2021-07-14, 11:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Rasist.

Hahaha. Sydafrika var inte de svartas, har aldrig varit.
Citera
2021-07-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Lite väl spydig tweet från denne byfåne. Han har inte rätt. Sverige är ett mångkulturellt land vilket är angivet i grundlagen. Som politiker i ett demokratiskt land borde han ha koll på det.

Men oavsett det.

Vilket språk ska talas i Sverigeoch vilket språk ska myndigheter använda?

I Mellanöstern finns islamiska klansamhällen.

I Sverige har vi demokrati och ett samhälle som ska vila på lagen och inte på religion.

Sverige är ett sekulärt samhälle.

Sverige har en etniskt befolkning som är svenskar.

Ahmed kan bli svensk medborgare men ALDRIG svensk.

Har ni förstått ni era kulturradikala horungar som växt upp utan kärnfamilj
Citera
2021-07-14, 11:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Om man vill få vänsterblivna människor att gå bananas räcker det att påstå självklarheter som att:
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

Richard Jomshof fick rätt. Många vänsterblivna på Twitter har nu gått bananas.
Citera
2021-07-14, 11:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Richard Jomshof fick rätt. Många vänsterblivna på Twitter har nu gått bananas.
Han hade kunnat göra det snyggare. Han skulle ha använt ett trollkonto och använt samma begrepp men istället för andra länder. Typ "Syriens folk förtjänar fred" och så vidare. När vänstern retweetat detta tillräckligt skriver han aktuell tweet från sitt eget konto. Sedan när protesterna väller in plockar man fram vänsterns hyllningar där enda skillnaden är att det står "Syrien" istället för "Sverige".
Citera
2021-07-14, 11:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det där om svenskheten har jag hört så många gånger att det börjar att kännas som ett skämt!

Blattelito: Jaha? Vad vill du mannen? Vill du mig? Kom här kompis och säg till mig!
Svenne: Ärrhmmm...Näee jag skojade bara thi hi hi! (Svälj)

Sjukt ta mig fan att ens behöva älta om självklarheter jag undrar stort om dansken står och knyter näven framför spegeln uhhh..jag är en dansk! Dansk! DANSK! DANSK DANSK DANSK mitt land mitt land MITT LAND!!!!!!!!!!!
Citera
2021-07-14, 11:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaffanSting
Jomshof hette tidigare Lohikoski i efternamn efter sin far. Han är en sverigefinsk politiker och lärare. Ska inte han hålla käften och flytta tillbaka till FINLAND?

I november 2012 efterträdde han Kent Ekeroth som Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson. Kent. Ekeroth har judisk bakgrund, från sin mor som föddes och växte upp i Kazakhstan, dåvarande Sovjetunionen, och invandrade till Sverige via Polen.

Ekeroths mamma har suttit inne för ekonomiska brott.

JÄVLIGT fina svenskar ni röstar på.
Detta är helt irrelevant för diskussionen om hans påståenden är rätt eller fel. Vänstern har haft problem länge med detta att skilja på sak och person. Det blev oerhört tydligt med Trump. Han gjorde inte en enda sak rätt på fyra år. Noll. Inte ens när han gjorde saker som hade brett stöd kunde vänstern erkänna hans förtjänster. Känsloargument.
Citera
2021-07-14, 11:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
1. Är detta svenska folk statiskt? Dvs. kan det enbart växa genom nuvarande befolkning förökar sig? Hur definieras svenska folket, annat än ur vilka som bor här? Svensk kultur har visa egenheter, men desto fler likheter med resten av världens kulturer - detta därför att kulturer inte tar hänsyn till landsgränser.

2. Sverige är statsbildningen Kungariket Sverige. En stor del av svenska folket bor på platsen som svenska staten gör anspråk på. En viss del av svenska folket finns utomlands i form av en svensk diaspora, men den är inte mindre svensk för att den befinner sig utanför Sverige.

3. Den svenska statsbildningen och det svenska folket är åtskilda men den tidigare är en skapelse av det senare. Den som först kallade sig svensk torde vara Gustav Vasa, men det är inte helt säkert. Dagens nationalister - med den skånske finnen Jomshof i spetsen - verkar okunniga om Sveriges historia och ägnar sig åt oerhörd gatekeeping.

Har någon reagerat starkt på det Jomshof uttryckte och skrivit en arg krönika i en dagstidning eller förklädd till gräsrot ringt P1 och beklagat sig över rasismen? Eller blev det som så mycket annat på Twitter, ett frieri till redan frälsta.

1. Ja det svenska folket är statiskt i nutid, men inte statiskt över en längre tidsperiod. Andra folk kan assimileras in i det svenska folket, som exempelvis vallonerna. Bara för att vissa kulturella drag har likheter med andra folks kulturella drag betyder det inte att de kulturella egenheterna som helhet inte är en del av det som definierar ett specifikt folk, gäller oavsett om det är det svenska, grekiska eller kurdiska folket.
2. Sverige som statsbildning är inte samma sak som Sverige som svenskarnas land, det finns ju många exempel på folk som har ett land men inte en statsbildning, kurder exempelvis, Kurdistan saknar statsbildning men räknas av kurderna och många andra som kurdernas land. Detsamma kan sägas om exempelvis konflikten i Israel/Palestina.

3. Jomshof pratar inte om Sverige som statsbildning mig veterligen, när han pratar om svenskar som sveriges ursprungsbefolkning så menar han som semantiskt definition, inte som politisk definition av ordet.
Senast redigerad av guderi 2021-07-14 kl. 11:50.
Citera
2021-07-14, 11:30
Medlem
Skadans avatar
Han har så fel. Rasistiskt beteende. Sverige är ett land som skall vara öppet för alla som vill bo här, oavsett kultur eller hudfärg.
Citera
2021-07-14, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaffanSting
Jomshof hette tidigare Lohikoski i efternamn efter sin far. Han är en sverigefinsk politiker och lärare. Ska inte han hålla käften och flytta tillbaka till FINLAND?

I november 2012 efterträdde han Kent Ekeroth som Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson. Kent. Ekeroth har judisk bakgrund, från sin mor som föddes och växte upp i Kazakhstan, dåvarande Sovjetunionen, och invandrade till Sverige via Polen.

Ekeroths mamma har suttit inne för ekonomiska brott.

JÄVLIGT fina svenskar ni röstar på.

Finlands sak är vår brukar det väl heta.
Citera
2021-07-14, 11:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Han hade kunnat göra det snyggare. Han skulle ha använt ett trollkonto och använt samma begrepp men istället för andra länder. Typ "Syriens folk förtjänar fred" och så vidare. När vänstern retweetat detta tillräckligt skriver han aktuell tweet från sitt eget konto. Sedan när protesterna väller in plockar man fram vänsterns hyllningar där enda skillnaden är att det står "Syrien" istället för "Sverige".

Ja, det hade varit mer finurligt att göra så.

Henrik Johansson gjorde ett trick något åt det här hållet för många år sedan. Han beskrev en rasistisk misshandel där en grupp män hoppat på en tjej pga hennes hudfärg. Han mailade svenska riksdagspartiers ungdomsförbund om detta, och många blev upprörda. Vad Henrik Johansson dock utelämnade var att det var svarta män som misshandlade en vit tjej, och när ungdomsförbunden upptäckte det, bytte de attityd direkt:

(FB) Rasism mot vita ointressant enligt riksdagspartier
(FB) Motpol exponerar rasismen hos riksdagspartierna!

Det var ett intressant experiment av Henrik Johansson.

Richard Jomshof borde gjort något liknande. Sådana här experiment där man byter ut en vit/germansk etnicitet mot en annan etnicitet (som vänstern vurmar för) är ett bra sätt att avslöja deras hyckleri.
Senast redigerad av -Info- 2021-07-14 kl. 11:45.
Citera
2021-07-14, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Att punkt tre behöver en enorm förtydlig för det ser ut som Jomshof sin vana trogen inte vet varför uttrycket "ursprungsbefolkning" finns (snart kommer han kalla oss alla "first nation" som den aspisen han är), att punkt två är rätt självklar och ingen säger emot det (finns nog nån som vill diskutera regeringsformens utformning med statschefens roll som "ägare" men annars ingen), att punkt ett är något som alla är med på också.
Jag, min granne Ahmed och hans två ungar, min kusin - hela gänget är Svenskar som existerar och är folk.

Men det är inte det Jomshof menar - och det han är för pantad eller för feg för att hajja.

Jomshof likt så många på den sidan av stängslet och andra autister tror att uttryck är nån form av strikt regelverk som perfekt existerar som definitioner applicerbara i liknande situationer utan andra detaljer. Såna som står och dunkar på dörren till tjejernas omklädningsrum vrålande "det här är könsförtryck! Jag vill in!" och inte riktigt kan förstå nyanserna i orden dom använder.

Att Jomshof tror att folk inte vet vad han egentligen vill säga - och tror att det är höjden av slughet, likt ett barn med downs syndrom som försöker ljuga om stulet godis, ler i mjugg och inte hajjar att folk mest rullar med ögonen... det är det trista.

Så "ja med reservationer" och "nej med reservationer" samt "kan nån bara avliva Jomshof nån dag eller ge honom testiklarna för att göra det han bara vågar ensam: fylleheila armen av sig"

Genant när normala Svenskar till och med tycker nazister verkar förståndigare än det kromosonfelet.

Vilket empati- och historielöst dravel!

Självklart är svenskarna ursprungsbefolkningen i Sverige. Det spelar ingen roll hur många generationer av invandrare dina grannar Hamed, Mahmoud och Mammut är sprungna ifrån.

Du kan ju försöka köra samma analogi i tex Japan. Men du och dina pseudovetenskapliga HBTQ-kompisar tycker väl även att Japan är allas land.

Personligen tycker jag det pratas alldeles för lite om de etnografiska problemen och varför vita i extremt liten grad vill bo med utomeuropéer. Att White flight tex inträffar vid enbart 3% utomeuropeisk invandring trots IKEA-reklamera osv.

Folk må rösta på MP och S, men de lever exakt efter vad Jomshof förespråkar och tycker. Speciellt de som röstar på partier som Mp. Det är dem som skapar rassegregerade samhällen. De är förljugna.

Enda skillnader är att Jomshof är ärlig om det.
Citera
2021-07-14, 11:44
Medlem
JustZlatans avatar
Sveriges urbefolkning var svarta med blå ögon. Alltså tycker Jomshof att svarta är svenskar?

https://www.svtplay.se/de-forsta-svenskarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in