2021-07-12, 07:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det viktigaste för att undvika svår covid är inte hård träning, utan ändrad kost och kostvanor.

Gå ut i skogen och få lite sol på sig räcker som träning.

Att använda elitidrottare för att statuera exempel blir extremt missvisande då väldigt få av oss är det. Eller påstå att träning inte hjälper för att vissa elitidrottare fått problem med lungorna.

Utomhusaktivitet hjälper absolut mot svår covid-19 men tyvärr var rådet att vi skulle stanna hemma.

Netflixtittande tjockisarna och de som kunde jobba hemma tyckte säkert att det var toppen.

Men för den allmänna folkhälsan är det ren skit.
Du hittar på igen.
Det viktigaste är att inte bli smittad.
Svårt?
Du har väl varit sjuk i covid. Klantigt.
Citera
2021-07-12, 07:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jaha, du har inte förstått ännu att det inte är ett avkodat virus-vaccin. Du tror att man får en liten dos Covid i sprutan? Nej det man får är spikprotein som var menat att stanna på cell-ytan. Det har visat att så inte är fallet. Det tar sig t.om genom blod/hjärnbarriären. Det är allt annat än förväntat. Men långtidstudier som visat detta är ju så klart inte gjort på ett nödgodkänt preparat.

Idiotiskt att svara troll som svänger sig med ”patrask” och ”antivaxxers” och som erkänner att de är just troll, utan något liv, men jag tar den...
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Det är inget protein i sprutan. Hur i hela friden fick du för dig det liksom? Och sedan sitter du här och beter dig som om du typ vet vad du pratar om? Jösses. Jag tror du får gå och läsa lite om det här. Det gjorde jag, och jag lyckades lära mig en så enkel sak på typ ett par dagar utan att ha någon som helst grundkunskap om de här vaccinerna. Nej, man får inga proteiner i sprutan. *hihi*
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jo, det är protein i sprutan. Sluta nu. Det är inte identiskt med spikproteinet hos covid, men det är ett protein baserat på det.

Du bör nog ta några dagar eller år till för att lära dig mer.
Det finns inget godkänt vaccin inom EU som innehåller ytprotein om inte Novavax blivit godkänt nyligen.

Märkligt att de som skrivit hundratals inlägg om corona/covid inte har bättre koll!
Citera
2021-07-12, 07:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du hittar på igen.
Det viktigaste är att inte bli smittad.
Svårt?
det är inte svårt, det är omöjligt som vi lever. Bor du i en grotta eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har väl varit sjuk i covid. Klantigt.

Nä jag var inte särskilt sjuk. Klantig? Så alla som smittas är ”klantiga”?!
Citera
2021-07-12, 08:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jaha, du har inte förstått ännu att det inte är ett avkodat virus-vaccin. Du tror att man får en liten dos Covid i sprutan? Nej det man får är spikprotein som var menat att stanna på cell-ytan. Det har visat att så inte är fallet. Det tar sig t.om genom blod/hjärnbarriären. Det är allt annat än förväntat. Men långtidstudier som visat detta är ju så klart inte gjort på ett nödgodkänt preparat.

Idiotiskt att svara troll som svänger sig med ”patrask” och ”antivaxxers” och som erkänner att de är just troll, utan något liv, men jag tar den...

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Det är inget protein i sprutan. Hur i hela friden fick du för dig det liksom? Och sedan sitter du här och beter dig som om du typ vet vad du pratar om? Jösses. Jag tror du får gå och läsa lite om det här. Det gjorde jag, och jag lyckades lära mig en så enkel sak på typ ett par dagar utan att ha någon som helst grundkunskap om de här vaccinerna. Nej, man får inga proteiner i sprutan. *hihi*

Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jo, det är protein i sprutan. Sluta nu. Det är inte identiskt med spikproteinet hos covid, men det är ett protein baserat på det.

Du bör nog ta några dagar eller år till för att lära dig mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns inget godkänt vaccin inom EU som innehåller ytprotein om inte Novavax blivit godkänt nyligen.

Märkligt att de som skrivit hundratals inlägg om corona/covid inte har bättre koll!
Ja du. När man läser igenom de inlägg som de där båda skrivit så får man känslan av att de klassar sig själva som typ riktiga fullblodsproffs. Men så visar det sig att de inte ens bemödar sig om att googla. Det är faktiskt skämskuddevarning på det där, så pinsamt är det. Alltså, jag bara dör. Undrar om jag typ någonsin sett någon göra bort sig så grundligt i en diskussion. Snacka om att rasera hela sin trovärdighet på ett inlägg. Och båda två, samtidigt som de förklarar för andra att de inte förstår och uppmanar dem att lära sig mer! *hihi*
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-12 kl. 08:06.
Citera
2021-07-12, 08:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag har inte hittat några belägg för att träning eller ändrad kost skulle minska risken för svår sjukdom om man inte lyckas göra sig av med ngn riskfaktor, men hänvisa gärna om du har några studier.
Det har gått över ett år nu. På ett år hinner man långt med sin hälsa. Men hur många har gjort förändringar till det bättre? Verkar som ytterst få är intresserade och väntar på att big pharma och politiker ska rädda deras liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Undantaget är ju givetvis att du har någon riskfaktor så som högt blodtryck ellet extrem fetma som du kan minska med träning och ändrad kost.
det går att ändra till det bättre. Och det behöver inte ta åratal. De allra flesta överviktiga är det pga okunskap.
Citera
2021-07-12, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Är man inte en tjockis kan man leva som före Corona både utan vaccin och utan att följa restriktioner. Utan att riskera att dö av Covid. Meget simpelt.

Och "stor succes" De som har störst success är de som inte har några restriktioner alls. Finns ett gäng stater i USA t ex som drar ner byxorna rejält på er lockdown fanatics.

Ja er man ikke et andenrangsmenneske - det være sig i kraft af kronisk sygdom eller i kraft af at man som i Sverige havde regler som foreskrev at hvis man var over 80 år eller man var over 70 år med en eller flere kroniske sygdomme, ja så skulle man ikke kunne regne med sygehusindlæggelse ved svær Corona infektion.

Så summa summarum - ophold dig ikke i lande hvor racehygiejne tankegangen trives i bedste velgående, 100 år efter at den opstod i Sverige, hvis du ikke ønsker at dø unødigt af Corona.
Citera
2021-07-12, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Virusinfektion är ett permanent ingrepp i barnens immunförsvar. Det finns inte heller något vetenskapligt stöd för att barn som är 16+ skulle fara illa av vaccination. Problem solved.
Nej, en naturlig infektion är inte ett "ingrepp".

"Inte bevisat farligt" saknar betydelse. Det är inte så bevisbördan går för mediciner.
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Precis som med alla vaccin alltså.
Japp. Därför är tröskeln till det allmänna vaccinationsprogrammet mycket högre än så här.
Citera
2021-07-12, 08:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast i ärlighetens namn, så är det ingen myndighetsperson som har sagt, att man inte skulle få gå ut och promenera. Det har du drömt. D.v.s. inte i Sverige. Om jag minns rätt så hade dock vissa länder, som t.ex. Kina och Spanien, ett absolut utegångförbud i perioder.

Jag pratar inte nödvändigtvis om Sverige. Jag tycker vi gjort mkt rätt här och fått oförtjänt mkt skit från länder med total lockdown. Det har inte gått ett dugg bättre med ”försiktighetsåtgärder”, eftersom man inte tar hänsyn till de skador som lockdown orsakarZ
Citera
2021-07-12, 08:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"måste" tror jag inte att någon har sagt. Det är dock ett faktum, att man inte kan veta långtidsverkningarna av något som bara har funnits i sinnevärlden i några månader. Det är sant att vi alla är läkemedelsbolagens försökskaniner, och därför måste var och en göra sin egen riskbedömning.
Vilka vaccin har man undersökt långtidseffekter på tidigare?

Jag tror det är ett önsketänkande att man gör långtidstester.
Den längsta tiden i vaccinutveckling brukar vara att få fram en produkt som fungerar. I bästa fall är "långtidstesterna" (Fas 1, 2 och 3 studierna) ett par år långa och Fas 1 med väldigt få deltagare (några tiotals, kanske upp till hundra) är ofta den längsta och då testas vanligtvis flera olika varianter.
Citera
2021-07-12, 08:14
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag pratar inte nödvändigtvis om Sverige. Jag tycker vi gjort mkt rätt här och fått oförtjänt mkt skit från länder med total lockdown. Det har inte gått ett dugg bättre med ”försiktighetsåtgärder”, eftersom man inte tar hänsyn till de skador som lockdown orsakarZ
Vilka länder har vi fått skit ifrån? Det kände inte jag till att vi fått.
Citera
2021-07-12, 08:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hittar inget som tyder på att de som är väldigt vältränade (elitidrottare) skulle ha någon fördel om de drabbas av covid-19. Det kan ju bero på att ingen undersökt just det eller så är det ingen fördel att vara elittränad om man blir smittad.

De flesta klarar sig okej, men inte alla.
Jennie Öberg och Charlott Kalla är två skidåkare som det inte gått så bra för.
Tove Alexandersson, orientering.
Anna Amholt, ishockey.
(Vet inte varför jag mest kommer på kvinnliga idrottare, kanske har de drabbats hårdare.)

Det finns säkert flera som drabbats hårt, men de flesta gör det som sagt inte.

Det farligaste i den gruppen är nog att de börjar träna innan infektionen läkt ut och att de då drabbas av skador.

Snälla, jag kommer inte ihåg vem det var som spammade tråden förut om att Tove Alexandersson minsann hade tvingats lägga av efter att hon var sjuk i covid. Håll inte den myten vid liv är du snäll. Orienterings-VM avgjordes förra veckan, Tove Alexandersson tog 5 (!) guld.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4zzenE/tove-alexandersson-historisk--tog-femte-raka-vm-guldet
Senast redigerad av Beaver14 2021-07-12 kl. 08:19.
Citera
2021-07-12, 08:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Snälla, jag kommer inte ihåg vem det var som spammade tråden förut om att Tove Alexandersson minsann hade tvingats lägga av efter att hon var sjuk i covid. Håll inte den myten vid liv är du snäll. Orienterings-VM avgjordes förra veckan, Tove Alexandersson tog 5 (!) guld.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4zzenE/tove-alexandersson-historisk--tog-femte-raka-vm-guldet
Det är jag fullt medveten om, men det betyder ju inte att covid passerade henne obemärkt, lr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in