2021-07-11, 13:30
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
På Kristdemokraterna.se skriver Ebba själv att hon bor i villa (kan ej länka från mobilen). Varför erkänner hon inte att hon är hemlös? Eller har hon inte haft tid att uppdatera den lilla detaljen under alla dessa månader?

Hon kanske inte har haft tid att uppdatera. Viktigare att googla negativa fakta om Binninge för att sedan lägga upp på sin Facebook-sida - och sedermera erkänna grovt förtal.

Du är övertygad om att hon skulle ha friats i en rättegång. Vad synd att hon inte lyssnade på dig utan på Thomas Olsson. Hade hon lyssnat på dig så hade hon sluppit skammen att erkänna grovt förtal, hamna 10 år i belastningsregistret och betala 60K.

Men uppenbart att hon omger sig av dåliga rådgivare. Enligt henne själv hade hon ju kollat upp med andra om det var OK att publicera uppgifterna. Ingen av dem insåg att det var ett solklart fall av förtal, enligt ledande juristexperter.

Frågan är vad f.ö. vad KD menar med att verka för straffskärpning om de inte ens känner till rekvisiten för förtal.

För övrigt är det tragiskt när en gaphals som förpestat tråden dygnet runt med svordomar och invektiv ersätts av en nyregistrerad dito som kör med i princip samma vokabulär. Alla andra är ”korkade”, ”pedofilkramare” och ”idioter”. Nu dessutom berikat av ”gris” till höger och vänster. Och inte hjälper det Ebba heller. Är det nu det börjar storma runt henne på riktigt?

Med såna vänner (och rådgivare) behöver Ebba inga fiender. Närmare 35 år gammal och skriver i affekt på Facebook så att hon hamnar i en juridisk process ... och förlorar.
Ett mycket bra och koncist inlägg. Klockrent!
2021-07-11, 14:55
Medlem
KD-ledaren har i intervjuer sagt att syftet med inlägget var att ge en mer heltäckande bild av den tvist hon befann sig i. Hon förnekar att det skulle vara för att måla ut Binninge som klandervärd eller för att skada honom.

Ebba Busch ska betala totalt 60 000 kronor i dagsböter, men kostnaden för KD-ledaren kan bli långt högre. Johann Binninge kommer nämligen kräva att hon betalar skadestånd för kränkning och inkomstförluster.

Han har ännu inte bestämt hur stort belopp han kommer kräva.

– Vi ska titta på de domar som finns och hur kränkningsersättningen har sett ut där. En intressant dom är så klart den mot Cissi Wallin, säger hans advokat Fredric Wickman.
Cissi Wallin dömdes i december 2019 att betala 90 000 kronor i skadestånd till Fredrik Virtanen.

Vad händer om hon inte betalar?

– Då kommer vi inleda en civilrättslig skadeståndsprocess mot henne.

Ebba Busch avböjer via sin pressekreterare Andia Gemsjö kommentarer, men hänvisar till ett uttalande på Facebook.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen

......................
Ebba förnekar att det skulle vara för att måla ut Binninge som klandervärd eller för att skada honom när det är just det hon erkänt sig skyldig till. Ytterligare en lättgenomskådad lögn från Ebba Busch.
Senast redigerad av 90510 2021-07-11 kl. 15:05.
2021-07-11, 15:08
Medlem
Liknelsen med Donald Trump undertill är slående både vad gäller sliranden på sanningen och lagföraktet.

Ena sekunden erkänner alltså KD-ledaren ett grovt brott och pungar ut med ganska mycket pengar för att sona det. Andra sekunden anser hon sig vara oskyldig.

Vad är det som stämmer? Båda utsagorna kan nämligen inte stämma.

Men att Ebba Busch vinglar mellan två oförenliga utsagor är kanske inte det mest anmärkningsvärda. Det är hennes förakt för rättskipningen. Trots att hon själv är en av de 349 personer som stiftar de lagar vi alla ska följa. Även Ebba Busch.

– Jag behöver prioritera min tid annorlunda (än att sitta i rätten). Jag kan inte lägga tid, energi och mer fokus på det. Jag behöver fokusera på sakpolitiken och det parti jag är satt att leda.

I klartext. KD-ledaren erkänner ett brott för hon inte anser sig ha tid med en rättegång. Men i själva verket är hon oskyldig. Erkännandet var bara en manöver.

Ebba Busch jobbar hårt på att bli Sveriges svar på Donald Trump verkar det som. Det vill säga sätta sig över rättssystemet, förvirra begreppen, förvränga verkligheten och, om påkommen, göra en taktisk reträtt.

Jag hoppas att det inte är vägen till framgång för Ebba Busch.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/weydVP/busch-jobbar-pa-att-bli-sveriges-trump
Senast redigerad av 90510 2021-07-11 kl. 15:19.
2021-07-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Liknelsen med Donald Trump undertill är slående både vad gäller sliranden på sanningen och lagföraktet.

Ena sekunden erkänner alltså KD-ledaren ett grovt brott och pungar ut med ganska mycket pengar för att sona det. Andra sekunden anser hon sig vara oskyldig.

Vad är det som stämmer? Båda utsagorna kan nämligen inte stämma.

Men att Ebba Busch vinglar mellan två oförenliga utsagor är kanske inte det mest anmärkningsvärda. Det är hennes förakt för rättskipningen. Trots att hon själv är en av de 349 personer som stiftar de lagar vi alla ska följa. Även Ebba Busch.

– Jag behöver prioritera min tid annorlunda (än att sitta i rätten). Jag kan inte lägga tid, energi och mer fokus på det. Jag behöver fokusera på sakpolitiken och det parti jag är satt att leda.

I klartext. KD-ledaren erkänner ett brott för hon inte anser sig ha tid med en rättegång. Men i själva verket är hon oskyldig. Erkännandet var bara en manöver.

Ebba Busch jobbar hårt på att bli Sveriges svar på Donald Trump verkar det som. Det vill säga sätta sig över rättssystemet, förvirra begreppen, förvränga verkligheten och, om påkommen, göra en taktisk reträtt.

Jag hoppas att det inte är vägen till framgång för Ebba Busch.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/weydVP/busch-jobbar-pa-att-bli-sveriges-trump
Hon kanske anser att förtal är något negativt men att det inte borde vara förtal att återge en dom som enligt grundlagen är offentlig? Det är inte särskilt förvirrande faktiskt. En jämförelse med Donald Trump är förståelig eftersom han har blivit vänsterns hatobjekt. Vad den nuvarande presidenten för är det få som vet eftersom svensk media efter valet har upphört med rapporter om USA:s politik.

Dina spekulationer och konspirationsteorier om henne är ganska märkliga, det är mest dina egna tankar och känslor som du överför på henne. Det finns ett talesätt som passar bra i sammanhanget:

”Genom sig själv känner man andra.”
2021-07-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Snart följer talan om skadestånd. Det vet vi inte. Men om det gör det. Får den talande påtala att svarande är dömd för förtal? I syfte att utvinna ett skadestånd till sin egen vinning. Eller vore det förtal av förtalad som förtalat den förtalade målsäganden?

Intressant frågeställning. Dessvärre misstänker jag att det kommer anses försvarligt av någon outgrundlig anledning.

Sista meningen blev nog inte helt korrekt tror jag, jag tror du menar så här

Eller förtalar då den förtalade, som blivit förtalad av den förtalande svaranden, svaranden.

Men jag utgår ifrån att svaranden kommer ges tillfälle att förklara sin syn på saken, och att det då kommer att vara försvarligt för svarande att förklara vad hon gjort, varför hon gjorde det, vad hon menade med det och bakgrunden till det hon gjorde, hon bör rimligen också få lov att visa att det hon uttryckte var i överensstämmelse med sanningen samt självklart kommer hon ha rätt att bestrida kravet och då få framlägga sin grund för bestridandet, vilket av helt naturliga skäl kommer att vara en grundlig genomgång av kärandens ekonomi, eftersom ett skadestånd handlar om just hur kärandens ekonomi påverkats.

Så, ja, genom denna högst eventuella stämning om skadestånd gentemot Ebba, så kommer Ebba att få alla chanser i världen att helt och fullt lagligt fullständigt blotta grisen och såväl hans försök till våldtäkt på sin minderåriga styvdotter, barnmisshandel, kvinnofridskränkning och skadegörelse som hans bedrägeri mot svenska myndigheter, brottsofferfonden och skatteverket, hur han myglar för att undkomma sina skulder och hur han inte har någon anställning, inte driver några bolag och inte har några personliga intäkter. Allt detta kommer att så klart att läggas fram i detalj inför domstolen, och hela sveriges ögon, och det kommer att bli utomordentligt besvärligt för en gris som inte har några intäkter av något slag och som inte har några betydande tillhörigheter av ekonomiskt värde, att hävda en ekonomisk skada av att, i sanning, ha blivit utpekad som dömd för sexbrott. Han skulle väl möjligen kunna få 800kr för sveda och värk.

Om Ebba är taktisk så erbjuder hon grisen att betala halva hans skuld till brottsofferfonden. Hur skulle han någonsin kunna neka en sådan förlikning? Vad skulle han säga till media då. DET ÄR MINA PENGAR! ??? Tack, säger Ebba då, när ännu fler svenskar inser vem dom ska rösta på i nästa val. Sedan ställer hon sig framför TV-kamerorna och berättar att hon har betalat in detta belopp till brottsofferfonden, och då kommer så klart alla journalister att undra vad det var för skuld som betalades av där ... ... ... ...

Som jag skrev tidigare, Ebba är en smart kvinna och hon drog grisen vid näsan på hela konfekten med sitt smarta drag att acceptera ett strafföreläggande.
2021-07-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon kanske anser att förtal är något negativt men att det inte borde vara förtal att återge en dom som enligt grundlagen är offentlig? Det är inte särskilt förvirrande faktiskt. En jämförelse med Donald Trump är förståelig eftersom han har blivit vänsterns hatobjekt. Vad den nuvarande presidenten för är det få som vet eftersom svensk media efter valet har upphört med rapporter om USA:s politik.

Dina spekulationer och konspirationsteorier om henne är ganska märkliga, det är mest dina egna tankar och känslor som du överför på henne. Det finns ett talesätt som passar bra i sammanhanget:

”Genom sig själv känner man andra.”

Spekulerar näppeligen om att hon är oärlig när hon påstår om förtalet citatet talar för sig själv..: "Hon förnekar att det skulle vara för att måla ut Binninge som klandervärd eller för att skada honom".
Likaså att hon erkänt brottet för att hon inte har tid.
Att Ebba har sin egen alternativa är uppenbart.

Tål att nämnas igen att KDs partiledates skit kommer fortgå hela valåret ut. Nästa skadeståndet...
Senast redigerad av 90510 2021-07-11 kl. 15:35.
2021-07-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Faktumet att Ebba ljög i rättegång och erkände ett brott som hon senare sa att hon inte begått, det kan väl inte vara helt okej, eller? Trots att hennes motivation till lögnen rent praktiskt kanske var det bästa valet för henne, vad säger lagen om det? Var hon under ed? Gäller vittnesplikten? Kan det bli några konsekvenser pga hennes uttalanden eller är det över nu?

Det har inte varit någon rättegång och Ebba har inte ljugit om något, särskilt inte i förtalsmålet, allt hon skrev var sanning. Grisen binninge är en dömd pedofil, dömd för försök till våldtäkt på barn, också dömd för barnmisshandel, ren tortyr med på spisplatta uppvärmt kniv, han är också dömd för kvinnofridsbrott och skadegörelse. Det Ebba skrev var en direkt underdrift, men likväl sanning, hon kunde tagit i mycket mer och det hade fortfarande varit sant.

De som ljugit inför domstol är Esbjörn och grisen, det förekommer massvis med lögner såväl som förtal i deras inlagor till tingsrätten.
2021-07-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Snart följer talan om skadestånd. Det vet vi inte. Men om det gör det. Får den talande påtala att svarande är dömd för förtal? I syfte att utvinna ett skadestånd till sin egen vinning. Eller vore det förtal av förtalad som förtalat den förtalade målsäganden?

Det fetade. Det vet vi. Binninge förbereder det: (FB) Förundersökning om grovt förtal inledd mot Ebba Busch (erkänt sig skyldig 2021-07-02)

Det andra fetade. NEJ! Uppgiferna om strafföreläggandet är förvarligt då brottet är anledningen till det förväntade skadeståndskravet.

Binninge berättar i polisförhöret att KD-ledarens inlägg fick stora konsekvenser för honom. Han fick ta emot hat och hot, sjukskrev sig och avsade sig sitt uppdrag som ombud för Esbjörn Bolin.

– Han har tagit illa vid sig av den här smutskastningen. Folk har hört av sig till honom, folk på gatan har tittat snett på honom. Han känner sig utsatt för andras missaktning. Han upplever också att hans verksamhet som jurist har blivit lidande, säger hans advokat Fredric Wickman.

I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.

Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen

Citat: Hon förnekar att det skulle vara för att måla ut Binninge som klandervärd eller för att skada honom.

Hur korkad är man om man tror folk sväljer det påhittet?
Senast redigerad av 90510 2021-07-11 kl. 15:59.
2021-07-11, 17:08
Medlem
Ett annat problem som polisen torde ha vissa svårigheter att reda ut, är hur stor del av spridningen som föranleddes av Ebbas inlägg, och hur stor andel av spridningen som föranleddes av grisens eget pressmeddelande. Ebba kan knappast lastas för att grisen själv sprider informationen via ett pressmeddelande till hela landets medier, vilket han ju gjorde även redan innan Ebbas inlägg genom sin RO, vilket så klart är en del i varför det hon skrev var försvarligt.

Men som sagt, det är mycket tydligt att "åklagaren" i detta fallet är extremt biaserad. Lika biaserad som han var i fallet Romson, men nu åt andra hållet. Förtroendet för svenskt rättsväsende får sig ännu en törn. Där kan man tänka sig att Ebba och grisen nu delar åsikt. Som jag nämnde igår, Ebba kan ju nu gå med i RO, hon torde vara den enda rättmätiga medlemmen där.
2021-07-11, 18:25
Medlem
kungenslillapigas avatar
Johann Binninges skadeståndsanspråk mot Ebba Busch för grovt förtal

Skapar en ny tråd i förebyggande syfte gällande skadeståndsanspråket som lär komma från Johann Binninge mot Ebba Busch.

Skadeståndet kan ju leda tilli en förlikning (vilket väl inte är offentligt), men eftersom JB har goda kontakter med media så lär vi nog få veta vart det landar ändå.

Kommer parterna inte överens lär det bli ett civilrättsligt mål, vilket jag dock tror att EB kommer göra allt för att undvika.

Vad kan kostanderna i skadeståndsdelen uppgå till månntro? Virtanen fick 90 000:- vilket jag tvivlar på att JB kommer vara nöjd med. Vad tror ni andra?

Länk till lite info i ärendet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Senast redigerad av kungenslillapiga 2021-07-11 kl. 18:28.
2021-07-11, 18:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Skapar en ny tråd i förebyggande syfte gällande skadeståndsanspråket som lär komma från Johann Binninge mot Ebba Busch.

Skadeståndet kan ju leda tilli en förlikning (vilket väl inte är offentligt), men eftersom JB har goda kontakter med media så lär vi nog få veta vart det landar ändå.

Kommer parterna inte överens lär det bli ett civilrättsligt mål, vilket jag dock tror att EB kommer göra allt för att undvika.

Vad kan kostanderna i skadeståndsdelen uppgå till månntro? Virtanen fick 90 000:- vilket jag tvivlar på att JB kommer vara nöjd med. Vad tror ni andra?

Länk till lite info i ärendet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen

Förtalet mot Virtanen var av mycket mer allvarlig art. Aldrig att han får några 90 000, det kan jag inte tänka mig.
2021-07-11, 18:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Förtalet mot Virtanen var av mycket mer allvarlig art. Aldrig att han får några 90 000, det kan jag inte tänka mig.

Dessutom blev ju inte Virtanen dömd för något brott - således var det "bara" anklagelser riktade mot honom som ej gick att styrka/bevisa - förtalmålet Busch/Binninge handlar ju om att hon har tagit upp det faktum att han är dömd för grova sexövergrepp mot barn - dömd både i hovrätt och tingsrätt (HD tog ej upp fallet när han försökte driva det där), så det finns trots allt fog för vad hon sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in