2021-07-13, 14:44
Medlem
slashxs avatar
Många browsers, exempelvis Brave har ju dock nuförtiden inbyggt skydd mot just fingerprinting genom att slumpa fingeravtrycken vid varje session. Detta blev standard runt 2019.
Citera
2021-07-13, 15:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Du är inte anonym enbart för att sidan som du besöker inte ser din sanna IP-adress. Det finns många metoder för att spåra dig och finna din identitet. Exempelvis via crossbrowser fingerprinting . . . . .

Riktigt bra skrivet. Tack!
Tycker du bör göra ett inlägg i forumet "Övervakning och integritet" om hur vi blir övervakade.
(FB) Övervakning och integritet

Fråga: Varför använder inte fler samma teknik som TOR? Och vad i TOR är det som är unikt?
Senast redigerad av 526 2021-07-13 kl. 15:50.
Citera
2021-07-13, 16:57
Medlem
Tack för ett extremt bra inlägg ts. Tyvärr finns det alldeles för många efterblivna, som inte fattar allvaret i det hela. De som kommer med kommentarer som " jag har inget att dölja" och liknande. Troligen sorteras dessa ut väldigt fort när "shit hits the fan". Har förstått att man endast ska ignorera dessa "människor", vi som förstår vad som pågår hittar varandra 👍
Citera
2021-07-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Tack för ett extremt bra inlägg ts. Tyvärr finns det alldeles för många efterblivna, som inte fattar allvaret i det hela. De som kommer med kommentarer som " jag har inget att dölja" och liknande. Troligen sorteras dessa ut väldigt fort när "shit hits the fan". Har förstått att man endast ska ignorera dessa "människor", vi som förstår vad som pågår hittar varandra 👍

Kan du eller någon förklara för mig som uppenbarligen inte förstår, varför en individ som inte gör något olagligt på internet bör bry sig om att täcka sina spår med till exempel TOR browser? Uppriktigt nyfiken.
Senast redigerad av naturochkultur 2021-07-13 kl. 18:11.
Citera
2021-07-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturochkultur
Kan du eller någon förklara för mig som uppenbarligen inte förstår, varför en individ som inte gör något olagligt på internet bör bry sig om att täcka sina spår med till exempel TOR browser? Uppriktigt nyfiken.

Du har precis gjort något olagligt.

Eller ptja vi kan kalla det för destabiliserande vanor.

Alla har saker att dölja. Tyvärr blir det allt svårare då grundläggande saker som medicinsk information numera är omöjligt att dölja.

För självbevarelsedrift och rätten till ensamhet bör alla använda någon form av "anti spårning" där VPN ingår som ett av de mindre effektiva verktygen. Du blir enklare att manipulera, du blir enklare att kontrollera via sofistikerade tekniker. Frihet och demokratisk rätt är en omöjlighet om alla vet allt om dig.
Citera
2021-07-13, 19:32
Medlem
JoeBidens avatar
Så, enkla råd man kan agera på är alltså följande:

Använd TOR-browser? Vad mer?

EDIT: Kan ju tillägga att jag inte direkt oroar mig för NSA. Men som under så många andra tillfällen i historien har det ju hänt att ens privata data läckt och använts emot folk, trots att man skött sig helt fläckfritt. Vore ju najs att i rimlig mån förhindra att så mycket data som möjligt samlas in om en för att förekomma skadan av framtida läckor.
Senast redigerad av JoeBiden 2021-07-13 kl. 19:37.
Citera
2021-07-13, 19:34
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Du har precis gjort något olagligt.

Eller ptja vi kan kalla det för destabiliserande vanor.

Alla har saker att dölja. Tyvärr blir det allt svårare då grundläggande saker som medicinsk information numera är omöjligt att dölja.

För självbevarelsedrift och rätten till ensamhet bör alla använda någon form av "anti spårning" där VPN ingår som ett av de mindre effektiva verktygen. Du blir enklare att manipulera, du blir enklare att kontrollera via sofistikerade tekniker. Frihet och demokratisk rätt är en omöjlighet om alla vet allt om dig.

Så länge jag inte gör något olagligt så skiter jag i spåren jag lämnar. Jag använder enbart VPN för att kunna titta på det andra länder blockerar i TV-väg.
Citera
2021-07-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag gör mig inga illusioner om att vara anonym på nätet, men om all den tekniken finns som du skriver och om man verkligen vet precis allt om alla, hur kommer det sig då att man inte lyckas stoppa alla T-dåd och varför har man då inte redan knipit alla pedofiler?

Tror inte att pedofiler är högprioriterat även om allmänheten gärna skulle vilja se det.
AIn utvecklas undan för undan men det lär vara långt kvar till de kan spotta alla terrorister.
Först en misstanke, sen ska någon gräva i det och bevak, sen....
Tror inte dessa resurser finns.

Det mesta krutet läggs nog på politisk övervakning.
Citera
2021-07-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Så länge jag inte gör något olagligt så skiter jag i spåren jag lämnar. Jag använder enbart VPN för att kunna titta på det andra länder blockerar i TV-väg.

Olagligt idag lagligt imorgon och vise versa. Att skänka bort något som är värt pengar är också dumt.
Citera
2021-07-13, 19:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Tor Browser, Tails eller Whonix. Skrev jag för långt nu? Ska jag ta bort en metod?
Det här rådet är idiotiskt. Du är noll procent mer anonym med det där. De förslag du nämner är framtagna och underhållna av underrättelsetjänster. Du hade säkert rekommenderat Encrochat också.
Citera
2021-07-13, 20:21
Medlem
Citat:
Tor Browser, Tails eller Whonix. Skrev jag för långt nu? Ska jag ta bort en metod?

Asså, har du exempel på nån rättegång dar browser fignerprinting har varit använd
Citera
2021-07-13, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du är bra "go" du.. Reklam för ett gratisprogram ? Vem tjänar pengar på det ?

Det må vara ett gratisprogram..
Hur tror du dom som utvecklade programmet tjänar pengar?
Har du ett ufo i skåpet eller tror du verkligen på att ingen tjänar pengar på det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in