2021-07-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Enligt en forskning
Henrik Lysell berättar om studier där man har kunnat intervjua föräldrar som har försökt men inte genomfört dådet, eller där man har kunnat intervjua föräldrarna som har levt kvar.
– När man har undersökt det här så finns det rent sjukliga motiv bakom.
Enligt honom kan vissa i studierna ha haft psykiatrisk diagnostik eller vanföreställningar, ibland där man tror att barnet lider svårt.
Enligt Henrik Lysell kan det också handla om att man upplever ett lidande själv och har en vilja att bespara barnet från det.
– Sen finns det rapporter om att separationsmotiv som i upprivande skilsmässor och att barnet används som ett slags hämnd mot partnern, säger Henrik Lysell.

Det där är inte svar på min fråga.
Citera
2021-07-12, 20:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Finner inget skäl att misstro det du skriver eftersom uppgiften är lättkontrollerad hos TR för den som vill.
Då betyder det att påståendena om att mamman av domstol hade tvingats att lämna barnen till pappan helgen som gick är felaktiga?

Några I tråden far i så fall med osanning. Det är inte bra.

Kan det varit familjerätten?

Det är ingen domstol som kan döma en tvingande dom, men föräldrar kan gå där för samarbetssamtal. Det som bestämts där bör man följa, annars kommer det ligga föräldern till last vid en tvist i tingsrätten.
Citera
2021-07-12, 20:26
Medlem
NewHopes avatar
Visst - flera förminskar hans misshandel till ingenting. Det behövs inte försvara barnen, ingen här försvarar barnamord, att föstå är inte lika med försvara
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag upplever inte att någon försvarar pappan, de/ vi försvarar BARNEN. Som individer med en självständig rätt till liv
Senast redigerad av NewHope 2021-07-12 kl. 20:49.
Citera
2021-07-12, 20:27
Medlem
Hon skulle mördat honom ist för barnen. Oavsett hur dåligt psykiskt man mår så dödar man inte sina barn! Punkt! Antar att om pappa hade dödat barnen hade du hittat något som hade rättfärdigat hans handling också.
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Jag kan inte sätta mig in i hur jag skulle må elldr tänka idag efter att ha levt med någon i 8 år och med fysisk och psykisk misshandel där jag sedan måste fly, gömma mig och få dödshot gällande både mig själv och mina barn. Jag tror inte NÅGON kan tala om hur man skulle må, tänka, resonera eller vad man skulle ta sig till
Citera
2021-07-12, 20:29
Medlem
Degpojks avatar
När tror vi att vi kommer få läsa vittnesutsagor i media om denna händelse? Någon måste väl ha uppmärksammat eller hört/sett händelsen? Eller är Tormestorp en liten håla med bara folk som sitter inne och käkar kanelbullar och fikar hela dagarna?

Hade barnen ögonbindel? Hörselskydd? Drogade? Höll hon stenhårt i sina barn in i det sista?
Citera
2021-07-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Har du tolkningsföreträde om andra människor för att du har varit i liknade sists som dom ?

Nej, men va skulle svaren bli då? " Du vet ingenting om hur den kvinnan kände sig bla bla bla". Det spelar ingen roll om man är i en desperat situation, det är hon som valt att avsluta två barns liv och då borde hon kallas det hon är, inte gullas med.
Citera
2021-07-12, 20:30
Medlem
NewHopes avatar
Salapappan hade ett sårat ego och full av hämnd, mamman här kände lidande som hon vill bespara barnen… Bra och enkelt sammanfattat
Citat:
Enligt en forskning
Henrik Lysell berättar om studier där man har kunnat intervjua föräldrar som har försökt men inte genomfört dådet, eller där man har kunnat intervjua föräldrarna som har levt kvar.
– När man har undersökt det här så finns det rent sjukliga motiv bakom.
Enligt honom kan vissa i studierna ha haft psykiatrisk diagnostik eller vanföreställningar, ibland där man tror att barnet lider svårt.
Enligt Henrik Lysell kan det också handla om att man upplever ett lidande själv och har en vilja att bespara barnet från det.
– Sen finns det rapporter om att separationsmotiv som i upprivande skilsmässor och att barnet används som ett slags hämnd mot partnern, säger Henrik Lysell.
Citera
2021-07-12, 20:31
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Visst flera förminskar hans misshandel till ingenting. Att försvara barnen behövs inte, ingen här försvarar mord, att föstå är inte lika med försvara

Man sätter hans misshandel i relation till mord på två barn. I den kontexten är det mycket som framstår som rätt milt…
Citera
2021-07-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Hon skulle mördat honom ist för barnen. Oavsett hur dåligt psykiskt man mår så dödar man inte sina barn! Punkt! Antar att om pappa hade dödat barnen hade du hittat något som hade rättfärdigat hans handling också.

Håller med. Jag hade haft lättare att förstå om hon typ dödat sin bebis för hon hade förlossningspsykos och depression men det här är ett planerat mord för att hon verkar ha varit desperat. Så äckligt.
Citera
2021-07-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Salapappan hade ett sårat ego och full av hämnd, mamman här kände lidande som hon vill bespara barnen… Bra och enkelt sammanfattat

Jaså! Salapappan hade ett sårat ego helt rätt. Denna mamma hade också ett sårat ego och en enorm hämndlystnad, istället för att vänta ett par veckor på rättegång så tog hon saken i egna händer. Och straffade pappan! Den ultimata hämnden
Citera
2021-07-12, 20:33
Medlem
Precis som individer som väljer att ta sitt liv när man känner att alla andra alternativ är meningslösa så har troligtvis mamman kommit till samma slutsats. Att lämna över barnen till mannen var inte ett alternativ för henne. Alla åtgärder hon vidtagit hade misslyckats. Som sagt..inget försvar av handlingen i sig…men har ändå viss förståelse. Väldigt få av oss andra kommer ens i närheten av att förstå hennes situation när det sociala skyddsnätet fallerar.
Citera
2021-07-12, 20:38
Medlem
Citat:
Där har du väldigt fel tyvärr. Religion är inte viktigt för albaner och har aldrig varit det. Under 90-talet i Albanien var all religion förbjudet.
Du kan tycka att personen är en idiot men gör inte det till en religionsfråga
Kultur och religion är 2 skilda saker, men det som är viktigt, är att få fram nationalitet i alla våldsbrott som sker i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in