2021-07-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Glöm inte generalfullmakten.
Den står över det mesta

Riktigt, men den får, efter att fullmaktsgivaren gått bort, endast användas till dödsboets fördel.
2021-07-13, 19:14
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Knappast om du ska hålla på att beskylla mig för lögner när jag påtalar att det inte alls står något om ägg i Esbjörns senaste undersökning. Vilket det mycket riktigt inte gör. Beskyll du rätt personer för lögner, om du nu ska göra tvärtemot din egen önskan och anklaga andra för lögner!
Oh, sorry, blev så ledsen när du sa att jag ljög om att jag hade sett det där ägget. Förstod inte att du menade just i det dokumentet av Berry eller vem det nu var men visst påpekade väl jag att det nog isf måste ha varit i ett andra dokument och att vi iaf var två man som sett det? Vad sa du då? Jaha så kanske det kan förhålla sig....eller? Kan ha missat det då en del chattartade inlägg förståeligt plockats bort. Ja jag får nog börja läsa dina inlägg lite mer noggrant så jag inte mer missförstår det du lägger fram. Ber än en gång om ursäkt. Kan du godta den - OK?
2021-07-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Då har vi bara ett litet aber gällande dödsboet, Esbjörn lever fast han har dött.
Generalfullmakt är giltig på sånt sätt att den befullmäktigade är Esbjörn fast han avlidit.
Det blir ingen delning av något dödsbo då det inte finns något dödsbo.
Den med generalfullmakten kan fortsätta handla i Esbjörns ställe, sälja tillgångar, köpa tillgångar, investera i bitcoin, skänka bort tillgångar, göra bankuttag och ta ut lön för det av Esbjörns medel.
Först när den med generalfullmakten kontaktar en testamentsexekutor och avsäger sig generalfullmakten, betraktas Esbjörns kvarlåtenskap som dödsbo och ev. testamente kan registreras.
Det kan pågå i flera år ända tills allt är borta eller den befullmäktigade så avgör är lämpligt.
Det går inte att göra något heller då man inte kan ärva den som fortfarande ”lever” och den som utgivit generalfullmakten vid sina sinnens fulla bruk är den enda som kan återkalla den.
Skulle Esbjörn bli senil och sakna rättshandlingsförmåga, kan inte ens han återkalla generalfullmakten!

Dödsboet blir ny huvudman när Esbjörn dör, och kan återkalla fullmakten.
2021-07-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
En fullmakt kan återkallas av dödsboet, men inte en generalfullmakt.
Den med generalfullmakten är ännu Esbjörn och det är inget dödsbo.
En Generalfullmakt avsäger man sig själv då man finner det lämpligt.

HD avkunnade en dom för ca ett år sedan där detta om fullmakter och dödsbon togs upp. Det blev i den domen klargjort att ett dödsbo alltid kan säga upp en fullmakt.
2021-07-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Från en hd dom, T 6146-18, nyligen nämns detta

”Frågan om vad som kan utgöra särskilda omständigheter har behandlats i förarbetena. Omständigheterna kan vara sådana att fullmaktshavaren bör avhålla sig från att företa en rättshandling som i och för sig faller inom full- maktens gränser. Exempelvis kan fullmaktsgivaren, i det enda syftet att skaffa en för sina personliga förhållanden lämpad bostad, ha gett någon fullmakt att köpa bostaden. Om fullmaktsgivaren sedan avlider innan köpet ägt rum bör – liksom i andra undantagsfall där förutsättningarna för fullmaktens brukande inte längre är för handen – fullmakten genom fullmaktsgivarens dödsfall för- lora sin giltighet. (Se 1914 års förslag, s. 99.)”

Just det. detta är också den dom, från april förra året ser jag nu, som jag avsåg i mitt förra inlägg, där HD klart och tydligt fastställer att ett dödsbo alltid kan återkalla en fullmakt.

Och här finns då hela domen.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/t-6146-18.pdf

Esbjörns arvingar kommer återkalla Monikas fullmakt det första de gör, var så säkra
2021-07-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Oh, sorry, blev så ledsen när du sa att jag ljög om att jag hade sett det där ägget. Förstod inte att du menade just i det dokumentet av Berry eller vem det nu var men visst påpekade väl jag att det nog isf måste ha varit i ett andra dokument och att vi iaf var två man som sett det? Vad sa du då? Jaha så kanske det kan förhålla sig....eller? Kan ha missat det då en del chattartade inlägg förståeligt plockats bort. Ja jag får nog börja läsa dina inlägg lite mer noggrant så jag inte mer missförstår det du lägger fram. Ber än en gång om ursäkt. Kan du godta den - OK?

Ja du kan ju börja med att citera det du påstår att jag har ljugit om i detta, om du nu ska vidhålla såväl din anklagelse som din önskan om att det inte ska anklagas. Snacka om hyckleri! Men som sagt, istället för att du håller på och tramsar och skriver som det troll du uppenbarligen är, så är bara att du lägger korten på bordet!
2021-07-13, 19:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja du kan ju börja med att citera det du påstår att jag har ljugit om i detta, om du nu ska vidhålla såväl din anklagelse som din önskan om att det inte ska anklagas. Snacka om hyckleri! Men som sagt, istället för att du håller på och tramsar och skriver som det troll du uppenbarligen är, så är bara att du lägger korten på bordet!
Det var det att du beskyllde mig för att ljuga som gjorde mig så bestört, eftersom jag var så säker på min sak, vilket ju nu också bevisats stämma när den andre du också samtidigt beskyllde för lögn sen lade upp det dokument som vi ur våra minnen refererade till.
2021-07-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det var det att du beskyllde mig för att ljuga som gjorde mig så bestört, eftersom jag var så säker på min sak, vilket ju nu också bevisats stämma när den andre du också samtidigt beskyllde för lögn sen lade upp det dokument som vi ur våra minnen refererade till.

1. Varför undviker du kategoriskt att referera det du påstår att jag ljugit om?

2. Kan du vänligen förklara vilket inlägg det är du menar, när du säger att jag beskyllde dig för att ljuga. Jag tvivlade inte på att jag hade gjort det, men jag hittar faktiskt inte igen något sådant inlägg i denna diskussion. Så vänligen förklara vilket inlägg det är du är så upprörd över där jag ska ha anklagat dig för lögn. Jag vill gärna göra en egen bedömning av min anklagelse och se om den är så felaktig som du tycks vilja göra gällande.

För mig förefaller det just nu som du bara är full av skit. Men du kan ju enkelt visa att jag har fel. Det borde väl ligga i ditt intresse. Om ditt nästa inlägg inte visar dessa två enkla saker. Då vet jag att du är full av skit.

Och som jag redan har förklarat för dig och andra flera gånger. Det påstods att Esbjörn stekt ägg i hans senaste undersökning. Vilket var en ren lögn. Det har du säkert också noterat.
Det var i en tio år gammal undersökning där det hade skett, och där det inte föranlett någon oro eller diagnos i bedömningen. Tvärtom framgick det att Esbjörn rent objektivt var fullt frisk. Den diagnos han fick grundade sig på en subjektiv minnesproblematik.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-07-13 kl. 20:10.
2021-07-13, 20:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Just det. detta är också den dom, från april förra året ser jag nu, som jag avsåg i mitt förra inlägg, där HD klart och tydligt fastställer att ett dödsbo alltid kan återkalla en fullmakt.

Och här finns då hela domen.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/t-6146-18.pdf

Esbjörns arvingar kommer återkalla Monikas fullmakt det första de gör, var så säkra
Om M-gård sitter på "pappret" så kan hon återkalla det, och henes önskan slår då in om nu inte affären går igenom först.
2021-07-13, 20:28
Medlem
kubuns avatar
Citat:
1. Varför undviker du kategoriskt att referera det du påstår att jag ljugit om?

2. Kan du vänligen förklara vilket inlägg det är du menar, när du säger att jag beskyllde dig för att ljuga. Jag tvivlade inte på att jag hade gjort det, men jag hittar faktiskt inte igen något sådant inlägg i denna diskussion. Så vänligen förklara vilket inlägg det är du är så upprörd över där jag ska ha anklagat dig för lögn. Jag vill gärna göra en egen bedömning av min anklagelse och se om den är så felaktig som du tycks vilja göra gällande.

För mig förefaller det just nu som du bara är full av skit. Men du kan ju enkelt visa att jag har fel. Det borde väl ligga i ditt intresse. Om ditt nästa inlägg inte visar dessa två enkla saker. Då vet jag att du är full av skit.

Och som jag redan har förklarat för dig och andra flera gånger. Det påstods att Esbjörn stekt ägg i hans senaste undersökning. Vilket var en ren lögn. Det har du säkert också noterat.
Det var i en tio år gammal undersökning där det hade skett, och där det inte föranlett någon oro eller diagnos i bedömningen. Tvärtom framgick det att Esbjörn rent objektivt var fullt frisk. Den diagnos han fick grundade sig på en subjektiv minnesproblematik.
Ja här är det - se också vad jag sen svarar och som du borde beaktat eftersom det fanns ett andra dokument, som också sen lades upp i tråden, du tydligen inte hade sett eller Gud förbjude glömt bort (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-07-13, 20:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Vet inte hur det var i det här fallet, men det är nog ytterst ovanligt att någon "tjatar" sig till en demensutredning av sig själv.
Normalt är det ens omgivning som reagerar på att det inte står rätt till.

Hur vet vi att inte hans "närmaste" som puttade honom i den riktningen.
Det finns ju pemgar att hämta om man sköter om en person som har den diagnosen. Dvs tvätta hans byk...
Tidsmässigt faller då biten på plats.
2021-07-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om M-gård sitter på "pappret" så kan hon återkalla det, och henes önskan slår då in om nu inte affären går igenom först.

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Om kärringen sitter på ett testamente som ger henne Esbjörns hus, så är det Esbjörn som kan återkalla det testamentet.
Om Esbjörn går bort, och hon kommer med testamentet, så har det testamentet ingen verkan, så länge inte domstolen ogiltigförklarar fastighetsaffären med Ebba. Ebba köpte huset den 20e augusti 2020, och då var Esbjörn vid liv. Därmed är huset inte längre i Esbjörns civilrättsliga ägo och kan aldrig bli en del av dödsboet om han går bort. Dödsboet, eller Monika för all del, kan fortsätta driva tvisten om de vill, och om de vinner, så kommer huset ingå i dödsboet, då kommer det egentligen att bli så att huset hela tiden har varit en del av dödsboet, eftersom Ebba aldrig köpte det. Och då kan M vifta med sitt testamente, och vips förlorar alla arvingarna sin del av husets värde, alltså en dryg halvmiljon var, minus kostnader. Jag är övertygad om att ingen av arvingarna känner för att efterskänka över en halv mille var till kärringen.

Eller så tänker i alla fall jag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in