2021-06-21, 19:50
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Länkade dokumentären längre upp i tråden. Allens polare Don Cheney framstår som väldigt suspekt i den, bl.a påstår han att Allen fick honom att slicka på hans frimärken, att han fick honom att lämna ett tumavtryck på en parrafinvaxboll, att Allen visade honom en massa vapen. George Bawart fyller i med att Don Cheney dök upp full till polygraftest (lögndetektor) mm.

I vilket fall, går med på att vittnen beskriver en kraftig (men inte klotrund) man i 30 års åldern runt 173-175 cm lång med rödbrunt hår (ibland krulligt, ibland kortklippt) och glasögon, vill minnas att ett vittne beskriver håret som glansigt som att det var brylcreme i det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer#Presidio_Heights_murder

Allen var omkring 36-37 vid tiden för morden, var i princip flintskallig, det lilla hår han hade var brunt och grånande, han var dock 6"2 (188 cm) och vägde över 250 lbs (113 kg) (BMI på 32) och hade inte glasögon.

Antingen var det Allen i en riktigt, riktigt bra förklädnad eller så var det någon annan.

En uppdaterad fantombild landar oss någonstans här.

https://imgur.com/a/CMpSSWY

Om det hade varit Allen 1969 i en förklädnad så hade det sett ut någonting sånt här.

https://imgur.com/a/DAJxj0S

Möjligt att han hade valt en rödbrun peruk men ändå.

Det finns en jäkla massa indicier som gör att han passar in på profilen men väger man in vittnesmålen och den tekniska bevisningen som inte passar in så måste man titta på andra misstänkta utan att avfärda honom helt.

Tycker Paul stines bror Joe Stine är betydligt mer lik fantombilden och ögonvittnessbeskrivningen än vad Allen är ens med förklädnad. Rödbrunt hår, snaggad, han är kortare än genomsnittet, har widows peak, ärr i ansiktet och på halsen.... han har till och med city mileage.

Han intervjuas de första minuterna i det här klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=lstrli41pV0

edit: Freudian slip vid 0:55? "I will not indentif... uh... contact Modesto police department untill they contact me on this"

Här är den uppdaterade fantombilden som innehåller ansiktsärren.

https://imgur.com/a/r8zbqVC

Den kallas för amended Zodiac sketch och är en del av efterlysningsaffischen från oktober 1969.
Finns i högre upplösning här.

https://imgur.com/a/7J2GLEw

Hannibal Lecter leenden är i vilket fall inte något man förväntar sig från någon som precis fått sin bror mördad.

Väldigt intressant faktiskt. Dock tycker jag man bör ta Foukes beskrivning av mannen han såg med en stor nypa salt. Han såg mannen i mörker och dessutom åkte han i en bil rakt mot honom så han kan knappast ha hunnit se detaljerna så specifikt som han beskriver dem. Om det nu inte var så att Fouke stannade och pratade med mannen, vilket han själv förnekat, men hans kollega säger tvärt om.
Hur eller hur är jag tveksam till om den promenerade mannen verkligen var Zodiac. Jag tror mer på att det bara var en vanlig man ute på promenad. Dels för att han verkade ha varit för gammal för att kunna ha varit Zodiac och dels för att han inte verkade ha blod på kläderna - en sån detalj hade Fouke definitivt kommit ihåg om han nu kom ihåg så mycket som han berättade i dokumentären.

Fantombilden tror jag är väldigt bristfällig. På fantombilden ser han smal ut. Om han var kraftig borde han väl ha haft antydan till dubbelhaka/ansiktsfett. Sedan kan han ha haft betydligt längre frisyr än vad bilden visar, eftersom han några veckor tidigare hade längre hår som täckte pannan (enligt Cecilia Shepard, som hann ge en beskrivning av honom innan hon dog). Han kan ju ha hunnit klippa sig mellan dessa två mord, men jag tror mer på att han hade lite längre hår, kanske kammat åt sidan, ty det var en vanlig frisyr för män på 60-talet. Jag är ingen expert på frisyrer, men jag tror iaf att crew cut var något som i regel 40+are hade på den tiden, och Zodiac var ca 25-30 enligt vittnena.

Tre tjejer som befann sig vid Lake Berryessa samma dag som mordet berättade att de såg en man där som verkade bete sig skumt. Han hade mörka kläder på sig (precis som Zodiac skulle ha vid mordet senare samma dag) och verkade spana in dem på avstånd och vände blicken så fort det blev ögonkontakt. Han åkte senare iväg i en silvrig bil.
Fantombild av mannen enligt tjejerna: https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/was-the-lake-berryessa-sketch-the-zodiac-killer
Det är fullt rimligt att denne man var Zodiac som stod och funderade på om han skulle mörda de tre tjejerna, men valde att åka iväg och komma tillbaka senare istället. Om det stämmer att det var Zodiac, tror jag betydligt mer på den fantombilden än på den från taximordet.
Citera
2021-06-21, 19:56
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Även Donald Lee Bujok är lik fantombilden.

https://www.zodiacciphers.com/uploads/4/9/7/1/4971630/826952.jpg

Kortare än genomsnittet och ärr på kinden.

Han har även suttit på Deer Lodge i Montana, något Bryan Hartnell säger att Zodiac berättade för honom i rån-fasen av Lake Berryessa attacken.

För att inte nämna att han var tokig nog att ha samma motiv.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/donald-lee-bujok-zodiac-suspect

Då var det bara den där detaljen med Cherri Jo Bates som mördades när Bujok satt på kåken (1966)
Zodiac claimade aldrig det mordet men många misstänker att han låg bakom det ändå.

Har själv aldrig uteslutit att Zodiac skulle kunna köra en Thomas Quick och claima andra mord än sina egna, men han skickade med en bit av Paul Stines skjorta vid det sista mordet iaf. Tror att det var samma brevskrivare genom hela historian iaf.

Jag tog upp Bujok tidigare i tråden, men jag tycker indicierna mot honom är alltför klena. Det enda som gör honom lite intressant är att han är lik fantombilden från Lake Berryessa.

Angående Cherri Jo Bates så tror jag inte att det var Zodiacs verk. Det finns för mycket som talar emot det. Jag är ganska säker på att mordet kring julen 1968 var det första och taximordet det sista.
Citera
2021-06-21, 22:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag tog upp Bujok tidigare i tråden, men jag tycker indicierna mot honom är alltför klena. Det enda som gör honom lite intressant är att han är lik fantombilden från Lake Berryessa.

Angående Cherri Jo Bates så tror jag inte att det var Zodiacs verk. Det finns för mycket som talar emot det. Jag är ganska säker på att mordet kring julen 1968 var det första och taximordet det sista.

Ed Edwards beskrivning av Bujok, att han trodde att alla han mördade skulle bli hans slavar i livet efter detta låter i vilket fall väldigt bekant.

Bland de kända misstänkta (bland privatspanare, men inte av polisen vs) har vi en överrepresentation av namnet Donald, kanske en Svensk motsvarighet skulle kunna vara namnet Conny. Om man leker fritt med bokstäverna i Zodiac kan man få det till doNaIↄ. Låter det rimligt? Isf skulle det kapa ned urvalet något, men det passar fortfarande in på många.
Citera
2021-06-23, 04:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
En ca 30 år gammal kraftig man med brunt hår som kan ha haft glasögon har vi också att gå på.

Konstigt dock att det inte kom in något tips till polisen som skulle leda dem till den rätta gärningsmannen. Jag menar, någon borde ha känt igen beskrivningen av utseendet och karaktärsdragen och slagit larm. Zodiac var förmodligen en ensam galning men han måste ha känt nån ändå. Världen är liten som man brukar säga.

Han kan ju såklart ha blivit förhörd av polisen och frisläppt, lite som med Yorkshire Ripper, som klarade sig efter flera polisförhör innan han slutligen åkte fast.

Kollar man på dokumentären His Name Was Arthur Leigh Allen så framkommer det en hel del smaskiga detaljer.
Det är nog betydligt svårare än som så.

På 60/70-talet så fanns det (jämfört med nyare tider) långt färre frisyrer för män, och den frisyren som man ser på fantombilden av GM-profilen kunde på 60/70-talet ha passat till drygt hälften av alla män i Kalifornien. Dessutom så är vittnesuppgifterna i det här fallet ganska svaga och oklara.

Som jag redan har skrivit tidigare i den här tråden, så tror jag att gärningsmannen aldrig blev misstänkt av polisen för att vara Zodiac. Tvekar även starkt på att gärningsmannen var ngn utav alla de som i senare tid har tagits upp som möjlig misstänkt i det här fallet.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-06-23 kl. 04:58.
Citera
2021-06-27, 05:23
Medlem
Craiggs avatar
Jag tror inte att Zodiac låg bakom fallet med Katleen Johns heller.

Finns inget bevis alls som binder Zodiac med det fallet. Han skrev om fallet i en av sina brev, dock nämner han inget som inte redan står i tidningarna så förmodligen var det bara lögn.

Jag kan även tro att Katleen Johns berättelse är påhittad eller åtminstone väldigt överdriven. Detta eftersom hon har ändrat sin story flera gånger. I början sa hon att hon att mannen jagade henne en bit när hon tog sig ut ur bilen och försökte fly, men så gav han upp och åkte iväg istället. Vid ett senare tillfälle sa hon att han inte gick ut ur bilen. Hon ska även ha ändrat sin story angående huruvida mannen hotade henne under bilfärden.

Så ja, man kan ju ta hennes berättelse med en rejäl nypa salt.
Citera
2021-06-27, 15:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
https://yro.slashdot.org/story/21/06/27/0351237/french-engineer-claims-hes-solved-the-zodiac-killers-final-code

Det som skiljer den här lösningen från de andra som skjutit från höften med Z13 är att han fått koordinater ur ett annat med samma metod.

Lawrence Kaye

Född Bertram Klein, bytte namn till Larry Klein, därefter Lawrence Klein, därefter Lawrence Cane, därefter Lawrence Kaye och någonstans i ordningen skall han ha kallat sig för Lawrence "Larry" Kane utan att formellt ha tagit det namnet.

https://lawrencekane.wordpress.com/

Tycker inte handstilen är särskilt lik.

https://lawrencekane.files.wordpress.com/2017/09/ihmjnj8.gif

Dock skall man ha i åtanke att i det här fallet så sitter han misstänkt för att vara Zodiac, i ett sånt läge skulle den riktige Zodiac skriva så vackert han kunde.

Så här skrev Lawrence när han inte satt i heta stolen (26 år innan Zodiac dock).

https://lawrencekane.files.wordpress.com/2017/09/larry-klein-kaye-1943-letters-and-recording-to-eileen-barton-page-004.jpg
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-06-27 kl. 15:40.
Citera
2021-07-01, 22:23
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
https://yro.slashdot.org/story/21/06/27/0351237/french-engineer-claims-hes-solved-the-zodiac-killers-final-code

Det som skiljer den här lösningen från de andra som skjutit från höften med Z13 är att han fått koordinater ur ett annat med samma metod.

Lawrence Kaye

Född Bertram Klein, bytte namn till Larry Klein, därefter Lawrence Klein, därefter Lawrence Cane, därefter Lawrence Kaye och någonstans i ordningen skall han ha kallat sig för Lawrence "Larry" Kane utan att formellt ha tagit det namnet.

https://lawrencekane.wordpress.com/

Tycker inte handstilen är särskilt lik.

https://lawrencekane.files.wordpress.com/2017/09/ihmjnj8.gif

Dock skall man ha i åtanke att i det här fallet så sitter han misstänkt för att vara Zodiac, i ett sånt läge skulle den riktige Zodiac skriva så vackert han kunde.

Så här skrev Lawrence när han inte satt i heta stolen (26 år innan Zodiac dock).

https://lawrencekane.files.wordpress.com/2017/09/larry-klein-kaye-1943-letters-and-recording-to-eileen-barton-page-004.jpg
Finns många som har hävdat både det och andra gällande den här saken..

Jag tror inte att varken Kane eller Allen var Zodiac.
Citera
2021-07-05, 14:50
Medlem
https://www.tapatalk.com/groups/zodiackillerfr/macgruber-t9690.html

Verkar vara en ny misstänkt som morph13 presenterat och blivit ombedd att ta ner informationen om. Att Tom voigt skjuter ner det direkt ökar sannolikheten att det finns nånting här
Citera
2021-07-14, 00:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
https://www.tapatalk.com/groups/zodiackillerfr/macgruber-t9690.html

Verkar vara en ny misstänkt som morph13 presenterat och blivit ombedd att ta ner informationen om. Att Tom voigt skjuter ner det direkt ökar sannolikheten att det finns nånting här
Intressant. Är det ngn med mer information om denne ”Macgruber” ?

Kan påminna lite om «den okände mannen i Vallejo» som jag skrev om längre bak i den här tråden. Tydligen så var ”den okände mannen i Vallejo” född i 1939, och polisen ska tydligen ha fått in flera tips om denna man när fallet pågick. Men ingen ville ut med mer information om vem denne ”okände mannen i Vallejo” var, annat än att han var en 1939 årsmodell.

EDIT: Tycker inte att ”Macgruber” låter som en trolig misstänkt.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-14 kl. 01:20.
Citera
2021-07-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Intressant. Är det ngn med mer information om denne ”Macgruber” ?

Kan påminna lite om «den okände mannen i Vallejo» som jag skrev om längre bak i den här tråden. Tydligen så var ”den okände mannen i Vallejo” född i 1939, och polisen ska tydligen ha fått in flera tips om denna man när fallet pågick. Men ingen ville ut med mer information om vem denne ”okände mannen i Vallejo” var, annat än att han var en 1939 årsmodell.

EDIT: Tycker inte att ”Macgruber” låter som en trolig misstänkt.

Nej jag håller med, sen är ju nivån på det där forumet så lågt att det knappt går att läsa. Sida efter sida med rent skit och påhopp som inte har nåt med ämnet att göra.

Men det är lite intressant att
1. Polisen visat intresse och bett morf13 att plocka ner infon medan de kollar upp det. Har inte sett att det har hänt med någon tidigare misstänkt.
2. "MacGruber" bor inom 1000 fot från telefonkiosken som Zodiac ringde ifrån. Typ 300m? Man hittade honom genom att gå igenom alla som bor inom 1000' från telefonen. Gammalt hederligt polisarbete av Morf13 alltså.
3. Han jobbade som polis och fångvaktare. Det är ju något som det ofta spekulerats vid.
4. Han hade nån bok om kryptering i garaget.
5. Hans handstil ska vara otroligt lik, har ej sett det själv.

Mer än så vet vi inte om det inte har kommit något nytt de senaste dagarna.
Än så länge ser det väl rätt tunt ut men det är såhär jag tror att fallet kommer att lösas, att man fiskar fram en hittills okänd mgm.
Citera
2021-07-14, 17:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Nej jag håller med, sen är ju nivån på det där forumet så lågt att det knappt går att läsa. Sida efter sida med rent skit och påhopp som inte har nåt med ämnet att göra.

Men det är lite intressant att
1. Polisen visat intresse och bett morf13 att plocka ner infon medan de kollar upp det. Har inte sett att det har hänt med någon tidigare misstänkt.
2. "MacGruber" bor inom 1000 fot från telefonkiosken som Zodiac ringde ifrån. Typ 300m? Man hittade honom genom att gå igenom alla som bor inom 1000' från telefonen. Gammalt hederligt polisarbete av Morf13 alltså.
3. Han jobbade som polis och fångvaktare. Det är ju något som det ofta spekulerats vid.
4. Han hade nån bok om kryptering i garaget.
5. Hans handstil ska vara otroligt lik, har ej sett det själv.

Mer än så vet vi inte om det inte har kommit något nytt de senaste dagarna.
Än så länge ser det väl rätt tunt ut men det är såhär jag tror att fallet kommer att lösas, att man fiskar fram en hittills okänd mgm.
Ja, det blev stökigt efter ett par sidor. Men intressant, hur som helst.

Läser dock att denna ”Macgruber” var född 1946, ngt som alltså utesluter att det är ”The unknown man in Vallejo” som det är snack om här - eftersom att han ska enligt uppgifter varit född i 1939.

Detta betyr isf att Zodiac var 22-23 år gammal när fallet pågick, betydligt yngre än vad polisen och de flesta hobbygranskare antar att gärningsmannen var (35-40). Men jag tycker att det är mkt i det här fallet som talar för antingen en yngre eller en rejält omogen GM.

Att polisen visar intresse för ”Macgruber” är onekligen intressant, men samtidigt så kan det vara så att polisen bad Morf att ta ner all information om hans nya favorit enbart p g a de inte gillar att man sprider ut information om en individ som möjlig misstänkt utan att man har ett väldigt starkt grundlag att göra det.

Vad jag läste, så bodde ”Macgruber” drygt 400 ft (100-120m från telefonkiosken). Det i sig säger väldigt lite, samtidigt så är det ju ”intressant”. Men tycker inte att ”Macgruber” framstår som en stark misstänkt, och jag tror risken är betydligt större för att ”Macgruber” kommer bara att bli en ny på listan över alla de som vissa anser vara ”misstänkta” i det här fallet trots att de är det på väldigt svaga indicier, än att han faktiskt var Zodiac och att fallet kommer snart att lösas.

Hursomhelst, så måste man alltid ha DNA för att kunna lösa ett fall. Och det finns väldigt lite med DNA att utgå från i den här saken, och DNA:et som finns är väldigt svaga och/eller oklara. Dessutom så är denne ”Macgruber” eller ”Mason” (som han oxå kallades för på ZKS) död sedan flera år tillbaka, och med mindre hans familj har kvar ngt från ”Macgruber” som tex hår eller liknande, så är chansen mindre än minimal för att
man hittar ngt efter honom som kan DNA testas i labbet. Håller med i att Zodiac var en hittills okänd GM.

Det sagt, så hoppas jag verkligen att Zodiac fallet blir löst.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-14 kl. 17:12.
Citera
2021-07-14, 20:49
Medlem
Generalanderssons avatar
Mike ”Morf” Morford baserar sina misstankar mot ”Macgruber” som Zodiac på detta.

1. Han bodde väldigt nära telefonkiosken som Zodiac använde

2. Han hade ett exemplar av David Kahn’s ”The codebreakers” - en populär kryptogrambok

3. Hans handstil är någorlunda lik den som Zodiac hade

4. Han passar in med den fysiska beskrivningen av Zodiac

5. Ungefär samma ålder, även om det finns flera olika uppgifter gällande Zodiac’s ålder

6. Hans aktiviteter passar tydligen överrens med Zodiac’s aktiviteter, särskilt mellan 1971-74 och efter 74

7. Hans hus hade tydligen en källare

8. Mike Morford håller tydligen tillbaka på en ”bomb” om hans nya favorit, som tydligen knyter ”Mac” till ett av breven som Zodiac skickade

[b]9. Polis och myndigheter efterforskar tydligen ”Macgruber”, fast det kan även vara så att Morf fick besked av polisen att hålla tyst om ”Mac”, av den enkla anledning att de önskar att det inte sprids ut information om en avdöd man som möjlig seriemördare /B]

Inga form för bevis, och indicierna här är inte speciellt starka. Men det är ändå intressant att myndigheterna kollar in denne ”Macgruber”, och att Morf går så långt som att hävda att han sitter på information som med 100% säkerhet knyter ”Mac” till ett av breven som skickades av Zodiac.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-14 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in