2021-07-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock
Jag är ifrån trakterna och vet både vem L och M är. Jag har bekanta som kände både L och M.

Här kommer ett par tankar - Jag står inte på någons sida, vad som är rätt eller fel, det vet inte jag för jag har inget facit och jag kan inte heller se bakåt i tiden, precis som alla andra i denna tråd, ingen kan göra det. Dom enda som egentligen bör veta dom korrekta svaren (till 100%) på alla frågor borde vara L och M.

L har aldrig suttit i fängelse. L har en gång varit inblandad i en misshandel i ett krogbråk på en lokal krog för ca 10 år sen, vem har inte kunnat bli inblandad i något sådant i denna tråden? Ung och dum, det menas då inte att man idag är en kvinnomisshandlare och bråkstake.

L kan däremot mycket väl ha misshandlat barnen, misshandlat M, skrikigt, slängt saker på och runtom barnen och M flera gånger, absolut, det kan ha hänt, för ingen vet i dagsläget mer än HAN. MEN läs noga. Om nu M varit så pass modig och känt sig hotad etc och råkat ut för detta som alla i detta forum skriver om och hittar på (kanske?! För ingen vet mer än M och L), hon har ju varit så modig att hon anmält honom för misshandel mot henne och barnen, sökt om skydd på hemlig ort, sökt på besöksförbud, sökt om att ha ensam vårdnad.

Då kommer frågan, varför har hon då om hon nu velat gå hela vägen inte dokumenterat bilder på sönderslagna saker, blåmärken på henne, blåmärken på barnen, spelat in när han hotat henne, skrikit på henne/barnen, då hade antagligen allt i hennes önskan gått igenom. Att hon fått ensam vårdnad eftersom hon ville det så mycket. Det är jättehemskt om allt detta har hänt!!

Ett annat scenario är att dom mått psykiskt dåliga av varandra, det finns människor som kan komma dithän att man mår så dåligt av varandra så man driver sin partner, ellrr sig själv till vansinne. Hon ville skiljas, hon ville inte vara med L mer, hon anmälde honom för allt detta för att få ensam vårdnad, men hon fick inte igenom det. ”Får inte jag min vilja igenom, och får inte jag ha barnen för mig själv så ska han aldrig få ha barnen igen”. Det flashbackarna här inne måste förstå är att det finns inga bevis för misshandel och det finns inga bevis här för att hon var/blev psykiskt sjuk. Jag säger inte att något av ovan är dom rätta svaren, säger bara att det är lika stora chanser.

Detta undrar jag med! Å andra sidan vet man ju inte vad hon har gjort och inte. Men jävligt konstigt (och korkat) om hon inte har gjort det!!
Citera
2021-07-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock
Jag är ifrån trakterna och vet både vem L och M är. Jag har bekanta som kände både L och M.

Här kommer ett par tankar - Jag står inte på någons sida, vad som är rätt eller fel, det vet inte jag för jag har inget facit och jag kan inte heller se bakåt i tiden, precis som alla andra i denna tråd, ingen kan göra det. Dom enda som egentligen bör veta dom korrekta svaren (till 100%) på alla frågor borde vara L och M.

L har aldrig suttit i fängelse. L har en gång varit inblandad i en misshandel i ett krogbråk på en lokal krog för ca 10 år sen, vem har inte kunnat bli inblandad i något sådant i denna tråden? Ung och dum, det menas då inte att man idag är en kvinnomisshandlare och bråkstake.

L kan däremot mycket väl ha misshandlat barnen, misshandlat M, skrikigt, slängt saker på och runtom barnen och M flera gånger, absolut, det kan ha hänt, för ingen vet i dagsläget mer än HAN. MEN läs noga. Om nu M varit så pass modig och känt sig hotad etc och råkat ut för detta som alla i detta forum skriver om och hittar på (kanske?! För ingen vet mer än M och L), hon har ju varit så modig att hon anmält honom för misshandel mot henne och barnen, sökt om skydd på hemlig ort, sökt på besöksförbud, sökt om att ha ensam vårdnad.

Då kommer frågan, varför har hon då om hon nu velat gå hela vägen inte dokumenterat bilder på sönderslagna saker, blåmärken på henne, blåmärken på barnen, spelat in när han hotat henne, skrikit på henne/barnen, då hade antagligen allt i hennes önskan gått igenom. Att hon fått ensam vårdnad eftersom hon ville det så mycket. Det är jättehemskt om allt detta har hänt!!

Ett annat scenario är att dom mått psykiskt dåliga av varandra, det finns människor som kan komma dithän att man mår så dåligt av varandra så man driver sin partner, ellrr sig själv till vansinne. Hon ville skiljas, hon ville inte vara med L mer, hon anmälde honom för allt detta för att få ensam vårdnad, men hon fick inte igenom det. ”Får inte jag min vilja igenom, och får inte jag ha barnen för mig själv så ska han aldrig få ha barnen igen”. Det flashbackarna här inne måste förstå är att det finns inga bevis för misshandel och det finns inga bevis här för att hon var/blev psykiskt sjuk. Jag säger inte att något av ovan är dom rätta svaren, säger bara att det är lika stora chanser.

nä du vet inte. har släkt som va finaste utåt. rikaste bästa jobb finaste hus allt. han behandlade henne som skit. hon trodde till slut på honom hon ville inte han skule vara å eller ha ensam vårdnad. först när hon kom bort me barnet pga stor grej kunde hon se allt klart o fattade hur hon och baret terrats. då vare för sent att spela in ett skit.

men du hon ville nog inte ha neam vårdnad vemfan vill det liksom skitobbigt ensam me ungar en inkomst ju. hon viile nog överallt annat att inte ha det.
så hon var nog tvungen din idiot
Citera
2021-07-10, 19:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80y
nä du vet inte. har släkt som va finaste utåt. rikaste bästa jobb finaste hus allt. han behandlade henne som skit. hon trodde till slut på honom hon ville inte han skule vara å eller ha ensam vårdnad. först när hon kom bort me barnet pga stor grej kunde hon se allt klart o fattade hur hon och baret terrats. då vare för sent att spela in ett skit.

men du hon ville nog inte ha neam vårdnad vemfan vill det liksom skitobbigt ensam me ungar en inkomst ju. hon viile nog överallt annat att inte ha det.
så hon var nog tvungen din idiot

Ditt språk är inte så lätt att förstå men menar du att hon hellre skulle ta sig och barnen och ställa sig framför ett tåg än att leva med ensam vårdnad om barnen
Citera
2021-07-10, 19:49
Medlem
Har nu följt tråden från start.
Börjar med att beklaga denna tragedi till alla anhöriga. Ja och barnen som blivit berövade sina liv😔❤️

Men tänker lite på dessa frågor om varför MK inte dokumenterat när hon vågade anmäla.
Har man levt eller lever i en relation där det förekommer psykisk/fysisk misshandel så blir det oftast endel av vardagen. Man normaliserar det och gränserna suddas ut.
Sen har man ju ett känslomässigt band till förövaren vilket gör att man ser på saker annorlunda än de utifrån gör.
Ponera att LK utövat psykisk misshandel i form av manipulation, kränkningar och hot. När man utstått det en tid så är man ganska sänkt och börjar tvivla på sig själv.
För att sedan övergå till fysisk misshandel. Där oftast förövaren lägger skulden på offret att denne förtjänar det pga något förövaren anser offret gjort fel.
Kanske MK levde på hoppet om att de skulle vara/bli en fungerande familj.
Rädsla för vad som kunde hända om hon anmälde eller lämnade.
Kanske LB hotat henne så hon inte vågade.
Att det sedan anmäldes och hon fick skyddad identitet är nog med stöttning utifrån.

Min egna erfarenhet och många som lever i relationer där man blir utsatt för psykisk/fysisk misshandel är att man just lever i den och tänker inte överhuvudtaget på att dokumentera skador eller vad som sägs. Främst för man normaliserar det men även av skam.

Läs lite om hur det är att är att leva i en sån relation.

Ledsen för OT men är 3000 inlägg som är ganska OT🙄
Citera
2021-07-10, 19:51
Medlem
whatthefucks avatar
Filicid och suicid. Mycket komplext rent psykologiskt. En persons gärning. Något ligger såklart i grund till detta. Att det handlar om mammans psyke är ju bara att konstatera. Sen vad anledningen är till att det slagit slint, är ju skit svårt att gissa sig till sett utifrån våra perspektiv och den lilla info vi konkret har.

Allt är ju relativt. Mycket svårt att förstå ett sådant extremt beslut som hon tog.

Jag själv har gett upp att finns orsaken till hennes beslut. Jag känner mest att det är så hemskt för dessa barn som fick sina liv avslutade.
Jag hoppas dom inte dog i skräck. Herregud så ledsamt och hjärtskärande detta är.
Citera
2021-07-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFreya
Har nu följt tråden från start.
Börjar med att beklaga denna tragedi till alla anhöriga. Ja och barnen som blivit berövade sina liv😔❤️

Men tänker lite på dessa frågor om varför MK inte dokumenterat när hon vågade anmäla.
Har man levt eller lever i en relation där det förekommer psykisk/fysisk misshandel så blir det oftast endel av vardagen. Man normaliserar det och gränserna suddas ut.
Sen har man ju ett känslomässigt band till förövaren vilket gör att man ser på saker annorlunda än de utifrån gör.
Ponera att LK utövat psykisk misshandel i form av manipulation, kränkningar och hot. När man utstått det en tid så är man ganska sänkt och börjar tvivla på sig själv.
För att sedan övergå till fysisk misshandel. Där oftast förövaren lägger skulden på offret att denne förtjänar det pga något förövaren anser offret gjort fel.
Kanske MK levde på hoppet om att de skulle vara/bli en fungerande familj.
Rädsla för vad som kunde hända om hon anmälde eller lämnade.
Kanske LB hotat henne så hon inte vågade.
Att det sedan anmäldes och hon fick skyddad identitet är nog med stöttning utifrån.

Min egna erfarenhet och många som lever i relationer där man blir utsatt för psykisk/fysisk misshandel är att man just lever i den och tänker inte överhuvudtaget på att dokumentera skador eller vad som sägs. Främst för man normaliserar det men även av skam.

Läs lite om hur det är att är att leva i en sån relation.

Ledsen för OT men är 3000 inlägg som är ganska OT🙄

Det ligger mycket i det du skriver. Jag har levt i en sån relation men jag hade också haft normala relationer innan så jag fattade att detta inte var normalt. Det finns de som alltid hamnar i dåliga förhållanden och inte riktigt vet vad normalt är eftersom dom inte har något att jämföra med.
Psykopaten jag var ihop med är svensk men det var dagliga förnedringar plus att han slog mig, jagade mig med kniv och försökte strypa mig. Nu var han inte så smart för detta gjorde han inför vittnen.
Jag blev gravid trots att jag åt minipiller (på den tiden) men gjorde abort och lämnade honom. Då kom han till mitt jobb och hotade mig (återigen inför massa vittnen), försökte köra över en killkompis till mig och han skulle sätta sina kompisar på att våldta mig m.m.
Jag gjorde såklart polisanmälan men inget hände. Han kom hem till mig mitt i natten och skulle bryta upp dörren med kofot, jag ringde polisen som kom men då hade hade han redan lagt ner och hunnit sticka.
Det höll på så ett bra tag innan han till slut tröttnade och skaffade barn med en annan tjej och det barnet bor på LVU-hem för mamman var typ lika galen som pappan.
Som sagt, nu är han svensk och jag fick bara honom efter mig och inte hela släkten!

Men oavsett vad som har hänt här, så kommer jag aldrig att kunna förstå hennes val att ta med sig barnen in i döden + att lokföraren troligtvis kommer att ha men för livet och det kan jag tycka är egoistiskt att inte tänka ett steg längre. Sorgligt också att en man har mist sina barn och en man har mist sin dotter och barnbarn. Men det är bara vad jag tycker!
Senast redigerad av Singlan74 2021-07-10 kl. 20:24.
Citera
2021-07-10, 20:19
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Det går inte att jämföra, ingen har misshandlat pappan 2019.

1. Hur vet du det? Samuels hustru skaffade en ny yngre kärlek och postade massvis av krambilder. Samuel och sönerna ordnade födelsedagsfest för henne, satt och väntade - men hon dök aldrig upp…
Psykisk misshandel?

2. Vad finns det för bevis och domar på att Maria blivit misshandlad av sitt ex?

Dessutom - sedan när ska misshandel, fysisk eller psykisk, ge någon rätten att döda misshandlarens BARN?? Som något slags upptrappad klankultur - öga för tand, mord på NÅGON ANNAN SLÄKTING för en tidigare misshandel??

Lägg ner dessa dumma argument! Naturligtvis har det sett till det som skedde ingen som helst betydelse om Samuel eller Maria blivit aldrig så illa åtgångna av sina ex. Det ger varken Maria eller Samuel någon som helst urskuldande rätt att mörda två barn.
Det är vidriga mord begångna av en person som barnen litade mest på i hela världen - sin förälder!

Varken Samuel eller Maria hade behövt ta barnen med sig om de själva ville dö. I landet Sverige finns det stort barnperspektiv med väl utbyggda sociala insatser och stort fokus på att barn inte ska fara illa.
Alldeles särskilt om ena föräldern plötsligt dött.

Både i fallet med Samuel och i fallet Maria är det fullkomligt OVIDKOMMANDE vad deras ex påstås eller verkligen har gjort. Rena dumheter att framhålla detta.
Det var inte exen som blev mördade - offren var helt oskyldiga barn!
Citera
2021-07-10, 20:20
Medlem
belfs avatar
Inte mycket att gå på i personlighetsanalys, vilket öppnar för fri tolkning.
Psykiskt sjuk kvinna, det finns nog ingen rationell förklaring.
Förmodligen har hon ljugit eller fantiserat om det mesta i livet så det är svårt att dra slutsatser ur vad hon själv berättar.
Narcissist, förmodligen miljöpartist.
Citera
2021-07-10, 20:26
Avslutad
Vad man kan läsa av kommentarer på Facebook enligt de som kände henne så verkar hon inte haft det lätt. Det handlar om "hoppas att du fått den friden livet inte gav er nu" "jag är så ledsen att ni ingen hjälp fick" "hoppas ni har det bättte nu"
Min känsla är att hon drevs till det här, fick ingen hjälp, ingen tog henne på allvar, detta var enda utvägen BÅDE för henne och barnen 💔

Hoppas att det finns en bättre plats efter detta, där ni är nu ❤❤❤
Citera
2021-07-10, 20:35
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Jag har skrivit både det ena och det andra i tråden. En hel del baserat på min oförmåga att förstå hur man kan begå den här gärningen. Men den är inte unik. Kanske mer på HUR gärningen begicks under den här fallet.

Ja, vi är många som vill förstå. Skapa någon typ förståelse av bara något. Det är så ofattbart. Filicid i Sverige är väldigt ovanligt! Polisen kommer få sin version och det räcker väl. Detta i sin tur antar jag leder till studier för prevention.

BARNAMORD borde det finnas en nollvision för. Det kommer såklart inte att fungera i praktiken. Men varje sånt fall ger kunskap. Vart gick det fel?

Det här handlar inte om svart eller vitt och gråzonen får vi aldrig tillgång till.

Man är inte en gam eller morbid för att man vill veta. Jag för min del vill förstå så mycket som möjligt.

Sen måste jag bara undra… om man hade tagit detta exempel på en valfri samlad grupp av människor, utan att nämna kön eller etnicitet. Sedan bett dem utreda skuldfrågan utifrån noll bakgrundsfakta…..?

Med det sagt så backar jag på flera av mina tidigare inlägg som varit onödigt kategoriska. Min ståndpunkt är som lagens i detta fall.

Önskar en finare ton här inne. Det är ett allvarligt ämne och ni som tjafsar sinsemellan kanske kan ta det via PM. Tråden är rätt hemsk som den är 😔

Jag har också en teori, men den skriver jag inte här. Den handlar om platsen.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-10 kl. 20:39.
Citera
2021-07-10, 20:37
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
1. Hur vet du det? Samuels hustru skaffade en ny yngre kärlek och postade massvis av krambilder. Samuel och sönerna ordnade födelsedagsfest för henne, satt och väntade - men hon dök aldrig upp…
Psykisk misshandel?

2. Vad finns det för bevis och domar på att Maria blivit misshandlad av sitt ex?

Dessutom - sedan när ska misshandel, fysisk eller psykisk, ge någon rätten att döda misshandlarens BARN?? Som något slags upptrappad klankultur - öga för tand, mord på NÅGON ANNAN SLÄKTING för en tidigare misshandel??

Lägg ner dessa dumma argument! Naturligtvis har det sett till det som skedde ingen som helst betydelse om Samuel eller Maria blivit aldrig så illa åtgångna av sina ex. Det ger varken Maria eller Samuel någon som helst urskuldande rätt att mörda två barn.
Det är vidriga mord begångna av en person som barnen litade mest på i hela världen - sin förälder!

Varken Samuel eller Maria hade behövt ta barnen med sig om de själva ville dö. I landet Sverige finns det stort barnperspektiv med väl utbyggda sociala insatser och stort fokus på att barn inte ska fara illa.
Alldeles särskilt om ena föräldern plötsligt dött.

Både i fallet med Samuel och i fallet Maria är det fullkomligt OVIDKOMMANDE vad deras ex påstås eller verkligen har gjort. Rena dumheter att framhålla detta.
Det var inte exen som blev mördade - offren var helt oskyldiga barn!

Maria och Samuel kände säkert till att Sverige har ett stort barnperspektiv med väl utbyggda insatser och stort fokus på att barn inte ska fara illa.
Men deras beslut att ta med barnen i döden ligger på en annan nivå,
som det inte kommer att finnas någon förklaring till.
Citera
2021-07-10, 20:39
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enungdam
https://www.bildtagg.se/bild/690lkr1cedsgqcscd4konw38'

Bild från 2016
Tänker att han mittemot MK med bebis i famnen kan vara LK?
Det är inte så att kvinnan bredvid ev L med barnet är MK och mannen bredvid henne är hennes bror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in