2021-07-10, 18:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnells uttalanden i artikeln, visar hur han försöker flytta fokus, bort från fiaskot med att låta gränserna stå öppna. Anders Tegnell vill istället rikta uppmärksamheten mot dom negativa effekterna av att stänga ner samhället. Men det var inte öppet eller stängt samhälle som var den avgörande frågan. Den avgörande frågan var huruvida man valde att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

Citat från Aftonbladet:
I Sverige tog det 29 dagar från dess att smittan tog fart tills maximala restriktioner var på plats. Det var fem dagar långsammare än Finland, åtta dagar långsammare än Norge och 15 dagar långsammare än Danmark. Var Sverige för långsamt?

Anders Tegnell:
Nej. Vi agerade i en takt som vi, utifrån de kunskaper och erfarenheter och möjligheter som vi hade då, tyckte var rimlig för att inte ta till åtgärder som förstörde mer än nödvändigt och få en effekt så fort som möjligt. Och vi fick en ganska snabb effekt även i Sverige om man jämför med resten av Europa. Än så länge har ingen kunnat påvisa att en snabb nedstängning skulle vara mera effektiv än en successiv.
Tror Anders Tegnell att han räddar samhället från skadliga åtgärder, genom att agera långsamt? Kan det inte vara tvärtom, att ifall man agerar långsamt, så hinner smittan spridas mycket mer? Då kommer man att behöva leva med hårdare åtgärder under en längre tid, jämfört med hur det hade varit med ett snabbt agerande.

När man har allt att vinna på att agera så snabbt som möjligt, så är det en mycket dålig idé att bara sitta ner och vänta.

Citat från Aftonbladet:
Om en ny pandemi drabbar världen, borde vi agera snabbare då än vi gjorde våren 2020?

Anders Tegnell:
Det får framtida utvärderingar möjligen kunna ge svar på. Men problemet är att nästa pandemi kommer att vara helt annorlunda och med hög sannolikhet att kräva helt andra typer av åtgärder. Om de ska införas snabbt eller inte är, tycker jag, en till stora delar obesvarad fråga.
Ja, nästa stora epidemi kan vara helt annorlunda. Men vi vet inte i förväg vilka egenskaper nästa epidemi kommer att ha. Kan det vara klokt att förbereda hur man ska agera mot ett nytt och okänt virus? Det är kanske inte en bra idé att låta gränserna stå öppna för ett virus med okända egenskaper.

Citat från Aftonbladet:
Tegnell har flera gånger pekat på att Sveriges strategi varit mer långsiktigt hållbar och sagt att att totala nedstängningar leder till att smittan blossar upp igen då samhället öppnas. Har inte våra grannländer visat att det visst går att justera nivån på restriktionerna allt eftersom?

Anders Tegnell:
Om du tittar på i stort sett alla länder i Europa där de öppnat upp igen så har de fått väldigt omfattande andra och tredje vågor. Det är Norge och Finland som är udda. Det är de som inte har följt det europeiska mönstret, inte tvärtom.
Påståendet att Sveriges strategi skulle vara "långsiktigt hållbar" är bara dumt pladder från Anders Tegnell. Det är inte långsiktigt hållbart att välkomna ett nytt och okänt virus med öppna armar.

Citat från Aftonbladet:
Varför har Sverige drabbats hårdare än våra nordiska grannländer?

Anders Tegnell:
Jag tror det är fel fråga. Varför har Norge och Finland drabbats mycket lindrigare än resten av Europa? Det är frågan som jag tycker är intressant. Och det vet jag inte varför det är så.
Som vanligt vill Anders Tegnell jämföra med dom länder som har misslyckats, istället för att jämföra med länder som har lyckats.

Citat från Aftonbladet:
Varför har Sverige drabbats hårdare än våra nordiska grannländer?

Anders Tegnell:
Jag tror det är fel fråga. Varför har Norge och Finland drabbats mycket lindrigare än resten av Europa? Det är frågan som jag tycker är intressant. Och det vet jag inte varför det är så.
Har Anders Tegnell provat att ställa den från till Norges och Finlands smittskyddsmyndigheter? Dom kanske sitter på svaret.

Citat från Aftonbladet:
Vad är den viktigaste lärdomen vi kan dra av pandemin?

Anders Tegnell:
Att vi behöver bygga upp en beredskap brett i samhället för den här typen av händelser.
Kan första steget vara att skrota Folkhälsomyndigheten, och istället bygga upp en fungerande smittskyddsmyndighet?

För att bygga upp en sådan myndighet, så rekryterar man förslagsvis någon som har lyckats bra med att bekämpa viruset.

I artikeln, så visar Anders Tegnell vilka retoriska grepp han använder för att flytta fokus bort från sitt egna misslyckande.

Typiskt narcissistiska drag, han har absolut inte gjort något fel, oavsett vilka bevis man lägger fram. Skulle du visa honom en film där han själv sätter på grannens hund så skulle han förneka det med. Ja det är dags att lägga ner den myndigheten och återinföra smittskyddsinstitutet.

Edit:
Det viktigaste i en pandemi är att agera, snabbt och resolut, så att man hinner tänka och andas ut. Tegnell saknar den egenskapen fullständigt.
Senast redigerad av revodneb 2021-07-10 kl. 18:59.
Citera
2021-07-10, 18:59
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp, håller med.
Problemet blir att när skolorna går igång är fortfarande rätt många 18-40 inte fullt vaccinerade och då får vi fart på smittspridningen igen. Vi ser det nu i Storbritannien, Nederländerna m.fl. där deltan kommit gång redan. Gör vi inget åt det kommer det bli en ny våg här också.
Och det enda vi gör just nu är att släppa på festandet mm.
Det har ju redan börjat öka i Västra Götaland bland 18-40 åringar. Det som måste göras inför hösten är att införa distans undervisning igen.
Citera
2021-07-10, 19:00
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är riktigt Kurtan: alla dör vi någon gång. Men önskvärt är att folk inte dör i förtid oavsett om de är multisjuka eller ej. Därtill är det även viktigt med folkhälsan i stort bland de levande t.ex. att motverka långtidscovid. I det läget så bromsar räddhågsna personer som du själv upp pandemibekämpningen när du gör allt för att demonisera covidvaccin och relativisera själva viruset.

Sockerätare får vid det här laget skylla sig själva om de dör i förtid eller blir långtidssjuka. Att dö vid 83, vilket är medelåldern för coviddöda är dessutom inte att dö i förtid. Tvärtom. Har man blivit så gammal lever man på övertid. Och det är nog ingen här som vill förbjuda vaccin. Fritt fram och ta det för den som vill. Jag kunde inte bry mig mindre hur andra väljer att göra.

Viruset förtjänar att relativiseras eftersom det har överdrivits något så in i helvete. Men vissa är väl fortfarande hjärntvättade av fejkbilderna från Kina med folk som ramlade ihop på gatorna av viruset och dog Det satte sig djupt där och då, och sen biter ingen fakta. Lite som sekter fungerar.
Citera
2021-07-10, 19:05
Medlem
Citat:
Kom gärna med en källa till ditt påstående att förkylningar är värre än Covid 19.
Min senaste förkylning var betydligt tråkigare än när jag hade covid.
Citera
2021-07-10, 19:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan dö av vad fan som helst om man är 85 år och multisjuk. Nu dök covid upp från ingenstans och alla går bananas över att folk dör. Något som folk alltid gjort och alltid kommer att göra.
Varför skriver du 85?

Du är medveten om att det inte är medelåldern på de som avlider i covid va?

Den senaste månaderna vad medelåldern på de avlidna 71 år.

Fantastiskt att du inte ens vet vad medelåldern är.

Men om du vill veta vad medelåldern på de som avlidit under hela pandemin är så står det längst ner på sida 1.https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-10 kl. 19:11.
Citera
2021-07-10, 19:08
Medlem
FoHM i samarbete med regeringen har getts ngn form av "riktlinjer" "i det tysta" att "skräddarsy" deras "rekommendationer" "beskrivningar" "definitioner" i syfte att till varje pris undvika nämna/erkänna virusets luftburna förmåga eller motsvarande vilket insinuerar luftburet.

Allt eftersom motståndet uppdagas mot den samlade vetenskapliga idag -tryckta litteraturen, blir det mer och mer tydlgt att regeringen gjort detta i syfte att kringgå tillämpning av arbetsmiljölagen samt kostnader (+mer? oklart) inom grundskolan/äldreomsorgen.

I sann douchebag anda står myndighetspersoner och istället lyfter fram EXTREMA RISKER med barn som förlorar kunskap/kommer efter i skolarbetet.

Resultat :

# Tiotusentals äldre avlider i SarsCov-19 mkt pga viruset saknar definitionen "luftburen" vilket i sin tur gör att arbetsmiljöverket omedelbart inte omedelbart införde åtgärder vilka beaktar virusets luftburenhet som aerosol med tex andningsskydd -vid omvårdnad av äldre i äldrevården.

# 1300 st barn 0-12 år, fullt friska sen tidigare har getts inneliggande vård på avdelning sen pandemins start (Data Socialstyrelsen).

Allt ovan innefattas av vad som händer när smittskyddsåtgärder inte tillskrivs "luftburen aerosol smitta".

FoHM är inte smittskyddsmyndigheten, smittskyddsmyndigheten borde tillfrågas om de anser IDAG INTE ANSER SarsCov-19 VARA EN luftburen Aerosol smitta, samt vad de baserar detta på.

Detta skulle gå emot HELA OMVÄRLDENS SAMLADE KUNSKAPSLÄGE.

Regeringen i samarbete med smittskyddsinstitutet - klassade SarsCov-19, tidigt 2020 som "samhällsfarlig/allmänfarlig smitta klass 3", det allvarligaste klassningen ett virus kan få.

Trots denna har dess luftburna förmåga som aerosol inte erkänts varken av smittskyddsinstitutet eller FoHM, tvärtemot har de med mer eller mindre full övertygelse nekats smitta via aerosol, detta trots SAMTLIGA -Virus vilka klassats "Allmänfarliga/Samhällsfarliga har varit luftburna.

Inte ens HIV klassas som samhällsfarligt, "för det går att skydda sig mot". Dock vill få bli smittade av HIV right?

Har smittskyddsinstitutet ignorerat världens samlade vetenskapliga ltteratur kring luftburen aerosol, skule inte tro det. Smittskyddsinstitutet borde ställas denna fråga. Wait notera att dessa inte medverkar på presskonferenserna.

Smittskyddsinstitutets klassande av SarsCov-19 är över ett år gammal.

https://www.regeringen.se/4a334c/contentassets/c3e6374019444379b7f33c8ccfc40b32/covid-19-och-andringar-i-smittskyddslagen-prop.-2019-20-144.pdf

Sedan tidigare har följande klassats som allmän- och samhällsfarlga sjukdomar : ebola, och smittkoppor.

Oavsett vad ni i tråden "hittar på" elr "tycker" har regeringen & smittskyddsinstitutet jämnställt SarsCov-19 med ovanstående, dvs Ebola, Smittkoppor.

Har ni inte kapacitet att se ovanstående beskrivna virus luftburenhet är det svårt att få er att förstå.

Men notera att samtliga andra ÄR Luftburna. Den samlade vetenskapliga kunskapsläget står enade i SarsCov-19 spridning som luftburen aerosol ur andningsvägarna via VANLIG utandning, till stor del driven av asymtomatiska.

FoHM sprider lögner i samarbete med regeringen.

I höst äventyrar de vidare säkerheten gällande barn 0-18 år då dessa skräddarsydda lögner rabatterar grundskolan inkl förskolan från åtgärder vilka beaktar luftburen smitta/enlgit lag ska skydda barnen från regeringens klassade : Allmänfarlig/Samhällsfarlig smitta klass 3.

Fiffigt va? Att exkludera smittans luftburenhet Vips! slipper vi kostnader tänkte (vilka)

Det är lögnerna som är problemet.

Barnen mår bäst av att vara i skolan, men du kan inte LJUGA den fortsatt öppen UTAN att skydda barnen från luftburen smitta PGA (kostnader?)

Hade tvättande av händer -funkat -fine. Obviously funkar inte handtvätt eller handsprit mot utandningsgenererad aerosol -delad på nära håll. Utan adekvat andningsskydd.

Klasser smittas full retard med rådande "rekommendationer".

Avstånd? Avstånd hålls inte i grundskolan, varför skulle de när FoHM inte erkänner luftburen ofta asymtomatisk aerosol smitta, folk har ju övertygats det är en kontaktsmitta/droppsmitta och att de minsann SER när/om någon är smittad.

Disclaimer : Se spoiler för samhällsviktig information.

https://www.Detarlognernasomarproblemet.se

Som länken ovan ^ see? funkar inte right? Den är en lögn - ett problem.

Sverige vill att du ska klicka på icke fungerande länkar - använda icke fungerande åtgärder.

Samtidigt fortsätter folk på andra folks lögner -som ett psykologiskt överförbart fenomen :

Snackaru om, länken funka för mig, länken funkar för dom flesta, bara få länken inte fungerar för.

A-B.

Fram med fakta samt vad hela världen anser och varför DU motsäger detta.

Annars step aside å lets skydda barnen från Delta.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-07-10 kl. 19:47.
Citera
2021-07-10, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Typiskt narcissistiska drag, han har absolut inte gjort något fel, oavsett vilka bevis man lägger fram. Skulle du visa honom en film där han själv sätter på grannens hund så skulle han förneka det med. Ja det är dags att lägga ner den myndigheten och återinföra smittskyddsinstitutet.

Edit:
Det viktigaste i en pandemi är att agera, snabbt och resolut, så att man hinner tänka och andas ut. Tegnell saknar den egenskapen fullständigt.

Och för att kunna göra så krävs det väl att man har en färdig plan och kunskap för att minska risken för att man fattar fatala beslut som får irreversibla och allvarligt negativa konsekvenser, fanns plan och kunskap?
Citera
2021-07-10, 19:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sockerätare får vid det här laget skylla sig själva om de dör i förtid eller blir långtidssjuka. Att dö vid 83, vilket är medelåldern för coviddöda är dessutom inte att dö i förtid. Tvärtom. Har man blivit så gammal lever man på övertid. Och det är nog ingen här som vill förbjuda vaccin. Fritt fram och ta det för den som vill. Jag kunde inte bry mig mindre hur andra väljer att göra.

Viruset förtjänar att relativiseras eftersom det har överdrivits något så in i helvete. Men vissa är väl fortfarande hjärntvättade av fejkbilderna från Kina med folk som ramlade ihop på gatorna av viruset och dog Det satte sig djupt där och då, och sen biter ingen fakta. Lite som sekter fungerar.
Av mig fetat.

Nej medelåldern på de som avlidit under hela pandemin är inte 83 år. Men du var närmare en kurt-sune.
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 71 år de senaste 30
dagarna
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf

När det gäller dör i förtid så är ju medellivslängden för män 81 år och för kvinnor 84. Så du kan inte skriva att de inte dör i förtid.
Medellivslängden för män i Sverige är nästan 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år, alltså drygt tre år högre.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Då sjönk ju också medelålder 2020, Så vi har en lägre medelålder nu en innan pandemin.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-10 kl. 20:00.
Citera
2021-07-10, 19:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är riktigt Kurtan: alla dör vi någon gång. Men önskvärt är att folk inte dör i förtid oavsett om de är multisjuka eller ej.
Ja fast frågan är hur mycket i förtid det verkligen är här. Sedan är den andra frågan om det är rimligt att stänga ner en hel värld för att multisjuka 85-åringar dör med covid? Jag tycker i vart fall att det inte är en rimlig lösning på något sätt och det skapar andra mer allvarliga skador än själva viruset.

Citat:
Därtill är det även viktigt med folkhälsan i stort bland de levande t.ex. att motverka långtidscovid.
Det där jävla långcovid är det ständiga argumentet alla hypokondriker kommer dragandes med. JA det kan ta några månader att bli frisk från covid, men de allra flesta blir helt återställda inom ca 3 månader. Sedan börjar vissahypokondriker yla om lÅnGcOvId redan efter första dagarna de blivit sjuk. Vi behöver även se över folkhälsan hos de som tvingats stanna hemma runt om i världen. Den blir kraftigt försämrad på det stora hela.

Citat:
I det läget så bromsar räddhågsna personer som du själv upp pandemibekämpningen när du gör allt för att demonisera covidvaccin och relativisera själva viruset.
Det är alltid lika underhållande när alla covid-foliehattar försöker anklaga oss som inte är oroliga för viruset och kallar oss för "räddhågsna"? Jag demonoiserar inget vaccin, däremot konstaterar jag att dessa vacciner är inte helt färdiga och nödgodkända. Därför vill jag vänta till dess att vaccinerna är klara då jag gör bedömningen utifrån min hälsa att jag inte behöver något vaccin för tillfället.

Och ja jag tycker absolut man ska relativisera och nyansera virusets farlighet. Det är nämligen helt ofarligt för de allra flesta. Det är när folk ska foliehatta sig politikerna landar i fel lösningsmetoder som skapar stora skador på annat håll istället. Det gäller att kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt. Hela världen är inte covid. Det är en ganska liten del när allt kommer omkring.
Citera
2021-07-10, 19:16
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det har ju redan börjat öka i Västra Götaland bland 18-40 åringar. Det som måste göras inför hösten är att införa distans undervisning igen.

Citat:
distans undervisning igen.

Citat:
distans undervisning
Det är det sista vi behöver. Vi kan inte fimpa en hel generation varje gång multisjuka äldre-äldre drabbas av influensor. Det är detta de bör vaccinera sig för, vilket de tidigare faktiskt skött bra.
Citera
2021-07-10, 19:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varför skriver du 85?

Du är medveten om att det inte är medelåldern på de som avlider i covid va?

Den senaste månaderna vad medelåldern på de avlidna 71 år.

Fantastiskt att du inte ens vet vad medelåldern är.

Men om du vill veta vad medelåldern på de som avlidit under hela pandemin är så står det längst ner på sida 1.https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf

Det är väl ingen skräll? Vaccinet verkar fungera mycket bra. De äldsta dör inte längre med covid och då sjunker såklart medelålder på de som dör med viruset? Dock är det fotsatt hög ålder på de som dör och jag antar att det är samma % på bakomliggande sjukdomar..
Citera
2021-07-10, 19:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl ingen skräll? Vaccinet verkar fungera mycket bra. De äldsta dör inte längre med covid och då sjunker såklart medelålder på de som dör med viruset? Dock är det fotsatt hög ålder på de som dör och jag antar att det är samma % på bakomliggande sjukdomar..
Skrev jag att det skulle vara en skräll? Alla som följer med har väl lagt märke till att medelåldern på de som avlidit sjunkit mycket. Lika så är ju nästan alla som vårdas på IVA under 50. Detta vet vi ju och är ingen nyhet. Varför jag svarade dig vad för att du gav felaktiga upplysningar. Medelåldern på de som avlidit i covid under hela pandemin är inte 85 utan 82 år.

Jag tycker att det är bättre att vi har riktiga siffror när vi diskuterar i tråden.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-10 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in