2021-07-17, 15:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla kineser hamnade knappast på sjukhus.

Tycker alla borde läsa den här boken och fundera lite på sin kost. Det är just vissa riskgrupper som sticker ut.

https://www.metabolhalsa.se/2021/05/05/ar-coronapandemin-i-huvudsak-en-metabol-pandemi/
Nej, alla kineser hamnade inte på sjukhus och det skrev jag inte heller.
Jag skrev att 4,4 % av kineserna är feta, men ändå hamnade massor av kineser på sjukan och/eller dog.
Det kanske bara var feta kineser som hamnade på sjukhus eller dog!

Det är inget fel att vilja ta omhand om sig, men detta tycker jag bör diskuteras i en annan tråd och i alla fall inte upprepas varannan dag här.
Jag tycker inte heller det är något fel att leva som man vill och vara nöjd med ett kortare liv som man uppskattar mera. Det finns många sådana människor, tex. äventyrare, dykare, ryttare, motorsportförare, livsnjutare, etc, etc.

"Jag dör hellre på jobbet än jag dör av leda hemma" sa en klok arbetskamrat en gång när läkaren sa att han borde sluta arbeta för att inte riskera ytterligare en hjärtinfarkt.

Vi är alla olika och det är väl bra.
Citera
2021-07-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Det här har postats tidigare. Hur kan det vara så svårt att ta in? Läkemedelsverket godkänner vaccinen i Sverige.
Läkemedelsverker säger:

"Vaccinerna är godkända.
Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid-19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.
"

Jag menar, det kan inte bli tydligare.

Ändå säger du (och andra foliehattar) "Nej de är inte alls godkända!!"

Att de är godkända betyder:
- Att de har visat tillräckligt bra effektivitet (alltså hur väl de skyddar mot Covid)
- Att de har tillräckligt bra säkerhetsprofil (inkl bivekrningar)
- Att produktionsanläggningarna (ofta helt nya i de här fallen) är effektiva och säkra

De har redan nu uppvisat tillräckligt bra resultat för ett godkännande. Det är inte så att man väntar på fler tester för att sen bedömma om man ska godkänna dem "på riktigt".
Vaccinerna har fullgoda godkännanden nu. Punkt.

De är godkända, men inte med samma förutsättningar som det brukar vara. Annars skulle alla vaccin bli godkända på några månader.

Citat:
- Att produktionsanläggningarna (ofta helt nya i de här fallen) är effektiva och säkra

Apropå anläggningarna:

https://www.khn.org/news/article/pfizer-new-vaccine-plant-persistent-mold-issues-history-of-recalls/amp/

Pfizer’s management knew last year there was “a mold issue” at the Kansas facility now slated to produce the drugmaker’s urgently needed covid-19 vaccine, according to a Food and Drug Administration inspection report.

Edit: läs på om Pfizer. De är en av de största skurkarna i historien, man kan inte lita på något de säger. Kolla länken i min signatur.
Senast redigerad av bottenslam 2021-07-17 kl. 15:11.
Citera
2021-07-17, 15:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, alla kineser hamnade inte på sjukhus och det skrev jag inte heller.
Jag skrev att 4,4 % av kineserna är feta, men ändå hamnade massor av kineser på sjukan och/eller dog.
Det kanske bara var feta kineser som hamnade på sjukhus eller dog!

Det är inget fel att vilja ta omhand om sig, men detta tycker jag bör diskuteras i en annan tråd och i alla fall inte upprepas varannan dag här.
Jag tycker inte heller det är något fel att leva som man vill och vara nöjd med ett kortare liv som man uppskattar mera. Det finns många sådana människor, tex. äventyrare, dykare, ryttare, motorsportförare, livsnjutare, etc, etc.

"Jag dör hellre på jobbet än jag dör av leda hemma" sa en klok arbetskamrat en gång när läkaren sa att han borde sluta arbeta för att inte riskera ytterligare en hjärtinfarkt.

Vi är alla olika och det är väl bra.

Poängen är att folk som vill leva ohälsosamt får ta konsekvenserna av det och inte förvänta sig att hela världen ska stängas av för deras skull.

Lockdowns är ett riktigt obehagligt experiment som aldrig någonsin får upprepas.
Citera
2021-07-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det även synd om en knarkare som skjuter in smutsigt heroin och dör? Jag vet inte hur din moraliska kompass fungerar.

Är det inte synd om en person vars liv har gått så snett att man dör av heroin?
Citera
2021-07-17, 15:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Alltså, 1543 döda under 70 år av 1,09 miljoner som testats positivt är inte under några omständigheter hög risk. Risken att drabbas allvarligt om man inte vaccinerar sig är i princip obefintlig.
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du menar att risken att dö är 1543/1.09 miljoner med detta underlag, för personer under 70 år. Det är ungefär en på tusen. Det är en ganska stor risk det för det första. Och för det andra ignoreras alla andra risker. Dels dödlighet för alla över över 70 och alla konsekvenser frånsett just död. Vi ser förmodligen olika på detta med höga och låga risker. Och riskerna med vaccin är betydligt lägre. Och nyttan betydligt större.

Virus-anhängarna har en vana att bortse från alla andra konsekvenser än rena dödsfall; åtminstone beträffande viruset. Beträffande vaccinet tänker dom helt annorlunda. Då anser virus-anhängarna genast att det är viktigt att tänka på eventuella risker för den långsiktiga hälsan. Försiktighetstänkande är förvisso bra. Men jag tycker att man bör tillämpa samma grad av försiktighet på såväl vaccinerna, som på laboratorie-tillverkade virus.
Citera
2021-07-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller inte med men du får såklart ha din åsikt. Att se en antivaxxare ligga på iva och säga att man inte trodde det var så farligt, blir för mig darwin awards.

Hur många antivaxxare har dött i covid tror du?
Citera
2021-07-17, 15:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tycker det låter som en förhållandevis hög risk!
I Sverige hade vi 2019 cirka 330 000 landningar på svenska flygplatser.

Skulle du, eller någon annan, välja att flyga om vi hade nästan 500 flygolyckor med dödlig utgång årligen i Sverige?

Citat:
Absolut inte. Men som Tegnell sa, risken är större med att gå över ett övergångsställe. Går du över övergångsställen? 30% av skadade fotgängare i trafiken skadas vid övergångsställen.
Det dör ungefär 50 fotgängare i trafiken årligen och det är väldigt, väldigt försiktig gissning att alla Sveriges invånare korsar gatan en gång i veckan.

10 000 000 x 52 = 520 000 000
520 000 000 /50 =10*400*000

Om jag dör en gång på 10,4 miljoner när jag är ute och går i trafiken kan jag leva med det.

Omräknat till flygolyckor blir det 0,03 flygolyckor årligen om man jämför med fotgängardödlighet istället för 500 om man jämför enligt ditt exempel.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-17 kl. 15:22. Anledning: Det blev lite fel med negationerna när jag ändrade.
Citera
2021-07-17, 15:17
Medlem
Citat:
Är det inte synd om en person vars liv har gått så snett att man dör av heroin?
Nej
Citera
2021-07-17, 15:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hur många antivaxxare har dött i covid tror du?
I Sverige är det väldigt få antivaxxare som dött i covid eftersom det nästan inte finns några antivaxxare.
Citera
2021-07-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Virus-anhängarna har en vana att bortse från alla andra konsekvenser än rena dödsfall; åtminstone beträffande viruset. Beträffande vaccinet tänker dom helt annorlunda. Då anser virus-anhängarna genast att det är viktigt att tänka på eventuella risker för den långsiktiga hälsan. Försiktighetstänkande är förvisso bra. Men jag tycker att man bör tillämpa samma grad av försiktighet på såväl vaccinerna, som på laboratorie-tillverkade virus.

Nej, jag skiter i biverkningar av vaccinen, man väljer ju själv att ta det. Och jag säger inte att någon inte ska vaccinera sig, bara att det är onödigt. Behöver man vaccinera sig mot ett virus med 99,86% överlevnadsgrad?
Citera
Medlem
Citat:
I Sverige är det väldigt få antivaxxare som dött i covid eftersom det nästan inte finns några antivaxxare.

Vad bra, eller hur?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hela livet är en chansning och olika personer gör olika bedömningar under olika skeden i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in