2021-07-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du hävdar ju att domstolen slagit fast att avtalet mellan Ebba och Esbjörn är giltigt. Därmed har du bevisbördan.
Av ditt svar förstår alla att du ljuger. Domstolen har inte slagit fast att avtalet mellan Ebba och Esbjörn är giltigt.
Om domstolen hade fattat ett sådant beslut hade det funnits en dom. Någon dom I målet finns inte.

Alla vet att jag talar sanning eftersom bevisen sedan länge är publicerade i tråden, vilket jag redan påtalat för dig flera gånger och jag har också uppmanat dig flera gånger att läsa dem.

Av dina svar som hela tiden låtsas som att kända fakta inte existerar så förstår alla att du är fullständigt bakom flötet. Herregud du kan ju inte ens skilja på vare sig bedrägeri och förtal eller avtal och kvittens.

Att du sedan inte heller förstår hur en rättsprocess går till är knappast någon överraskning.
Återigen: läs på!
2021-07-11, 15:06
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det påstås att Esbjörn avböjt Ebbas förslag till honom om att de skulle involvera en mäklare då han ansåg det skulle bli en onödig kostnad. Kan ha gått till så att Ebba mycket väl föreslagit det men också påpekat att det skulle bli han som fick stå för den räkningen och att hon hade ett mycket billigare alternativ han kunde begagna sig av och som var ungefär detsamma - alltså kompisens brorsa.

Det är kutym att säljaren står för mäklararvodet då det är avdragsgillt för säljaren.
Att sedan Esbjörn försökte smita ifrån den kostnaden är inte förvånande då han kallas för ”springnotan”.
2021-07-11, 15:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att något vittne inte behövs förrän köpebrevet skrivs på och för att hon aldrig i sin vildaste fantasi trodde att Esbjörn skulle vara opålitlig, det är tur att det fanns vitten på plats som är beredda att vittna under ed. Så det kommer att redas ut hur allt gick till och hur Esbjörn psykiska status var vid tillfället. Det finns redan vittnesmål från andra om hur han skojade och var helt på det klara med att huset skulle säljas. Om jag inte minns fel så var det en granne som träffade Matz och Esbjörn när Matz var på plats för att hämta sina tillhörigheter inför försäljningen.
Återigen, hur kan det komma sig att Theo Dietz inte agerade mäklare utan endast upprättade köpehandlingen?
Ebba var uppenbarligen mån om att hålla insynen i affären och hur den gick till till ett minimum. Som partiledare och riksdagsledamot borde hon varit extra mån om att affären skulle skötas på ett sådant sätt att det inte fanns några oklarheter. Nu skördar hon det hon själv sått: hon är straffad för grovt förtal och befinner sig i en kostsam och krävande rättsprocess om huset. Allt detta hade undvikits om en mäklare hade skött försäljningen.
2021-07-11, 15:29
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Alla vet att jag talar sanning eftersom bevisen sedan länge är publicerade i tråden, vilket jag redan påtalat för dig flera gånger och jag har också uppmanat dig flera gånger att läsa dem.

Av dina svar som hela tiden låtsas som att kända fakta inte existerar så förstår alla att du är fullständigt bakom flötet. Herregud du kan ju inte ens skilja på vare sig bedrägeri och förtal eller avtal och kvittens.

Att du sedan inte heller förstår hur en rättsprocess går till är knappast någon överraskning.
Återigen: läs på!

Ännu en som ska dra allt från början och ifrågasätta allt som redan finns i tråden. Är väl en stand in för Håriga Busken antagligen.
De har bara ett syfte med att deltaga i tråden och det är att svartmåla EB i största möjligaste mån.

Jag läser tråden varje dag och det är fantastiskt hur lika vissa debatterar för att svartmåla.

EB har inte gjort något fel, däremot Esbjörns lilla gäng, men jag tror att denna gången har de skjutit sig i foten, folk uppskattar en rakryggad person så jag tror inte alls EB kommer förlora något på detta.
Angående de troll som florerar i tråden, sluta svara dem bara.
2021-07-11, 15:32
Medlem
Citat:
Återigen, hur kan det komma sig att Theo Dietz inte agerade mäklare utan endast upprättade köpehandlingen?
Ebba var uppenbarligen mån om att hålla insynen i affären och hur den gick till till ett minimum. Som partiledare och riksdagsledamot borde hon varit extra mån om att affären skulle skötas på ett sådant sätt att det inte fanns några oklarheter. Nu skördar hon det hon själv sått: hon är straffad för grovt förtal och befinner sig i en kostsam och krävande rättsprocess om huset. Allt detta hade undvikits om en mäklare hade skött försäljningen.
Om säljaren inte vill anlita en mäklare så finns det ingen, man kan inte tvinga någon att anlita en mot dennes vilja. Esbjörns närmaste släkting, Matz, visste om försäljningen så ditt påstående om att hålla insynen till ett minimum är bara trams. Fundera i stället på varför Esbjörn valde att inte berätta något till Majkgård…?
2021-07-11, 15:38
Medlem
Citat:

Esb ville inte anlita mäklare då de ska ha betalt.
2021-07-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om säljaren inte vill anlita en mäklare så finns det ingen, man kan inte tvinga någon att anlita en mot dennes vilja. Esbjörns närmaste släkting, Matz, visste om försäljningen så ditt påstående om att hålla insynen till ett minimum är bara trams. Fundera i stället på varför Esbjörn valde att inte berätta något till Majkgård…?

Därför att Majken inte hade med det hela att göra.
Att Esb inte visste om hennes planer för att ärva honom.
Esb kanske ville ha alla pengarna innan han berättade.
Han kanske aldrig tänkt beraätta alls.
Jag berättar inte för folk i min omgivning om vad jag köper eller säljer då de inte har med det att göra eller kanske har åsikter jag inte orkar med.
2021-07-11, 15:50
Medlem
Jag är smått sugen på att starta en ny tråd runt frågeställningen "vad är det som gör att just trådar om Ebba Busch drar till sig så osannolikt många troll?". Har faktiskt aldrig sett på maken vilken enorm trollmagnet kvinnan visat sig vara.
2021-07-11, 15:55
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Men hallååå, nu svarade du ju att troll du som sa man inte skulle :P :P :P :P

Gjorde jag inte :-)
2021-07-11, 16:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nej jag är inte snurrig det här är fakta.
Åberopas 31 paragrafen i avtalslagen är det 3 rekviem som ska uppfyllas, för att paragraf 31 i avtalslagen ska kunna tillämpas.
Vid MUF fastställdes att ett bindande köpeavtal finns och att Esbjörn i svaromålet på stämningen hänvisar till paragraf 31 i avtalslagen.
Det fastställdes även att Esbjörn har hela bevisbördan gällande det som hävdats i svaromålet, att paragraf 31 i avtalslagen ska tillämpas och köpet hävas.
De 3 rekviemen ska på order av domstolen alltså bevisas av Esbjörn och det går ju inte direkt lysande med bevisningen för honom.
(Vid hävning enligt paragraf 31 i avtalslagen har något köp aldrig gjorts, utan är ogiltigt)
Du tjatar hela tiden om "rekviem". Vad har rekviem med detta att göra?!?

Återigen. Det finns inget dom som slagit fast att avtalet mellan Ebba och Esbjörn gäller. Saken är ännu inte avgjord. Naturligtvis är det den som vill häva ett avtal som har bevisbördan, dvs måste visa att hen har grund för hävning.

Du skriver ju själv att köpet blir ogiltigt om det hävs. Följden av att ett köpekontrakt är ogiltigt är att köpet blir ogiltigt.

Som sagt: Det är ostridigt att ett undertecknat köpekontrakt existerar. Tvisten gäller köpekontraktets giltighet. Esbjörn har gjort någon slags hävningsförklaring medan Ebba hävdar att köpekontraktet gäller. Hon vill att domstolen ska slå fast att Esbjörn saknar skälig grund för att häva avtalet. Det gör domstolen i så fall genom att slå fast att Esbjörn brutit avtalet. Om domstolen kommer fram till att det rör sig om avtalsbrott har Ebba rätt till skadestånd från Esbjörn. Först då kommer en dom som visar att köpekontraktet gäller och att köpet därmed är giltigt. Eftersom Ebba vill fullfölja affären kommer hon då också att få köpa huset.

Men domstolen kan också komma fram till att Esbjörn har grund för hävning och då får han behålla sitt hus. Det utfallet är som jag förstått saken mindre sannolikt.
2021-07-11, 16:10
Medlem
Återigen ser vi en massa tramsiga inlägg från nötter som inte förstår varför man anlitar en mäklare, och således inte heller förstår varför det inte fanns någon anledning att blanda in en mäklare i denna affär samt varför det inte skulle ha tillfört någonting och inte heller förändrat någonting i sak i dagsläget, och allra minst varför det således var ett alldeles rimligt beslut av Esbjörn att inte göra det.

Den som skall sälja sin bil och har en köpare på den, går inte heller till en bilhandlare och ber denne administrera affären bara för att det skall "gå rätt till".

I de delar där det fanns anledning att anlita yrkeskompetens, så har detta också gjorts, och i samtliga fall är det Ebba som ordnat med detta, trots att det i normalfallen är säljaren. Ebba har bistått Esbjörn och på alla sätt och vis tillgodosett hans intressen i affären. Hade Ebba velat lura Esbjörn kunde hon struntat i låta värdera fastigheten, hon kunde struntat i att anlita en annan mäklare för att ta fram handlingar. Men det gjorde hon inte. Hon ansträngde sig för att se till att affären skulle gå rätt och att det skulle finnas kompetent yrkesfolk från kända respektabla företag i samtliga delar. Det finns inte en enda saklig anmärkning mot Ebba i hela affären, till och med till kontraktsskrivningen så hade hon med sig en utomstående. Det kunde Esbjörn också haft, men han valde att inte ta med sig någon, inte Ulf, inte pensionatstanten, inte hans "godhjärtade" Monika eller sin brorson Matz. Esbjörn har haft alla möjligheter att anlita mäklare för vad han än hade velat och att ta med sig närstående eller vänner i diskussionerna med Ebba. Men han valde att inte göra det. Det enda han valde att göra, enligt honom själv, var att informera sina nära om att affären var i förestående och fråga om någon av dem ville köpa, vilket ingen av dem ville. Om det är ännu en av Esbjörns lögner eller om det är sant, lär vi väl aldrig få veta. Men det spelar mindre roll, Esbjörn har själv valt att i huvudsak hålla sina egna utanför affären. Det är hans val, inte Ebbas.
2021-07-11, 16:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Hej factoring-x!

Vänligen tillskriver inte andra dina egna tankar. Om jag hade tyckt att det var petitesser hade jag naturligtvis aldrig ens svarat, än mindre rättat mig själv. En del av korrekturfelen beror på envis autokorrektion och en del på mig själv i denna påfrestande och fuktiga värmen.

/Dora

Har du något att tillägga när det gäller Esbjörn och Ebba husaffär? När allt kommer omkring är det viktigaste vilken bild av husaffären som dominerar. Hittills har Ebba inte lyckats svartmåla Esbjörn och därmed få opinionen på sin sida. Det hjälpte inte ens att hon grovt förtalade hans ombud. Snarare kan det vara så att det grova förtalet ytterligare förstärker bilden av en skyddslös åldring som Ebba lurar. För oavsett hur illa behandlad Ebba anser sig ha blivit av media och Esbjörns dåvarande ombud sänkte hon sig själv genom det famösa inlägget på Facebook. Hon borde ha hållit sig till den juridiska processen och låtit de som ville hållas.
Min gissning är att i slutänden kommer Ebba att ha vunnit slaget om huset men förlorat kriget om väljarna och därmed partiet.

Just den här meningen bevisar dina avsikter i tråden: "Hittills har Ebba inte lyckats svartmåla Esbjörn och därmed få opinionen på sin sida."
Ebba har aldrig svartmålat Esbjörn och jag menar aldrig, inte ens försökt svartmåla.
Hon har gjort precis allt regelrätt och moraliskt som man ska göra.

Vad gäller det ombud han blev påprackad så hade denne ingen juridisk utbildning och driver sina andra "mål" på samma famösa sätt han drivit detta.
Det är en lättnad att Esbjörn i alla fall fått riktig advokat till sist, även om det är kändis advokater utan kompetens i fastighetsrätt.
Nåja, avtalsrätt är dom ju bra på.

Vad gäller bindande köpeavtal enligt JB, köpebrev och vad som gäller, har vi redan i dec-jan avhandlat och förkovra oss i tråden.
Läs gärna på lite det är så tröttsamt att behöva förklara obestridliga fakta och lagstiftning, igen och igen och igen för alla nya ungtuppar.
Men men upprepning är lärandets moder och kanske någon läser på & tar till sig fakta.
Ja inte du då, men försök i alla fall läsa in dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in