Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Vem försöker försvara mammans mord? Du får skilja på begreppen försvara och förklara.
Alla vill veta varför mamman begick självmord och mord. Att vilja veta orsak är inte att ursäkta/försvara. Det är bara osunda hjärnor som tolkar något så naturligt som viljan att veta varför som ett försvar för mord.
Jag förstår, vill också veta och få förståelse för det som hände. För mig går inte den faktan vi har ihop med hennes beslut och därför vill man verkligen veta vad som hände sista tiden.
Men jag tycker det är många som helt okritiskt började skriva ”stackars mamma och barn” ”hon är offret i detta, mannen är mördaren” utan att veta några detaljer. Det är bara det jag varit skeptisk till.
Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte varit enkelspårig och svart/vit utan skrivit exakt det du skrev ovan. Att man vill ju veta vad som hände, varför och precis vad som gick snett men det får man inte veta om det enda man kan klämma ur sig är att han är ett monster och det är synd om mamman utan att ha andra frågeställningar