar dig", nästa stund är hon kallad för okvädningsord samt fysisk misshandel. Det tar olika lång tid att knäcka/hjärntvätta en person.

Allt som hon och barnen har tvingats uppleva har vi inte fått reda på.

Sen får vi tänka på att en alban-familj är ingen normal familj, tvärtom. Det har vi kunnat läsa i dokumenten och även läst här i tråden.

Jag vill se alla korten på bordet för att detta aldrig ska häda igen.

Det var ett extremt rasistiskt utlåtande. Hans familj kanske inte uppför sig som folk men långt ifrån alla beter sig illa. Då jag själv känner en del familjer, både i min profession och privat kan jag understryka att så är inte fallet. Finns inga problem där överhuvudtaget. Inte ens traditonella albaner beter sig på detta vis. Absolut dem brukar inte acceptera att deras söner eller döttrar gifter sig med någon från en annan kultur( religion ej viktigt). Under andra världskriget då hela Europa ville utrota alla judar så var albaner dem enda som hjälpte dem( Sverige bidrog indirekt).
Håll dig till han och hans familj, dra inte alla över en kam.
Citera
2021-07-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Hon var ju tvungen att rädda sig själv och barnen från svinet. Hur svårt är det att förstå 🙄

Du har en skev definition av att rädda barnen...
Citera
2021-07-14, 11:59
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen

Som sagt, det är komplext och svårt för oss andra att förstå hur dessa individer resonerar. Såklart är det mord och inte ok någonstans. Och rent psykologiskt så är det komplicerat... finns ingen allmän förklaring, det är individuellt.
Citera
2021-07-14, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annwielen
Ett av barnen fyllde år dagen efter och som överraskning (vet ej om ögonbindlar stämmer) så skulle tåget komma. Givetvis inte för att döda dem utan för att de skulle se det och sitta i hytten. Från en säker källa (mamman hade sagt att de skulle få en överraskning just den dagen innan de åkte till pappan). Ingen hade slitit sig då. 🙁

Nja, enligt någon innan här så hann de faktiskt fira det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in