2021-07-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Om vi skippar slaktandet och fokuserar på det vi pratar om? Fungerar det för dig? Eller behöver vi trycka på någon knapp bak i skallen på dig för att du ska fatta?
Vi? Jag diskuterar ämnet. Om du och flera skriver under ditt namn bryr jag mig inte om.

Jag har mina åsikter och du dina. Och nej, du får mig inte att fatta med samma upprepningar utan mer underlag.
Ett råd är att du höjer dig i din argumentationsteknik.
Citera
2021-07-13, 17:04
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Ännu mer sjukt att hon gjorde detta mot sina barn dagen innan det äldsta barnets 6-årsdag!
Tänk som han gått och längtat efter att fylla år.
Så släcker hon hans liv dagen innan.

Fy fan!!
Ja! Tänk om pappan varit hederlig och behandlat sin familj som man ska göra kanske det hade blivit en kanon dag med kalas och grejer! Tänk om var ledordet.
Citera
2021-07-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Ännu mer sjukt att hon gjorde detta mot sina barn dagen innan det äldsta barnets 6-årsdag!
Tänk som han gått och längtat efter att fylla år.
Så släcker hon hans liv dagen innan.

Fy fan!!

Just den där tanken är rätt viktig. Han skulle ha haft barnen på helgen. Hon fick inte gehör. Det kan ha varit EN grej.
Citera
2021-07-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ja! Tänk om pappan varit hederlig och behandlat sin familj som man ska göra kanske det hade blivit en kanon dag med kalas och grejer! Tänk om var ledordet.
Det var mamman som förvägrade pappan umgänge.
Citera
2021-07-13, 17:09
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven

Ja jävlar hörru. Synd att det inte blev så. Vad vore ett kalas utan lite tårta, några knytnävar i luften mot barnen, hot om att man inte får gråta, och fula ord som att "mamma är en hora" o.s.v.? Det får vi aldrig veta.
Senast redigerad av Degpojk 2021-07-13 kl. 17:13.
Citera
2021-07-13, 17:11
Bannlyst
Citat:

Han ska inte ha något umgänge när han påstår att han ska ha ihjäl dom alla. Det är ett tecken på ett psykfall.
Citera
2021-07-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ja jävlar hörru. Synd att det inte blev så. Vad vore ett kalas utan lite tårta, några knytnävar och fula ord? Det får vi aldrig veta.

Att pappan och mamman gjorde bäst i att inte ses just nu är nog alla rörande överens om. Att förvägra barn en förälder pga en intern konflikt är inte lika självklart.

Vi hade två vuxna föräldrar som använde sina barn som slagträn i konflikten. Det står för mig fullkomligt klart.

En förälder slog väldigt hårt, de dog.
Citera
2021-07-13, 17:15
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Att pappan och mamman gjorde bäst i att inte ses just nu är nog alla rörande överens om. Att förvägra barn en förälder pga en intern konflikt är inte lika självklart.

Vi hade två vuxna föräldrar som använde sina barn som slagträn i konflikten. Det står för mig fullkomligt klart.

En förälder slog väldigt hårt, de dog.
Pappan högst olämpig som föräder om du läser bilaga 4 som länkats i tidigare inlägg där det framkommer hur hans beteende som förälder var. Och då menar jag "högst olämplig" i det skedet, innan mamman ställde sig på spåret med sina barn, för det kunde ingen här förutspå. Däremot vet vi svart på vitt att pappan var en jävla idiot. Menar du att det vore lämpligt att lämna barnen ensamma hos en pappa som tycker barnen ska ligga i sin egen avföring och plågas?
Citera
2021-07-13, 17:17
Medlem
[quote=NewHope|76556545]Också att soc o polisen inte samarbetar bra. En ursäkt från soc var: ”om vi fick reda på det samma kväll skulle vi kunnat agera, men idag kan vi inte”. Som om situationen idag är annorlunda. Sådana ofattbara svar. En stressad, nedslagen småbarnsmamma har ingen chans att förstå var hon behöver göra för att få skydd.Stödet behöver vara mycket starkare.
Bara för att klargöra lite från ett yrkesperspektiv. Ja, socialtjänsten kan agera ”omedelbart” men då måste det också finnas en omedelbar fara. Dvs. om det var en livsfarlig situation ”igår”, så skulle man ha tagit omhändertagandet då, och inte dagen efter… (när situationen ev. är lugnare). Det kan låta konstigt men det har att göra med de juridiska rekvisiten.

När det gäller att skydda barn från våld, så försöker socialtjänsten oftast att förmå den icke-förövande föräldern (om sådan finns), att vara den som skyddar. Detta för att man i forskning har sett att det bästa för barnet är att slippa skiljas från förälder/föräldrar helt. Dvs att placera barn helt utanför sitt föräldrahem försöker man i första hand att undvika. Detta om det finns en chans att tex en förälder själv kan ta med sig barnen och åka till skyddat boende (naturligtvis med hjälp ifrån en vuxenhandläggare från annan avdelning inom socialtjänsten).

Hoppas det var okej att svara på detta, just utifrån att jag ser väldigt många frågor i tråden kring just ”hur kunde det gå till så här, varför skyddade ingen barnen i ärendet”, osv. (Har jobbat en herrans massa år inom området).
Senast redigerad av Maharaja79 2021-07-13 kl. 17:34.
Citera
2021-07-13, 17:17
Medlem
Citat:
Pappan högst olämpig som föräder om du läser bilaga 4 som länkats i tidigare inlägg där det framkommer hur hans beteende som förälder var. Och då menar jag "högst olämplig" i det skedet, innan mamman ställde sig på spåret med sina barn, för det kunde ingen här förutspå. Däremot vet vi svart på vitt att pappan var en jävla idiot.

Då vet jag din ståndpunkt och har noll intresse att svara dig mer. Det känns aningens för lågbegåvat för min smak.
Citera
2021-07-13, 17:19
Medlem
Citat:
Pappan högst olämpig som föräder om du läser bilaga 4 som länkats i tidigare inlägg där det framkommer hur hans beteende som förälder var. Och då menar jag "högst olämplig" i det skedet, innan mamman ställde sig på spåret med sina barn, för det kunde ingen här förutspå. Däremot vet vi svart på vitt att pappan var en jävla idiot. Menar du att det vore lämpligt att lämna barnen ensamma hos en pappa som tycker barnen ska ligga i sin egen avföring och plågas?

"vet vi". Det är hennes ord.

Finns det en socialtjänstutredning där man frågat barnen om deras relation till sina föräldrar? Har de pratat med förskolan om det förekommer några konstigheter i barnens kommunikation om sina föräldrar?
Har båda sidor för fram vittnesmål som styrker deras föräldraskap?

Nej. Finns ingenting. Vi vet alltså ingenting.
Citera
2021-07-13, 17:19
Medlem
[quote=Maharaja79|76558828]
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Också att soc o polisen inte samarbetar bra. En ursäkt från soc var: ”om vi fick reda på det samma kväll skulle vi kunnat agera, men idag kan vi inte”. Som om situationen idag är annorlunda. Sådana ofattbara svar. En stressad, nedslagen småbarnsmamma har ingen chans att förstå var hon behöver göra för att få skydd.Stödet behöver vara mycket starkare.

Bara för att klargöra lite från ett yrkesperspektiv. Ja, socialtjänsten kan agera ”omedelbart” men då måste det också finnas en omedelbar fara. Dvs. om det var en livsfarlig situation ”igår”, så skulle man ha tagit omhändertagandet då, och inte dagen efter… (när situationen ev. är lugnare). Det kan låta konstigt men det har att göra med de juridiska rekvisiten.

När det gäller att skydda barn från våld, så försöker socialtjänsten oftast att förmå den icke-förövande föräldern (om sådan finns), att vara den som skyddar. Detta för att man i forskning har sett att det bästa för barnet är att slippa skiljas från förälder/föräldrar helt. Dvs att placera barn helt utanför sitt föräldrahem försöker man i första hand att undvika. Detta om det finns en chans att tex en förälder själv kan ta med sig barnen och åka till skyddat boende (naturligtvis med hjälp ifrån en vuxenhandläggare från annan avdelning inom socialtjänsten).

Hoppas det var okej att svara på detta, just utifrån att jag ser väldigt många frågor i tråden kring just ”hur kunde det gå till så här, varför skyddade ingen barnen i ärendet”, osv. (Har jobbat en herrans massa år inom området).

Tack! I det här fallet hade hon skyddat boende med barnen. Hon inväntade en rättegång.

Men ändå var hennes val att de skulle dö. Tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in