Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Tack! I det här fallet hade hon skyddat boende med barnen. Hon inväntade en rättegång.
Men ändå var hennes val att de skulle dö. Tankar?
Av det jag kunnat läsa mig till i tråden: (och om det stämmer, osv), så tycks kvinnan dagen/dagarna innan den ödesdigra dagen, plötsligt ha dragit tillbaka sin ansökan om enskild vårdnad… det får en att fundera, om det t.ex. har förelegat något hot eller dylikt mot henne, som föranledde tillbakadragandet kring vårdnadsyrkandet.
Detta är dock rena spekulationer. Som polisen själva säger, så försvåras ju en utredning enormt när man inte kan höra en person i efterhand. Det enda man kommer kunna få är andra personers uppfattning och olika dokument osv. De kan nog ge en viss bild men hela bilden kommer nog aldrig fram, tyvärr.
För övrigt kan jag säga att det som flera kommenterat om att ”det var ju bara ETT stryptag” osv. Min bild och erfarenhet från yrkeslivet är att våldsutsatta personer allt som oftast underskattar mängden våld de varit utsatta för. Och sällan kan redogöra för det tydligt, när de tillfrågas. Oftast i arbetet med våldsutsatta, så sipprar det fram mer och mer, med tidens gång. Vartefter undanträngda minnen kommer fram, och ett förtroende byggs upp till utredare och stödpersoner.
Vad vi som utredare först kan tro var ”en knuff”, kan efter ett tag visa sig under utredningen egentligen handla om systematiskt våld i åratal. Fysiskt såväl som psykiskt. Varför det är så har en mängd orsaker som nog blir OT att gå in på här. Säger
inte att det var så i detta fall. Vill mest visa på att ”verkligheten är sällan enkel”.