2021-07-13, 08:50
Medlem
NewHopes avatar
Hon är inte monster eftersom hon inte dödat sina barn med frisk hjärna. Om du läst dokumentation som framkommit och inte ser nåt problem med det, det säger mycket om din syn på våld
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Pappan är ett monster? Nåja, det kanske vi får reda på, men antagligen inte. Jan är dock målsägande i det här mordfallet.

Den som vi däremot vet är ett monster, är hon som dödade sina barn.
Citera
2021-07-13, 08:51
Medlem
Barnen hade två föräldrar. Den ena påstås säga att han ska döda barnen, den andra gör det.

Med facit i hand borde ingen av dem ha fått vara förälder.

Barnen borde ha omhändertagits. Där kan man klandra Soc och andra.
Citera
2021-07-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Du tänker att mamman blev utsatt som liten? Växte upp i en trasslig miljö och inte fungerade optimalt som förälder?

Mycket möjligt!

Ur ett psykologiskt perspektiv. Våldsutövare har oftast själv blivit utsatt eller varit vittne.

Kvinnor som löper risk att hamna med en sådan man är… oavsett lågutbildade, dålig självkänsla, kan själva ha blivit utsatta, lättare att normalisera ett sådant beteende och svårare att sätta gränser. Säger inte att så är fallet, nu generaliserar jag till varför kvinnor väljer att stanna kvar efter första slaget.
Citera
2021-07-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
I flera dagar har mina tankar legat kring denna tragedi. Har själv upplevt samma elände, dock lever jag och barnen och fadern är död. Hur som helst så bryts man ned psykiskt och fysiskt, man tror alla tittar på en med fördömande ögon, man blir misstänksam mot ALLA. I hederskulturer hjälps hela familjer åt, oavsett sanning. Anmälningar till socialtjänsten, skolan, dagis och hot om att ringa ens jobb och tala om att man är missbrukare, psykiskt sjuk, misshandlat sina barn etc, etc. I mitt fall så var socialtjänsten inkopplad och då vart det sju gånger rese värre, ni skulle absolut inte tro mig om jag berättade.

Att bo skyddat kan betyda flera olika lösningar, det finns olika skyddsgrader. I mitt fall fick jag och barnen bo i ett ghetto medans fadern belägrade ett hus som inte ens var hans eget. Socialtjänsten, polisen kunde inte göra någonting. Som sagt skulle kunna skriva en bok om tortyren man utsätts för, från samhället, förövaren och faktiskt socialt att bara behöva tvingas arbeta, köra barn till skolan, genomlida allas spekulerande blickar.

Socialtjänsten tvingade mig att lämna barnen till en person som var psykotisk, hade vanföreställningar, gick på tunga droger och vårdats ggr flera inom psykiatrin (INGEN orosanmälde) trots att det är lag på detta. Familjerätten valde att inte ”tro” mig och inledde ingen utredning, i FYRA år pågick tortyren, tills fadern avled. Då plötsligt fick jag rätt på alla punkter och IVO fällde socialtjänsten på 27 punkter.

Sen att kvinnan drog tillbaka vårdnadskravet, det var jag också rådd till, dels av advokaten, då det i en rättegång kan slå tillbaka. Familjerätten hotade mig att om jag ”försvårade” umgänget så kunde ta vårdnaden helt bort från mig.

Vila ifrid nu lilla mamma och läk de döda barnens själar där ni är. Jag anklagar dig inte, jag vet hur det känns att bli hatad, hata själv och sviken av ALLA… ❤️

Tragiskt! Men en fråga, varför mördade du inte barnen när allting var så illa? Du "förstår" ju att MK gjorde det.
Citera
2021-07-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Du tänker att mamman blev utsatt som liten? Växte upp i en trasslig miljö och inte fungerade optimalt som förälder?

Mycket möjligt!

Hon såg hans svartsjuka om ett bevis för hur mycket han älskade henne. Det säger en del hur hon ser på kärlek och vad kärlek är men å andra sidan var hon fortfarande ung.
Citera
2021-07-13, 08:56
Bannlyst
Citat:
Pappan är ett monster? Nåja, det kanske vi får reda på.

Vaddå får reda på? Har du inte läst tråden eller?
353 sidor in, och vi får fortfarande såna inlägg som "det kanske vi får reda på." lol!

Han har för fan misshandlat henne både fysiskt och psykiskt rätt duktigt under åren.

(FB) Personer påkörda av tåg Hässleholm (2021-07-07)
Citera
2021-07-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infrastrukturen
Menar du att hederskultur inte förekommer i svenska kontexter? Hederskultur är kulturella föreställningar som utgår från att familjens eller gruppens heder är viktigare än den enskilda personens vilja, tankar och känslor. Begreppet har inte per automatik något med nationalitet att göra.

Nej men personen som skrev det gjorde det, och det stämmer inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Tragiskt! Men en fråga, varför mördade du inte barnen när allting var så illa? Du "förstår" ju att MK gjorde det.

Dumklumpen? Är det din hjärna?

Jag förstår henne, jag valde att kämpa, jag har ett extremt starkt psyke och är välutbildad, hade ekonomi att klara mig igenom, denna kvinna knäcktes och det skulle kunnat varit jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Hon är inte monster eftersom hon inte dödat sina barn med frisk hjärna. Om du läst dokumentation som framkommit och inte ser nåt problem med det, det säger mycket om din syn på våld

Snarare din relativiserande syn på våld. Vi kan faktiskt bortse från ifall han utsattes henne för våld. Den som utsatte barnen för dödligt våld var hon.

Anders Eklund har antagligen en hjärnskada. Klart han är ett monster. Mördar man sina egna barn är man ett monster. Svårare än så är det inte
Citera
2021-07-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Vaddå får reda på? Har du inte läst tråden eller?
353 sidor in, och vi får fortfarande såna inlägg som "det kanske vi får reda på." lol!

Han har för fan misshandlat henne både fysiskt och psykiskt rätt duktigt under åren.

(FB) Personer påkörda av tåg Hässleholm (2021-07-07)

Rättsligt menar jag, inte vad som skrivs i en Flashback-tråd.
Citera
2021-07-13, 09:01
Bannlyst
Citat:
Rättsligt menar jag, inte vad som skrivs i en Flashback-tråd.

Det är ju rättsliga dokument det där.. Inte alls så svårt att dra en slutsats utifrån det där, så till vida att du inte gått o blivit helt tappad.
Citera
2021-07-13, 09:01
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Hon skulle inte dödat sina barn om han inte misshandlat henne. Hon gjorde fel pga förstörd psyke. Han gjorde fel och har ingen ursäkt, förutom att han är värsta monster

Utan att försvara mannens eventuella handlingar (jag vet inte mer om detta fall än vad jag kunnat skumma mig till i denna tråd) vill jag påstå att det är ett misstag att se hennes handling som ett objektivt bevis på hur illa behandlad hon blivit.

Att ta sitt eget och sina barns liv är inget rationellt beslut man landar i efter att noggrannt analyserat alla tillgängliga alternativ. Den här kvinnan mådde uppenbart väldigt, väldigt dåligt. En person som lider av svår depression/ångest ser i regel inte klart på den situation han eller hon befinner sig i. Om hennes psykiska situation var helt, delvis eller inte alls mannens fel är svårt/omöjligt att säga något om för en utomstående, annat än att hans agerande (om det som påstås stämmer) knappast kan ha underlättat.

Poängen är att hennes handling säger mer om hur illa hon mådde än om hur illa hon blivit behandlad. Och man kan må väldigt, väldigt illa även utan att ha blivit illa behandlad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in