2021-07-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Matte Fredriksens regering har gjort ett bra jobb i corona-Danmark så det är klart att många danskar litar på regeringen.

Vi har varit i både Danmark och Sverige under pandemin och det är som natt och dag hur pandemin hanteras.

I Sverige dödade man tex. de äldre genom att ge dem morfin och i Danmark skickas de till sjukhus för vård.

Fel!
Ingenting tyder på att detta var fallet. Vi har samma andel gamla som dött nämligen.
Hade vi ”avlivat” så hade ju danskarna stuckit ut med mycket högre överlevnad i den gruppen av ”omördade”
Citera
2021-07-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast det är just den bedömningen Folkhälsomyndigheten gjort.
Det saknar betydelse för mig vem som säger vad.

Att lösa eventuella mindre och sällsynta hälsoproblem som covid ställer till med hos icke-riskgrupper är inget akut problem, som man måste stressa fram en lösning på. Det problemet kan man lägga 10-20 år på, och lösa i lugn och ro som vilken annan sällsynt sjukdom som helst.
Citera
2021-07-12, 13:23
Medlem
Citat:
Fast det var ju inte svar på frågan,
Hur mycket tjänar jordens alla läkemedelsbolag och hur mycket ökar vinsten från covidvaccin?

Sedan är det klart att de bolag som fått fram fungerande vaccin tjänar pengar, men det är också väldigt många bolag som inte har lyckats.

Fortfarande är det fantastiskt att läkemedelsbolagen lurat resten av jordens forskare, regeringar jorden över och även FoHM.

Lura är ett starkt ord. Du kan läsa på lite om opiodmissbruk, antibiotikaresistens och missbruk av antidepressiva i usa. De spenderar miljarder dollar på lobbyverksamhet, tror inte du inser hur skickliga de är på sitt jobb. Listan kan göras lång. Den stora frågan i alla dessa fall är om alla verkligen behövde medicinen? Eller om skadan i slutet är större än nyttan.
Citera
2021-07-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.youtube.com/watch?v=721WMC5pZ5A

"Researchers have proved that COVID-19 causes changes to the blood cell structures. These changes can last for several months in some cases."
Så de har kommit fram till att efter infektion har det uppstått förändringar i blodceller, vilken sensation! Eller inte, för kan det t.ex. vara därför man inte får lämna blod förrän två veckor efter en förkylning?
Senast redigerad av HalHandyman 2021-07-12 kl. 13:36.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så varför ökar det mer i våra grannländer än i Sverige fast de har mer vaccinerade?

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=USA
Skillnaden i antalet vaccinerade är inte så stor, men i Sverige har vi låtit smittan sprida sig med kända resultat medan våra grannländer valt att inte låta smittan sprida sig Vi har totalt sett flera som har immunitet.
Vaccinerade, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Metric=Vaccine+doses&Interval=Cumulative&Relativ e+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country =SWE~DNK~NOR~FIN~EuropeanUnion

Smittade, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true& Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~Euro peanUnion&Metric=Confirmed+deaths

Döda, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true& Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~Euro peanUnion&Metric=Confirmed+deaths
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte totala antalet, det gäller den aktuella dom ligger kring 190fall nu per dag.

Ok jag ska säga det till gränsvakten i Junkerdal-Graddis när jag kommer dit med mitt en dos-vaccinbevis. Aktuella smittotrenden är mye semmer i Noreg.
Ackurat, säger han då och släpper in mig. 😀
Citera
2021-07-12, 13:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Skillnaden i antalet vaccinerade är inte så stor, men i Sverige har vi låtit smittan sprida sig med kända resultat medan våra grannländer valt att inte låta smittan sprida sig Vi har totalt sett flera som har immunitet.
Vaccinerade, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Metric=Vaccine+doses&Interval=Cumulative&Relativ e+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country =SWE~DNK~NOR~FIN~EuropeanUnion

Smittade, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true& Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~Euro peanUnion&Metric=Confirmed+deaths

Döda, https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-12..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=total_case s&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true& Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~Euro peanUnion&Metric=Confirmed+deaths

Jag förstår att man får ett större andel immuna genom naturlig väg att vara smittad.

Men utan underlag så kan man slänga omkring det lite som man vill. Nu har jag inte uppdaterad mig angående immuna, men Stockholm hade runt 12% immuna under maj månad förra året. Geseicke skrek att vi hade uppnått flockimmunitet. Sedan vart det just att immuniteten inte varar för alltid utan man satte 6 månader som max just då.

Vet inte hur det ser ut nu över ett år senare.

Därav min fråga.
Citera
2021-07-12, 13:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fel!
Ingenting tyder på att detta var fallet. Vi har samma andel gamla som dött nämligen.
Hade vi ”avlivat” så hade ju danskarna stuckit ut med mycket högre överlevnad i den gruppen av ”omördade”
Det kan absolut vara så att det inte hade någon betydelse om man försökte få sjuka äldre att överleva eller försökte få dem att dö mindre plågsamt.

Om det stämmer som du säger kanske det var bättre att ge dem morfin än att ge dem vård, men det är ju lätt att tänka sig att befolkningen är mera positivt inställda till en regering som försöker vårda än till en som försöker döda (även om det är i gott syfte).
Citera
2021-07-12, 13:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag förstår att man får ett större andel immuna genom naturlig väg att vara smittad.

Men utan underlag så kan man slänga omkring det lite som man vill. Nu har jag inte uppdaterad mig angående immuna, men Stockholm hade runt 12% immuna under maj månad förra året. Geseicke skrek att vi hade uppnått flockimmunitet. Sedan vart det just att immuniteten inte varar för alltid utan man satte 6 månader som max just då.

Vet inte hur det ser ut nu över ett år senare.

Därav min fråga.
Länkarna visar ju lite hur det ligger till i alla fall. Sverige har dubbelt så många smittade som Danmark och fem gånger så många smittade som Norge och Finland.

Edit: Hur lång immuniteten är vet jag inte, men mer än sex månader i alla fall. Borde vara lätt att googla.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-12 kl. 13:48.
Citera
2021-07-12, 13:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
För att i Danmark är att gå på simpla nöjen som restaurang, bio och nöjesparker villkorade på vaccinpasset. Danskarna testar sig alltså frekvent för att få göra roliga saker.
Det var typ helt nytt för mig. Gäller vaccinpasset bara under en viss tid då eller? SÅ man måste testa sig för att hålla vaccinpasset giltigt?
Citera
2021-07-12, 13:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Lura är ett starkt ord. Du kan läsa på lite om opiodmissbruk, antibiotikaresistens och missbruk av antidepressiva i usa. De spenderar miljarder dollar på lobbyverksamhet, tror inte du inser hur skickliga de är på sitt jobb. Listan kan göras lång. Den stora frågan i alla dessa fall är om alla verkligen behövde medicinen? Eller om skadan i slutet är större än nyttan.
Tänk dig tillbaks till 1921 och fundera över om läkemedelsutvecklingen varit av ondo eller av godo!

Den frågan kan få många olika svar beroende på vilken agenda man har eller beroende på vilket land man studerar, men i Sverige är resultatet ganska entydigt positivt tycker i alla fall jag.
Citera
2021-07-12, 13:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Länkarna visar ju lite hur det ligger till i alla fall. Sverige har dubbelt så många smittade som Danmark och fem gånger så många smittade som Norge och Finland.

Edit: Hur lång immuniteten är vet jag inte, men mer än sex månader i alla fall. Borde vara lätt att googla.

Flesta länkar säger upp till ett år åtminstone.

Denna länk gav lite mer insikt. Alltså att immunitet är som en liten djungel när det kommer till Covid19.

https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1605
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in