2021-07-13, 23:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Journalisten Anna Björklund skrev igår en krönika i tidningen Fokus som gick ut på hon känner hat mot Annie Lööf för att hon inte håller vad hon lovar. Hela den texten här (Länk till Fokus).

Några citat "Det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det. Hennes karriär symboliserar uppluckringen av den tillit som är nödvändig för att vår typ av demokrati ska fungera bra. // Det finns, brukar experterna säga, en 'risk för svekdebatt' när man beter sig så. Det är också allt. Ett missnöje bubblar till och ... bortglömd till valet därpå. Det är så Annie Lööf tänker // Det är också för att alla framgångsrika civilisationer har haft något effektivt sätt att se till att folk står för sitt ord. För att få någon att våga investera, satsa, tro, måste ett kontrakt gå att lita på // för att ett styre ska fungera måste makthavares ord ju betyda något // Att hon överlever detta är exempel på hur ett system bryts ner, hur det inte längre är lönt att lyssna, för det som sägs betyder ju inget längre. Jag hatar Annie Lööf, för hon har sabbat för oss alla. Och resten då, Löfven och Kristersson och alla de andra? Visst, de med".

Om detta skriver Expressen idag att det uppstått hård kritik, några citat "En krönika i Fokus där kulturjournalisten Anna Björklund skriver att hon 'hatar Annie Lööf har fått hård kritik'. Mårten Schultz ... anser att Fokus fattat det 'kanske sämsta utgivarbeslutet i år'. Ulf Bjereld ... 'Här valde man att gå [på?] en person och inte dennes handlingar, och det tycker jag är ett djupt ovärdigt". Den här (Länk till Expressen).

Förstnämnda är läsvärd, sistnämnda mera slirig. Några frågor:
  1. Är Fokus artikel "Därför känner jag avsky" om Lööf rättvis, hade inte konkretisering behövts?
  2. Är Expressens artikel "Hårda kritiken efter hatkrönika om Lööf" välbalanserad och vettig?
  3. Andra jämförelser och retoriska modeller? Är media annars rent från dylikt "hat"?
  4. Hade andra medier kunnat hantera det här på ett intressantare sätt?
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-07-13 kl. 23:56.
Citera
2021-07-13, 23:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Björklunds krönika är jävlar i mig det mest träffsäkra och bästa jag läst på länge. Huvudet på spiken, mitt i prick, fullträff osv..

Annie Lööf framkallar ilska och äckel.
Citera
2021-07-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Björklunds krönika är jävlar i mig det mest träffsäkra och bästa jag läst på länge. Huvudet på spiken, mitt i prick, fullträff osv..

Annie Lööf framkallar ilska och äckel.

Starkt medhåll. Finns få politiker historiskt som äcklar mig mer än Lööf.

TS, lägg in Annie Lööf i titeln för mer respons.
Citera
2021-07-13, 23:45
Medlem
Kundalinis avatar
Jag har inget till över för Lööf.

Men texten i Fokus är typiskt vänsterdravel.
Citera
2021-07-13, 23:51
Medlem
lemonzhellos avatar
Vilka är det som protesterar? Det säger väl allt?

Bjereld och Kjöller, vad hade man väntat sig av dem? Kolla Bjerelds senaste tweets. Han tycker väl själv att han är ett under av måttfull moderation, den gamle exkommunisten. Han och frun gör mig verkligen spyfärdig. Två goda människor, med extra allt. Fy fan, det frukostbordet.

Märkligt att Expressen blåser upp det så, men det är väl nyhetstorka. Eller nån där med samma sympatier som Bjereld som velat skriva av sig.

Krönikan var to the point, kan jag tycka, det är ju ingen hemlighet att Lööf polariserar. Och det vet hon ju själv också.
Citera
2021-07-13, 23:55
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Mycket bra krönika, precis som hon skriver har hela politik-Sverige fullständigt glömt bort det där med att löften ska gå att lita på, långsiktigt.

Det tog någon dag, men nu är tyvärr nästan hela politik-Sverige inklusive ett gäng vänsterjournalister på hugget. De ignorerar som vanligt hela budskapet i texten, och väljer i stället att anklaga Fokus för att de publicerade ordet "hatar" i närheten av namnet "Annie Lööf". Så gick den lärdomen förlorad. Alla är tillbaka i sina vanliga hjulspår igen.
Citera
2021-07-14, 01:02
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Journalisten Anna Björklund skrev igår en krönika i tidningen Fokus som gick ut på hon känner hat mot Annie Lööf för att hon inte håller vad hon lovar. Hela den texten här (Länk till Fokus).

Några citat "Det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det. Hennes karriär symboliserar uppluckringen av den tillit som är nödvändig för att vår typ av demokrati ska fungera bra. // Det finns, brukar experterna säga, en 'risk för svekdebatt' när man beter sig så. Det är också allt. Ett missnöje bubblar till och ... bortglömd till valet därpå. Det är så Annie Lööf tänker // Det är också för att alla framgångsrika civilisationer har haft något effektivt sätt att se till att folk står för sitt ord. För att få någon att våga investera, satsa, tro, måste ett kontrakt gå att lita på // för att ett styre ska fungera måste makthavares ord ju betyda något // Att hon överlever detta är exempel på hur ett system bryts ner, hur det inte längre är lönt att lyssna, för det som sägs betyder ju inget längre. Jag hatar Annie Lööf, för hon har sabbat för oss alla. Och resten då, Löfven och Kristersson och alla de andra? Visst, de med".

Om detta skriver Expressen idag att det uppstått hård kritik, några citat "En krönika i Fokus där kulturjournalisten Anna Björklund skriver att hon 'hatar Annie Lööf har fått hård kritik'. Mårten Schultz ... anser att Fokus fattat det 'kanske sämsta utgivarbeslutet i år'. Ulf Bjereld ... 'Här valde man att gå [på?] en person och inte dennes handlingar, och det tycker jag är ett djupt ovärdigt". Den här (Länk till Expressen).

Förstnämnda är läsvärd, sistnämnda mera slirig. Några frågor:
  1. Är Fokus artikel "Därför känner jag avsky" om Lööf rättvis, hade inte konkretisering behövts?
  2. Är Expressens artikel "Hårda kritiken efter hatkrönika om Lööf" välbalanserad och vettig?
  3. Andra jämförelser och retoriska modeller? Är media annars rent från dylikt "hat"?
  4. Hade andra medier kunnat hantera det här på ett intressantare sätt?
Hat? Vi kan fråga oss vilka som egentligen är de hatfulla? Exempelvis Lööf eller Anna Björklund? Eller snarare mest förstörande för sin omgivning?
Jag håller med Anna Björklund att för många politiker kommer undan med de mest askyvärda åtgärder och även lögner. Kriminalitetens framväxt är en sådan sak. Den är helt klart bottnad i "svensk" migrationspolitik. Åsiktsförtrycket en annan sak, år efter år med brännmärkningar genom "fientlig", ""hatisk" för de människor, medborgare som går utanför den skapade korridoren.

Det svenska politiska etablissemanget förtjänar att få äta sitt eget hat som de använder mot Sveriges befolkning. Tillbakatårta gärna än mer Anna Björklund, mot de destruktiva styrande. Dessa ska skämmas. De förtjänar en riktig shitstorm för hur de har missbrukat sina politiska ställningar, mot medborgare och mot demokratin.

Anna Björklund summerar det i "det handlar om att säga en sak, göra en annan, och komma undan med det." Hammaren på spiken.

-Men, hur utrycker du dig Annie?!!! (för den som kommer ihåg). Får vi se SVT ta avstånd från henne också vore det ju ett plus. På riktigt.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2021-07-14 kl. 01:51.
Citera
2021-07-14, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Hat? Vi kan fråga oss vilka som egentligen är de hatfulla? Exempelvis Lööf eller Anna Björklund? Eller snarare mest förstörande för sin omgivning?
Jag håller med Anna Björklund att för många politiker kommer undan med de mest askyvärda åtgärder och även lögner. Kriminalitetens framväxt är en sådan sak. Den är helt klart bottnad i "svensk" migrationspolitik. Åsiktsförtrycket en annan sak, år efter år med brännmärkningar genom "fientlig", ""hatisk" för de människor, medborgare som går utanför den skapade korridoren.

Det svenska politiska etablissemanget förtjänar att få äta sitt eget hat som de använder mot Sveriges befolkning. Tillbakatårta gärna än mer Anna Björklund, mot de destruktiva styrande. Dessa ska skämmas. De förtjänar en riktig shitstorm för hur de har missbrukat sina politiska ställningar, mot medborgare och mot demokratin.

Inte bara brännmärkningar och skambeläggande. Nu är det även åsiktspolis och censur. Har drabbat mängder av svenska dissidenter och då främst Granskning Sverige och Swebbtv.
Citera
2021-07-14, 07:06
Medlem
moralhoras avatar
Det är rätt intressant hur det beklagas om att politikerföraktet ökar men samtidigt inte vill ta in att det kanske är politikernas eget beteende som gör det - Annie Lööfs makthungriga spel har gjort att människor alltmer ogillar henne. De flesta fattar att den enda anledningen till att Annie försöker kompromissa sig in i mitten är för att hon då ser sig själv som den självklara statsministerkandidaten i en "mittenregering". Att sedan bokstavligt talat ingen annan vill ha en sådan lösning (förutom Lööf och Dagens Nyheter) - varken politiker eller folket - verkar inte bekymra henne. Klart att folk börjar skarpt ogilla - eller för den delen hata - henne.

Å andra sidan har Noshis förtroende stigit eftersom hon just höll vad hon lovade och hon faktiskt försöker föra sakpolitik. Försöker de röra sig mot marknadshyror så fäller hon regeringen. Det var inte svårare än så.

Du har en som skamlöst spelar maktspelet och en som för sakpolitik. En ökar i förtroende och den andra börjar folk hata.
Citera
2021-07-14, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag har inget till över för Lööf.

Men texten i Fokus är typiskt vänsterdravel.

Anna Björklund är inte speciellt vänster.

Hon gillar kontroverser och söker dem. Hon törs sticka ut hakan.

Jämfört med många andra törs hon tänka själv och har också förmågan till det. Hon sväljer inte bara det MSM trycker ned i svalget. Utan spottar ut det och gör en egen analys.

Jag har stor respekt för denna kvinna och hennes tankar.
Citera
2021-07-14, 07:15
Medlem
grungewhores avatar
Anna Björklund tar på sig rollen att förklara hur politikerförakt uppstår. Idioter i sociala medier läser medvetet in fel och rasar. Precis som med Kristersson, och varenda annat drev som uppstår.

Det är väl mer ett kåseri än en krönika?
Citera
2021-07-14, 07:16
Medlem
Rasande-Roses avatar
Politikerföraktet är en fullt naturlig och legitim reaktion på det väljarföralt som politiker som Lööf och Reinfeldt representerar. Deras föraltfulla och hatiska attityd mot kritiska medborgare leder till en motreaktion. Lööf förtjänar allt hat hon kan få och mer därtill. Vedervärdig människa, på alla sätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in