2021-07-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det var typ helt nytt för mig. Gäller vaccinpasset bara under en viss tid då eller? SÅ man måste testa sig för att hålla vaccinpasset giltigt?

Gäller till 1 september i vissa sammanhang som frisörer iaf. Tror inte man satt slutdatum på allt.

Har du vaccinerat dig räcker väl det, en eller två doser vet jag dock inte. Om inte antar jag att det är ett 48 eller 72 timmars färskt test gäller, därav testar samma personer sig om och om igen.
Citera
2021-07-12, 14:03
Avstängd
Viruset verkar mutera hela tiden så det kan bli många vaccinationer framöver.
https://www.friatider.se/tredje-fjarde-femte-dos-vaccin-kan-kravas-att-fa-vaccinpass

(Jag börjar likna covid-19 viruset med AIDS som muterar gång på gång och då blir det omöjligt att stoppa.)
Citera
2021-07-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Klart den möjligheten finns.

Men finns det studier på hur många som har immunitet som var smittade för ett år sedan?
Ja, naturligtvis finns det studier som visar detta.
Citera
2021-07-12, 14:04
Medlem
Citat:
Det var typ helt nytt för mig. Gäller vaccinpasset bara under en viss tid då eller? SÅ man måste testa sig för att hålla vaccinpasset giltigt?

Det är inte ett vaccinpass utan ett covidpass.
Är du vaccinerad så gäller detta 3 månader. Efter det måste du skriva ut ett nytt.

Kommer passet med info om att du är ovaccinerad men testad, så gäller det ju inte längre än de antal dagar man satt upp som gräns
Citera
2021-07-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Viruset verkar mutera hela tiden så det kan bli många vaccinationer framöver.
https://www.friatider.se/tredje-fjarde-femte-dos-vaccin-kan-kravas-att-fa-vaccinpass

(Jag börjar likna covid-19 viruset med AIDS som muterar gång på gång och då blir det omöjligt att stoppa.)
Stoppar inte där heller...jag har sagkt det länge nu! Det blir årligen minst 2 - 4 injektioner
Citera
2021-07-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan absolut vara så att det inte hade någon betydelse om man försökte få sjuka äldre att överleva eller försökte få dem att dö mindre plågsamt.

Om det stämmer som du säger kanske det var bättre att ge dem morfin än att ge dem vård, men det är ju lätt att tänka sig att befolkningen är mera positivt inställda till en regering som försöker vårda än till en som försöker döda (även om det är i gott syfte).

Du och jag är nog helt överens om att på sättet Sverige skötte detta våren 2020 är under all kritik.

Jag sätter dock mig lite emot att vi ”avlivade” människor med sprutor i stor skala.
Citera
2021-07-12, 14:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, naturligtvis finns det studier som visar detta.

Ja, det är ju då du postar några av dem så man kan läsa
Citera
2021-07-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Stoppar inte där heller...jag har sagkt det länge nu! Det blir årligen minst 2 - 4 injektioner

Det kan du glömma.
Främst för att man inte kan ta fram vaccin för ännu inte uppkomna mutationer..

Min gissning är en spruta varje år för folk i riskgrupp, och vartannat eller var tredje för oss som inte är antivaxxare
Citera
2021-07-12, 14:11
Medlem
Citat:

.coronapas skal fremvises der dokumenterer, at du enten er vaccineret, er tidligere smittet, eller har et negativ testsvar, der for PCR-test er højst 96 timer og for hurtigtest (antigentest) højst 72 timer gammelt.

https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas
Citera
2021-07-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det kan du glömma.
Främst för att man inte kan ta fram vaccin för ännu inte uppkomna mutationer..

Min gissning är en spruta varje år för folk i riskgrupp, och vartannat eller var tredje för oss som inte är antivaxxare
Ja tro de du.. får se! Börjar pratas om 4 och 5e nu för att få ut covidpasset..
Citera
2021-07-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tänk dig tillbaks till 1921 och fundera över om läkemedelsutvecklingen varit av ondo eller av godo!

Den frågan kan få många olika svar beroende på vilken agenda man har eller beroende på vilket land man studerar, men i Sverige är resultatet ganska entydigt positivt tycker i alla fall jag.

Ja håller med till 100% men det det betyder inte att alla måste käka antibiotika mot varje liten infektion eller alla med smärta måste vräka i sig opioder (orsakar över 100 000 dödsfall per år i USA) eller att alla måste ta vaccin mot influensa och covid. Det handlar alltid om att väga nyttan och där är big pharma skickligast i världen på att lägga rätt information i rätt vågskål. Vad kan man åstadkomma med några miljarder dollar tror du? Man kan driva all statlig vård i Sverige under ett år tex. Big pharma har de senaste åren lagt lika mycket pengar på lobbyverksamhet. Hur lyckas man ens spendera så mycket pengar på att skaffa sig inflytande? Men här verkar många tro att de sysslar med välgörenhet.

Varför tror du att just läkemedelsindustrin hamnade på sista plats när de mätte förtroende i USA före pandemin? Här i helylle Sverige kan ingen göra fel så klart.

https://news.gallup.com/poll/266060/big-pharma-sinks-bottom-industry-rankings.aspx
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-12 kl. 14:24.
Citera
2021-07-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123

Så kan det nog bli. Om man inte tar tjuren vid hornen och utsätter sig för risken att bli infekterad. Det var lätt den mildaste förkylning jag haft i mitt liv.

Stackars sängvätare... framtiden blir inte rolig för er. Spruta på spruta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in