2021-07-13, 09:49
Medlem
De nyupptäckta sprickorna, kan de ha uppstått när Estonia sjunkit och föll ner på botten?
Citera
2021-07-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
De är horisontella enligt min kontakt som är med ute vid Estonia.
Jag tror också att de är horisontella.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
De nyupptäckta sprickorna, kan de ha uppstått när Estonia sjunkit och föll ner på botten?
Det är nog möjligt, men i så fall har de varit dolda alternativt missats vid samtliga dykningar/filmningar som gjorts genom åren. Sprickorna kan ju också ha uppståt när fartyget vridit sig på havsbotten eller på grund av att strukturer på insidan av fartyget rostat sönder/kollapsat och på så vis slitit sönder skapat sprickor i skrovet.
Senast redigerad av Prudent 2021-07-13 kl. 11:00.
Citera
2021-07-13, 11:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Var har jag påstått detta?

Tillägg: han ritade en teckning av vad han såg, och den uppfattades som korrekt av JAIC- den är som bekant med i deras rapport.
Jag nämnde Sillastes vittnesmål som ett (uppenbart) motbevis mot kollisionsteorin, och du tog då upp hans vittnesmål om vad han ser vid rampen i monitorn. Det är väl att jämställa de två uppgifterna?
Eller missförstår jag dig?

För att förtydliga: Sillastes uppgift om att han är i sewage treatment och inte hör vare sig en kollision eller ser inrusande vatten är enligt mig ett mycket starkare vittnesmål än hans tolkning av vad han ser i monitorn. Det första går inte att missta sig på, men väl det andra.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-13 kl. 11:12.
Citera
2021-07-13, 11:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Det är nog möjligt, men i så fall har de varit dolda alternativt missats vid samtliga dykningar/filmningar som gjorts genom åren. Sprickorna kan ju också ha uppståt när fartyget vridit sig på havsbotten eller på grund av att strukturer på insidan av fartyget rostat sönder/kollapsat och på så vis slitit sönder skapat sprickor i skrovet.
Om man får göra en ”kill-gissning” så drar jag till med två parallella horisontella sprickor i WT-sektionen med huvudmaskinerna, förslagsvis i höjd med tankdäck och däck 0. Den WT-sektionen är längre än de andra så 10-15 m spricka ryms där och de tunga maskinerna hänger som tidigare påpekats av Mainforcepatrol nästan upp och ner idag och det belastar skrovet.

Fler bud?:-)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-13 kl. 11:14.
Citera
2021-07-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ganska blekt argument ändå?
Vi vet inte hur länge eller hur koncentrerar Sillaste tittade i monitorn i ECR. Vi vet inte heller hur det såg ut i denna monitor eller hur lätt det var att avgöra vad man faktiskt såg.

Du vill ändå jämställa detta med hans vittnesmål från sewage treatment där han inte hör eller ser något av den hypotetiska kollisionen som trycker in skrovet några meter över hans huvud? För att inte tala om det faktum att han inte blir blöt av inrusande vatten.

Så du tycker han ljuger ? Du tvivlar på att han sett nått? Om monitorn fungerade, om han tittade på rätt monitor mm
Citera
2021-07-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Allt är möjligt
Citera
2021-07-13, 11:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag nämnde Sillastes vittnesmål som ett (uppenbart) motbevis mot kollisionsteorin, och du tog då upp hans vittnesmål om vad han ser vid rampen i monitorn. Det är väl att jämställa de två uppgifterna?

För att förtydliga: Sillastes uppgift om att han är i sewage treatment och inte hör vare sig en kollision eller ser inrusande vatten är enligt mig ett mycket starkare vittnesmål än hans tolkning av vad han ser i monitorn. Det första går inte att missta sig på, men väl det andra.
.

Teoretiskt sett kan Sillaste, Treu och Kadak missta sig, men att de skulle missa att bogrampen var helt öppen och beskriva det som att vatten sprutade in vid sidorna av rampen förefaller helt osannolikt.

Så att Sillastes uppgift om avloppsrummet är principiellt säkrare relativt den om bogrampen är betydelselöst eftersom båda uppgifterna är säkra vad gäller att missta sig.

Det innebär också att om Sillaste ljuger så är det medvetet och med ett syfte. Och om Sillaste ljuger så ljuger också Treu och Kadak.

Om du inte sysslar med desinformation, vilket jag har svårt att tro, så är väl ditt resonemang ett exempel på hur lätt det är även för intelligenta bedömare att bortse från fakta som motsäger det som inte stämmer med det man slutit sig till är fallet. Det är lustigt då du med rätta och skärpa ofta kritiserar andra i tråden för just denna selektiva tolkning av uppgifter.
Citera
2021-07-13, 11:53
Medlem
Citat:

Så Sillaste och de andra två i ECR hade alltså fel på synen?

Stackars Sillaste- hans vittnesmål tolkas godtyckligt på alla håll och kanter. Han säger tydligt själv att han begav sig till ECR på grund av slagsidan, men det går minsann HSVA inte med på:

”The Systems Engineer C33 (C33, 29.09.1994, Turku) heard the blows, presumably at 00:56- 00:57. After 1-2 minutes from the first blow he started to run towards the ECR, that is, at 00:57-00:59. We can assume here that the Systems Engineer C33 arrived around 00:58-01:00. According to C33 about 1 minute after his arrival in the ECR the watertight doors closed, that is, at 00:59-01:01. At 01:02: The large sudden heel.”
Citera
2021-07-13, 12:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Så Sillaste och de andra två i ECR hade alltså fel på synen?

Stackars Sillaste- hans vittnesmål tolkas godtyckligt på alla håll och kanter. Han säger tydligt själv att han begav sig till ECR på grund av slagsidan, men det går minsann HSVA inte med på:

”The Systems Engineer C33 (C33, 29.09.1994, Turku) heard the blows, presumably at 00:56- 00:57. After 1-2 minutes from the first blow he started to run towards the ECR, that is, at 00:57-00:59. We can assume here that the Systems Engineer C33 arrived around 00:58-01:00. According to C33 about 1 minute after his arrival in the ECR the watertight doors closed, that is, at 00:59-01:01. At 01:02: The large sudden heel.”

Påpekas bör är att det där inte stämmer utan att HSVA bortser från valda delar i vittnesmålet för att få det att gå ihop tidsmässigt. Sillaste uppger att han tar sig tillbaka till ECR först efter den stora överhalningen ca 01.02. Treus och Kadaks vittnesmål stöder också detta. De samlas alltså i ECR runt 01.04 rimligtvis. tittar Sillaste i monitorn. Efter honom klickar Kadak runt på denna hela tiden enligt vittnesmål till Kurm.
Citera
2021-07-13, 12:11
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Horisontella sprickor tyder enligt min ringa erfarenhet på att däcken börjar "Ge sig av" eller slitits loss från skrovsidan på grund av att skrovet vridit sig i torsionsplanet.

Är nog bra att det dyks nu, som tidigare nämnts har Jan Heweliuz kollapsat rejält nu, och hon har bara legat knappt 2 år mer än Estonia.
Citera
2021-07-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Påpekas bör är att det där inte stämmer utan att HSVA bortser från valda delar i vittnesmålet för att få det att gå ihop tidsmässigt. Sillaste uppger att han tar sig tillbaka till ECR först efter den stora överhalningen ca 01.02. Treus och Kadaks vittnesmål stöder också detta. De samlas alltså i ECR runt 01.04 rimligtvis. tittar Sillaste i monitorn. Efter honom klickar Kadak runt på denna hela tiden enligt vittnesmål till Kurm.

Ja, jag vet att HSVA klippt och klistrat för att få ihop tidslinjen…
Citera
2021-07-13, 12:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Teoretiskt sett kan Sillaste, Treu och Kadak missta sig, men att de skulle missa att bogrampen var helt öppen och beskriva det som att vatten sprutade in vid sidorna av rampen förefaller helt osannolikt.

Så att Sillastes uppgift om avloppsrummet är principiellt säkrare relativt den om bogrampen är betydelselöst eftersom båda uppgifterna är säkra vad gäller att missta sig.

Det innebär också att om Sillaste ljuger så är det medvetet och med ett syfte. Och om Sillaste ljuger så ljuger också Treu och Kadak.

Om du inte sysslar med desinformation, vilket jag har svårt att tro, så är väl ditt resonemang ett exempel på hur lätt det är även för intelligenta bedömare att bortse från fakta som motsäger det som inte stämmer med det man slutit sig till är fallet. Det är lustigt då du med rätta och skärpa ofta kritiserar andra i tråden för just denna selektiva tolkning av uppgifter.
Jag vet att du hänger upp en hel del av förloppet på Sillastes uppgift om vad han ser i monitorn. Du är inte lika intresserad av vad Treu ser dessförrinnan: vatten som forsar in med sådan kraft att det delvis täcker kameran. Det är svårt att få ihop dessa vittnesmål med varandra, i vart fall om Sillaste skall tolkas som att rampen är uppe.

Betyder det att en eller båda ljuger? Nej, inte nödvändigtvis. Vi vet inte hur länge de är i ECR och vi vet framförallt inte hur länge de tittar i monitorn. Om de var där i 5-10 minuter så är de tres redogörelser för vad de ser i monitorn mycket kortfattad, för de borde rimligen med tilltagande panik tittat mer eller mindre non-stop i monitorn där katastrofen utspelade sig. Min gissning är därför att de lämnade ECR tämligen omgående och att Sillaste och Kadak redogör för den korta stund de tittar innan de flyr. De förklarar varför Kadak bara pratar om vatten på bildäck medan Sillaste endast nämner vatten bredvid rampen.

Om vi nu jämför med Sillastes vittnesmål från sewage treatment så är han alltså där och arbetar med sina normala arbetsuppgifter. Han märker att något är fel pga smällar mot fören och slagsida och återvänder till ECR. Men han vittnar inte om vare sig kommision eller inströmmande vatten, något han omöjligen kunde missa där han befinner sig några meter under hålet/sprickan. Teorin om en kollision som inträffar omkring 01:00 förutsätter därför att Silladtr medvetet ljuger.

Dessa två vittnesmål av Sillaste är inte av samma typ och kan inte bettaktas ”lika”. Att missförstå eller se fel i en monitor av 80-talsmodell ÄR inte samma sak som att fysiskt befinna sig på en plats och uppfatta vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in