Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Journalisten Anna Björklund skrev igår en krönika i tidningen Fokus som gick ut på hon känner
hat mot Annie Lööf för att hon inte håller vad hon
lovar. Hela den texten
här (Länk till Fokus).
Några citat "
Det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det. Hennes karriär symboliserar uppluckringen av den tillit som är nödvändig för att vår typ av demokrati ska fungera bra. // Det finns, brukar experterna säga, en 'risk för svekdebatt' när man beter sig så. Det är också allt. Ett missnöje bubblar till och ... bortglömd till valet därpå. Det är så Annie Lööf tänker // Det är också för att alla framgångsrika civilisationer har haft något effektivt sätt att se till att folk står för sitt ord. För att få någon att våga investera, satsa, tro, måste ett kontrakt gå att lita på // för att ett styre ska fungera måste makthavares ord ju betyda något // Att hon överlever detta är exempel på hur ett system bryts ner, hur det inte längre är lönt att lyssna, för det som sägs betyder ju inget längre. Jag hatar Annie Lööf, för hon har sabbat för oss alla. Och resten då, Löfven och Kristersson och alla de andra? Visst, de med".
Om detta skriver Expressen idag att det uppstått
hård kritik, några citat "
En krönika i Fokus där kulturjournalisten Anna Björklund skriver att hon 'hatar Annie Lööf har fått hård kritik'. Mårten Schultz ... anser att Fokus fattat det 'kanske sämsta utgivarbeslutet i år'. Ulf Bjereld ... 'Här valde man att gå [på?] en person och inte dennes handlingar, och det tycker jag är ett djupt ovärdigt". Den
här (Länk till Expressen).
Förstnämnda är läsvärd, sistnämnda mera slirig. Några frågor:
- Är Fokus artikel "Därför känner jag avsky" om Lööf rättvis, hade inte konkretisering behövts?
- Är Expressens artikel "Hårda kritiken efter hatkrönika om Lööf" välbalanserad och vettig?
- Andra jämförelser och retoriska modeller? Är media annars rent från dylikt "hat"?
- Hade andra medier kunnat hantera det här på ett intressantare sätt?
Hat? Vi kan fråga oss vilka som egentligen är de hatfulla? Exempelvis Lööf eller Anna Björklund? Eller snarare mest förstörande för sin omgivning?
Jag håller med Anna Björklund att för många politiker kommer undan med de mest askyvärda åtgärder och även lögner. Kriminalitetens framväxt är en sådan sak. Den är helt klart bottnad i "svensk" migrationspolitik. Åsiktsförtrycket en annan sak, år efter år med brännmärkningar genom "fientlig", ""hatisk" för de människor, medborgare som går utanför den skapade korridoren.
Det svenska politiska etablissemanget förtjänar att få äta sitt eget hat som de använder mot Sveriges befolkning. Tillbakatårta gärna än mer Anna Björklund, mot de destruktiva styrande. Dessa ska skämmas. De förtjänar en riktig shitstorm för hur de har missbrukat sina politiska ställningar, mot medborgare och mot demokratin.
Anna Björklund summerar det i "det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det." Hammaren på spiken.
-Men, hur utrycker du dig Annie?!!! (för den som kommer ihåg). Får vi se SVT ta avstånd från henne också vore det ju ett plus. På riktigt.