2021-07-10, 20:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vadå samma dödlighet?

År 2020 hade Sverige en kraftigt förhöjd dödlighet. Jämfört med ett genomsnitt av dom närmaste 5 föregående åren, så ökade dödsfallen med 7,9 procent år 2020.

Kod:
År:     Antal dödsfall
2015    90907
2016    90982
2017    91972
2018    92185
2019    88766
2020    98124

Från Statistiska Centralbyrån.

Det finns en skribent här på Flashback som sprider påståendet att dödligheten i Sverige ökade 0,8 promille. Det är en lögn-kampanj som skribenten ifråga driver.

Nej. Vi har inte flockimmunitet "i ett nafs". Till att börja med har vi gruppen barn, som deltar i smittspridningen, men inte ska vaccineras. Därtill så är vaccinerna inte 100% effektiva. Och så har vi ju även gruppen som väljer bort att vaccineras.
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Vad gullig du är som drar fram statistik från de 5 senaste åren. Kan du även rita fram lite siffror bak mot 1980 så att vi kan få lite jämförbara siffror. Är du medveten om att Sveriges befolkning ökat med ca 1 miljon under 10 år?

Jag vet att den groteskt stora invandringen har ökat Sveriges folkmängd med skrämmande hastighet. Det är en anledning till att man bör jämföra med dom senaste 5 åren, istället för att välja att jämföra med exempelvis 1980.

Citat:
Inte medräknat de ca 1.4 miljonerna "papperslösa" som inte syns i statistiken. Du måste räkna RELATIV DÖDLIGHET. Eller är du lika pantad som Sveriges journalistkår? Alltså... Och lyssna nu noga här så att du slipper fundera själv.. ANTAL DÖDA PER ANTAL INVÅNARE..

Nej. Att räkna antal döda per antal invånare blir inte helt rätt. Låt mig förklara. Den stora invandringen har inte bara påverkat antalet människor i Sverige. Även befolkningens åldersstruktur har förändrats, vilket har påverkat dödligheten.

Jag återanvänder ett exempel som jag har använt tidigare. Tänk dig att du har ett land med 8 miljoner invånare. Över en natt, anländer 2 miljoner "ensamkommande flyktingbarn". Hur påverkas dödligheten?

Antalet dödsfall per år kommer att förbli ungefär densamma som tidigare, eftersom dom "ensamkommande flyktingbarnen" befinner sig i en ålder med låg benägenhet att avlida. Andelen dödsfall i förhållande till befolkningsmängd, kommer däremot genast att sjunka kraftigt, eftersom befolkningsmängden har ökat.

Där är ett exempel på varför man bör titta antal dödsfall, istället för andel av befolkningsmängden. I exemplet som jag gav, så kommer dödsfallen huvudsakligen att ske bland ursprungsbefolkningen, och inte dom nyanlända bosättarna. Ursprungsbefolkningens storlek ändras inte av bosättarnas ankomst.

För att se vilken effekt en epidemi har haft, så bör man jämföra antalet dödsfall med antalet dödsfall dom senaste åren. Man hamnar vilse ifall man försöker jämföra med dödligheten för 40 år sedan, då befolkningen såg annorlunda ut.

Citat:
Fattar du? Vi har ingen överdödlighet, inte heller resten av världen.. P u n k t
Citera
2021-07-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast frågan är hur mycket i förtid det verkligen är här. Sedan är den andra frågan om det är rimligt att stänga ner en hel värld för att multisjuka 85-åringar dör med covid? Jag tycker i vart fall att det inte är en rimlig lösning på något sätt och det skapar andra mer allvarliga skador än själva viruset.

Det där jävla långcovid är det ständiga argumentet alla hypokondriker kommer dragandes med. JA det kan ta några månader att bli frisk från covid, men de allra flesta blir helt återställda inom ca 3 månader. Sedan börjar vissahypokondriker yla om lÅnGcOvId redan efter första dagarna de blivit sjuk. Vi behöver även se över folkhälsan hos de som tvingats stanna hemma runt om i världen. Den blir kraftigt försämrad på det stora hela.

Det är alltid lika underhållande när alla covid-foliehattar försöker anklaga oss som inte är oroliga för viruset och kallar oss för "räddhågsna"? Jag demonoiserar inget vaccin, däremot konstaterar jag att dessa vacciner är inte helt färdiga och nödgodkända. Därför vill jag vänta till dess att vaccinerna är klara då jag gör bedömningen utifrån min hälsa att jag inte behöver något vaccin för tillfället.

Och ja jag tycker absolut man ska relativisera och nyansera virusets farlighet. Det är nämligen helt ofarligt för de allra flesta. Det är när folk ska foliehatta sig politikerna landar i fel lösningsmetoder som skapar stora skador på annat håll istället. Det gäller att kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt. Hela världen är inte covid. Det är en ganska liten del när allt kommer omkring.

- Det är såklart orimligt att stänga ned en värld i förlängningen. Det är bland annat därför som vaccinering behövs.
- Har du något argument mot att långtidscovid finns (utöver att du tycker det är jobbigt att det pratas om det)?
- Du resonerar ständigt att du inte tänker ta vaccinet utifrån din egen hälsas skull. Antingen är du sjukligt rädd för vaccinet eller så är du extremt egocentrisk.
- Vaccinet är ofarligt för de flesta, i ännu större utsträckning än viruset. Spännande va?!
Citera
2021-07-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sockerätare får vid det här laget skylla sig själva om de dör i förtid eller blir långtidssjuka. Att dö vid 83, vilket är medelåldern för coviddöda är dessutom inte att dö i förtid. Tvärtom. Har man blivit så gammal lever man på övertid. Och det är nog ingen här som vill förbjuda vaccin. Fritt fram och ta det för den som vill. Jag kunde inte bry mig mindre hur andra väljer att göra.

Viruset förtjänar att relativiseras eftersom det har överdrivits något så in i helvete. Men vissa är väl fortfarande hjärntvättade av fejkbilderna från Kina med folk som ramlade ihop på gatorna av viruset och dog Det satte sig djupt där och då, och sen biter ingen fakta. Lite som sekter fungerar.

Om jag förstår dig rätt så har man inte samma rätt att leva i samband med att man uppnår medelåldern. Intressant livssyn..
Citera
2021-07-10, 20:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Är du förvånad? Omfattande smittspridning innebär att viruset får många chanser att hitta ett sätt att mutera sig förbi vaccinernas skydd.

Vaccinerna hade kunnat vara en bra lösning, såvida man inte hade hållit gränserna öppna för varenda ny variant som dyker upp någon stans i omvärlden. Att hålla gränserna öppna, är att sabotera den pågående vaccineringen.

Nästa variant kan komma att ta ytterligare ett steg förbi vaccinernas skydd. Jag befarar att dom öppna gränsernas politik kommer att medföra att nästa vinter blir en repris av den förra.
Nu är det ju lite för sent att stoppa Deltan. Men man gjorde ju inte heller speciellt mycket för att få stopp på den när det var möjligt. Bara det där med att sluta testa för deltan med snabbtesten utan bara göra helgenomsekvensering och sedan också vara extra långsamma så det ofta tog mer en en månad innan regionerna viste om det handlade om deltan eller inte. Vad var det de sa: Allt beror ju på vad man tycker är tid!

Jag läste denna artikel tidigare i dag:
Coronasmitta sprids med hemvändare från EM-resor
https://www.dn.se/sport/coronasmitta-sprids-med-hemvandare-fran-em-resor/
Enligt Världshälsoorganisationen WHO har folksamlingar på arenor och i kollektivtrafiken i samband med EM bidragit till den ökning av fall som man sett i början av sommaren i Europa, enligt Reuters. I till exempel Skottland har nära 2 000 coronafall kopplats till fotbolls-VM, enligt myndigheterna i landet, rapporterade BBC i slutet av juni.
Det är ju dumt att tillåta EM fotboll om det sedan gör så stor skada att länder behöver stänga ner. Det är ju bara några som är intresserad att resa och se på fotbollen. Sedan behöver så många lida för det. Man undrar ju om de inte förstod att det skulle bli så här.
England har sett en tydlig ökning av antalet covidfall den senaste månaden. Det är unga män som sticker ut, vilket gör att experter kopplar en del av fallen till EM-yran.

– Den troliga förklaringen är att män har mer frekventa nära kontakter, säger Steven Riley, professor i infektionssjukdomar vid London university, till Reuters.
Är det just unga fotbolls intresserade män som behöver gynnas just nu. På min lilla ort händer det inget. Vi har en liten festival liknande grej, som anordnas av en förening. Det blir inga skatte pengar av detta och även i år ska det vara inställt. Skulle det inte vara bättre att tillåta och även uppmuntra mindre evenemang, så att folk ville stanna i sina regioner. Det här med stora evenemang som lockar personer från många olika länder just när vi fått en ny variant som faktiskt ser ut att var mer skadligt för barn så är väl EM inte så smart.
Citera
2021-07-10, 20:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och för att kunna göra så krävs det väl att man har en färdig plan och kunskap för att minska risken för att man fattar fatala beslut som får irreversibla och allvarligt negativa konsekvenser, fanns plan och kunskap?

Plan fanns för influensa, Tegnell verkade sakna både kunskap och vilja. Politikerna stod som tomma fågelholkar. Måtte det inte bli krig, arma land.
Citera
2021-07-10, 20:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
- Det är såklart orimligt att stänga ned en värld i förlängningen. Det är bland annat därför som vaccinering behövs.
Ja fast alla behöver inte vaccineras.

Citat:
-- Har du något argument mot att långtidscovid finns (utöver att du tycker det är jobbigt att det pratas om det)?
Det är alltid ett argument som slängts fram och tillbaka sedan i mars förra året. "Men lÅnGcÅvId" har man ju hört så många gånger att att det börjar bli tröttsamt. Personligen tror jag att det är kraftigt överdrivet och underblåst av extrema hypokondriker och tillika rättshaverister som inte vill befatta sig med detta virus överhuvudtaget. Ja det är möjligt att det finns, men jag har inte hört talas om någon som haft det, mer än att vissa varit sjuka lite längre än normalt.

Citat:
-- Du resonerar ständigt att du inte tänker ta vaccinet utifrån din egen hälsas skull.
Ja det är klart att jag gör.

Citat:
-Antingen är du sjukligt rädd för vaccinet eller så är du extremt egocentrisk
Inget är rätt där. Jag är bara OINTRESSERAD av vaccinet då jag inte tycker att jag behöver det utifrån det faktum att jag redan "överlevt" covid en gång.

Egocentrisk är jag absolut iof när det gäller min egen hälsa. Vem är inte det?

Citat:
-- Vaccinet är ofarligt för de flesta, i ännu större utsträckning än viruset. Spännande va?!
Vad vet du som vi andra inte vet? Dessa vacciner är inte färdiga och är nödgodkända. De långsiktiga effekterna får vi se framöver..
Citera
2021-07-10, 20:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Positivity rate 0.0 % i Uttar Pradesh nu. Väldigt lågt för att nyligen ha haft en rejäl delta våg.

Sverige ligger väl på knappt 2% vilket är lågt för oss.

https://www.covid19india.org/state/UP
Citera
2021-07-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ja fast alla behöver inte vaccineras.

Inte alla men de allra flesta. Franska forskare har exempelvis kommit fram till att vaccinationstäckningen bör vara 95 % för att motverka deltamutationen.

https://www.france24.com/en/europe/20210709-covid-19-french-scientists-warn-95-percent-may-need-to-be-vaccinated-to-stop-delta-variant

Citat:
Det är alltid ett argument som slängts fram och tillbaka sedan i mars förra året. "Men lÅnGcÅvId" har man ju hört så många gånger att att det börjar bli tröttsamt. Personligen tror jag att det är kraftigt överdrivet och underblåst av extrema hypokondriker och tillika rättshaverister som inte vill befatta sig med detta virus överhuvudtaget. Ja det är möjligt att det finns, men jag har inte hört talas om någon som haft det, mer än att vissa varit sjuka lite längre än normalt.

Åter igen, bara för du tycker det är jobbigt att höra talas om långtidscovid så betyder det inte att det inte existerar. Personligen känner jag ett flertal som har det.

Citat:
Vad vet du som vi andra inte vet? Dessa vacciner är inte färdiga och är nödgodkända. De långsiktiga effekterna får vi se framöver..

Det jag vet är att det är extremt ovanligt med allvarliga biverkningar av de vaccin som är godkända inom EU.
Citera
2021-07-10, 21:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu är det ju lite för sent att stoppa Deltan. Men man gjorde ju inte heller speciellt mycket för att få stopp på den när det var möjligt. Bara det där med att sluta testa för deltan med snabbtesten utan bara göra helgenomsekvensering och sedan också vara extra långsamma så det ofta tog mer en en månad innan regionerna viste om det handlade om deltan eller inte. Vad var det de sa: Allt beror ju på vad man tycker är tid!

Jag läste denna artikel tidigare i dag:
Coronasmitta sprids med hemvändare från EM-resor
https://www.dn.se/sport/coronasmitta-sprids-med-hemvandare-fran-em-resor/
Enligt Världshälsoorganisationen WHO har folksamlingar på arenor och i kollektivtrafiken i samband med EM bidragit till den ökning av fall som man sett i början av sommaren i Europa, enligt Reuters. I till exempel Skottland har nära 2 000 coronafall kopplats till fotbolls-VM, enligt myndigheterna i landet, rapporterade BBC i slutet av juni.
Det är ju dumt att tillåta EM fotboll om det sedan gör så stor skada att länder behöver stänga ner. Det är ju bara några som är intresserad att resa och se på fotbollen. Sedan behöver så många lida för det. Man undrar ju om de inte förstod att det skulle bli så här.
England har sett en tydlig ökning av antalet covidfall den senaste månaden. Det är unga män som sticker ut, vilket gör att experter kopplar en del av fallen till EM-yran.

– Den troliga förklaringen är att män har mer frekventa nära kontakter, säger Steven Riley, professor i infektionssjukdomar vid London university, till Reuters.
Är det just unga fotbolls intresserade män som behöver gynnas just nu. På min lilla ort händer det inget. Vi har en liten festival liknande grej, som anordnas av en förening. Det blir inga skatte pengar av detta och även i år ska det vara inställt. Skulle det inte vara bättre att tillåta och även uppmuntra mindre evenemang, så att folk ville stanna i sina regioner. Det här med stora evenemang som lockar personer från många olika länder just när vi fått en ny variant som faktiskt ser ut att var mer skadligt för barn så är väl EM inte så smart.

Suck...

Kan ju också vara så att alla dessa EM-resenärer tvingas ta 2-4 PCR-test per resa. Kan ju kanske, eventuellt vara DET den "tydliga ökningen av antalet fall" beror på. Ju mer man testar, desto fler "fall" hittar man. Tänk att folk inte begriper detta.

Det är ju fortfarande ingen som är sjuk eller dör. Precis som förra sommaren. Ännu en "casedemic". Allt för att hålla massorna uppskrämda även sommartid.

Skrattretande.
Citera
2021-07-10, 21:23
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Nej, det behövs inte. Det räcker att stanna hemma om man är sjuk, dvs har symptom. Men visst, att vaccinera de gamla och sköra kan vi ju göra. Det är troligen motiverat.

Citat:
- Har du något argument mot att långtidscovid finns (utöver att du tycker det är jobbigt att det pratas om det)?

So what om det finns? Finns mängder med sjukdomar man kan drabbas av. Inget som är värt att begränsa livet för. Men givetvis är även detta med "långcovid" överdrivet. Mycket diffust begrepp överhuvudtaget. Med tanke på att precis allt är ett symptom på covid numera så kan ju alla som av någon anledning inte är 100% friska anse sig ha "långcovid".

Citat:
- Du resonerar ständigt att du inte tänker ta vaccinet utifrån din egen hälsas skull. Antingen är du sjukligt rädd för vaccinet eller så är du extremt egocentrisk.
Jag är för frihet. Den som är egocentrisk är du, som inte är för frihet, utan vill tvinga andra människor att göra ett visst medicinskt val, därför att du har fått för dig att det skyddar DIG.
Citat:

- Vaccinet är ofarligt för de flesta, i ännu större utsträckning än viruset. Spännande va?!

Det vet du ingenting om. Men det spelar ingen roll. Även om det bortom allt rimligt tvivel bevisas vara helt ofarligt skulle jag ha noll intresse av att ta det.

För unga människor är det för övrigt inte alls klart att viruset är farligare än vaccinet. Det verkar snarare vara unga människor som drabbas av svåra biverkningar. Som gammal och skör har man ju inte så mycket att förlora på att ta det, men som ung kan man få hela livet förstört om man har otur. För vissa är det verklighet, men eftersom det inte visats på SVT så lär väl såna som du inte tro på det.
Citera
2021-07-10, 21:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Är du förvånad? Omfattande smittspridning innebär att viruset får många chanser att hitta ett sätt att mutera sig förbi vaccinernas skydd.

Vaccinerna hade kunnat vara en bra lösning, såvida man inte hade hållit gränserna öppna för varenda ny variant som dyker upp någon stans i omvärlden. Att hålla gränserna öppna, är att sabotera den pågående vaccineringen.

Nästa variant kan komma att ta ytterligare ett steg förbi vaccinernas skydd. Jag befarar att dom öppna gränsernas politik kommer att medföra att nästa vinter blir en repris av den förra.
Citat:
Ja, men då är det ju så som jag och några andra skribenter sade när det här drog igång. Det är omöjligt att stänga ner hela världen samtidigt och det innebär att det är omöjligt att utrota viruset så länge man inte har ett vaccin som ger garanterat 100 procent skydd.

Vilken lösning föreslår du? Att låta viruset spridas ohindrat är ingen lösning. Tvärtom, så kommer det bara att elda på virusets benägenhet att mutera.

Att förlita sig på immunitet genom infektion är ingen lösning. Viruset kommer att försöka hitta ett sätt att komma förbi immunförsvarets skydd, oavsett huruvida skyddet kommer från vaccin, eller från infektion med äldre varianter av viruset.

Immunitet genom infektion är en olämplig strategi, eftersom det bygger på smittspridning. Den smittspridningen ger viruset ännu fler chanser att mutera. Strategin med immunitet genom infektion kommer alltså att förvärra problemet med att viruset tar sig förbi immunförsvarets skydd.

Citat:
Det kommer hela tiden finnas populationer där någon variant av viruset florerar, där det finns risk för mutering och därefter spridning.

Ja. Men man behöver inte låta dom muterade virusen spridas utanför populationen där dom uppstod. Den sydafrikanska varianten borde ha fått stanna kvar i Sydafrika. Den brasilianska varianten borde ha fått stanna kvar i Brasilien. Och den indiska varianten borde ha fått stanna kvar i Indien.

Citat:
Vi kommer att få se mutationer i all oändlighet, länder som åker bergochdalbana, och vacciner till förbannelse.

Ja. Så länge man låter alla varianter spridas över Världen, så kommer vi att få se en oändlig karusell av ständigt nya varianter som tar sig förbi immunförsvarets skydd.

Viruset kommer att ha ett försprång framför immunförsvaret, så länge nya varianter tillåts förflytta sig mellan olika delar av Världen.

Citat:
Är du förvånad?

Nej. Strategin att låta viruset spridas var dömd att misslyckas.
Citera
2021-07-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, det behövs inte. Det räcker att stanna hemma om man är sjuk, dvs har symptom. Men visst, att vaccinera de gamla och sköra kan vi ju göra. Det är troligen motiverat.

So what om det finns? Finns mängder med sjukdomar man kan drabbas av. Inget som är värt att begränsa livet för. Men givetvis är även detta med "långcovid" överdrivet. Mycket diffust begrepp överhuvudtaget. Med tanke på att precis allt är ett symptom på covid numera så kan ju alla som av någon anledning inte är 100% friska anse sig ha "långcovid".

Jag är för frihet. Den som är egocentrisk är du, som inte är för frihet, utan vill tvinga andra människor att göra ett visst medicinskt val, därför att du har fått för dig att det skyddar DIG.

Det vet du ingenting om. Men det spelar ingen roll. Även om det bortom allt rimligt tvivel bevisas vara helt ofarligt skulle jag ha noll intresse av att ta det.

För unga människor är det för övrigt inte alls klart att viruset är farligare än vaccinet. Det verkar snarare vara unga människor som drabbas av svåra biverkningar. Som gammal och skör har man ju inte så mycket att förlora på att ta det, men som ung kan man få hela livet förstört om man har otur. För vissa är det verklighet, men eftersom det inte visats på SVT så lär väl såna som du inte tro på det.

Kom gärna med källhänvisning till dina märkliga påståenden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in