2021-07-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur skulle man uppleva och observera en snurrande jord då menar du? Enda läget där man känner rörelse är vid acceleration och jorden snurrar och rör sig runt solen i jämn hastighet.
Vi observerar att båtar och t ex turning Torso försvinner ner under horisonten vilket innebär att vi observerar en jord som inte är platt.

En rotation på 1700km/h skulle innebära en enorm centrifugalkraft. Att vatten skulle fastna på en boll som roterar snabbare än ljudets hastighet strider mot naturlagarna. Som tur är finns glob-religionen där naturlagarna kan förkastas och science fiction blir verklighet 😁
Citera
2021-07-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej.

Experimentet med att mäta avstånd till månen när den står som lägst vid horisonten, ja eller nej?

Är ekvatorn ca 4000km?
Är det ca 1000km mellan ekvatorn och nordpolen?
Är Pi=omkretsen/diametern?
Är Pi=3,14 eller är Pi=2?
Citera
2021-07-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
En rotation på 1700km/h skulle innebära en enorm centrifugalkraft. Att vatten skulle fastna på en boll som roterar snabbare än ljudets hastighet strider mot naturlagarna. Som tur är finns glob-religionen där naturlagarna kan förkastas och science fiction blir verklighet 😁

Du menar hälften så snabbt som timvisaren på en analog klocka?
ja det verkar otroligt att något överlever sådana påfrestningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej.

Experimentet med att mäta avstånd till månen när den står som lägst vid horisonten, ja eller nej?

Jag förstår som sagt inte syften med experimentet, jag begriper inte vilken hypotes du vill testa. Följdaktligen har jag ingen som helst åsikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Skulle du kunna tänka dig att visa något, allra minsta vetenskapliga som stöder din tes: Något, bara litet - Inte att du tycker att jorden ser platt ut, vilket är helt normalt, utan något vetenskapligt.

Tack.

Zooma på horisonten med en skaplig kamera, exempelvis Nikon P900 eller P1000. Lite jobbigt att behöva repetera sig, men när man har att göra med lätt förståndshandikappade fedora-flashbackare så är det nödvändigt.
Citera
2021-07-13, 15:37
Medlem
Citat:

Nej absolut inte. Centrifugalkraften blir ungefär en hundradel av den nedåtriktade kraften, det handlar alltså om en liter vatten dras nedåt med 10 eller 10.01 Newton.

Och du, rotation mäts inte i km/h. Vi mäter rotation i varv per minut eller grader per sekund.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-13 kl. 15:40.
Citera
2021-07-13, 15:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Zooma på horisonten med en skaplig kamera, exempelvis Nikon P900 eller P1000. Lite jobbigt att behöva repetera sig, men när man har att göra med lätt förståndshandikappade fedora-flashbackare så är det nödvändigt.
Jag tar det igen: Har du något vetenskapligt som motsäger en sfärisk jord?

Att du inte har minsta aning om vad vetenskap är, betyder inte att jorden är platt. Snarare att du är okunnig. Extremt okunnig. Har du ens gått grundskolan?
Citera
2021-07-13, 15:50
Medlem
snivlems avatar
Hur kan det överhuvudtaget finnas en sån här diskussion ??

Det är väl bara fram med foton på kanten om den finns ??

tillochmed när förmögna personer erbjuder sig att sponsra expeditioner för att hitta kanten så börjar plattjord-anghängare inte nappa, det är väldigt märkligt!

och så ser jag att ni börjat kalla era meningsmotståndare nedlåtande för "globskallar"
Citera
2021-07-13, 15:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lugn nu med ord som ”vetenskapen” när du inte ens tillämpar den empiriska vetenskapliga metoden. Att vara svagbegåvad är ingen dygd! Förövrigt kan
det konstateras att jorden är platt och stationär, eftersom observation (empiri) påvisar en platt horisont oavsett höjd och att ingen rotation kan uppmätas. Hänger du med globie?

Fascinerande ändå att uppleva ett så flagrant fall av Kruger Dunning. Så hög svansföring sån kognitiv bias.

Den här snubben borde användas i psykologiundervisnongen.
Citera
2021-07-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Hur kan det överhuvudtaget finnas en sån här diskussion ??

Det är väl bara fram med foton på kanten om den finns ??

tillochmed när förmögna personer erbjuder sig att sponsra expeditioner för att hitta kanten så börjar plattjord-anghängare inte nappa, det är väldigt märkligt!

och så ser jag att ni börjat kalla era meningsmotståndare nedlåtande för "globskallar"

Om du känner någon som vill sponsra en resa till isväggen så är jag på! Men förmodar att du som glob-skalle sitter och hittar på som vanligt…
Citera
2021-07-13, 16:00
Medlem
Citat:
Stämmer ej.

Stämmer det inte? Hur ser din beräkning ut och hur stor blir din utåtriktade kraft?

Sluta trolla nu, det blir bara patetiskt när du inte ens orkar försöka tala för din sak.
Citera
2021-07-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag förstår som sagt inte syften med experimentet, jag begriper inte vilken hypotes du vill testa. Följdaktligen har jag ingen som helst åsikt.

Jag vill testa hypotesen att månen egentligen inte befinner sig i den direkta siktlinje som den ger sken av att göra. Vill du hjälpa mig med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in