Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Är det verkligen möjligt? Om han inte ska ha haft en mordplan men ändå halvsprungit...
Det är konstgjord andning att försöka hålla liv i det där...
Med så pressat tidsschema att SE nästan måste springa, trots att ingen sett det, tex LJ som borde befinna sig perfekt för att se när SE gick in bakvägen. Och ett enormt varför där varje möjlig anledning utökar tiden.
Och så den andra tanken så. Är det verkligen rimligt att SE byter plan vid grand på ett ögonblick. Till en plan där han snabbt ska stämpla ut och följa efter. Det betyder ju i stort sett att han skulle börja gå efter att LOP börjat gå, pressar tidsmöjligheten ännu mer. Och planen motsägs av det faktum att SE faktiskt inte följer efter sen han stämplar ut. Han knäpper av redan i kvarteret. Vid en korsning med stående bilar, två välbesökta bankomater, AB 10 m bort, två väktare i huset. Flera gående i anslutning till korsningen. Planändringen skulle ju vara för att få färre vittnen eller?
En sak till. Varför gå genom huset planerat när han vet att det är två väktare där och minst en av dom ska sitta i receptionen.
Det är bara du som tycker Grandman SE är möjligt. KP vågade väl inte ens nämna det...
Inte ens TP som har väldigt livlig fantasi tror på det.
Mårten kanske tror det. Men hans hjärna vill nog bara få det här mordet överstökat. Det är därför han kommit med så många förslag genom åren. Han känner väl sig ansvarig på nåt sätt, hade det inte varit för honom hade Olof inte varit där.
Tack för att du har satt dig in i och förstått vad teorin går ut på och vad som är de kritiska momenten. Skulle säga att de svagheter du ser i grandscenariot är de samma som jag själv ser.
Det ska påpekas att hela den här sidodiskussionen tar utgångspunkt i att SE är den grandman som MP menar går efter LOP söderut. Och att han är den man som NF ser. Och att han är GM. Detta är grunden för tidsdiskussionen. Det kan tänkas att SE är vid grand och startar promenaden söderut tidigare. Då blir det inte alls samma tidsbrist. Men det är en annan teori.
Jag håller med om första stycket. Om SE I scenariot ska gå så raskt som krävs, så har han i detta skede ett syfte med att gå så raskt. Syftet borde då vara mordet. Dvs att han fortfarande har en plan om att utföra mordet efter utstämplingen. Det ryms inte inom ångerteorin men inom planändringsteorin.
Om det rör sig om en planändring är det som du säger konstigt att han slår till i första korsningen. Det är en svaghet i teorin att SE inte följer med längre innan han slår till. Den rimliga förklaringen till detta är att han har tänkt vänta längre, men slår till när han ser hur bra förutsättningarna momentant är i korsningen. Troligtvis ser han inte AB innan skotten.
Att bara jag ser grandman-SE som möjlig stämmer inte. TP beskriver tydligt grand-möjligheten, men förklarar att det är ett mindre troligt scenario. Det är ungefär där jag står också. Sen kan ju vem som helst förstå att SE vid grand är fullt möjlig. Det är först när man förutsätter att SE är MPs grandman och NFs efterföljare som det blir riktigt tight med tid.