2021-07-12, 02:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jo, det kan spela väldigt stor roll. Får KD 3,9% av rösterna så betyder detta att det konservativa blocket får 3,9% mindre tillsammans. De kommer inte räknas om det är mindre än 4%.
Då fördelas de 3.9 på alla andra partier för de räknas inte in i mandatfördelningen. De dras inte av från ett block. Om blocken är jämnstora kommer 2 % gå till blågula och 2 % till rödgröna.
2021-07-12, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Då fördelas de 3.9 på alla andra partier för de räknas inte in i mandatfördelningen. De dras inte av från ett block. Om blocken är jämnstora kommer 2 % gå till blågula och 2 % till rödgröna.
Det är sant, så blir det.
Fast egentligen. Konservativa blir av med 2 procentenheter, vänstern får 2 procentenheter Så vänstern skulle knappa in 4 procentenheter ändå.
Senast redigerad av censuria 2021-07-12 kl. 02:27.
2021-07-12, 10:27
Medlem
Jag har funderat och faktiskt tror jag att massmedia försöker överbetona frågor som gör att MP kommer in i matchen. Man körde någon larmrapport om att glaciärer försvinner eller minskar i vårt högfjällsområde.
Värme i USA eller Canada kommer också att dras fram och tillbaka.

5 st knivskurna senaste dygnet är inte så intressanta nyheter enligt vår massmedia.

Detta är vad jag känner. Men det bästa vore om MP når 3,9%, det skulle gynna Sverige, men tyvärr tror jag att förstagångsröstare kommer att driva partiet över 4%-spärren.

Men jag är optimistisk beträffande SD som kan landa på 21%. Det blågula blocket behöver inte nå 50% tillsammans med hänsyn till att röster på övriga partier tar bort en del av dom 100%-en.

47%---48% för det blågula blocket borde räcka för en blågul regering.
2021-07-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har funderat och faktiskt tror jag att massmedia försöker överbetona frågor som gör att MP kommer in i matchen. Man körde någon larmrapport om att glaciärer försvinner eller minskar i vårt högfjällsområde.

5 st knivskurna senaste dygnet är inte så intressanta nyheter enligt vår massmedia.

Detta är vad jag känner. Men det bästa vore om MP når 3,9%, det skulle gynna Sverige, men tyvärr tror jag att förstagångsröstare kommer att driva partiet över 4%-spärren.

Men jag är optimistisk beträffande SD som kan landa på 21%. Det blågula blocket behöver inte nå 50% tillsammans med hänsyn till att röster på övriga partier tar bort en del av dom 100%-en.

Det här är ingenting jämfört med hur det kommer att se ut i juli-augusti 2022. Regimen kommer gå all in och tjata om klimatet dygnet runt om det behövs för att ge konstgjord andning till MP.
2021-07-12, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Det är sant, så blir det.
Fast egentligen. Konservativa blir av med 2 procentenheter, vänstern får 2 procentenheter Så vänstern skulle knappa in 4 procentenheter ändå.

Så kanske det blir. -2 % för blågula och +2 % för rödgröna.
2021-07-12, 14:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det här är ingenting jämfört med hur det kommer att se ut i juli-augusti 2022. Regimen kommer gå all in och tjata om klimatet dygnet runt om det behövs för att ge konstgjord andning till MP.

Ja så är det i varje val, men trots det så minskar de för varje val. Man skall tänka på att FI nästan försvann förra valet, där hade MP ett par procent att hämta. Nu kan de bara ta från V, S eller C så om de räddas kvar så blir det med röster från samma block. Men visst vore det underbart om de åkte ut; att se dem gråta på deras valvaka!
2021-07-12, 14:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ja så är det i varje val, men trots det så minskar de för varje val. Man skall tänka på att FI nästan försvann förra valet, där hade MP ett par procent att hämta. Nu kan de bara ta från V, S eller C så om de räddas kvar så blir det med röster från samma block. Men visst vore det underbart om de åkte ut; att se dem gråta på deras valvaka!

En del kommer från förstagångsröstarna. Men även här tycks det som om Dadgostar verkar locka mer än Stenevi.
2021-07-12, 14:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Sentio: SD näst störst. Men låst artikel och Sentio verkar ändå så spretiga. https://nyheteridag.se/plus/efter-regeringskrisen-sd-urstarka-i-sentios-julimatning/
2021-07-12, 15:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Sentio: SD näst störst. Men låst artikel och Sentio verkar ändå så spretiga. https://nyheteridag.se/plus/efter-regeringskrisen-sd-urstarka-i-sentios-julimatning/

Måste ökat rejält då i och med att man låg sämre till i förra Sentio.

Skiljer bara 1,9% till S.
Senast redigerad av Haddock93 2021-07-12 kl. 15:46.
2021-07-12, 16:13
Medlem
snigel1s avatar
Kan någon vänlig själ lägga in siffrorna på Sentio?
2021-07-12, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Kan någon vänlig själ lägga in siffrorna på Sentio?

Statistisk Opinion har inte lagt upp det. Och inte val digital. Vi andra betalar inte för Nyheter Idag.

https://twitter.com/StatistiskO
https://val.digital/
Senast redigerad av HejaFinland 2021-07-12 kl. 16:18.
2021-07-12, 16:24
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Statistisk Opinion har inte lagt upp det. Och inte val digital. Vi andra betalar inte för Nyheter Idag.

https://twitter.com/StatistiskO
https://val.digital/
Nej förvisso är det ju så. Bodde för länge i Småland. Vi får väl bara ge oss till tåls. Tids nog lägger statistiskopinion upp siffrorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in