2021-07-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Journalisten Anna Björklund skrev igår en krönika i tidningen Fokus som gick ut på hon känner hat mot Annie Lööf för att hon inte håller vad hon lovar. Hela den texten här (Länk till Fokus).

Några citat "Det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det. Hennes karriär symboliserar uppluckringen av den tillit som är nödvändig för att vår typ av demokrati ska fungera bra. // Det finns, brukar experterna säga, en 'risk för svekdebatt' när man beter sig så. Det är också allt. Ett missnöje bubblar till och ... bortglömd till valet därpå. Det är så Annie Lööf tänker // Det är också för att alla framgångsrika civilisationer har haft något effektivt sätt att se till att folk står för sitt ord. För att få någon att våga investera, satsa, tro, måste ett kontrakt gå att lita på // för att ett styre ska fungera måste makthavares ord ju betyda något // Att hon överlever detta är exempel på hur ett system bryts ner, hur det inte längre är lönt att lyssna, för det som sägs betyder ju inget längre. Jag hatar Annie Lööf, för hon har sabbat för oss alla. Och resten då, Löfven och Kristersson och alla de andra? Visst, de med".

Om detta skriver Expressen idag att det uppstått hård kritik, några citat "En krönika i Fokus där kulturjournalisten Anna Björklund skriver att hon 'hatar Annie Lööf har fått hård kritik'. Mårten Schultz ... anser att Fokus fattat det 'kanske sämsta utgivarbeslutet i år'. Ulf Bjereld ... 'Här valde man att gå [på?] en person och inte dennes handlingar, och det tycker jag är ett djupt ovärdigt". Den här (Länk till Expressen).

Förstnämnda är läsvärd, sistnämnda mera slirig. Några frågor:
  1. Är Fokus artikel "Därför känner jag avsky" om Lööf rättvis, hade inte konkretisering behövts?
  2. Är Expressens artikel "Hårda kritiken efter hatkrönika om Lööf" välbalanserad och vettig?
  3. Andra jämförelser och retoriska modeller? Är media annars rent från dylikt "hat"?
  4. Hade andra medier kunnat hantera det här på ett intressantare sätt?

1) Anna Björklund anger att hon är besviken och trött på att politiker, inte bara Lööf, avger löften och bryter mot dem när det passar.
Att det saknas ryggrad och är för mycket vindflöjel. Så jag tycker inte artikeln behöver konkretiseras mer i varför Lööf är en vindflöjel och lögnare.
Citera
2021-07-14, 08:22
Medlem
DeValeras avatar
Anna Björklund och Fokus har tydligen fått mycket kritik för denna artikel. Så uppenbarligen finns det många som anser att det är helt ok att ljuga väljarna rakt upp i ansiktet. Varför ska man inte få kritisera politiker som inte håller sitt ord, som är helt opålitliga. Politiker med beteende som Annie Lööf är ett hot mot demokratin eftersom människor tappar förtroendet gentemot politiker och andra maktmänniskor. Men hade hon skrivit något liknande om tex Åkesson eller Busch så hade förmodligen samma personer som kritiserat Björklund och Fokus nu, istället hyllat dem.
Citera
2021-07-14, 08:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Tänk att det i dagens sverige blir så pass stor uppståndelse när någon kallar en erkänt kategorisk lögnare och svikare just för lögnare och svikare
Citera
2021-07-14, 09:46
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det går knappt att skönja en riktig människa bakom den integritetslösa och extremt medietränade fasaden. Och så pratar hon som en dagisfröken som försöker förklara något för en treåring. Usch.
Citera
2021-07-14, 10:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Anna Björklund tar på sig rollen att förklara hur politikerförakt uppstår. Idioter i sociala medier läser medvetet in fel och rasar. Precis som med Kristersson, och varenda annat drev som uppstår.

Det är väl mer ett kåseri än en krönika?
Det är ett kåseri och därmed kan skribenten bre på med lite extra. Jag tycker hon faktiskt får till det bra när hon beskriver hur misstron mot mediatränade hubotar som Lööf och Reinfeldt uppstår (och sedan övergår i förakt). Nooshi får applåder och uppskattning för att hon inte leker grupprunksleken fullt ut utan ställer till en scen som ger hubotarna syntax error.

Inga är så jävla snabba att dra på sig offerkoftan och yla om "förakt och kränkning" som överbetalda kärringar i Vasastan som sitter i riksdagen/i en bolagsstyrelse/är influencers/är värdelösa sidochefer på myndighet. Klart som fan att hon som inte kan prata rent har sina betalda horor till withe knights som rycker ut och skyddar hennes och C:s varumärke.

Hur rebellisk Nooshi egentligen är kan diskuteras men det är fan uppfriskande med lite demokratiskt drama bland krockdockorna i riksdagen. Jag ber om ursäkt till alla krockdockor som känner sig kränkta av jämförelsen då vi alla vet att de är mycket mer intressanta och drivna som personer än vad de är i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Politikerföraktet är en fullt naturlig och legitim reaktion på det väljarföralt som politiker som Lööf och Reinfeldt representerar. Deras föraltfulla och hatiska attityd mot kritiska medborgare leder till en motreaktion. Lööf förtjänar allt hat hon kan få och mer därtill. Vedervärdig människa, på alla sätt
De där två är mästare på "svekdebatter". Lööf är en jävla bot som på nästan riktig svenska säger scriptade meningar. Reinfeldt tog springnota som landsfader och tjänar nu pengar på sina folkuppfostrande böcker och föreläsningar.

De är en typ av människor som inte bara som oss andra har svårt att se oss som the bad guy. De blir kränkta bara av själva tanken att alla de som backat upp dem, sagt fina saker eller investerat i dem har fel! Inte kan de vara dåliga eller rent av skurkarna! De är en utmärkt produkt och det är kunderna som är fel – inte har fel. De är problemet och en slutgiltig lösning på problemet skulle glädja Lööf, Busch, Kiss-Ulf, Svetsarn med flera. De jävla inskränkta rasisterna, kommunisterna, flummarna och flashbackarna är ett hot mot deras demokrati.

Jag hoppas verkligen vi är ett hot mot DERAS demokrati.
Senast redigerad av Ratad 2021-07-14 kl. 10:38.
Citera
2021-07-14, 10:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Tänk att det i dagens sverige blir så pass stor uppståndelse när någon kallar en erkänt kategorisk lögnare och svikare just för lögnare och svikare
Det är fan i mig metakonst! Vi tar oss en sup och betraktar det lilla spektaklet när de som förstår bättre än oss blir kränkta!

Man kan nästan tro att kåserier som dessa skulle vara "ett hot mot demokratin". Men vad vet jag. Jag är ju bara en vanlig, enkel, överbetald CGI-karaktär.
Citera
2021-07-14, 10:38
Medlem
Vem hatar inte Annie Lööf? Förutom att hon ljuger så uppenbart hela tiden så är hon ju som en robot. En inlärd personlighet skulle jag tro. Hon har fått träna hårt på att framstå som en normal människa. För normal är hon knappast.
Citera
2021-07-14, 10:41
Medlem
🤣 för vänsterfollk är allt högerfolk säger ett hot mot demokratin. De har nämligen sett till att själva manipulera demokratin Och lägga beslag på den så mycket det bara går. Och så fort någon säger något som kan göra detta faktum uppenbart så går deras alarm igång.
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är fan i mig metakonst! Vi tar oss en sup och betraktar det lilla spektaklet när de som förstår bättre än oss blir kränkta!

Man kan nästan tro att kåserier som dessa skulle vara "ett hot mot demokratin". Men vad vet jag. Jag är ju bara en vanlig, enkel, överbetald CGI-karaktär.
Citera
2021-07-14, 10:54
Medlem
susets avatar
Hon säger det alla tänker, kejsaren är naken.
Citera
2021-07-14, 10:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
🤣 för vänsterfollk är allt högerfolk säger ett hot mot demokratin. De har nämligen sett till att själva manipulera demokratin Och lägga beslag på den så mycket det bara går. Och så fort någon säger något som kan göra detta faktum uppenbart så går deras alarm igång.
Det där går över hela det politiska spektrumet. Vanligast är väl att de i mitten av "De Goda Krafterna™" ylar om att man måste "värna demokratin och det fria ordet" när texter som dessa publiceras. Lööf är arketypen för den ömtåliga blomman som vill skydda sig själv genom att i Godhetens™ namn begränsa vad som får sägas och tyckas. Det blir väl trevligast om hon får tala ner till oss och vi lyssnar. Sedan kan vi kalla det för en dialog.
Citera
2021-07-14, 11:31
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Finurligt att använda ordet "hat". Hat är ju numera en del i "hat och hot" (inte ens myndigheter ser ju någon skillnad mellan orden längre) så naturligtvis är det en massa tyckare som tappar fattningen och krönikan får därmed extra uppmärksamhet. Men hatet i krönikan var någonting vi alla föraktar, nämligen falskhet mot väljarna, vilket på något sätt blivit helt accepterat inom det svenska politiska etablissemanget. Håller med om liknelsen med Kejsarens nya kläder ovan.
Citera
2021-07-14, 12:50
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte bara brännmärkningar och skambeläggande. Nu är det även åsiktspolis och censur. Har drabbat mängder av svenska dissidenter och då främst Granskning Sverige och Swebbtv.
Japp. Och de tycker detta är bra. Mot "hat" säger de goda och anständiga.

På rätt sida om stängslet.
Fjamåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in