2021-07-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jo jag såg bilderna innan i ditt förra inlägg och ja jag håller med dem på den Facebook-sidan du lagt upp. Bilderna visar med all tydlighet hur illa ställt det har varit med Esbjörns förmåga att ta hand om både sig själv och huset. Hur sjutton kan någon hävda att han skulle ha kunnat vara fullt kapabel att tillvarata sina intressen i denna husaffär. Han är rakt av överkörd av Ebba, fy fan alltså.
Att man vansköter ett hus kan bero på att man inte är intellektuellt kapabel, eller på ett otal andra orsaker. Till exempel ren lathet. Man kan därför inte resonera baklänges att förfallet beror på att han har begränsad intellektuell kapacitet. Jag kan rekommendera en grundkurs i logik.
Det finns hittills inga som helst bevis för att han skulle vara så pass kognitivt begränsad.

Citat:
Ja tack för skärmbilden av FB-sidan, men synd att du inte öppnade upp alla svar så man kunnat se hela konversationerna fullt ut. Såg nu iaf hur galen den kritiken varit mot vad där i MPL:s Facebook hade tagit plats - inget konstigt alls utan helt naturliga mycket sympatiska reaktioner från omtänksamma men upprörda människor.

Det var ju juste av MPL att ge Ebba chansen att ta sitt förnuft till fånga och inte bara rusa iväg med uppgifterna till pressen i rent sensationssyfte och för att skada. Ser nu allt tydligare hur er agenda har sett ut, nämligen att få Esbjörns beskyddare att framstå som än värre än Ebba och hennes tilltag att tillskansa sig Esbjörns hus.

Den skärmbilden som länkades visar inte hela diskussionen, t ex där det diskuterades hur man genom publicitet skulle göra Ebba mör.
2021-07-12, 10:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jo jag såg bilderna innan i ditt förra inlägg och ja jag håller med dem på den Facebook-sidan du lagt upp. Bilderna visar med all tydlighet hur illa ställt det har varit med Esbjörns förmåga att ta hand om både sig själv och huset. Hur sjutton kan någon hävda att han skulle ha kunnat vara fullt kapabel att tillvarata sina intressen i denna husaffär. Han är rakt av överkörd av Ebba, fy fan alltså.

Ja tack för skärmbilden av FB-sidan, men synd att du inte öppnade upp alla svar så man kunnat se hela konversationerna fullt ut. Såg nu iaf hur galen den kritiken varit mot vad där i MPL:s Facebook hade tagit plats - inget konstigt alls utan helt naturliga mycket sympatiska reaktioner från omtänksamma men upprörda människor.

Det var ju juste av MPL att ge Ebba chansen att ta sitt förnuft till fånga och inte bara rusa iväg med uppgifterna till pressen i rent sensationssyfte och för att skada. Ser nu allt tydligare hur er agenda har sett ut, nämligen att få Esbjörns beskyddare att framstå som än värre än Ebba och hennes tilltag att tillskansa sig Esbjörns hus.

Till sist varifrån är det känt, som du påstår, att Matz har försökt lura sina kusiner. Är det någon kusin som sagt det? Om inte så knip igen då det isf enbart är ränkspel.

Jag har alla skärmdumpar med tid och komentarer.
Just nu är jag och jobbar så du kan söka om du vill ha sanningen. Här på sidan
Du kommer att bli mörkrädd över vad du finner om du inte spelar.
Generalfullmakten, Mz påståda arvsbrev. Mm mm. Olika kopplingar till jäviga personer som skulle värdera mm inlagor till tinget som först var en runda på Expreessen.
Tyvärr försvann alt orginal på Fbook snabbt som faan. precis som allt annat som var känsligt.
Någon läste här och 20 min senare var det raderat.olla dommar alla konkurser och alla bolag som var med i soppan.
Tur att allt finns sparat. Jag har men delar inte det då det finns personuppgifter som inte tål solens ljus.
Telenr handskrivna brev och all planering.
Allt finns
2021-07-12, 10:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Till sist varifrån är det känt, som du påstår, att Matz har försökt lura sina kusiner. Är det någon kusin som sagt det? Om inte så knip igen då det isf enbart är ränkspel.

Ditt sista det fetade avslöjade dig du skriver att du inte är insatt i denna affär.
Men tydligen inte tillräkligt för att kunna argumetera utan att avslöja dig.
2021-07-12, 11:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt dig är alltså inte Esbjörn kapabel att ta hand om sig själv? Hur kan då hans ”vänner” vara säkra på att de agerar enligt hans vilja? Hur kan du vara säker på att inte Majkgård är ute efter att ärva ännu en fastighet i området? Det förefaller inte som att de agerar för hans bästa för då borde de väl uppskatta en förhandling för att komma fram till en lösning?

Det var ju en förberedande förhandling för flera månader sedan där Esbjörn tackade nej till ett erbjudande från Ebba Busch, vem svarade i hans ställe eftersom han enligt dig är oförmögen att ta hand om sig själv?
Esbjörns beskyddare vet naturligtvis att de agerar till hans bästa eftersom de inte har några onda avsikter ty annars skulle de inte vara hans vänner. Jag har ju själv sett honom på skärmen säga att han inte vill sälja utan anser sig ha blivit förledd att underteckna det av Ebba presenterade köpekontraktet. Noterbart tycker jag det är att det gått den vägen. Är det inte säljaren som vanligtvis är den som upprättar köpehandlingar och inte tvärtom, som har kännedom om vad som avyttras? Visar med all tydlighet på att det är Ebba som velat köpa och inte Esbjörn som velat sälja.

Det där att hans beskyddare och numera även god man väl(?!) skulle vara ute efter hans egendom är ju bara ränkspel det med. Det förespeglas i tråden att någon av hans beskyddare skulle ha för vana att på besynnerligt sätt få ärva fastigheter från ensamma gamla män. Vilka då fall? Presentera dessa och visa på de påstådda oegentligheterna! Om inte så knip igen! Om det är så att den här personen fått ärva ja då indikerar ju det på att den som låtit den personen ärva har gjort det som tacksamhet och fått glädje av att få ge till den som så godhjärtat och frikostigt gett sin omtänksamma kärlek till den hon fått ärva.

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du kan ju ta följande citat från MUF som visar att rättens deltagare uppfattar honom som kapabel:

” Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för den muntliga förberedelsen har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga”

Men du som inte träffat honom eller studerat hans beteende vid tester och medicinska analyser kan tydligen detta bättre?

Huruvida mats har lurat sina kusiner enbart beror på att de klagat i media så är det nog ett mycket tveksamt argument. Om, jag säger om, de känner sig lurade så tror jag ingen vill gå in i den här historien offentligt. Det är känsligt nog inom en släkt när några börjar känna sig lurade av andra inom släkten. Det kommer de flesta som får levan ett tag tyvärr uppleva.
Jo jag har tagit del av det dokument som här lagts upp och som beskriver dessa tester m.m. och inte kan någon som läser dem ärligt påstå att allt står rätt till med Esbjörns sätt att bete sig. Dessutom var de ålderstigna dessa tester och den som omvittnat om hur Esbjörn tog sig fram i sin vardag framförde ånger över hur hon i all välmening velat undanhålla en hel del. Så säkert för hon hyste farhågor för att det då skulle kunna komma Esbjörn till last att sättas i alltför dålig dager. Hon kunde ju inte veta att hennes agerande skulle visa sig bli kontraproduktivt när Ebba sen rovgirigt dök upp.

Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Att man vansköter ett hus kan bero på att man inte är intellektuellt kapabel, eller på ett otal andra orsaker. Till exempel ren lathet. Man kan därför inte resonera baklänges att förfallet beror på att han har begränsad intellektuell kapacitet. Jag kan rekommendera en grundkurs i logik.
Det finns hittills inga som helst bevis för att han skulle vara så pass kognitivt begränsad.

Den skärmbilden som länkades visar inte hela diskussionen, t ex där det diskuterades hur man genom publicitet skulle göra Ebba mör.
Å jag i min tur rekommenderar dig rent logiskt utifrån hur du resonerar att även ta en fortsättningskurs i samma ämne du rekommenderar mig, av nog egna erfarenheter, grundkursstudera.

Jo jag har hört det om mörandet och det var väl helt i sin ordning om Ebba inte i en initieringsfas förstod att hon klampat på åt helvete fel och var villig å gottgöra genom att helt gesvint dra tillbaka sina ondskefulla planer och dittills även utfört handlande.
2021-07-12, 11:29
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag vill också som många andra passa på å tacka för sammanfattningen. Hon ärvardamen verkar vara en riktig asgam. Konstigt att brorsonen lägger sig i, för han hade väl trots allt kommit ifråga att ärva pengarna! Själva huset verkar han ju ändå inte ha haft något intresse av eftersom det tillåtits förfalla som det gjort. Konstigt också att de som menar att gubben inte är ok för att göra affär ändå menar att han är ok till att ge dem fullmakt att låta dem föra hans talan. Finns det något rättegångsdatum spikat?

Rättegången inleds den 24 oktober.

Som du själv skriver, det är många asgamar och giriga släktingar inblandade.
2021-07-12, 11:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har alla skärmdumpar med tid och komentarer.
Just nu är jag och jobbar så du kan söka om du vill ha sanningen. Här på sidan
Du kommer att bli mörkrädd över vad du finner om du inte spelar.
Generalfullmakten, Mz påståda arvsbrev. Mm mm. Olika kopplingar till jäviga personer som skulle värdera mm inlagor till tinget som först var en runda på Expreessen.
Tyvärr försvann alt orginal på Fbook snabbt som faan. precis som allt annat som var känsligt.
Någon läste här och 20 min senare var det raderat.olla dommar alla konkurser och alla bolag som var med i soppan.
Tur att allt finns sparat. Jag har men delar inte det då det finns personuppgifter som inte tål solens ljus.
Telenr handskrivna brev och all planering.
Allt finns
Jo jo lätt å påstå där i mörkret å vad ska du med det till som du inte kan förmedla innehållet av - jo just ja du kan ju påskina att du av förståeliga skäl och omtänksamhet inte i onödan vill göra saken värre för de som efter din uppfattning enbart är ute efter å skada Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ditt sista det fetade avslöjade dig du skriver att du inte är insatt i denna affär.
Men tydligen inte tillräkligt för att kunna argumetera utan att avslöja dig.
Vad nu då? Vadan detta märkliga beteende från en annars, som jag hittills tyckt, förhållandevis sansad forumdeltagare.
Du skrev ju att det var känt att Matz blåst resten av Esbjörns syskonbarn - klart jag och säkert många med mig undrar hur du vet det? På vilket sätt skulle jag nu iom denna fråga ha avslöjat mig och i vilken bemärkelse?
2021-07-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
I detta fallet utgår jag från att Ebba kan hantera svenska språket korrekt o att först då påstå att hon låtit göra två värderingar o att sedan påstå:
"utifrån de värderingar som mäklare"
de värderingar - plural
de värderingar som mäklare - plural = två värderingar som är gjorda av två mäklare.

Annars hade hon skrivet: utifrån värderingen som

Solklart att Ebba anlitat två mäklare som värderat fastigheten o frågan är ff om varför mäklare X o dennes värdering mörkas!

Ebba ljuger väl inte om en sådan viktig sak, eller?

Så då vet vi att det är du som valt att tolka Ebbas uttalande som att det är två olika mäklare som värderat huset, inte något hon sagt som du påstod. Men det är din tolkning. Hon anvävder uttrycket mäklare, i singular, inte mäklarna, i plural, som hade varit det korrekta om det varit två olika mäklare, om vi nu ska leka ordpoliser.

SOm sagt, det finns de i tråden som listat ut vilka värderingar som är gjorda, och av vem. Det vi vet är att det är en mäklare som värderat fastigheten å Ebbas räkning och det är Notar, hon har själv aldrig nämnt någon annan mäklare. Det är återigen bara ditt påhitt.

Och som sagt, inte heller spelar det någon som helst roll. Vi vet att Ebba har betalat marknadsmässigt pris på huset, det har även Esbjörns egen värdering visat. Påstår du att såväl Notars som Densias värderingar är felaktiga? I så fall har du lite att bevisa!

Den stora frågan är varför Esbjörn inte presenterat den värdering på 5.7 miljoner som han låtit göra. Förklara det om du kan!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Var inte det otrevliga samtalet något som skedde efter försäljningen? Det var något som kom fram tidigt i historien iallafall.

Korrekt.
Medlem
Citat:
Esbjörns beskyddare vet naturligtvis att de agerar till hans bästa eftersom de inte har några onda avsikter ty annars skulle de inte vara hans vänner. Jag har ju själv sett honom på skärmen säga att han inte vill sälja utan anser sig ha blivit förledd att underteckna det av Ebba presenterade köpekontraktet. Noterbart tycker jag det är att det gått den vägen. Är det inte säljaren som vanligtvis är den som upprättar köpehandlingar och inte tvärtom, som har kännedom om vad som avyttras? Visar med all tydlighet på att det är Ebba som velat köpa och inte Esbjörn som velat sälja.

Det där att hans beskyddare och numera även god man väl(?!) skulle vara ute efter hans egendom är ju bara ränkspel det med. Det förespeglas i tråden att någon av hans beskyddare skulle ha för vana att på besynnerligt sätt få ärva fastigheter från ensamma gamla män. Vilka då fall? Presentera dessa och visa på de påstådda oegentligheterna! Om inte så knip igen! Om det är så att den här personen fått ärva ja då indikerar ju det på att den som låtit den personen ärva har gjort det som tacksamhet och fått glädje av att få ge till den som så godhjärtat och frikostigt gett sin omtänksamma kärlek till den hon fått ärva.

Jo jag har tagit del av det dokument som här lagts upp och som beskriver dessa tester m.m. och inte kan någon som läser dem ärligt påstå att allt står rätt till med Esbjörns sätt att bete sig. Dessutom var de ålderstigna dessa tester och den som omvittnat om hur Esbjörn tog sig fram i sin vardag framförde ånger över hur hon i all välmening velat undanhålla en hel del. Så säkert för hon hyste farhågor för att det då skulle kunna komma Esbjörn till last att sättas i alltför dålig dager. Hon kunde ju inte veta att hennes agerande skulle visa sig bli kontraproduktivt när Ebba sen rovgirigt dök upp.

Å jag i min tur rekommenderar dig rent logiskt utifrån hur du resonerar att även ta en fortsättningskurs i samma ämne du rekommenderar mig, av nog egna erfarenheter, grundkursstudera.

Jo jag har hört det om mörandet och det var väl helt i sin ordning om Ebba inte i en initieringsfas förstod att hon klampat på åt helvete fel och var villig å gottgöra genom att helt gesvint dra tillbaka sina ondskefulla planer och dittills även utfört handlande.
Så du har den medicinska kompetensen att bedöma detta alltså?

Den sakkunniges kompetens:

” Undertecknad är professor i geriatrik och överläkare vid Minnesmottagningen vid Universitetssjukhuset i Linköping. Jag arbetar sedan 1991
med utredning av personer med kognitiva nedsättningar, i huvudsak där kognitiva sjukdomar som Alzhelmers sjukdom, vaskulär demens
och andra tillstånd kan misstänkas. Jag har under samma tid forskat och publicerat artiklar och läroböcker inom dessa områden, t ex om kognitiv testning och normvärden. Jag har även medverkat i Socialstyrelsens riktlinjearbete om kognitiva sjukdomar.”

Så du, random snubbe på fb har alltså bättre kompetens än sakkunnige som kommer att vittna under ed?

Du har lite att jobba på i trovärdighet där…..
2021-07-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är möjligt att han ångrade sig redan dagen efter, men om så är fallet, varför i hela friden visade han inte det, eller berättade det? Han träffade Ebba flera gånger efter avtalsskrivningen. Han träffade andra efter avtalsskrivningen som påstår att Esbjörn var positiv till försäljningen. Men framför allt, varför skyller han på röjningen, om ångern inte hade med det att göra? Ångrar man sig, behöver man inte leta efter skäl.

Det är faktiskt inte möjligt, eftersom han själv har berättat att det inte var så.
2021-07-12, 11:46
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar dig att läsa och ta till dig fakta i stället för att be andra skribenter knipa igen. Att Majkgård har ärvt ensamstående män utan arvingar tidigare är kända fakta. Hon väljer ut sina offer som hon sedan lockar till sig på samma sätt som en änkespindel. Det finns inga känslor inblandade, motivet är helt igenom ekonomiskt betingat. Det ser vi när Esbjörn gör misstaget att tro att han fritt ska få sälja det hon förväntades få ärva. Då startar cirkusen med Binninge, psykologutredningar och lögner i media.

Det är ren girighet som driver denna så kallade ”godhet”. Om Esbjörn vore fattig som en kyrkråtta så skulle han inte få sätta foten inne på Odalgården. Det vet du.

Vad är det för ålderdomliga tester som Binninges lejda psykolog har använt i sin utredning? Är det inte snarare resultatet, att Esbjörn är klar och vid sina sinnens fulla bruk som är problemet?
2021-07-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag skrev för en liten stund sedan om fastighetsmäklare oberoende och citerar nu Fastighetsmäklarlagen.

God fastighetsmäklarsed
Allmän omsorgsplikt
[/b]8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.

Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

UPPDRAGSGIVARENS ekonomiska intressen ska mäklaren SÄRSKILT BEAKTA

Vem tror du är uppdragsgivare om det är Ebba som anlitar en mäklare? Gissa, du borde ha 50% chans att gissa rätt. Jag kan ge dig ett tips, det är inte grisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in