Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-10, 08:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja, det är det inte. Det är rekommenderad dos för prestationsförbättring. Givetvis individuella skillnader på hur man reagerar på koffeinet, men 3-6 mg/kg är rekommendationen. Så för dig som väger 90 kg innebär det mellan 270-540 mg koffein. Bara för att du kan ta upp till 6 mg/kg så innebär det inte att du måste det. Finns säkerligen människor som ligger över den dosen också.

Använder mig inte av PWO så vet inte vad den genomsnittliga koffeinmängden/dos ligger på, det verkar ligga kring 250-400 mg per skopa/servering. Vad jag hört är 1-2 skopor relativt vanligt att man tar.

Ja tog 100mg innan träning och styrkan ökade på det, sen nyligen tog ja 200mg och klarade klart över vad ja brukar klara, både styrka och uthållighet blev klart bättre, 15kg mer i knäböj på samma reps. Men ja vågar inte ta för mycket, för det sägs att kortisol kan höjas ordentligt av mycket koffein och då sänks ju testot långsiktigt, samt att man kan tappa hår. Men försöker hitta en sweet spot här.

Hur länge påverkar koffein prestationen positivt? Om ja tar det 45 min innan, blir prestationen bättre då på hela passet? Kör en timme.
Citera
2021-07-10, 11:22
  #14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
Ja tog 100mg innan träning och styrkan ökade på det, sen nyligen tog ja 200mg och klarade klart över vad ja brukar klara, både styrka och uthållighet blev klart bättre, 15kg mer i knäböj på samma reps. Men ja vågar inte ta för mycket, för det sägs att kortisol kan höjas ordentligt av mycket koffein och då sänks ju testot långsiktigt, samt att man kan tappa hår. Men försöker hitta en sweet spot här.

Hur länge påverkar koffein prestationen positivt? Om ja tar det 45 min innan, blir prestationen bättre då på hela passet? Kör en timme.
Koffein har en halveringstid på drygt 4 timmar. Det betyder att när koffeinet nått maximala nivåer, så tar det 4 timmar för det att sjunka till hälften.

Om du vill läsa mer så har Andreas Abelsson skrivit en mycket bra artikel om allt du behöver veta om koffein och träning här:
https://www.styrkelabbet.se/koffein/
Definitivt läsvärd!
Citera
2021-07-10, 11:48
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Ibland när jag vill maxa min träning så tar jag en stor dos koffein 2x200mg det ger mig en oerhörd boost och jag orkar hålla högre tempo under en längre tid, framförallt vid konditionsträning som löpning,cykling och simning.

Samma sak om jag är seg och behöver dra igång en storstädning tex, det boostar riktigt rejält.

Förmodligen skillnad från person till person, vissa personer säger ju att koffein inte påverkar dom alls men jag har överbevisat flera personer som inte trodde på effekten av koffeintabletterna så det är inte bara jag som blir ordentligt boostad.
Om jag inte håller igång ordentligt efter intaget av koffeinet så blir jag darrig och illamående.


Det var som tusan jag trodde fortfarande det var "dopingklassat" tycker det är väldigt märkligt att det tillåts.

Det är alltså ok att komma till en tävling med koffein i blodet, vet du om det även är tillåtet att fylla på med koffein under tävling, ta femmilen (skidor) tex kan man slänga i sig en koffeinspetsad dryck eller slänga i sig en koffeintablett eller två efter halva sträckan?

Iom att TS redan fått svar på sin fråga så hoppas jag att han inte tar illa upp, nu när jag blev nyfiken efter att ha läst kraftfoders inlägg.

Hittade en artikel, koffein verkar vara uppe för diskussion iaf.



Källa: https://www.body-mass.org/portal/kof...at-enligt-wada

https://www.washingtonpost.com/news/...=.4e2ee80b4613

kombinerar du treo , koffein och koffazon , så får du en ännu mer kännbar boost , dessutom blir du mer smärttålig för mjölksyra och annan värk , treo öppnar blodkärlen än mer och syresättningen går lättare .
många tror inte på denna kombo , men är välkänt inom vissa sporter sedan länge , och har kört själv med detta när man ska prestera sitt yttersta
Citera
2021-07-10, 11:55
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
Ja tog 100mg innan träning och styrkan ökade på det, sen nyligen tog ja 200mg och klarade klart över vad ja brukar klara, både styrka och uthållighet blev klart bättre, 15kg mer i knäböj på samma reps. Men ja vågar inte ta för mycket, för det sägs att kortisol kan höjas ordentligt av mycket koffein och då sänks ju testot långsiktigt, samt att man kan tappa hår. Men försöker hitta en sweet spot här.

Hur länge påverkar koffein prestationen positivt? Om ja tar det 45 min innan, blir prestationen bättre då på hela passet? Kör en timme.

en dos på 400mg , 20 min före hårt pass , sitter i 1 timme ungefär , mina pass ligger på 45min ca , så det är optimalt , men tips är att börja med 200-300 mg , för att stega upp efter någon vecka till sin maxdos , för att vänja kroppen , max jag tagit är 600mg , men den dosen medför biverkningar på måendet som drar ner lite prestanda , haha har inte tappat hår i alla fall efter 15år med detta tillskott
Citera
2021-07-10, 12:28
  #17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
en dos på 400mg , 20 min före hårt pass , sitter i 1 timme ungefär , mina pass ligger på 45min ca , så det är optimalt , men tips är att börja med 200-300 mg , för att stega upp efter någon vecka till sin maxdos , för att vänja kroppen , max jag tagit är 600mg , men den dosen medför biverkningar på måendet som drar ner lite prestanda , haha har inte tappat hår i alla fall efter 15år med detta tillskott
Nej, det sitter i längre än en timme. Det har en halveringstid på ca 4 timmar.
Citera
2021-07-10, 12:33
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det sitter i längre än en timme. Det har en halveringstid på ca 4 timmar.

klart det sitter i längre , men den kännbara effekten för just mej varar i 40-60 min , sedan tar kroppen över för mycket och bromsar en hel del
Citera
2021-07-10, 13:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Koffein har en halveringstid på drygt 4 timmar. Det betyder att när koffeinet nått maximala nivåer, så tar det 4 timmar för det att sjunka till hälften.

Om du vill läsa mer så har Andreas Abelsson skrivit en mycket bra artikel om allt du behöver veta om koffein och träning här:
https://www.styrkelabbet.se/koffein/
Definitivt läsvärd!

När når det maximala nivåer då?
Citera
2021-07-10, 13:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
klart det sitter i längre , men den kännbara effekten för just mej varar i 40-60 min , sedan tar kroppen över för mycket och bromsar en hel del

Så prestationen ökar just 20 min efter intag? Ja tog nu och körde gympass 45 min efter intag på 200mg, ja hade bara extra styrka första 6 seten. Vill ha styrka och uthållighet för hela passet.
Citera
2021-07-10, 13:18
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
Så prestationen ökar just 20 min efter intag? Ja tog nu och körde gympass 45 min efter intag på 200mg, ja hade bara extra styrka första 6 seten. Vill ha styrka och uthållighet för hela passet.

det tar en 20-40min innan det kickar in så du märker av det , lite olika tid från person till person och dos

200mg är en rätt låg dos , testa och ta 3-400mg nästa gång så får du mer respons som håller längre pass
Citera
2021-07-10, 13:45
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
det tar en 20-40min innan det kickar in så du märker av det , lite olika tid från person till person och dos

200mg är en rätt låg dos , testa och ta 3-400mg nästa gång så får du mer respons som håller längre pass

Okej låter bra.
Citera
2021-07-10, 13:53
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
Okej låter bra.

dos är olika för alla individer , så testa dej fram i små steg vad som funkar för dej , tar du för mycket så märker du direkt , inget farligt men kan va lite obekvämt som går över på några timmar
Citera
2021-07-10, 14:05
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
dos är olika för alla individer , så testa dej fram i små steg vad som funkar för dej , tar du för mycket så märker du direkt , inget farligt men kan va lite obekvämt som går över på några timmar

Ja svettades mer än vanligt idag, det brukar ja inte göra, har det med koffeinintag å göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback