2021-07-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet att du hänger upp en hel del av förloppet på Sillastes uppgift om vad han ser i monitorn. Du är inte lika intresserad av vad Treu ser dessförrinnan: vatten som forsar in med sådan kraft att det delvis täcker kameran. Det är svårt att få ihop dessa vittnesmål med varandra, i vart fall om Sillaste skall tolkas som att rampen är uppe.

Betyder det att en eller båda ljuger? Nej, inte nödvändigtvis. Vi vet inte hur länge de är i ECR och vi vet framförallt inte hur länge de tittar i monitorn. Om de var där i 5-10 minuter så är de tres redogörelser för vad de ser i monitorn mycket kortfattad, för de borde rimligen med tilltagande panik tittat mer eller mindre non-stop i monitorn där katastrofen utspelade sig. Min gissning är därför att de lämnade ECR tämligen omgående och att Sillaste och Kadak redogör för den korta stund de tittar innan de flyr. De förklarar varför Kadak bara pratar om vatten på bildäck medan Sillaste endast nämner vatten bredvid rampen.

Om vi nu jämför med Sillastes vittnesmål från sewage treatment så är han alltså där och arbetar med sina normala arbetsuppgifter. Han märker att något är fel pga smällar mot fören och slagsida och återvänder till ECR. Men han vittnar inte om vare sig kommision eller inströmmande vatten, något han omöjligen kunde missa där han befinner sig några meter under hålet/sprickan. Teorin om en kollision som inträffar omkring 01:00 förutsätter därför att Silladtr medvetet ljuger.

Dessa två vittnesmål av Sillaste är inte av samma typ och kan inte bettaktas ”lika”. Att missförstå eller se fel i en monitor av 80-talsmodell ÄR inte samma sak som att fysiskt befinna sig på en plats och uppfatta vad som händer.

Hur kunde vattnet täcka kameran? Den satt väl inte direkt i golvhöjd?
Jag tror snarare det stänkte vatten mot kameran. Viss skillnad.

Sillaste har ritat en teckning- rampen är uppe när han ser den. Det kan inte tolkas på annat sätt.
Citera
2021-07-13, 13:26
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Ja, det är framförallt svårt att komma runt Sillastes vittnesmål avseende rampen- han ser den uppe efter den stora slagsidan 😏

Ok, rampen. En gång förklarar jag detta, av 20 års sjöerfarenhet.

Rampen slets ned av det fallande bogvisiret.

Då slets Hydraulcylindrarna sönder.

Rampen svänger nu fritt på de undre gångjärnen.

Vågorna som slår mot rampen får den att stängas, vilket den stora slagsidan bidrar till.

Om rampen dessutom är delvis under vatten hålls den stängd av kraften från det inströmmande vattnet.

Kan tillochmed varit så att rampen slogs fast i öppningen av vågornas kraft redan innan fartyget fått den kraftiga slagsidan.

Och nej, rampen är INTE tät efter att ha mosats in i öppningen av vågorna.

Den som inte varit ute i svår sjö med har ofta mycket svårt att förstå den kraft som vågor har mot ett fartyg.
Citera
2021-07-13, 13:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag vet att du hänger upp en hel del av förloppet på Sillastes uppgift om vad han ser i monitorn. Du är inte lika intresserad av vad Treu ser dessförrinnan: vatten som forsar in med sådan kraft att det delvis täcker kameran. Det är svårt att få ihop dessa vittnesmål med varandra, i vart fall om Sillaste skall tolkas som att rampen är uppe.

Betyder det att en eller båda ljuger? Nej, inte nödvändigtvis. Vi vet inte hur länge de är i ECR och vi vet framförallt inte hur länge de tittar i monitorn. Om de var där i 5-10 minuter så är de tres redogörelser för vad de ser i monitorn mycket kortfattad, för de borde rimligen med tilltagande panik tittat mer eller mindre non-stop i monitorn där katastrofen utspelade sig. Min gissning är därför att de lämnade ECR tämligen omgående och att Sillaste och Kadak redogör för den korta stund de tittar innan de flyr. De förklarar varför Kadak bara pratar om vatten på bildäck medan Sillaste endast nämner vatten bredvid rampen.

Om vi nu jämför med Sillastes vittnesmål från sewage treatment så är han alltså där och arbetar med sina normala arbetsuppgifter. Han märker att något är fel pga smällar mot fören och slagsida och återvänder till ECR. Men han vittnar inte om vare sig kommision eller inströmmande vatten, något han omöjligen kunde missa där han befinner sig några meter under hålet/sprickan. Teorin om en kollision som inträffar omkring 01:00 förutsätter därför att Silladtr medvetet ljuger.

Dessa två vittnesmål av Sillaste är inte av samma typ och kan inte bettaktas ”lika”. Att missförstå eller se fel i en monitor av 80-talsmodell ÄR inte samma sak som att fysiskt befinna sig på en plats och uppfatta vad som händer.

Din gissning är att de lämnar ECR tämligen omgående.

Ja, det är en klar möjlighet. Men det innebär i så fall att de befinner sig i ECR redan före den stora överhalningen och att det är då de gör sina observationer. Men det innebär definitivt att de då ljuger gemensamt. Då ser de rimligtvis bogrampen öppen men ljuger om det.

Ponera att bogvisiret verkligen ramlar av ca 00.59 och att vatten strömmar in och orsakar överhalningen 01.02. Mannen i ECR befinner sig där för att de fått indikationer på problem med visiret och rampen. Det hela hanteras av befälen efter Lindes observationer tidigare. ”De” har redan begett sig ned” som han vittnar om. När ECR ser vattnet strömma in förstår de genast vad som hänt. Bryggan också. Sillaste och Kadak evakuerar omgående och Treu något senare som han uppgett.

Då skulle det kunna gå ihop utan några hål i skrovet och förklara lögnerna.

Talar de däremot sanning så går det inte ihop att rampen är öppen efter 01.02. Det stämmer helt enkelt inte med deras vittnesmål, och det är betydelselöst att vi inte vet hur länge de är där mm.
Citera
2021-07-13, 13:35
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ja, det är en klar möjlighet. Men det innebär i så fall att de befinner sig i ECR redan före den stora överhalningen och att det är då de gör sina observationer. Men det innebär definitivt att de då ljuger gemensamt. Då ser de rimligtvis bogrampen öppen men ljuger om det.

Ponera att bogvisiret verkligen ramlar av ca 00.59 och att vatten strömmar in och orsakar överhalningen 01.02. Mannen i ECR befinner sig där för att de fått indikationer på problem med visiret och rampen. Det hela hanteras av befälen efter Lindes observationer tidigare. ”De” har redan begett sig ned” som han vittnar om. När ECR ser vattnet strömma in förstår de genast vad som hänt. Bryggan också. Sillaste och Kadak evakuerar omgående och Treu något senare som han uppgett.

Talar de däremot sanning så går det inte ihop att rampen är öppen efter 01.02. Det stämmer helt enkelt inte med deras vittnesmål, och det är betydelselöst att vi inte vet hur länge de är där mm.

Rampens hydraulcylindrar är sönderslitna, och rampen svänger fritt på undre gångjärnen. Detta innebär, för någon som varit på större vatten än mälaren att rampen av vågornas kraft kan slå upp och ned, vilket innebär att 2 personer, vid 2 olika tillfällen kan se både stängd och öppen ramp eftersom den Rör Sig Fritt På Sina Nedre Gångjärn!

Det är lite tröttsamt med amatörers "analyser" som baserar sig på viljan att se en konspiration där ingen finns.
Citera
2021-07-13, 13:41
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Suck...

Sprickorna som det konspirationsteoriseras om är helt naturliga för ett fartyg som ligger på botten på det sätt som Estonia gör, förliga delen av fartyget har avsevärt sämre stöd av botten än den akterliga delen.

Hon håller på att långsamt kollapsa. Vare sig mer eller mindre.

Och jag kan ge mig tusan på, att när vraket helt naturligt kollapsar inom några år kommer samma konspirationsteoretiker att börja yla om att vraket "sprängts" för att "dölja bevis".
Senast redigerad av Mainforcepatrol 2021-07-13 kl. 13:42. Anledning: fel
Citera
2021-07-13, 14:05
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Om du läser vad jag faktiskt skrev så var det att (a) fartygets lägesenergi var jättestor även om aktern vilade mot botten eftersom masscentrum är hela 40 m över botten, (b) man kan inte enkelt säga vad hastigheten blir eftersom fartyget delvis flyter och vattnet bromsar hastigheten, (c) den rimliga hastigheten och rörelseenergin för det 10 000 ton tunga fartyget rimligen ändå vida överstiger den ubåtskollision som föreslås i dokumentären.

Vad i detta är en ”fint”’menar du?

När du säger ”framkommer något åt andra hållet” så antar jag att du i första hand menar om man inte hittar en uppenbar förklaring till det intryckta hålet på botten? I så fall kommer vi alla att sväva i ovisshet, kanske för all framtid. Hypotetiskt skulle man genom undersökning av detta håls form kunna slå fast att det är en kollision, men det förutsätter väl närmast fysiska spår av den okända farkosten. Det är ju inte heller så att vi har annan bevisning som talar för en kollision; tvärtom har vi vittnen som talar för motsatsen, t.ex. ST Sillaste som befinner sig rakt under detta hål och inte märker vare sig kollision eller inströmmande vatten.

Om du menar de andra 3 sprickorna (1 från 2019, 2 från 2021) så är jag inte säker på att man når konsensus hur de uppstått. Men det är av mindre betydelse för mig så länge de två större ligger i själva botten, för i så fall vet vi med säkerhet att de uppstått sedan 2000-2001 eftersom Rabe/Bemis missade dem trots 4 dagars dykningar (jag har fört samma resonemang om den 4 m långa sprickan). Om Evertsson/Anderssons dykfilm (som SHK har) verkligen visar hela SB-sidan så kommer vi att kunna avgöra om de nya sprickorna fanns 2019 eller inte. Om svaret är nej, så är dessa av akademiskt intresse, det tror jag alla håller med om.
Det var just ordet "krossat" jag hängde upp mig på och tyckte då att dina siffror om ubåtar, eller inte, hit och dit blev lite lurigt då skrovet ju inte är krossat. Ser du revan/hålet som "krossat" så visst, då är jag med så det kanske bara är en tolkning av ord?

Nu gör du det onödigt komplicerat igen, d v s jag undrar bara rakt och enkelt hur du skulle reagera/fungera OM det visar sig vara något fulspel bakom allt och något som mörkats i alla år. Bara så, rent teoretiskt...

Ha det gott!
Citera
2021-07-13, 14:14
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Rampens hydraulcylindrar är sönderslitna, och rampen svänger fritt på undre gångjärnen. Detta innebär, för någon som varit på större vatten än mälaren att rampen av vågornas kraft kan slå upp och ned, vilket innebär att 2 personer, vid 2 olika tillfällen kan se både stängd och öppen ramp eftersom den Rör Sig Fritt På Sina Nedre Gångjärn!

Det är lite tröttsamt med amatörers "analyser" som baserar sig på viljan att se en konspiration där ingen finns.
Fast nu är du ju i ett konspirationsforum och hade de redan 1994 dykt, filmat, undersökt skeppet, plockat upp kroppar, varit öppna och redovisat allt så kanske vi foliehattar hade varit tysta.

Det är DET som är poängen i många amatörers konspirationsteorier och kanske inte hur just gångjärn fungerar.

Men med det inte sagt att jag finner dina inlägg ointressanta, väldigt mycket tvärtom så kör på.

Vänligen,
M
Citera
2021-07-13, 14:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol

Det är förstås en teoretisk möjlighet att rampen först skulle vara helt öppen före 01.02 och sedan stängas igen efter det av vågornas kraft. Samt att rampen kilats fast i öppningen.

Vi har lätt diskuterat den möjligheten, så det är inte riktigt så att du kommer med några omvälvande nyheter.

Men du menar alltså att det inte bara är teoretiskt möjligt utan också troligt? Om rampens hydraulik är helt kass förefaller det ändå osannolikt att rampen skulle hållas på sin plats av vågkraft eller fastkilning mer än högst temporärt.
Citera
2021-07-13, 15:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det var just ordet "krossat" jag hängde upp mig på och tyckte då att dina siffror om ubåtar, eller inte, hit och dit blev lite lurigt då skrovet ju inte är krossat. Ser du revan/hålet som "krossat" så visst, då är jag med så det kanske bara är en tolkning av ord?

Nu gör du det onödigt komplicerat igen, d v s jag undrar bara rakt och enkelt hur du skulle reagera/fungera OM det visar sig vara något fulspel bakom allt och något som mörkats i alla år. Bara så, rent teoretiskt...

Ha det gott!
”Krossat” syftade alltså på att ett 10 000 ton fartyg som befinner sig nätt och jämnt flytande med en vinkel på ca 30 grader tämligen givet har potentiell energi för att skapa nästan vilka skador som helst när det väl träffar botten. Men jag tror att de två nya sprickorna uppstått sedan 2019, helt enkelt för att det saknas rimlig förklaring till hur Rabe/Bemis och Evertsson/Andersson skulle missat dem under sammanlagt 7-8 dykdagar.

Vad gäller reaktion på ”fulspel” så är den frågan lite väl öppen för att ge ett enkelt svar. Det skulle ju kunna innebära en massa olika saker, från att någon sänkt fartyget med flit till att man velat mörka något specifikt med besättningens agerande. Då bli responsen lite olika.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-13 kl. 15:37.
Citera
2021-07-13, 15:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Hur kunde vattnet täcka kameran? Den satt väl inte direkt i golvhöjd?
Jag tror snarare det stänkte vatten mot kameran. Viss skillnad.

Sillaste har ritat en teckning- rampen är uppe när han ser den. Det kan inte tolkas på annat sätt.
Jag tror inte heller att vattnet steg över kameran, även om det är så Treu uttrycker det. Poängen är att det är så mycket vatten att han säger så, och jag kan inte se hur det är fallet om inte rampen är öppen. Hur tänker du om det?

Vad gäller Sillaste så vet vi alla vad han beskriver och ritar, men inte mycket om hur länge han och Kadak står och tittar i monitorn. Eftersom Kadak inte nämner vatten vid rampen alls, däremot ”vågor på bildäck” så är min slutsats att de inte tittar länge alls innan de flyr ECR.
Citera
2021-07-13, 15:54
Medlem
Citat:
Om man får göra en ”kill-gissning” så drar jag till med två parallella horisontella sprickor i WT-sektionen med huvudmaskinerna, förslagsvis i höjd med tankdäck och däck 0. Den WT-sektionen är längre än de andra så 10-15 m spricka ryms där och de tunga maskinerna hänger som tidigare påpekats av Mainforcepatrol nästan upp och ner idag och det belastar skrovet.

Fler bud?:-)

De är horisontella.
Citera
2021-07-13, 15:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vi har diskuterat detta ämne många gånger och jag vill hävda att det är en sak du ständigt bortser från: vi vet inte när Treu ser i kameran och vi vet inte heller när Sillaste dyker upp. Du kopplar detta stenhårt till den berömda väckarklockan och 01:02, men det är bara en tolkning. SSPA gör en annan. Ingen i ECR lämnar en enda meningsfull tidsangivelse så vi vet helt enket inte. Inte heller nämner de den kraftiga överhalning som många passagerare talar om. Treu talar i de första förhören om att efter han ser allt vatten så ”var effekten enorm” och fartygets slagsida ökade. Det alltså inte alls så att han reagerar på en överhalning utan han tittar i monitorn pga stötarna mot fören. Stor skillnad.

Vi vet heller inte vad ”överhalningen” bestod av. Var det vatten som förflyttade sig på bildäck (eller däck 0?)? Var det centrifugalkraft från BB-giren? En kombination?

Så sammantaget har vi ett diffust förlopp med stötar och ökande slagida och noll tidsangivelser från de inblandade. En ser vatten skölja över kameran, en ser därefter en delvis öppen ramp och en tredje har inte sett rampen alls, däremot vågor på bildäck! Då skall man vara bra försiktig med att kalla någon lögnare.

Med Sillastes vittnesmål från sewage treatment det väsentligt annorlunda:
- han befinner sig där tills han märker att något är fel pga stötar och slagsida. Inhen kolliosion, inget vatten. Då återvänder han till ECR.
- om något hål har uppstått över hans huvud har det alltså med säkerhet skett efter att han lämnat. Såvida han inte ljuger om alltihop, men det har vi inget skäl att tro.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-13 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in