2021-07-11, 19:07
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Ja och är det inte sant så kommer den bilden ändå vara kvar i huvudet på folk som mig.
Skärpning sätt spoiler och varning på liknande.

Att de skulle haft ögonbindel låter iofs rätt rimligt. Jag skulle även gissa att de hade hörlurar eller hörselskydd eller liknande också. Eller var barnen kanske inte medvetna om att de gick på ett tågspår tills att de anade oro när tåget började närma sig (vibrationer i marken och tutan från tåget)? Var väl en raksträcka tåget kom på när de kördes på?

https://www.youtube.com/watch?v=35TNqaFgdA8

Någon skrev tidigare att X2000 är knäpptyst när det kommer på en raka. Videon ovan talar om annat.
Senast redigerad av Degpojk 2021-07-11 kl. 19:13.
Citera
2021-07-11, 19:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Ang. skyddat boende så står det på Rättshjälp följande:

Nog tycker jag det är ett bevis för/tecken för att personen (oftast kvinnan) har en våld och hotbild mot sig. Men du håller nog inte med om det ?

Skyddat boende torde kunna tolkas som ett möjligt BEVIS för att personen i fråga PÅSTÅTT att hon är utsatt för hot.
Några BEVIS för att dessa påståenden är sanna är ett skyddat boende verkligen inte.
Precis som i länkarna du citerade är detta något som en person generöst kan och brukar erbjudas om vederbörande uppger att hon känner sig hotat.

Är man i en vårdnadstvist och vill misskreditera den andre föräldern, är det väldigt lätt att påstå att denne misshandlat, hotat eller begått sexuella övergrepp. Påstår man något sådan blir man näst intill per automatik erbjuden skyddat boende akut. Om man då tackar nej, kanske man mister lite i trovärdighet inför kommande utredning och rättsprocess.

I det här fallet hade Tingsrätten efter sedvanlig polisutredning konstaterat att det inte fanns några bevis för att Maria eller barnen verkligen blivit hotade eller misshandlade av exet.
Om all utredning kring Marias anklagelser mot exet var färdigbehandlad och han friats i rätten, borde väl då sannolikt hennes, av staten betalda, skyddade boende upphöra och erbjudas någon annan.
Eller pågick det ytterligare polisutredningar?

Det är kanske inte så troligt att det pågick ytterligare utredning eftersom domstolen också nyligen gett pappan umgängesrätt med sönerna.
Citera
2021-07-11, 19:22
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Detta är sådant du inte bara ska skriva rakt ut!

Varför? Den infon är nästan den enda i tråden som direkt berör händelsen.
Jag ställde frågan rent hypotetiskt i början av veckan hur mamman lyckats få två små barn att stanna på rälsen. Om de var bundna eller kanske låg ner?

Tjugotal sidor om pappan var våldsam eller ej blir tröttsamt, tjugotal sidor om tåg väsnas eller ej när de kommer farandes i 180km/h blir också sömnigt.
Rena pajkastningar mellan skribenter blir också jobbigt och bidrar till att man lämnar tråden.
Citera
2021-07-11, 19:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Edit: Det ska tilläggas att jag inte tycker att mamman gjorde rätt. Hon dödade sina barn. Så gör man inte. Men det kunde gjorts ogjort om hon hade fått hjälp, jag vet inte vilken hjälp som hade behövts, om det var något kring pappan eller om det handlade om hennes psykiska mående, men uppenbarligen failade "hjälpen". Och DET är fan inte okej.

Hon skulle blivit fråntagen vårdnaden av sönerna helt och hållet. De svävade uppenbarligen i livsfara när de var med henne. Hon var dessutom en fara för sig själv.
För sönernas skull, skulle hon omedelbart förbjudits att umgås ensam med dem.

Att man missat vilken fara hon utgjorde för sina barn borde utredas. Ev skyddat boende, psykologer, Soc, polisutredare eller vilka hon nu kan ha haft kontakt med, har uppenbarligen inte upptäkt och reagerat på vilka risker det tydligen förelåg för barnen när hon hade vårdnaden om dem.

Myntet har två sidor. Några kanske uppfattar hennes mord och självmord som ett tecken på hur förtvivlad hon var - och det var hon säkert ur hennes synvinkel. Men sanningen är ju att en motpart i en vårdnadstvist onekligen kan se hennes agerande på tågspåret som ett tecken på hur förfärligt olämplig och opålitlig hon var som mor till barnen.
Senast redigerad av coli 2021-07-11 kl. 19:48.
Citera
2021-07-11, 19:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Rätt spännande med trådar som denna. Enda nyttan de fyller är att folks nyfikenhet och paddlande i andra människors skit uppfylls.

Självklart har mamman i detta fall gjort superduperdunderfel. Helt åt helvete och något man verkligen inte får göra. Och något otroligt få faller för och gör. Tack och lov.

Huruvida hon misshandlats etc av sin man kan man som sagt bara spekulera i. Att han inte är dömd, det saknas officiella bevis etc är ju graverande för henne.

Rent statistiskt tror jag nog ändå att de flesta skulle vara överens om att det är mer sannolikt att det faktiskt är så än att hon fått en knäpp och mördar barnen av egen hitte-på-anledning.

En annan spännande sak är att jag GISSAR att många av de som skriver under på att han är oskyldig inte skulle ha några större problem att samtidigt skuldbelägga i andra situationer och då påstå att Sveriges krav på bevis är för stor.

Dvs denna diskussionstråd fyller bara ett enda syfte. Att låta människor gotta sig i andra människors olycka. Och raljera över det. Detta gäller oavsett vilken sida man ”håller på”.

Jag hade/jag hyfsat bra insikt i de sk Bjärredsmorden då vi kände familjen ganska väl. Och hur mycket vi än tyckte om föräldrarna så självklart var det helt åt helvete som de gjorde. Å ändå hade vi någon sorts insikt i varför. Det rättfärdigar inte, men det förklarar en del när en människa inte mår bra hur långt man kan sjunka i sitt eget helvete. Det finns INGEN logik. Men det enda jag ville ha sagt med detta var att den Flashback-tråden urartade löjligt mycket. Redan efter en vecka var det det minst 95% hitte-på. Det kunde jag se som visste mer än andra. I denna tråd kan jag inte det för jag jag inte bakgrunden. Men jag gissar att det är likadant. Alla lögner späder på varandra och flyttar trådens innehåll längre och längre från sanningen.

Ja varför deltar man i dessa trådar om personliga tragedier?
Jag följde tråden om tragedin i Bjärred och det var som du skriver här olika sidor med åsikter om hur det kunde hända. Visst finns det folk som gottar sej i tragedier och folk som tror att de kan och vet allt. Men många tror jag känner en äkta sorg och undrar hur det kan hända men som du skriver här så finns INGEN logik. Det lärde jag mej efter fallet i Bjärred, det finns INGEN logik och jag gissar att det är så i fallen filicid-suicid och därför kommer man ingen vart i diskussionerna.
Citera
2021-07-11, 19:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Undrar hur du själv hanterar dina relationer för att du moraliserar andra? Det är svårt nästan till omöjligt att veta som ung att du har valt psykopat eller våldsam person. Du vet ingenting om deras ”samarbete”. Igen viktimblaming när man istället ska fördöma våldet.

Det enda våld som verkligen är klarlagt och ska fördömas är att Maria med berått mod ställde sina unga söner framför tåget, så att de skulle dö och slitas i stycken.
Citera
2021-07-11, 19:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hon skulle blivit fråntagen vårdnaden av sönerna helt och hållet. De svävade uppenbarligen i livsfara när de var med henne. Hon var dessutom en fara för sig själv.
För sönerna skull, skulle hon omedelbart förbjudits att umgås ensam med dem.

Att man missat vilken fara hon utgjorde för sina barn borde utredas. Ev skyddat boende, psykologer, Soc, polisutredare eller vilka hon nu kan ha haft kontakt med, har uppenbarligen inte upptäkt och reagerat på vilka risker det tydligen förelåg för barnen när hon hade vårdnaden om dem.

Myntet har två sidor. Några kanske uppfattar hennes mord och självmord som ett tecken på hur förtvivlad hon var - och det var hon säkert ur hennes synvinkel. Men sanningen är ju att en motpart i en vårdnadstvist onekligen kan se hennes agerande på tågspåret som ett tecken på hur förfärligt olämplig och opålitlig hon var som mor till barnen.

Det är lätt att vara efterklok.
De som planerar att döda sina barn borde naturligtvis fått barnen omhändertagna före morden och fått sej själv tvångsinlagd för psykiatrisk vård. Det är väl lätt att säga så här efteråt vad som borde ha gjorts.
Citera
2021-07-11, 19:45
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Att de skulle haft ögonbindel låter iofs rätt rimligt. Jag skulle även gissa att de hade hörlurar eller hörselskydd eller liknande också. Eller var barnen kanske inte medvetna om att de gick på ett tågspår tills att de anade oro när tåget började närma sig (vibrationer i marken och tutan från tåget)? Var väl en raksträcka tåget kom på när de kördes på?

https://www.youtube.com/watch?v=35TNqaFgdA8

Någon skrev tidigare att X2000 är knäpptyst när det kommer på en raka. Videon ovan talar om annat.

X2000 är allt annat än knäpptyst ja haha.
Det tåg som låter mest efter ett stort godståg.
Citera
2021-07-11, 19:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hate
Sättet var väl inte det bästa men väldigt väldigt snabbt och smärtfritt.

Nej det var inte en snabb och smärtfri mordmetod.
Mycket möjligt att det tog en stund innan tåget kom, en evighet för de inblandade. Den ångest och panik barnen måste känt när det sjungande ljudet i rälsen blir allt starkare är förskräcklig att föreställa sig. Barn känner av adrenalinnivån hos en förälder, de har naturligtvis förstått att något hemskt var på väg att hända.
Det skedde troligen inte snabbt om hon hann sätta på ögonbindlar. Det är inte som att kasta sig framför tåget - de stod och väntade.
Själva dödsögonblicket var antagligen snabbt, men inte tiden dessförinnan.

Det är naturligtvis fruktansvärt för pappan att veta att sönernas kroppar kördes på av tåget. Och fruktansvärt för den stackars lokföraren och räddnings- och saneringsfolk, obducent, begravingsfirma etc som måste ta hand om allt efteråt.
Döda barn brukar påverka även professionella yrkesutövare särskilt. Här är det dubbelmord av två oskyldiga småpojkar som tvingats bli överkörda av tåget. Sannolikt kommer ingen av dem som behövde bli inblandade någonsin kunna glömma sina upplevelser eller bilderna.

Förfärlig mordmetod som utsätter väldigt många för stor traumatisering!
Senast redigerad av coli 2021-07-11 kl. 20:04.
Citera
2021-07-11, 19:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är lätt att vara efterklok.
De som planerar att döda sina barn borde naturligtvis fått barnen omhändertagna före morden och fått sej själv tvångsinlagd för psykiatrisk vård. Det är väl lätt att säga så här efteråt vad som borde ha gjorts.

Nja det du skriver är att den presumtiva barnamördare själv borde reagerat och sökt hjälp. Och ja det kan man ju tycka. Men den klarsynen kanske inte finns hos en sådan person.

Däremot hade ju modern Maria i det här fallet tydligen haft kontakt med skyddat boende, polisutredare, tingsrätten, sannolikt Soc, kanske sjukvården etc. Tydligen också ett antal bekanta som hon pratat med.
Alla dessa personer har uppenbarligen missat vilken livsfarlig person för sönerna hon var. De som sysslar med barns väl och ve professionellt har inte heller reagerat.
Det borde ses över och utredas. Mycket talar för att det kanske funnits signaler som man först nu i efterhand tolkar rätt.

Men det är onekligen en enorm dikeskörning av inblandade myndighetsutövare att de inte i tid stoppade henne från att umgås ensam med barnen. Hon skulle inte varit vårdnadshavare! Hon skulle tagits hand om och låsts in på vårdintyg!
Citera
2021-07-11, 20:11
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej det var inte en snabb och smärtfri mordmetod.
Mycket möjligt att det tog en stund innan tåget kom, en evighet för de inblandade. Den ångest och panik barnen måste känt när det sjungande ljudet i rälsen blir allt starkare är förskräcklig att föreställa sig. Barn känner av adrenalinnivån hos en förälder, de har naturligtvis förstått att något hemskt var på väg att hända.
Det skedde troligen inte snabbt om hon hann sätta på ögonbindlar. Det är inte som att kasta sig framför tåget - de stod och väntade.
Själva dödsögonblicket var antagligen snabbt, men inte tiden dessförinnan.

Det är naturligtvis fruktansvärt för pappan att veta att sönernas kroppar kördes på av tåget. Och fruktansvärt för den stackars lokföraren och räddnings- och saneringsfolk, obducent, begravingsfirma etc som måste ta hand om allt efteråt.
Döda barn brukar påverka även professionella yrkesutövare särskilt. Här är det dubbelmord av två oskyldiga småpojkar som tvingats bli överkörda av tåget. Sannolikt kommer ingen av dem som behövde bli inblandade någonsin kunna glömma sina upplevelser eller bilderna.

Förfärlig mordmetod som utsätter väldigt många för stor traumatisering!

Hur fan kunde hon hålla fast två ungar samtidigt?
Citera
2021-07-11, 20:13
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
X2000 är allt annat än knäpptyst ja haha.
Det tåg som låter mest efter ett stort godståg.

Kan väl dock knappast ha åkt fullt blås förbi perrongen i videon? 200 km/h förbi en station? Drar man inte ned farten till typ 120 när man åker igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in