Citat:
Vadå samma dödlighet?
År 2020 hade Sverige en kraftigt förhöjd dödlighet. Jämfört med ett genomsnitt av dom närmaste 5 föregående åren, så ökade dödsfallen med 7,9 procent år 2020.
Från Statistiska Centralbyrån.
Det finns en skribent här på Flashback som sprider påståendet att dödligheten i Sverige ökade 0,8 promille. Det är en lögn-kampanj som skribenten ifråga driver.
Nej. Vi har inte flockimmunitet "i ett nafs". Till att börja med har vi gruppen barn, som deltar i smittspridningen, men inte ska vaccineras. Därtill så är vaccinerna inte 100% effektiva. Och så har vi ju även gruppen som väljer bort att vaccineras.
År 2020 hade Sverige en kraftigt förhöjd dödlighet. Jämfört med ett genomsnitt av dom närmaste 5 föregående åren, så ökade dödsfallen med 7,9 procent år 2020.
Kod:
År: Antal dödsfall 2015 90907 2016 90982 2017 91972 2018 92185 2019 88766 2020 98124
Från Statistiska Centralbyrån.
Det finns en skribent här på Flashback som sprider påståendet att dödligheten i Sverige ökade 0,8 promille. Det är en lögn-kampanj som skribenten ifråga driver.
Nej. Vi har inte flockimmunitet "i ett nafs". Till att börja med har vi gruppen barn, som deltar i smittspridningen, men inte ska vaccineras. Därtill så är vaccinerna inte 100% effektiva. Och så har vi ju även gruppen som väljer bort att vaccineras.
Citat:
Jag vet att den groteskt stora invandringen har ökat Sveriges folkmängd med skrämmande hastighet. Det är en anledning till att man bör jämföra med dom senaste 5 åren, istället för att välja att jämföra med exempelvis 1980.
Citat:
Inte medräknat de ca 1.4 miljonerna "papperslösa" som inte syns i statistiken. Du måste räkna RELATIV DÖDLIGHET. Eller är du lika pantad som Sveriges journalistkår? Alltså... Och lyssna nu noga här så att du slipper fundera själv.. ANTAL DÖDA PER ANTAL INVÅNARE..
Nej. Att räkna antal döda per antal invånare blir inte helt rätt. Låt mig förklara. Den stora invandringen har inte bara påverkat antalet människor i Sverige. Även befolkningens åldersstruktur har förändrats, vilket har påverkat dödligheten.
Jag återanvänder ett exempel som jag har använt tidigare. Tänk dig att du har ett land med 8 miljoner invånare. Över en natt, anländer 2 miljoner "ensamkommande flyktingbarn". Hur påverkas dödligheten?
Antalet dödsfall per år kommer att förbli ungefär densamma som tidigare, eftersom dom "ensamkommande flyktingbarnen" befinner sig i en ålder med låg benägenhet att avlida. Andelen dödsfall i förhållande till befolkningsmängd, kommer däremot genast att sjunka kraftigt, eftersom befolkningsmängden har ökat.
Där är ett exempel på varför man bör titta antal dödsfall, istället för andel av befolkningsmängden. I exemplet som jag gav, så kommer dödsfallen huvudsakligen att ske bland ursprungsbefolkningen, och inte dom nyanlända bosättarna. Ursprungsbefolkningens storlek ändras inte av bosättarnas ankomst.
För att se vilken effekt en epidemi har haft, så bör man jämföra antalet dödsfall med antalet dödsfall dom senaste åren. Man hamnar vilse ifall man försöker jämföra med dödligheten för 40 år sedan, då befolkningen såg annorlunda ut.
Det satte sig djupt där och då, och sen biter ingen fakta. Lite som sekter fungerar.