2021-07-10, 13:24
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vid filicid-suicid finns en djup psykologi som ingen kan förstå.
Det behöver man acceptera. Att man inte förstår.

När kvinnor begår filicid som i detta fall har ca 70%, psykiska problem. En del har missbruksproblem. Vanligt ä även att kvinnan själv vuxit upp med övergrepp. Därför ser hon ingen annan lösning än att ”ta med sig” barnen från verkliga eller inbillade hot.
Citera
2021-07-10, 13:26
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Givetvis finns det en djup psykologi.

Men det var dubbelmord lik förbannat.

Ja naturligtvis var det dubbelmord. Vad annars?
Citera
2021-07-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ahah mål nummer finns där. Du kan begära ut det. Det är saxat ur beslutet. Man kan inte öppna den när man öppnqt den engång om man inte läggrr lösenord på de

Citat:
Ursprungligen postat av minay
Nej. Detta är offentliga handlingar som privatpersoner kan ta del utav och som finns längre bak i tråden. 🙂

Kontaktförbudet har en åklagare beslutat om
som inte gått till tingsrätten.
Var menar du de går att begära ut?

Du kan väl delge oss var man kan få ut
domen från tingsrätten om
vårdnads tvisten?

Den finns inte på Kristianstads Tingsrätt.
Senast redigerad av Doiten 2021-07-10 kl. 13:38.
Citera
2021-07-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
När kvinnor begår filicid som i detta fall har ca 70%, psykiska problem. En del har missbruksproblem. Vanligt ä även att kvinnan själv vuxit upp med övergrepp. Därför ser hon ingen annan lösning än att ”ta med sig” barnen från verkliga eller inbillade hot.

Hur är det med män i samma situation?
Citera
2021-07-10, 13:31
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Hur är det med män i samma situation?

Män begår oftare filicid som hämnd. Även där noteras psykisk ohälsa men inte i lika hög grad. Män väljer också ofta våldsammare lösningar än kvinnorna.

Det där med psykisk ohälsa baseras på tidigare kontakter med sjukvården och med intervjuer med de som överlevt. Detta gäller både män och kvinnor.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-10 kl. 13:33.
Citera
2021-07-10, 13:32
Medlem
NewHopes avatar
Det man intresserad av är varför begår man ett mord - egen vinning, njutning, hämnd skulle ge mer skuld och straff än ett försök att rädda någon, barmhärtighet som i WTC fallet
Citat:
Nu dog hon ju inte i WTC. Ja, vi förstår att hon inte såg någon annan utväg. Nej, det ändrar inte på faktum att det var dubbelmord.
Senast redigerad av NewHope 2021-07-10 kl. 13:37.
Citera
2021-07-10, 13:46
Medlem
Citat:
Män begår oftare filicid som hämnd. Även där noteras psykisk ohälsa men inte i lika hög grad. Män väljer också ofta våldsammare lösningar än kvinnorna.

Det där med psykisk ohälsa baseras på tidigare kontakter med sjukvården och med intervjuer med de som överlevt. Detta gäller både män och kvinnor.

Låter rimligt. Bör man se det här exemplet som en utstickare bland kvinnor statistiskt sett, eftersom det var så pass våldsamt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candyman666
Mamma mördar sina två barn och begår samtidigt självmord. Orsak spekuleras i men inget bekräftat.

Jag vet inte om detta är berättat tidigare, men fick idag pratat med en nära släkting som bor utanför Helsingborg som i sin tur har gemensamma vänner som kvinnan i fråga.

Det ska röra sig om en man (antagligen pappan till barnen) som misshandlat kvinnan en längre tid innan hon lyckats anmäla.
Mannen hade börjat ge sig på barnen också vid denna tiden.
Han ska tydligen ha dömts till fängelse, kvinnan har fått skyddad identitet och flyttat till "hemlig" ort med två av barnen.
Mannen hade fått kontakt och besöksförbud och släpptes nyligen, men hade ändå kontaktat och sagt något i stil med: "Låt mig träffa mina barn annars tar jag livet av dig!" etc etc.
Han hade fått reda på adress och allt på något sätt.

Trots detta fick hon ingen vidare hjälp och kände antagligen att detta var den bästa utvägen.
Fråga mig inte hur långt det måste gå för att komma till den slutsatsen, men det har hänt iaf.

Detta är obekräftade uppgifter för min personliga del (jag vet hur retligt det är med uppgifter från "min farfars kompis kusin", men detta tyckte jag att jag behövde framföra i tråden), bekräftade såtillvida att min släkting var på husbilssemester och stannade utanför Örkelljunga sista dagarna (helgen) för att träffa vänner där, vänner som kännde kvinnan privat, de hade aldrig träffat mannen, kvinnan hade bara berättat under den tid han satt inlåst.

Kanske tagits upp liknande berättelse innan, isf är jag antagligen sist på bollen, fick informationen idag åtminstone.
Citera
Medlem
Citat:

https://marianicklasson.webblogg.se/2010/january/

Tror inte alls att så är fallet som du beskriver. Hon ville tidigt studera och bli socionom. Verkade fokuserad väldigt tidigt.
Citera
2021-07-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Min arbetskamrat bevittnade alltihop.

Kroppsdelar låg utspridda över ett stort område. Det är en kvinna och 2 barn som hoppade ner på spåret, de vände ryggen till och sedan kom tåget.
Kvinnans namn börjar på M.

Så hemskt.
Hört att barnen hade ögonbindel, var det något din arbetskamrat såg?
Citera
2021-07-10, 13:54
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Låter rimligt. Bör man se det här exemplet som en utstickare bland kvinnor statistiskt sett, eftersom det var så pass våldsamt?

Jag tycker det. Kvinnor tenderar att strypa eller dränka sina barn. En mamma satte fentanylplåster på sitt barn och sig själv ( hon överlevde). Jag har inte sett något så här våldsamt. Kropparna blev ju helt förstörda. Känns som en oerhört våldsam metod.
Citera
2021-07-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte om detta är berättat tidigare, men fick idag pratat med en nära släkting som bor utanför Helsingborg som i sin tur har gemensamma vänner som kvinnan i fråga.

Det ska röra sig om en man (antagligen pappan till barnen) som misshandlat kvinnan en längre tid innan hon lyckats anmäla.
Mannen hade börjat ge sig på barnen också vid denna tiden.
Han ska tydligen ha dömts till fängelse, kvinnan har fått skyddad identitet och flyttat till "hemlig" ort med två av barnen.
Mannen hade fått kontakt och besöksförbud och släpptes nyligen, men hade ändå kontaktat och sagt något i stil med: "Låt mig träffa mina barn annars tar jag livet av dig!" etc etc.
Han hade fått reda på adress och allt på något sätt.

Trots detta fick hon ingen vidare hjälp och kände antagligen att detta var den bästa utvägen.
Fråga mig inte hur långt det måste gå för att komma till den slutsatsen, men det har hänt iaf.

Detta är obekräftade uppgifter för min personliga del (jag vet hur retligt det är med uppgifter från "min farfars kompis kusin", men detta tyckte jag att jag behövde framföra i tråden), bekräftade såtillvida att min släkting var på husbilssemester och stannade utanför Örkelljunga sista dagarna (helgen) för att träffa vänner där, vänner som kännde kvinnan privat, de hade aldrig träffat mannen, kvinnan hade bara berättat under den tid han satt inlåst.

Kanske tagits upp liknande berättelse innan, isf är jag antagligen sist på bollen, fick informationen idag åtminstone.

Det kan ju inte vara pappan för han är inte dömd ens? Eller?
Hon blev nekad kontaktförbud enligt uppgifter men beviljad umgänge med barnen som nu skulle ske till helgen.
Vissa av uppgifterna är säkert riktiga men det låter som att någon har snurrat till fakta. Eller att det blir lite som viskleken.

Skyddad adress blir till skyddad identitet osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in