Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 21:17
Medlem
Kan man dricka en koffeinhaltig dryck precis innan man springer en tävling? Är det prestationshöjande eller är inte hjärtat med på det?
Citera
2017-09-12, 21:23
Bannlyst
Ta 400mg koffeintabletter istället.
Citera
2017-09-12, 21:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är välstuderat och ett säkert tillskott, om du är frisk, det är även prestationshöjande. Rekommendationerna är ca 3-6 mg/kg och ca 30-60 minuter före aktivitet.

Här kan du läsa mer om du är intresserad.
http://traningslara.se/koffein-ett-t...-som-fungerar/
Citera
2017-09-12, 21:29
Medlem
Tänkte då specifikt på att knäppa en nocco.
Citera
2017-09-12, 21:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, det är ingen fara.
Citera
2017-09-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det är ingen fara.

Tack för svaret!
Citera
2017-09-12, 21:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp
Kan man dricka en koffeinhaltig dryck precis innan man springer en tävling? Är det prestationshöjande eller är inte hjärtat med på det?

Sedan 2004 är koffein inte längre på dopinglistan, så det är okej numera.

Koffein var länge klassat som doping och en anledning till att många fastnade i kontroller. Men numera finns inte koffein kvar på dopinglistan, framförallt av två anledningar. Dels är det prestationshöjande vid ytterst små doser, men effekten är ytterst marginell. Dels anses inte koffein vara skadligt att använda, vilket också är en viktig faktor i sammanhanget. Kaffe har bevisligen en rad positiva effekter vilket med stor sannolikhet tas tillvara av en och annan elitidrottare. Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna. Andningshastigheten ökar, kroppstemperaturen stiger och ämnesomsättningen samt bildningen av adrenalin, magsaft och urin får fart. Undersökningar visar också att man kan uppnå en 10-procentig ökning av hur snabbt information kan behandlas av hjärnan hos en människa med koffein i kroppen. Eftersom koffein dessutom minskar förbrukningen av glykogen uppnår man också en större uthållighet, samtidigt som man ökar kroppens fettförbränning.

http://www.kaffeknappen.se/koffein-g...pingkommitten/
Citera
2017-09-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp

Drick kaffe. Skulle inte dricka energidryck.
Citera
2017-09-13, 07:57
Medlem
2 starka espresso och Boom!
Citera
2017-09-15, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sedan 2004 är koffein inte längre på dopinglistan, så det är okej numera.

Koffein var länge klassat som doping och en anledning till att många fastnade i kontroller. Men numera finns inte koffein kvar på dopinglistan, framförallt av två anledningar. Dels är det prestationshöjande vid ytterst små doser, men effekten är ytterst marginell. Dels anses inte koffein vara skadligt att använda, vilket också är en viktig faktor i sammanhanget. Kaffe har bevisligen en rad positiva effekter vilket med stor sannolikhet tas tillvara av en och annan elitidrottare. Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna. Andningshastigheten ökar, kroppstemperaturen stiger och ämnesomsättningen samt bildningen av adrenalin, magsaft och urin får fart. Undersökningar visar också att man kan uppnå en 10-procentig ökning av hur snabbt information kan behandlas av hjärnan hos en människa med koffein i kroppen. Eftersom koffein dessutom minskar förbrukningen av glykogen uppnår man också en större uthållighet, samtidigt som man ökar kroppens fettförbränning.

http://www.kaffeknappen.se/koffein-g...pingkommitten/

Ibland när jag vill maxa min träning så tar jag en stor dos koffein 2x200mg det ger mig en oerhörd boost och jag orkar hålla högre tempo under en längre tid, framförallt vid konditionsträning som löpning,cykling och simning.

Samma sak om jag är seg och behöver dra igång en storstädning tex, det boostar riktigt rejält.

Förmodligen skillnad från person till person, vissa personer säger ju att koffein inte påverkar dom alls men jag har överbevisat flera personer som inte trodde på effekten av koffeintabletterna så det är inte bara jag som blir ordentligt boostad.
Om jag inte håller igång ordentligt efter intaget av koffeinet så blir jag darrig och illamående.

Citat:
Sedan 2004 är koffein inte längre på dopinglistan
Det var som tusan jag trodde fortfarande det var "dopingklassat" tycker det är väldigt märkligt att det tillåts.

Det är alltså ok att komma till en tävling med koffein i blodet, vet du om det även är tillåtet att fylla på med koffein under tävling, ta femmilen (skidor) tex kan man slänga i sig en koffeinspetsad dryck eller slänga i sig en koffeintablett eller två efter halva sträckan?

Iom att TS redan fått svar på sin fråga så hoppas jag att han inte tar illa upp, nu när jag blev nyfiken efter att ha läst kraftfoders inlägg.

Hittade en artikel, koffein verkar vara uppe för diskussion iaf.

Citat:
KOFFEIN KAN BLI DOPINGKLASSAT ENLIGT WADA
2017-05-16 admin 0 Artiklar/Nyheter, Kosttillskott,

Det ryktas att koffein kan tas upp på WADA´s (World Anti-Doping Agency) lista över doping.

Källa: https://www.washingtonpost.com/news/...=.4e2ee80b4613

Källa: https://www.body-mass.org/portal/kof...at-enligt-wada

https://www.washingtonpost.com/news/...=.4e2ee80b4613
Senast redigerad av IMMOR 2017-09-15 kl. 00:54.
Citera
2021-07-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är välstuderat och ett säkert tillskott, om du är frisk, det är även prestationshöjande. Rekommendationerna är ca 3-6 mg/kg och ca 30-60 minuter före aktivitet.

Här kan du läsa mer om du är intresserad.
http://traningslara.se/koffein-ett-t...-som-fungerar/

3-6mg per kilo låter mycket! Skulle ja ta 6 mg per kilo innan gymmet skulle det bli 540mg, vilket är mer än i de flesta pwo
Citera
2021-07-10, 07:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
3-6mg per kilo låter mycket! Skulle ja ta 6 mg per kilo innan gymmet skulle det bli 540mg, vilket är mer än i de flesta pwo
Nja, det är det inte. Det är rekommenderad dos för prestationsförbättring. Givetvis individuella skillnader på hur man reagerar på koffeinet, men 3-6 mg/kg är rekommendationen. Så för dig som väger 90 kg innebär det mellan 270-540 mg koffein. Bara för att du kan ta upp till 6 mg/kg så innebär det inte att du måste det. Finns säkerligen människor som ligger över den dosen också.

Använder mig inte av PWO så vet inte vad den genomsnittliga koffeinmängden/dos ligger på, det verkar ligga kring 250-400 mg per skopa/servering. Vad jag hört är 1-2 skopor relativt vanligt att man tar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in