Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Om M-gård sitter på "pappret" så kan hon återkalla det, och henes önskan slår då in om nu inte affären går igenom först.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.
Om kärringen sitter på ett testamente som ger henne Esbjörns hus, så är det Esbjörn som kan återkalla det testamentet.
Om Esbjörn går bort, och hon kommer med testamentet, så har det testamentet ingen verkan, så länge inte domstolen ogiltigförklarar fastighetsaffären med Ebba. Ebba köpte huset den 20e augusti 2020, och då var Esbjörn vid liv. Därmed är huset inte längre i Esbjörns civilrättsliga ägo och kan aldrig bli en del av dödsboet om han går bort. Dödsboet, eller Monika för all del, kan fortsätta driva tvisten om de vill, och om de vinner, så kommer huset ingå i dödsboet, då kommer det egentligen att bli så att huset hela tiden har varit en del av dödsboet, eftersom Ebba aldrig köpte det. Och då kan M vifta med sitt testamente, och vips förlorar alla arvingarna sin del av husets värde, alltså en dryg halvmiljon var, minus kostnader. Jag är övertygad om att ingen av arvingarna känner för att efterskänka över en halv mille var till kärringen.
Eller så tänker i alla fall jag