Mm jag hittade den när jag googlade på namnet, men tack iaf.
Lille pojken och hans pappa har samma förnamn som pojken i SR-dokumentären och jämför man bilderna på minnessidan med bilderna i en artikel i Expressen så tycks det vara samma barn.
Två familjer som förlorat någon allt för tidigt och som fick gravplatserna bredvid varandra…
Båda har dessutom stora Flashbacktrådar där anhöriga behandlats ganska respektlöst, båda har fått mycket utrymme i riksmedia och båda dödsfallen ledde till uppmärksammade rättsprocesser.
Hoppas båda familjerna klarar att hålla samman trots sorgen och att de får ro att läka ifred så gott det går
Senast redigerad av Firesnake 2021-07-11 kl. 20:00.
Det är från 1944, det är från tyska språket och ursprungligen via HA ang nuvarande AST (ånyo ändrat 2015 i dsm-5 då asperger togs bort, det andra är via icd ) och det är inte ett nytt begrepp inom rättspsykiatrin:
"Asperger kallade tillståndet »Autistische Psychopathie im Kindesalter»,och betonade de sociala svårigheterna som särskiljande drag."
"Begreppet [psykopati, min anm] har huvudsakligen använts inom rättspsykiatrin och kriminalvården för andra tillstånd än det som beskrevs hos Aspergerpatienter.
Detta faktum gjorde att »Autistische Psychopathie» i tysk barn- och
ungdomspsykiatri redan under 1960-
talet döptes om till Aspergers syndrom.
Medan Kanners studie snabbt uppmärksammades världen över, förblev
Aspergers rapport länge okänd utanför
den tyskspråkiga vetenskapliga littera-
turen.
"Wing var orolig för att termen »psykopati» skulle associeras med sociopatiskt beteende och valde att i likhet med de tyska barn- och ungdomspsykiatrerna använda beteckningen Aspergers syndrom. Hon summerade Aspergers beskrivning och införde modifieringar baserade på sina egna fallstudier. Modifieringarna gjorde gränsdragningen mer diffus och förde tydligt in Aspergers syndrom under autism.
Aspergers syndrom
– vägen till en diagnos, LÄKARTIDNINGEN • VOLYM 96 • NR 36 • 1999
Däremot finns det nutida teorier om subgrupper som betecknas med tillägg kriminell, malicious eller om det är sk double hits.
"Hos en minoritet av dem med AST kan man en sjelden gang registrere noe som ligner psykopatiske trekk (dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse)."
"Rogers og medarbeidere (2006) konkluderer med at ondsinnede handlinger trolig reflekterer en «double hit», dvs. en tilleggslidelse til autismen, men som ikke er en del av denne."
"Den antatte interaksjonen mellom psykopatiske trekk og AST, særlig hos en undergruppe av personer med AS, finner man trolig i første rekke hos dem som har begått alvorlige kriminelle handlinger (Allely mfl. 2014; Söderström mfl., 2004).
AST är inte mer våldsamma el mer kriminella men Professor Attwood nämner en ovanlig "malicious subgroup" inom AS som riskerar att hamna inom skranket.
Nyfikenhet på emotionella reaktioner kan leda till gränslösa experiment mot människor.
Rgiditet, särintressen (fixering), social inkompetens och emotionell omogenhet kan leda till stalking och sexuella trakasserier.
Normalt till högt IQ kan leda till överkompensation med skryt och arrogans. Särintressen som data kan leda till hacking. Mobbad och särintressen skjutvapen kan leda till skolskjutning och "one way track mind" kan leda till explosivt ursinne och mord.
Det kan även vara överlagt.
Men det är som sagt en ovanlig undergrupp.
" By surrendering to the child’s authoritarian and egocentric demands they have unwittingly reinforced such behaviour. I have known rare cases of adolescents with the little dictator’ characteristics who regularly and maliciously physically assault a parent to the extent that eventually the police are called and the adolescent charged with a serious offence."
"The morbid intellectual curiosity or desire to make someone suffer, as he or she has suffered, can be of great concern to the persons family and could come to the attention of the police, depending on who the person chooses as a subject of his or her experiment."
Types of offences
I have known people with Asperger’s syndrome who have committed offences ranging from being a public nuisance to homicide.
The charge of public nuisance has tended to
occur when the person with Asperger’s syndrome has pursued a perceived sense of injustice in an interpersonal dispute as a matter of principle to the point where the disagreement has become absurd, or ended in confrontation and offensive behaviour."
"* The person may be charged withoffences related to stalking."
" Problems with access to a special interest can lead to charges of stealing to obtain money to buy items to add to the collection, or stealing the item of special interest itself."
" Today, codes and electronics can become a special interest of young adults with
Asperger’s syndrome that can lead to criminal charges of hacking. (..) There may be no personal gain, other than the prestige of being smarter than the designers of the computer program. "
" A child or adolescent with Asperger’s syndrome may develop a fascination with the flickering light and colours of flames, and the subsequent setting of fires may lead to a charge of arson (Everall and Le Couteur 1990; Isager et al. 2005). This is considered a very serious criminal offence.
I have also known adults with Asperger’s syndrome whohave been charged with homicide or attempted homicide.
Murder can be the consequence of an argument that became unexpectedly violent, where the mental state and sense of reality of the person with Asperger’s syndrome deteriorates into a ‘blind rage’ with fatal consequences.
The homicide can be premeditated as a form of self-defence, or may be for personal gain, for example taking a weapon to school to prevent further bullying and initiating the assault that was intended to be fatal. There are also case studies of murder clearly and simply for personal advantage (Murrie et al. 2002).
However, the reader must recognize that homicide by a person with Asperger’s syndrome is extremely rare, and we have no research evidence to suggest the rate of homicide is any greater than in the general population, or whether having Asperger’s syndrome was a relevant factor."
" The interest that is focused on a real person can be interpreted as a teenage ‘crush’, but theintensity can lead to problems with accusations of stalking and harassment and them is interpretation of intention."
"The Complete Guide to Asperger's Syndrome"
CU traits (callous and unemotional) är begrepp som förekommer när forskning berör barn. Det sätts givetvis ingen "diagnos" på barn, hjärnan växer, det kan vara reaktioner på annat, det kopplas snarare till beteendestörning.
Men eftersom psykopati anses vara genetiskt likaväl som påverkan av miljö så är forskningen av vikt för behandling som inte finns idag.
Michael*Fitzgerald (2019) "Empathy: Autism and Psychopathy:
" Empathy is a spectrum concept. It is an overarching phenomenon. Batson [2]"
" From a clinical perspective, the author, having diagnosed over 4500 persons with autism sees these overlapping features all the time. It is not rare to see children with autism and callous, unemotional traits.
There is massive variability in the, “real world,” that is clinical work with routine clinical patients and this is most clearly seen in those who have criminal autistic psychopathy, [19]. The empathy spectrum, the autism spectrum and psychopathy spectrum are almost infinite in terms of severity and variability, [20]. There is an empathy spectrum from high empathy to no empathy. " https://www.researchgate.net/publication/333313830_Empathy_Autism_and_Psychopathy
Intressant. En del var nytt, så tack för det.
Får mycket obehagliga vibbar av särskilt texten i spoiler nr 2.
Jag har ett antal frågor gällande en så kallad psykopat som jag vill ställa till er övriga medlemmar och trådskribenter, detta med anledning av att det har diskuterats rikligt i L*na Wesstr*m-tråden om just en psykopat.
Gällande St*fan Davidss*n
Fråga 1: Kan man anse att SD var talför och ytligt charmig ?
Fråga 2: Hade SD grandiositet ?
Fråga 3: Kan man säga att SD saknade ånger och skuldkänslor ?
Fråga 4: Kan man säga att SD hade bristande empatisk förmåga ?
Fråga 5: Kan man säga att SD var patologiskt
lögnaktig ?
Fråga 6: Kan man anse att SD var fullständigt bedräglig och manipulativ ?
Fråga 7: Kan man säga att SD hade ett flackt känsloliv ?
Fråga 8: Var SD en impulsiv människa ?
Fråga 9: Kan man säga att SD hade bristande kontroll över sitt beteende ?
Fråga 10: Kan man anse att SD var en person som hade behov av spänning och även blev lätt uttråkad ?
Fråga 11: Kan man säga att SD hade en parasiterande livsstil ?
Fråga 12: Varför hade SD promiskuitet ?
Tillägg: En så kallad psykopat har alltid en hemlig agenda vilken enbart gagnar individen själv. Psykopaten vill ha någonting av någon och kan göra precis vad som helst för att få det, oavsett om det handlar om makt så som status och även om Sex och pengar.
Mvh/JM.
Fråga 1: Kan man anse att SD var talför och ytligt charmig ? Enligt många ja. Enligt andra nej.
Fråga 2: Hade SD grandiositet ? Ja det kan man väl ändå säga att han hade
Fråga 3: Kan man säga att SD saknade ånger och skuldkänslor ? Ja absolut
Fråga 4: Kan man säga att SD hade bristande empatisk förmåga ? Ja verkligen ingen underdrift att påstå det!
Fråga 5: Kan man säga att SD var patologiskt
lögnaktig ?
•Mot HD ja.
•LW ljög han ju också för, eller lovade saker som han visste att han inte tänkte hålla.
•Om man räknar undanhållande av sanningen som lögn så ljög han ju på sin kaffevecka på gamla jobbet när han för sitt eget nöjes skull hällde dåligt automatkaffe i termoskannan istället för bryggkaffet de kommit överens om.
•I förhör ljögs det väl rätt ogenerat.
•Ljög han inte för JG som följt efter honom i bil nån gång också angående var han befann sig?
•Det berömda domkraftsskaftet ljög han väl om för chefen
•Satte igång ett hysteriskt timslångt inspelat förhör med sitt barn när han misstänkte att barnet ljugit om att ha ätit lite strössel ur en burk i köket…
-Patologisk lögnare överlag vet jag inte.
Fråga 6: Kan man anse att SD var fullständigt bedräglig och manipulativ ? Ja fullständigt manipulativ var han alla gånger. Bedräglig var han väl både mot LW när han lurade i henne guld och gröna skogar och senare i sina försök att undvika att dömas för mordet på henne.
Fråga 7: Kan man säga att SD hade ett flackt känsloliv ? Ja absolut
Fråga 8: Var SD en impulsiv människa ? I situationer där han kände sig pressad iaf
Fråga 9: Kan man säga att SD hade bristande kontroll över sitt beteende ? Samma svar som på föregående fråga
Fråga 10: Kan man anse att SD var en person som hade behov av spänning och även blev lätt uttråkad ? Ja han verkade söka spänning, kickar, nya upplevelser och uppmärksamhet
Fråga 11: Kan man säga att SD hade en parasiterande livsstil ? Nej. Visst, han levde kanske en del på SOA:s och HD:s nåder sista året men alla tidigare år hade han ju jobb som han skötte.
Fråga 12: Varför hade SD promiskuitet ? Varför han var promiskuös? Snarare om han var det va? På den frågan är väl svaret att han var sliskig mot damer men inte många andra än LW tycks ha nappat på inviterna. Många kvinnor tycks ha uppfattat den sidan hos honom som obehaglig. En chef kallade ju in honom på samtal efter ett en kvinnlig kollega klagat. Så så väldigt framgångsrik i sin promiskuitet verkar han inte ha varit, om målet var att lägra många.
Det har spekulerats i om han hade en sexuell relation med JG med det har aldrig bekräftats.
Gör detta SD till en psykopat? Nja. Det skulle en psykiater behövt utrett.
Empatistörning och antisociala och narcissistiska personlighetsdrag kan ju förekomma utan att personen för den delen behöver klassas som renodlad psykopat.
Senast redigerad av Firesnake 2021-07-11 kl. 20:37.
Mmm många hyenor sniffar lukten av pengar.
När fallet väl dramatiseras, vilket det så småningom kommer göras, så får vi hoppas att det blir en rejält påkostad historia med toppkvalitet på allt från manus till skådespelare.
Inte nåt hafsigt trams.
Fallet är ju säkert en dröm för manusförfattare och filmskapare. Proffs skulle kunna göra det hur snyggt som helst.
Historien, miljöerna och persongalleriet är ju som taget ur nån slags såpa.
Därmed inte sagt att jag tycker det är etiskt och bör göras.
Det är under alla omständigheter fortfarande alldeles för tidigt.
Vilket såklart inte kommer stoppa mer lågbudgetskräp av typen "I huvudet på en mördare" för att inte tala om lågvattenpoddar.
Vet inte hur det är juridiskt med bokrättigheter heller när det gäller att gestalta avlidna personers historia.
Om de anhöriga har något att säga till om.
Nån kan ju skriva en deckare och påstå att den inte alls handlar om fallet i fråga. Den bara "råkar" likna det.
Leif GW Persson blev ju anklagad av föräldrarna till en mördad ung flicka i just Örebro efter sin bok "Linda - som i Lindamordet" att ha skrivit en spänningsroman om och tjänat pengar på mordet på deras dotter.
Som förövrigt 20:th Century Fox köpte filmrättigheterna till.
GW nekar ju att han skulle ha inspirerats där men nja... Där tror jag nog att den gode Leif narras lite. Inte så snyggt GW oavsett vad JK sen sa.
Från Wikipedia: "Föräldrarna till en 18-årig kvinna som mördades i Örebro 1998 har hävdat att Persson har tagit intrigen från den polisutredningen. Persson har förnekat detta.[4] Persson blev också anklagad för att ha använt sekretessbelagda uppgifter från utredningen, något han förnekade men polisanmälde för att få utrett. Justitiekanslern lade ner anmälan om tryckfrihetsbrott"
Hyenor finns det gott om. Inte bara inom det ekonomiska området.
Ett område som jag förövrigt anser vara mindre "värt" än andra områden.
Jag hoppas L:s familj
och även S:s familj lämnas ifred!
Men säkert har du rätt i din oro, tyvärr.
Dock ser jag inte alls LGW som en sådan. Långt därifrån.
Men det hör inte hit.
Hyenor finns det gott om. Inte bara inom det ekonomiska området.
Ett område som jag förövrigt anser vara mindre "värt" än andra områden.
Jag hoppas L:s familj
och även S:s familj lämnas ifred!
Men säkert har du rätt i din oro, tyvärr.
Dock ser jag inte alls LGW som en sådan. Långt därifrån.
Men det hör inte hit.
Jag gillar GW jag med.
Den mesta influencern vi har.
Jag gillar även hans analys av det polisiära arbetet i utredningen av mordet på LW.
Han sa att en fällande dom hade suttit som en keps på huvudet på SD i tingsrätten om utredningen hade skötts bättre i inledningsskedet
Gällande boken Linda som i Lindamordet så tror jag dock absolut att han inspirerades av det fall som nämndes. Huruvida han plockat in sekretessbelagda uppgifter från det fallet i Lindaboken låter jag dock vara osagt.
Jag gillar GW jag med.
Den mesta influencern vi har.
Jag gillar även hans analys av det polisiära arbetet i utredningen av mordet på LW.
Han sa att en fällande dom hade suttit som en keps på huvudet på SD i tingsrätten om utredningen hade skötts bättre i inledningsskedet
Gällande boken Linda som i Lindamordet så tror jag dock absolut att han inspirerades av det fall som nämndes. Huruvida han plockat in sekretessbelagda uppgifter från det fallet i Lindaboken låter jag dock vara osagt.
Ja det går ju inte att förneka det han säger om denna utredning.
Mycket som var konstigt, må jag säga, på flera områden.
Detta är ett mycket mycket speciellt fall, i mina ögon.
Från början till slutet.
Tror det bland annat beror på all kommunikation vi har fått följa genom åren.
Unikt. Och tungt.
Djupt sorgligt.
Och jag är samtidigt bitvis tveksam till dessa (våra) "rättigheter" att ta del av det.
Vad gäller inspirationen så är väl det mesta skapat på samma vis, i någon form.
Inom alla "konstnärliga" områden.
Han gör det oavsett med djup känsla/engagemang och gediget långvarigt intresse
och framför allt kunskap
vilket inte alla författare/skapare kan belastas för.
Från början till slutet.
Unikt. Och tungt.
Djupt sorgligt.
Och jag är samtidigt bitvis tveksam till dessa (våra) "rättigheter" att ta del av det.
och framför allt kunskap
Hade honom som föreläsare ett par gånger i en delkurs för en himla massa år sen. Han kanske uppfattas som dryg av vissa, men är/var verkligen trevlig. Redan då var han dessutom enormt kunnig och inspirerande.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-12 kl. 01:10.
Från början till slutet.
Unikt. Och tungt.
Djupt sorgligt.
och framför allt kunskap
Uppskattar att du reflekterar över rätten att ta del av allt det mest privata. Du gör skäl för ditt användarnamn.
Speciellt LW men även HD har ju blivit totalt utfläkta i det mer privata iom offentlighetsprincipen.
Folk tycks ibland glömma att det är riktiga människor det handlar om. Begreppet true crimes existens visar att för många är det mer en spännande lek. Som CSI fast på riktigt
Här om dagen efterlyste Missing People en kvinna i Örebro.
Ungefär i samma ålder som LW var när hon mördades.
Flerbarnsmamma, kristen, jobbat i kyrkan, social butterfly, mått lite si och så. Uppseendeväckande snygg.
Vissa likheter alltså. Även om det fanns lika många olikheter.
Jag skrev om det här i tråden.
Dels för att det gällde Örebro och det är intressant att se att polisen tycks tagit lärdom av misstagen i utredningen om LWs död,
men även för att kvinnan var en nära vän till mig för många år sedan.
Nån i tråden svarade med ett snärtigt skämt.
Då var hon ännu inte hittad. Hennes alla barn var ensamma. Jag hade en stor oro. Och nån skämtade…
Blir tydligt då hur folk inte verkar greppa att det handlar om riktiga människor.
(Hon hittades senare vid liv, frivilligt försvinnande)
HD: Jag vet inte varför jag sagt så (viskar), jag vet inte varför jag sagt så. Jag tycker ganska väl om människor.
FL2: Men inte Lena?
HD: Hon har jättebra sidor (gråter)
FL2: Men den 15 maj, 2018 önskar du att hon är död. "
...och det förstärks vid lunch:
"Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid."
"Hon har jättebra sidor" .... Huh, så falskt hon är.
Avskyr LW så hon ser rött enligt vittnen.
LW borta på 5:e dygnet men HD har sig själv i primärfokus. Noll tanke på hennes barn.
Egoist-Hanna hinner knappt slå ner arslet i förhörsrummet den 19 maj:
" det här är en sjuk människa."
(..) hon har förstört flera år av mitt liv. Så är det. Genom trakasserier. Eh .. genom hot. Framstår i allas ögon som väldigt väldigt fin människa, omtänksam människa .. ödmjuk, gör allt för alla .. men eh .. tyvärr inte mot mig."
Hade honom som föreläsare ett par gånger i en delkurs för en himla massa år sen. Han kanske uppfattas som dryg av vissa, men är/var verkligen trevlig. Redan då var han dessutom enormt kunnig och inspirerande.
Jag räds inte dryghet.
Det är ofta bara ett skydd, en sköld.
Vissa har sköldar av plast och andra av stål, osv.
Det är vad som är bakom skölden som jag bedömer.
Samma gäller ju även L och S och HD och alla vi andra.
Jag har själv alltid blivit dömd som dryg och kaxig till en början.
Inte av alla men av många.
Det får vara så.
Uppskattar att du reflekterar över rätten att ta del av allt det mest privata. Du gör skäl för ditt användarnamn.
Speciellt LW men även HD har ju blivit totalt utfläkta i det mer privata iom offentlighetsprincipen.
Folk tycks ibland glömma att det är riktiga människor det handlar om. Begreppet true crimes existens visar att för många är det mer en spännande lek. Som CSI fast på riktigt
Här om dagen efterlyste Missing People en kvinna i Örebro.
Ungefär i samma ålder som LW var när hon mördades.
Flerbarnsmamma, kristen, jobbat i kyrkan, social butterfly, mått lite si och så. Uppseendeväckande snygg.
Vissa likheter alltså. Även om det fanns lika många olikheter.
Jag skrev om det här i tråden.
Dels för att det gällde Örebro och det är intressant att se att polisen tycks tagit lärdom av misstagen i utredningen om LWs död,
men även för att kvinnan var en nära vän till mig för många år sedan.
Nån i tråden svarade med ett snärtigt skämt.
Då var hon ännu inte hittad. Hennes alla barn var ensamma. Jag hade en stor oro. Och nån skämtade…
Blir tydligt då hur folk inte verkar greppa att det handlar om riktiga människor.
(Hon hittades senare vid liv, frivilligt försvinnande)
Och visst, det är Flashback. Men ändå.
Usch.
Det blir lätt grisigt...
Ja det gäller att balansera sina ord och handlingar!
Inte alltid lätt, man dras med på flera sätt.
Det här handlar om riktiga människor, unika människor.
Några är avlidna och andra lever kvar.
Tänk att alla kan läsa om deras liv....
Alla deras grannar, vänner, fiender osv.
Då utöver deras egna familjer/släkt.
Det är bitvis vi som skriver orden...
(Vem är vi att göra det?!)
Jag är helt övertygad om att du har rätt i det du skriver.
Det är med blandade känslor som jag har följt FB under flera år.
Att delta förstärkte delvis mitt tvivel.
MEN jag ser dock likväl flera fördelar.
Som Nötis var inne på tidigare, bland annat.
Kul med olika tolkningar också, det ser jag bara som nyttigt!