2021-07-13, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad är Whonix? Finns det till iOS/OsX?

Jag vet att brandvägg och filevault inte har med anonymitet att göra. Jag undrade mest om det dög för skydd mot de du nämner, i något avseende.

Har du källa på att snuten lyckats öppna Filevault2, där lösenordet inte varit den bristande delen i skyddet?

https://www.whonix.org/
Citera
2021-07-13, 03:47
Medlem
JimmiesRustlers avatar
TOR är inte säkert! Skulle inte förvåna mig om NSA har tagit fram vassa metoder för att avlyssna trafiken.

Om du verkligen vill bli helt anonym och osynlig på nätet så får man helt enkelt köra så kallad air gapping a la Osama bin Laden. Man ska över huvud taget inte använda internet om man vill bli helt anonym och osynlig. Det är extremt svårt att vara helt anonym trots TOR eller firefox med massa tweaks och addons som noscript, multi-account containers, ublock osv.

Är du paranoid så får du

1) sluta använda internet hemma
2) Dumpa din smartphone och skaffa en dumb phone
3) Flytta långt bort där NSA eller CIA inte kan spåra dig eller komma åt dig
Citera
2021-07-13, 03:54
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Hur ska nån kunna spåra dig om du använder en vpn som inte loggar nåt och betalar med mixade bitcoins eller med cash?

Har hört folk säga ofta man inte är annonym med vpn men då får man fan förklara varför

Du är inte anonym med VPN. Jag tror TS förklarar det ganska bra annars googla "browser fingerprinting".
Citera
2021-07-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Det har jag förklarat i texten som du kommenterar ju. Jag radar ju upp mängder med exempel.

Facebook, google osv, identifierar din enhet och inte dit IP-adress. IP är helt betydelselöst för de, eftersom att man kan vara uppkopplad till olika WIFI som har olika IP.

Om din enhet (dator, surfplatta eller telefon) någon gång har använts på en sida där du loggat in via BankID, eller en tjänst där du använt ditt riktiga namn, exempelvis Facebook så kan du glömma tanken på anonymitet med en VPN.

Ett exempel är att om du har Facebook så blir du indentifierad på alla hemsidor som har valt att ha facebooks spårare implementerade. I princip alla webbsidor har valt att ha facebooks spårare, för att det är en metod för webbsidan, att tjäna pengar på reklam från facebook. Då kan facebook korrelera din facebookprofil med alla andra hemsidor som du besöker som har facebooks spårare.

Samma sak gäller yahoos spårare, google, gmail. Har en email med ditt rätta namn så kan din enhet kopplas ihop med den emailen även fastän du inte är inloggad samtidigt som du besöker en hemsida.

En hemsida kan avge ljud som snappas upp av din telefon. Din telefon skickar då iväg data som innehåller information om alla du känner eller gps-positionering osv.

Läs min trådstart och länkarna så fattar du.

Att man inte ska använda sin riktiga facebook, email, ip eller annat på samma dator är iaf självklart för mig.

Om man köpt datorn och direkt installerat vpn via usb-minne, hur ska mn då bli spårad?
Webrtc avslaget.
Citera
2021-07-13, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Du är inte anonym med VPN. Jag tror TS förklarar det ganska bra annars googla "browser fingerprinting".

vad ska dom med broswer fingerprinting till om man aldrig användt några personlig uppgifter på datorn innan vpn och endast installerat vpn från usb-minne på en ny/begagnad dator?
Citera
2021-07-13, 07:10
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
vad ska dom med broswer fingerprinting till om man aldrig användt några personlig uppgifter på datorn innan vpn och endast installerat vpn från usb-minne på en ny/begagnad dator?
Därför att medelsvensson inte är som du. Det finns många bra försiktiga människor där ute men det är ju oftast inte dom som torskar.
Citera
2021-07-13, 07:53
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Reklam för tor browser

Du är bra "go" du.. Reklam för ett gratisprogram ? Vem tjänar pengar på det ?
Citera
2021-07-13, 07:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
VPN och TOR är big business. Dumsvenne betalar dyra pengar för att vara anonym. Frågan är varför dumsvenne vill vara anonym när han sitter i Flen och bara läser Aftonbladet och spelar WoW?

Svenskar är väl inte speciellt stora konsumenter av annonymitets teknik.

Jämfört med andra länder där folk är mindre "godtrogna" så används det väldigt lite säkerhets system av gemene man.

"Dumsvenne" är godtrogen och litar på sina myndigheter. Tror att "demokrati" är för alltid trots att vi haft demokrati oerhört kort tid i landet och att demokratin är extremt enkel att radera ut.

Svenska myndigheter är flata och väldigt nyfikna av vad deras medborgare gör privat.
Lagar som underlättar för myndigheter och storföretag, arbetsgivare och andra att samla data skapas på löäpande band med de sedvanliga argumenten som "dumsvenne" köper rakt av.

Mantras som "fånga terrorister, Fånga Pedofiler, "Tänk på barnen" och liknande köps rakt av av den stora majoriteten "Dumsvennar".. Som inte insett att de bygger ett fängelse för sig själva genom ökad bevakning och censur. Den farligaste typen av censur är självcensuren.. dvs att folk inte vågar säga sanningen publikt den är långt gången i Sverige jämfört med andra länder..
Citera
2021-07-13, 08:05
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Att bara för att jag nämnde NSA vid ett antal tillfällen, så tror du att det är metoder som inte används av svensk polis.

Ja hade kunna räkna upp alla 5 eyes-länder, 14 eyes-länder, 25 eyes-länder och även alla länders polismyndigheter och vad de är kapabla till, men det hade blivit överflödig information. De flesta vet ju att man inte är sen med att kopiera de metoder som NSA och FBI använder. Vidare är det en vanlig missuppfattning att man tror att NSA bara jagar terrorister, så redan där har du blottat en kunskapsbrist tyvärr.

Vidare så förstår man av ditt svar att du antingen inte läst hela, eller inte förstått texten, för det som du nämner avhandlas nämligen, och därav kommer övriga meddelanden från dig att ignoreras.

De metoder för spårning som jag förklarat om är inget som NSA använder sig av. Detta är metoder som företag använder sig av för att spåra, vilket gör att de kan kapitalisera på din felaktigt upplevda anonymitet. Eftersom att det är företag så är din identitet allmän gods till alla som betalar, eller myndigheter som kräver

Svensk polis har aldrig benämnt VPN som ett hot. Enbart TOR anser de vara ett hot. Det är för att du inte är anonym. Du verkar tror på fullaste allvar att inte svensk polis har tillgång till även XKeyscore systemet om de behöver.

Du verkar även tycka att anonymitet är besvärligt. Det är det inte, men å andrasidan är besvärlighet något subjektivt. Det som du tycker är besvärligt kanske jag gör i sömnen och förmodligen vice versa. Du besitter säkert kunskaper som jag inte tycker är så roliga att pyssla med. Du skriver som en rörmockare, där har du förmodligen ett kunskapsövertag, att du klarar av att koppla två rör med varandra efter att projektörerna har bestämt åt dig vilket rör som ska kopplas med vilket annat rör eller don. Men när det gäller IT-säkerhet så ligger du i lä min vän.

Är det projektiv identifikation som är anledningen till att du ansåg Kalle Anka som läsbart? När mina jämnåriga läste serietidningar så hade jag plöjt igenom mängder av böcker avseende programmering.

Vi är alla olika men vi är lika inför döden, så det är onödigt att vara aggressiva på nätforum. Tycker man att en tråd inte är värd ens tid så behöver man inte skriva, för i alla andra fall så riskerar ett sånt agerande att ses som en indikator för låg intelligens.

Är det därför polisen lägger ner alla VPN-brott utan att utreda?

För att det är så lätt?
Citera
2021-07-13, 08:09
Medlem
Citat:
Man använder ju dessa metoder för att knipa pedofiler och terrorister som använder sig av VPN.

Pedofilerna och terrorister använder inte VPN. De har säkerhetskrav som dessutom sträcker sig längre än vad TOR-browser klarar av, så därför använder de operativsystem som tvingar ALL data att gå via TOR. Det är extremt svårt att hitta såna.

Vänta va, Tails och Whonix gör väll det?
Citera
2021-07-13, 08:20
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Kan tipsa om, ifall den inte redan kommit upp i tråden, EFFs hemsida "cover your tracks" där man kan testa sin webbläsares fingerprint. Alla jag testat hittills har tyvärr varit hyfsat unika

https://coveryourtracks.eff.org/
Citera
2021-07-13, 08:46
Medlem
awoke11s avatar
Hur tar man reda på hårdvaran genom JS? Kan ha funkat för 10 år sedan, men browsern ska inte ha tillgång till den informationen om inte användaren själv ev. slår av säkerheten. Hade dock inte blivit förvånad om det går på nått sätt med ex c eller c++, men det känns som ett onödigt krävande script för att mäta typ hur datorn sänder buffers? Du får gärna förklara detta, hade varit intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in