2021-07-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har inget kvinnohat och är kvinna själv. Jag vill bara förstå vad som ledde fram till hennes drastiska beslut att mörda barnen då hon med tanke på bakgrunden kanske skulle vinna rättegången som skulle äga rum i augusti.

Jag tycker det är en intressant diskussion.
När är det försvarbart att man tar livet av sina barn? När de riskerar…..vad?
Man mördar inte sina barn när de utsätts för mobbing i skolan.

Det är inte skrivet i sten att barnen skulle få ett helvete hela sin uppväxt.
Men som du skriver så blev hon nog såpass nedbruten och såg bara allt väldigt nattsvart. Så vart brast det? Varför fick hon inte det stödet hon behövde?
Det är ALDRIG försvarbart och det tror jag INGEN tycker men denna tråd har som vanligt urartat så till den milda grad att folk verkar VILJA missuppfatta för att få gnälla. Folk försöker förstå. Inte försvara. Men uppenbart finns en insikt i hennes situation.
Citera
2021-07-13, 09:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Du är nog verkligen dum på riktigt. Det är väl klart att det är ok och ingen hävdar det. Folk säger bara att man förstår vad som drivit henne. Inte att man har förståelse. Stor skillnad som gör en debatt/diskussion meningslös om du inte förstår.

Sug på denna mening: ”Jag förstår VARFÖR hon gjorde det men har inte FÖRSTÅELSE för att hon gjorde det”.

Fattat du skillnaden?

Du har helt rätt här.
Många förstår inte skillnaden och då blir diskussionen meningslös.
Citera
2021-07-13, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpose
Kan han inte vara ett offer menar du?

Nej, inte när man beter sig såsom han har gjort, då har man förlorat all rätt till sympati och vårdnad.
Citera
2021-07-13, 09:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetintebryrmiginte
Finns ju tydligt dokumenterat att denna kvinna levt på flykt från den livsfarliga mannen och att beslut om umgänge drivit henne till detta.

Det har inte framkommit sådana fakta.
Hon jobbade kvar på sitt gamla jobb, han blev i domstol friad från alla hot- och misshandelsanklagelser.
Citera
2021-07-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arthjarna
Så du tror att klankulturer inte existerar. Okej, jag ska försöka förklara för dig i exemplet konflikthantering.
Gemene man i Sverige har generellt hög tillit till statsapparaten. Vi går till polisen när vi utsätts för brott och löser väldigt sällan ett eventuellt brott med hjälp av familjen. Vi accepterar följder av dom även om vi ibland inte håller med om straffen.
En klankultur har låg tillit till statsapparaten och går först till familjen och försöker lösa konflikten i samförstånd med dem. Heder går före domen, du kan välja att agera ut oavsett vad rättsväsendet säger. Du kan agera ut och har din klan bakom som stöttar dig.
Om du tror på M.K. vilket du verkar göra ser du i hennes berättelse hur inte bara L.K. agerar ut mot henne utan även i tillåtelse och med hjälp av familjen (om vi nu ska tro på hennes berättelse). Hederns upprättelse är för dem i detta fall betydligt viktigare än en enskild handling ( som att psykiskt skada sitt barn). Deras heder är viktigare än vad lagen säger och när handlingarna sker så diametralt motsatt vår kultur, ja då kan vi prata om klaner.
Jag säger inte att alla albaner är så här, men problemet är stort i den folkgruppen.

Du inser väl att du nu bara har hennes sida av detta, tror du han verkligen ville sitt barn skulle sova i kiss och bajs för att växa?

Föräldrarna, hans bror - att de tar sin sons sida i denna vårdnadstvist kan väl inte komma som någon överraskning, och HON ville ta barnen från dem via hennes krav på egen vårdnad.

Allt du läser i hennes inlaga är vinklat ur hennes synvinkel.
Citera
2021-07-13, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du inser väl att du nu bara har hennes sida av detta, tror du han verkligen ville sitt barn skulle sova i kiss och bajs för att växa?

Ja, det har han ju sagt själv tyvärr. ^^
Citera
2021-07-13, 09:51
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpose
Kan han inte vara ett offer menar du?
Nej. Hade han inte funnits med i bilden hade nog både kvinnan och barnen fortfarande levt idag. Kvinnans beslut att ta sitt och sina barns liv grundar sig i de påstådda negativa erfarenheter hon upplevt med mannen.
Citera
2021-07-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hon jobbade kvar på sitt gamla jobb, han blev i domstol friad från alla hot- och misshandelsanklagelser.

Men har saker ens varit i domstol någonting? Det är ett fåtal tillfällen under åtta år. Inget anmält?
Sedan blev det väldig infekterat och intensivt från maj.
Citera
2021-07-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Vart finns det att han blivit friad från hot och misshandelsanklagelser 🤔
Citera
2021-07-13, 09:54
Bannlyst
Citat:
Men har saker ens varit i domstol någonting? Det är ett fåtal tillfällen under åtta år. Inget anmält?
Sedan blev det väldig infekterat och intensivt från maj.

(FB) Personer påkörda av tåg Hässleholm (2021-07-07)

Citat:
I November 2015 tog Lab*not Krasn*q* ett stryptag på Mar*a, när hon stod med L*am i famnen. Mar*a kontaktade Kvinnojouren som uppmanade henne att lämna relationen. När Mar*a berättade för Lab*not att dom hade varit i kontakt hånade han henne.

Under sommaren år 2018 hade Mar*a varit borta med barnen under dagen. När hon kom hem var Lab*not väldigt upprörd över att dom hade varit borta hela dagen. Han puttade ner Mar*a och hotade henne med knytnäven. Båda barnen var närvarande när det hände.

Mar*a har vid flera tillfällen sagt till Lab*not att hon vill skiljas. Men detta har Lab*not inte accepterat.

* = i

Sånt där blir svårt i rätten att bevisa.
Citera
2021-07-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Det är barnen och pappan som är offren i den här makabra historien.

Mamman är mördaren och monstret. Om allt hade varit så fruktansvärt eländigt så hade självklart hennes omgivning ingripit. Hon hade ett nätverk! Hade hon varit gul & blåslagen var och varannan dag så hade arbetsgivaren ingripit.

Allt det här är fullkomligt fruktansvärt men sluta att glorifiera gärningspersonen i detta barnamord!
Självklart är det hemskt. Men jag personligen tror att psykisk misshandel är värre än fysisk gul-blå misshandel. Men det verkar inte du tro.

Och till de som kommenterar kring hans sms och samtal. Om han gjorde dessa saker framför ögonen på polisen en natt. Vad tror ni han gjorde när de inte var där? Kunde han inte ens hålla sig i skinnet då…
Citera
2021-07-13, 09:58
Medlem
Citat:

Föräldrarna, hans bror - att de tar sin sons sida i denna vårdnadstvist kan väl inte komma som någon överraskning, och HON ville ta barnen från dem via hennes krav på egen vårdnad.

Allt du läser i hennes inlaga är vinklat ur hennes synvinkel.

Det inlägget var ett svar till en användare som tillsynes tror på M.K.s historia och samtidigt menade att klankulturer inte finns. Det var på basen av det jag ville problematisera ner begreppet klankultur och att hon (om hon nu trodde på MK) faktiskt hade läst om ett sådant beteende som varit förankrat i precis sådan kultur i rättsmålet.

Med det sagt så vet jag inte varför du tar en separat händelse från berättelsen därifrån och frågar mig om jag verkligen tror på det där? Vad spelar det för roll vad jag tror? Jag var inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in