2021-07-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Varför skulle jag slösa tid och ta hänsyn till dina åsikter och känslor? Jag arbetar helt utifrån den vetenskapliga metoden, och eftersom all empiri påvisar en platt och stationär jord, kan vi dra slutsatsen att så är fallet. Vill du att jag ska ta det igen?
Vilken vetenskapliga metoden.
Vetenskapen vet ju att jorden är rund.
Du försöker bara låta viktig du hittar på mycket
Citera
2021-07-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Stämmer ej.

Stämmer, jag räknade igen och den uppåtriktad kraften på 1 liter vatten är bara 0.000009359 Newton.
Att jämföra med den nedåtriktade kraften som är 9.8 Newton.

Centrifugalkraften är helt försumbar.

Här har du en online-kalkylator där du kan räkna själv
https://www.omnicalculator.com/physics/centripetal-force
Citera
2021-07-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag vill testa hypotesen att månen egentligen inte befinner sig i den direkta siktlinje som den ger sken av att göra. Vill du hjälpa mig med det?

Då är en avståndsmätning en mycket felaktig metod. Så nej, det verkar vara en fullständigt meningslöst experiment.
Citera
2021-07-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Då är en avståndsmätning en mycket felaktig metod. Så nej, det verkar vara en fullständigt meningslöst experiment.

Om du inte träffar månen med dina instrument, då tyder det på att min hypotes är korrekt. Alltså är det sannerligen inte ett meningslöst experiment.

Vill du hjälpa mig ta reda på om månen egentligen befinner sig i en annan position än den vi ser?
Citera
2021-07-13, 16:27
Medlem
madtops avatar
Se så, höj argumentationsnivå en smula.

En massa innehållslöst tjafsade, upprepningar och meningslösa oneliners raderade

/Moderator
Citera
2021-07-13, 16:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Sök vård.
För att jag föredrar evidensbaserad vetenskap före tro?

Berätta för mig. Är det tro du vill att jag ska ägna mig åt. Att vetenskap är bara riktigt kasst, den där saken som gör att du kan surfa.

Berätta för mig. Ska vi tro på vetenskap eller inte?
Citera
2021-07-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har inte kunnat visa något vetenskapligt som stöder dina fantasier.

Det är precis vad jag försöker göra med detta experiment. Lite vetenskapliga bevis för idén att jorden inte är en boll.

Förvånad att du inte visar mer intresse, faktiskt.
Citera
2021-07-13, 16:31
Medlem
Citat:
Om du inte träffar månen med dina instrument, då tyder det på att min hypotes är korrekt. Alltså är det sannerligen inte ett meningslöst experiment.

Vill du hjälpa mig ta reda på om månen egentligen befinner sig i en annan position än den vi ser?

Vad är din hypotes? Att ljuset böjs i atmosfären? Vad skulle det visa på?

Hur går det med ekvatorn och Pi? Får du ihop det? Jag fixar det inte.
Citera
2021-07-13, 16:35
Medlem
Jag har en fråga jag gärna skulle få svar på från någon som förespråkar en platt jord.

När solen eller månen står väldigt lågt, halvt dold av horisonten, hur kommer det sig att den inte blir blockerad av något av alla berg som enligt er tro finns mellan månen och mitt öga.

Den är ju bara dold av vatten som ju är mycket lägre än bergen. Hur kommer detta sig?
Citera
2021-07-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vad är din hypotes? Att ljuset böjs i atmosfären? Vad skulle det visa på?

Hur går det med ekvatorn och Pi? Får du ihop det? Jag fixar det inte.

Min hypotes är att månen egentligen befinner sig långt över oss, när vi ser den stiga vid horisonten. En ganska enkel sak att motbevisa, om mätningar ger användbara resultat då du står vid stranden och riktar din utrustning mot månens uppenbara position då den stiger vid horisonten.
Citera
2021-07-13, 16:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är precis vad jag försöker göra med detta experiment. Lite vetenskapliga bevis för idén att jorden inte är en boll.

Förvånad att du inte visar mer intresse, faktiskt.
Du lyckas inte med att falsifiera. Du fixar inte.

Vetenskapen säger att jorden är en sfär, och den har sjukt mycket evidens för att det är så. Du har inte kunnat falsifiera ens något minsta, inte ens något pyttelilla. Fattar du inte att du har fel? Hur korkad kan man vara?
Citera
2021-07-13, 16:45
Medlem
Citat:
Min hypotes är att månen egentligen befinner sig långt över oss, när vi ser den stiga vid horisonten. En ganska enkel sak att motbevisa, om mätningar ger användbara resultat då du står vid stranden och riktar din utrustning mot månens uppenbara position då den stiger vid horisonten.

Ok när du har förklarat varför Pi är 2 på den platta jorden ska jag vara med på ditt experiment.

Problemet är att hitta månen om den inte är där den ser ut att vara och du inte har klurat ut något sätt att beräkna dess bana.

Edit: Menar du att detta skulle bevisa att jorden är platt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in