2021-07-12, 08:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Trams! Epidemin orsakas av ett virus. Hälsotillståndet kan påverka hur allvarligt man drabbas av viruset. Men att säga att epidemin skapades av dålig kost och bristande motion, är bara trams.
Om det inte vore för den dåliga hälsan och kosten i västvärlden så hade det inte varit så mycket pandemi att tala om. Så mycket borde vi kunna vara överens om.

Citat:
Poängen var att du inte kunde skilja på orden "egocentrisk" respektive "egoistisk".
Jo då det kan jag. Dock tycker jag inte man kan kräva av någon att delta i medicinska experiement och att "ta sitt ansvar". Ingen ska behöva ha dåligt samvete för att vilja vänta till dess att experimentfasen är över.

Citat:
Naturligtvis var det panikåtgärder, eftersom det rådde en allvarlig kris. Vid en akut kris, så är det mycket dålig strategi att sitta som ett fån och titta på.
Ja fast det har visat sig i efterhand att panikåtgärderna bara orsakade ännu mer skada än det skyddade mot viruset. Alltså kan det vara en god idé att inte drabbas av panik. Vi var i stort sett det enda landet som följde vår ursprungliga pandemiplan. Resten av världen kopierade kina.

Citat:
Att viruset kom från laboratoriet, är mycket mer sannolikt än att det kom från fladdermöss. Eller vad mer har kineserna försökt skylla på? Importerad frysmat?
Jag vet inte vad jag ska tro. Det kan finnas politiska motiv att få folk att tro att det kommer från ett labb i kina. Det är absolut inte skrivet i sten att det måste vara så. Man ska inte tro på allt man hör om på CNN.

Citat:
Jag tänker på risken att kinesernas experiment kan bjuda på överraskningar längre fram. Jag är misstänksam mot kineserna och deras verksamhet på laboratoriet.
JA vad skulle det vara? tycker vi har rätt bra koll på viruset nu och vilka som är i skottgluggen.
Citera
2021-07-12, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej jag bor inte i någon sådan grotta som du verkar bo i.
Bor i egen villa så jag slipper dela utrymmen med andra.
Och just nu i egen sommarstuga och båda ställen med närhet till naturen för trivsel och motion.
De flesta bor och lever inte som du. Och det är just därför det är meningslöst att diskutera huruvida folk är klantiga eller inte.

Citat:
Har inga småbarn längre vilket är en anledning till att inte kunna skydda sig.
Har man inte småbarn är det klantigt att bli smittad.
Det är det knappast. Det här viruset kommer att hitta till dig med förr eller senare. you can run but you can´t hide.

Citat:
Småbarn har du nog aldrig haft så då är det enbart slarv att bli smittad.
Viruset angriper även hjärnan vilket du kanske har märkt.
Vad är det för konspirationsteorier du kommer med? Angriper hjärnan? Ja iof kan jag hålla med om det på ett mentalt plan...

https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-anxiety-syndrome-a-pandemic-phenomenon

Citat:
Du har ingen fakta som håller en granskning i dina egenpåhittade historier.
Jo jag har statistiken på min sida. Den du och så många inte klarar av att läsa på ett nyktert sätt.
Citera
2021-07-12, 09:43
Medlem
Surtrutens avatar
Intressant att vissa aldrig kan svara på frågor från andra utan bara slingrar sig på olika vis.

Har de måhända fått hjärnskador av sin covidsjuka?

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=brain+damage+covid-19

https://duckduckgo.com/?q=brain+damage+covid-19
Citera
2021-07-12, 09:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men vad fint, nyreggade trollet. Du kan ju berätta hur du tror dessa ”vaccin” fungerar. För din post gav nämligen intrycket av att du tror att det fungerar som ett klassisk vaccin. Det vore ju tråkigt om någon tror att så är fallet. Det är mycket bättre att alla vet vad det är som man blir injekterad med. Spikproteinen har hamnat på ställen i kroppen som absolut inte var förväntat. Sen om det är skadligt eller saknarbetydelse får ju tiden utvisa. Som sagt, nödgodkända...
Är det inte bättre att du som tror dig veta att vaccinet innehåller protein läser på eftersom det hittills bara är Novavax som innehåller protein och det var inte godkänt för några veckor sedan så det har ju inte använts.
Citera
2021-07-12, 09:59
Medlem
Fredrik Elgh's tar tydligt rygg på independent sage, nu vill han få upp smittotalen i Sverige på konstlad väg genom att testa friska människor. Självklart skall detta göras med PCR tester, många cykler så man får upp antalet fall.

Citat, Aftonbladet.

I dagsläget har Sverige låg smittspridning, men däremot ökar covid-19 i många länder i Europa.

– Även om vi har låg smittspridning som vi vet av nu så kan den lura i vassen i alla fall. För att ta reda på var smitthärdarna är kan man testa på de som inte har symtom, säger Elgh.

I Danmark testar man ungefär tio gånger mer än vad Sverige gör. Även Norge och Finland testar mer än Sverige.

– Det finns en risk att vi har en ökande smittspridning på gång. För att vara säker på att så inte är fallet borde vi testa mer och testa även de som inte har symtom, säger Fredrik Elgh.
Citera
2021-07-12, 10:01
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har gått över ett år nu. På ett år hinner man långt med sin hälsa. Men hur många har gjort förändringar till det bättre? Verkar som ytterst få är intresserade och väntar på att big pharma och politiker ska rädda deras liv.

det går att ändra till det bättre. Och det behöver inte ta åratal. De allra flesta överviktiga är det pga okunskap.

Det är nog viktigt att man går på den fakta som finns så man inte tror att man inte kan bli svårt sjuk och precis som du säger har det ju gått över ett år nu och om man skulle kunna undvika att bli svårt sjuk genom att ändra sin kost hade man nog hittat det vid detta laget.

Så det är viktigt att man inte lurar sig själv att tro att man inte kan bli svårt sjuk genom att gå på någon spekulation om att något skulle hjälpa istället för att faktiskt ta åtgärder som vi har belägg för att de fungerar så som att hålla fysisk distans tills man har vaccinerat sig.
Citera
2021-07-12, 10:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det har varit betydligt hårdare nedstängningar i vår omvärld än här hemma oavsett hur vi definierar lockdowns. Och nedstängningar har inte löst problemen det minsta i längden. Och nu måste vi i sverige betala för övriga EU-länders dåliga panikbeslut. Man borde skicka notan till ansvariga politiker istället.

Hela världen har i princip kritiserat och mobbat oss under hela pandemin för vår egensinniga strategi som avviker rejält från omvärldens. Och det har visat sig att vi gjorde rätt.
Du skrev inte nedstängningar utan total lockdown vilket är en jäkla skillnad.
Ditt sätt att skriva är för att förvandla dina teser till sanningar vilket du inte lyckas med.
Håll dig till fakta istället.

I början var det större nedstängningar i vissa länder vilket påverkade vår export. Men redan sommaren 2020 såg vi på många svenska företag beroende av export att exporten började fungera igen. Man hade alltså lärt sig hantera pandemin.

"Hela världen har mobbat oss" Är du inte torr bakom öronen? Ja en del länders experter har kritiserat oss vilket är långt från hela världen.
Ska du nu vara ärlig och skriva en dementi till ditt påstående om att länder med total lockdown kritiserat Sverige och sluta hitta på egna sagor.

Gå du ut och få lite frisk luft nu för det verkar du behöva.
Jag själv sitter i skuggan nu i vår berså vid sommarstugan och ska om en stund ut i skogen och springa på min dagliga motionsrunda. Något du bara fantiserar om.
Citera
2021-07-12, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det är nog viktigt att man går på den fakta som finns så man inte tror att man inte kan bli svårt sjuk och precis som du säger har det ju gått över ett år nu och om man skulle kunna undvika att bli svårt sjuk genom att ändra sin kost hade man nog hittat det vid detta laget.
du kan reversera metabola syndromet som leder till att folk blir så sjuka i covid i västvärlden. Om folk verkligen gjort den förändring så hade sannolikt inte lika många hamnat på sjukhus och dött. Att vifta bort vikten av livsstilsförändringar är det inte läge för nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Så det är viktigt att man inte lurar sig själv att tro att man inte kan bli svårt sjuk genom att gå på någon spekulation om att något skulle hjälpa istället för att faktiskt ta åtgärder som vi har belägg för att de fungerar så som att hålla fysisk distans tills man har vaccinerat sig.
vad är det som säger att alla måste vaccinera sig och att man måste hålla fysisk distans?
Citera
2021-07-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, en naturlig infektion är inte ett "ingrepp".

"Inte bevisat farligt" saknar betydelse. Det är inte så bevisbördan går för mediciner.

Japp. Därför är tröskeln till det allmänna vaccinationsprogrammet mycket högre än så här.

Vaccinet är ju godkänt för barn av EMA i maj 2021. Anser du att godkännandet inte föregåtts av noggranna tester och isåfall vad har missats?
Citera
2021-07-12, 10:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Fredrik Elgh's tar tydligt rygg på independent sage, nu vill han få upp smittotalen i Sverige på konstlad väg genom att testa friska människor. Självklart skall detta göras med PCR tester, många cykler så man får upp antalet fall.

Citat, Aftonbladet.

I dagsläget har Sverige låg smittspridning, men däremot ökar covid-19 i många länder i Europa.

– Även om vi har låg smittspridning som vi vet av nu så kan den lura i vassen i alla fall. För att ta reda på var smitthärdarna är kan man testa på de som inte har symtom, säger Elgh.

I Danmark testar man ungefär tio gånger mer än vad Sverige gör. Även Norge och Finland testar mer än Sverige.

– Det finns en risk att vi har en ökande smittspridning på gång. För att vara säker på att så inte är fallet borde vi testa mer och testa även de som inte har symtom, säger Fredrik Elgh.

Precis samma situation som det var förra sommaren.

Där folk skrek att Sverige gjorde rätt för att det var på nedgång under sommaren. Dock så är Sverige månader bakom övriga länder i Europa.

Skillnaden är nu att det finns vaccin som spelar in.
Citera
2021-07-12, 10:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
De flesta bor och lever inte som du. Och det är just därför det är meningslöst att diskutera huruvida folk är klantiga eller inte.

Det är det knappast. Det här viruset kommer att hitta till dig med förr eller senare. you can run but you can´t hide.

Vad är det för konspirationsteorier du kommer med? Angriper hjärnan? Ja iof kan jag hålla med om det på ett mentalt plan...

https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-anxiety-syndrome-a-pandemic-phenomenon

Jo jag har statistiken på min sida. Den du och så många inte klarar av att läsa på ett nyktert sätt.

Jag har följt denna tråd sedan 17/1 2020 just för att ta till mig sådant som gör att jag ska kunna leva ett bra liv i pandemin och utan att riskera att bli sjuk.
En hel del inlägg finns från tokar som du som hittar på saker utan belägg och skyller på att andra är oroliga när det i själva verket är de själva som har ångest.
Det är väl du och han med apan som verkar mest oroliga med era problem med sängvätare.

Jo jag har läst massa fakta och påhittade saker och tagit till mig det som hjälper mig.
Och jag har lyckats väldigt bra.
Som icke smittad har jag heller inte medverkat till att sprida smittan till andra.
Men du verkar totalt misslyckad person som gnäller över det mesta och lever isolerat liv.
Ryck upp dig och börja leva istället för att gnälla.
Senast redigerad av Sunimod 2021-07-12 kl. 10:43.
Citera
2021-07-12, 10:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack. Påläst som alltid ..

Jo jag anade det och även om man ändå skulle åka på en infektion, trotts vaccinationen, så kommer ju immunförsvaret att gå igång mycket tidigare och därigenom reducera reproduktionen av spikprotein / virus.

Precis, vi kanske ska tillägga att genomgången infektion bör ge samma resultat. Ja om man nu har haft covid19 dvs med påvisad PCR eller antikroppstest, att tro man varit sjuk duger inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in