2021-07-11, 18:39
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Skapar en ny tråd i förebyggande syfte gällande skadeståndsanspråket som lär komma från Johann Binninge mot Ebba Busch.

Skadeståndet kan ju leda tilli en förlikning (vilket väl inte är offentligt), men eftersom JB har goda kontakter med media så lär vi nog få veta vart det landar ändå.

Kommer parterna inte överens lär det bli ett civilrättsligt mål, vilket jag dock tror att EB kommer göra allt för att undvika.

Vad kan kostanderna i skadeståndsdelen uppgå till månntro? Virtanen fick 90 000:- vilket jag tvivlar på att JB kommer vara nöjd med. Vad tror ni andra?

Länk till lite info i ärendet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen

Förlikning brukar stadfästas i dom då man vill ha den exekutionsbar.

Kostnaderna för att driva tvistemålet kommer med all sannolikhet att bli högre än det yrkade beloppet.
Kärande kommer att grunda sitt tvistemål på strafföreläggandet och förundersökningen. Jag har mycket svårt att tänka mig att rätten kommer att tillerkänna ett belopp om 90 000 kr. Ett försiktigt antagande skulle kunna ligga mellan 30 000 kr till 60 000 kr. Om målet inte var så uppmärksammat så ligger nog praxis någonstans kring 5 000 kr - 15 000 kr.
2021-07-11, 18:42
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Förtalet mot Virtanen var av mycket mer allvarlig art. Aldrig att han får några 90 000, det kan jag inte tänka mig.
Säger du det trollfödaren! Jag säger nog tvärtom.

Virtanen var slut i mediabranchen medan Ebba är högst aktuell och siktar på en karriär som minister. Av den anledningen tror jag att JB kan gå långt i sina krav och få EB att dansa efter hans pipa.
Ser inte bra ut inför en närliggande valkampanj med skriverier om Ebbas begär efter en äldre herres fastighet, dom för grovt förtal och sedan till råga på allt en skadeståndsprocess. JB sitter i en guldsits efter EB`s erkännande om grovt förtal och villkorliga dom
2021-07-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Säger du det trollfödaren! Jag säger nog tvärtom.

Virtanen var slut i mediabranchen medan Ebba är högst aktuell och siktar på en karriär som minister. Av den anledningen tror jag att JB kan gå långt i sina krav och få EB att dansa efter hans pipa.
Ser inte bra ut inför en närliggande valkampanj med skriverier om Ebbas begär efter en äldre herres fastighet, dom för grovt förtal och sedan till råga på allt en skadeståndsprocess. JB sitter i en guldsits efter EB`s erkännande om grovt förtal och villkorliga dom
Jag är inte säker om det är guldsits.
Om det går till domstol så blir det nog lägre än Virtanen. Här är det en fastställd dom som nämns och inte obevisat påstående. Förlorad inkomst, hur värdera den när han inte verkar haft nån? Eller så är det en trådsanning.

Om förlikning och han tar i och vi vet alla att han läcker till media. Då är intresset kanske lågt för förlikning och det blir rättegång. Risken för binninge då är att hans dom kommer att diskuteras igen.

Normalt borde han inte vilja ha fram den fast han verkar ju använt den till pr. Men nån gång borde han vilja lämna den bakom sig.

Jag tror att det är något större sannolikhet att det går till rättegång än förlikning.
2021-07-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Sanningen = Grovt förtal. Helt otroligt.

Nä det är ganska vettigt. Förtal handlar ju inte om sanning utan vad syftet med svartmålningen är.

Att ta upp saker om andra personer som inte rör frågan är ju smutskastning. Man vill flytta fokus.
2021-07-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ett annat problem som polisen torde ha vissa svårigheter att reda ut, är hur stor del av spridningen som föranleddes av Ebbas inlägg, och hur stor andel av spridningen som föranleddes av grisens eget pressmeddelande. Ebba kan knappast lastas för att grisen själv sprider informationen via ett pressmeddelande till hela landets medier, vilket han ju gjorde även redan innan Ebbas inlägg genom sin RO, vilket så klart är en del i varför det hon skrev var försvarligt.

Men som sagt, det är mycket tydligt att "åklagaren" i detta fallet är extremt biaserad. Lika biaserad som han var i fallet Romson, men nu åt andra hållet. Förtroendet för svenskt rättsväsende får sig ännu en törn. Där kan man tänka sig att Ebba och grisen nu delar åsikt. Som jag nämnde igår, Ebba kan ju nu gå med i RO, hon torde vara den enda rättmätiga medlemmen där.
Om du, som befinner dig i stian, mot förmodan har intresse av hur spridingen såg ut.

I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.
Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Senast redigerad av 90510 2021-07-11 kl. 19:26.
2021-07-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Om du, som befinner dig i stian, mot förmodan har intresse av hur spridingen såg ut.

I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.
Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Hur påverkades spridningen av att Binninge skickade ut ett pressmeddelande om att han lämnade in en polisanmälan mot Ebba Busch?
2021-07-11, 19:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dessutom blev ju inte Virtanen dömd för något brott - således var det "bara" anklagelser riktade mot honom som ej gick att styrka/bevisa - förtalmålet Busch/Binninge handlar ju om att hon har tagit upp det faktum att han är dömd för grova sexövergrepp mot barn - dömd både i hovrätt och tingsrätt (HD tog ej upp fallet när han försökte driva det där), så det finns trots allt fog för vad hon sagt.
Vad exakt vad det hon skrev var, för oss som inte följt detta så noga.
2021-07-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Sanningen = Grovt förtal. Helt otroligt.

Inte om man läst lagen.Inte om man studerat liknande rättsfall.
2021-07-11, 21:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag är inte säker om det är guldsits.
Om det går till domstol så blir det nog lägre än Virtanen. Här är det en fastställd dom som nämns och inte obevisat påstående. Förlorad inkomst, hur värdera den när han inte verkar haft nån? Eller så är det en trådsanning.

Om förlikning och han tar i och vi vet alla att han läcker till media. Då är intresset kanske lågt för förlikning och det blir rättegång. Risken för binninge då är att hans dom kommer att diskuteras igen.

Normalt borde han inte vilja ha fram den fast han verkar ju använt den till pr. Men nån gång borde han vilja lämna den bakom sig.

Jag tror att det är något större sannolikhet att det går till rättegång än förlikning.
Den som utsatts för grovt förtal har rätt till sk kränkningsersättning. Det framgår av Skadeståndslagen:
2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande

3 § Den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär. Lag (2001:732).
Enligt samma lag bestäms storleken på skadeståndet Enligt följande:
5 kap. Skadeståndets bestämmande
6 § Skadestånd med anledning av kränkning bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till handlingens art och varaktighet.
Därvid skall särskilt beaktas om handlingen
1. haft förnedrande eller skändliga inslag,
2. varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa,
3. riktat sig mot någon med särskilda svårigheter att värja sin personliga integritet,
4. inneburit missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande, eller
5. varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet.
Jag tror att risken att JB:s dom diskuteras igen - förutom på Flashback- är mycket liten. Den som tar upp den diskussionen på ett oförsiktig sätt riskerar ju att själv bli anmäld för förtal av JB. Ebbas grova förtal har ju omnämnts i mycket allmänna ordalag i media och mer än så tror jag inte att det blir.om det går så långt att det blir en process.

Jag tror också att det är mer sannolikt att det går till rättegång än till förlikning. Kan det till exempel finnas möjlighet få till en vägledande dom? Eller är det enkelt att bestämma hur stor ett skäligt skadestånd ska vara? Frågan är om inte detta är en principsak för JB mer än en fråga om kronor.
2021-07-11, 22:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den som utsatts för grovt förtal har rätt till sk kränkningsersättning. Det framgår av Skadeståndslagen:
2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande

3 § Den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär. Lag (2001:732).
Enligt samma lag bestäms storleken på skadeståndet Enligt följande:
5 kap. Skadeståndets bestämmande
6 § Skadestånd med anledning av kränkning bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till handlingens art och varaktighet.
Därvid skall särskilt beaktas om handlingen
1. haft förnedrande eller skändliga inslag,
2. varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa,
3. riktat sig mot någon med särskilda svårigheter att värja sin personliga integritet,
4. inneburit missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande, eller
5. varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet.
Jag tror att risken att JB:s dom diskuteras igen - förutom på Flashback- är mycket liten. Den som tar upp den diskussionen på ett oförsiktig sätt riskerar ju att själv bli anmäld för förtal av JB. Ebbas grova förtal har ju omnämnts i mycket allmänna ordalag i media och mer än så tror jag inte att det blir.om det går så långt att det blir en process.

Jag tror också att det är mer sannolikt att det går till rättegång än till förlikning. Kan det till exempel finnas möjlighet få till en vägledande dom? Eller är det enkelt att bestämma hur stor ett skäligt skadestånd ska vara? Frågan är om inte detta är en principsak för JB mer än en fråga om kronor.

Om man ser till vad hans advokat säger:

Citat:
– Han har tagit illa vid sig av den här smutskastningen. Folk har hört av sig till honom, folk på gatan har tittat snett på honom. Han känner sig utsatt för andras missaktning. Han upplever också att hans verksamhet som jurist har blivit lidande.

Betyder det att han inte får någon inkomst? och varför anlitar han en advokat när han själv är en "kunnigt" jurist.
förövrigt har han väl inte haft någon inkomst med tanke på hans skuld aldrig har blivit reglerad till kronis.
2021-07-11, 23:25
Medlem
kungenslillapigas avatar
Snubblade över detta material, Instagrammålet, där två tjejer öppnat ett anonymt konto på Instagram och hängt ut några tjejer med kränkningar. De blev dömda att betala 600 000:- för grovt förtal.
https://www.statensmedierad.se/pedagogiska-verktyg/tips-till-pedagoger/mik-for-mig---digital-lektionsbank/material-mik-for-mig/fortal
2021-07-11, 23:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om man ser till vad hans advokat säger:

Betyder det att han inte får någon inkomst? och varför anlitar han en advokat när han själv är en "kunnigt" jurist.
förövrigt har han väl inte haft någon inkomst med tanke på hans skuld aldrig har blivit reglerad till kronis.
Kränkningsersättningen beräknas inte utifrån förlorad inkomst, så ur den synvinkeln spelar inkomsten inte någon roll.
Att han upplever att hans "verksamhet som jurist" blivit lidande låter som snömos. Antingen har omsättningen och klienttillströmningen minskat eller så har den inte gjort det. Möjligtvis hade JB tänkt sig att hans engagemang i Esbjörns tvist med Ebba skulle ha fått efterfrågan att formligen explodera om inte Ebba punkterat bubblan.

Rimligtvis måste hans ombud få betalt. Som jag också förstått saken har JB inga eller försumbara inkomster. Jag gissar att JB har rätt till rättshjälp om det inte finns något rättsskydd i hemförsäkringen som JB kan använda.
(Det vore orimligt om en målsäganden I ett brottmål går miste om skadestånd för att han inte har råd att driva processen.)

Förstår inte varför JB skulle företräda sig själv om han kan slippa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in