2021-07-08, 23:56
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Denna bild florerade tidigare.
Är dock osäker på ur bra färgerna verkligen återspeglas av dessa bilder.
https://imgur.com/a/OuN7otH

Suveränt! Ja, då är det med största säkerhet AB som NF ser. Eller hur?

(ALG beskriver i tillägget SE:s rock som "svart eller mörkblå", den aktuella kvällen.)

P.S. Stort tack för alla länkar i ett annat inlägg. Blir något att dyka ner i under helgen! *magplask*
Senast redigerad av Dalulven 2021-07-08 kl. 23:59.
Citera
2021-07-09, 00:12
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle en reumatiker som gett upp tanken på att mörda Palme gå 150% av normal promenadtakt? Som sagt är sträckan han ska gå mer än 50% längre om han är Tensonmannen. Kanske 70% längre. Han ska ju nästan runt hela Skandiahuset. Skulle han möta LOP precis utanför Skandia blir det kanske 40 % längre sträcka.

Är det inte en hiss upp till receptionen också, om han går in via bakdörren?

Kan tänkas stoppa upp Skandiamannens momentum en hel del, om så är fallet.

Men i och för sig! Har man sett Tom Cruise springa i "Mission Impossible" så ...
Citera
2021-07-09, 02:27
Medlem
Citat:
Är det verkligen möjligt? Om han inte ska ha haft en mordplan men ändå halvsprungit...

Det är konstgjord andning att försöka hålla liv i det där...

Med så pressat tidsschema att SE nästan måste springa, trots att ingen sett det, tex LJ som borde befinna sig perfekt för att se när SE gick in bakvägen. Och ett enormt varför där varje möjlig anledning utökar tiden.

Och så den andra tanken så. Är det verkligen rimligt att SE byter plan vid grand på ett ögonblick. Till en plan där han snabbt ska stämpla ut och följa efter. Det betyder ju i stort sett att han skulle börja gå efter att LOP börjat gå, pressar tidsmöjligheten ännu mer. Och planen motsägs av det faktum att SE faktiskt inte följer efter sen han stämplar ut. Han knäpper av redan i kvarteret. Vid en korsning med stående bilar, två välbesökta bankomater, AB 10 m bort, två väktare i huset. Flera gående i anslutning till korsningen. Planändringen skulle ju vara för att få färre vittnen eller?

En sak till. Varför gå genom huset planerat när han vet att det är två väktare där och minst en av dom ska sitta i receptionen.

Det är bara du som tycker Grandman SE är möjligt. KP vågade väl inte ens nämna det...
Inte ens TP som har väldigt livlig fantasi tror på det.

Mårten kanske tror det. Men hans hjärna vill nog bara få det här mordet överstökat. Det är därför han kommit med så många förslag genom åren. Han känner väl sig ansvarig på nåt sätt, hade det inte varit för honom hade Olof inte varit där.

Tack för att du har satt dig in i och förstått vad teorin går ut på och vad som är de kritiska momenten. Skulle säga att de svagheter du ser i grandscenariot är de samma som jag själv ser.

Det ska påpekas att hela den här sidodiskussionen tar utgångspunkt i att SE är den grandman som MP menar går efter LOP söderut. Och att han är den man som NF ser. Och att han är GM. Detta är grunden för tidsdiskussionen. Det kan tänkas att SE är vid grand och startar promenaden söderut tidigare. Då blir det inte alls samma tidsbrist. Men det är en annan teori.

Jag håller med om första stycket. Om SE I scenariot ska gå så raskt som krävs, så har han i detta skede ett syfte med att gå så raskt. Syftet borde då vara mordet. Dvs att han fortfarande har en plan om att utföra mordet efter utstämplingen. Det ryms inte inom ångerteorin men inom planändringsteorin.

Om det rör sig om en planändring är det som du säger konstigt att han slår till i första korsningen. Det är en svaghet i teorin att SE inte följer med längre innan han slår till. Den rimliga förklaringen till detta är att han har tänkt vänta längre, men slår till när han ser hur bra förutsättningarna momentant är i korsningen. Troligtvis ser han inte AB innan skotten.

Att bara jag ser grandman-SE som möjlig stämmer inte. TP beskriver tydligt grand-möjligheten, men förklarar att det är ett mindre troligt scenario. Det är ungefär där jag står också. Sen kan ju vem som helst förstå att SE vid grand är fullt möjlig. Det är först när man förutsätter att SE är MPs grandman och NFs efterföljare som det blir riktigt tight med tid.
Citera
2021-07-09, 09:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst är de slutsatser som Lars Renvall drar av det här fullt möjliga. Och samtidigt utifrån den sedan länge etablerade föreställningen (dvs. att SE helt enkelt måste ha sett Lars J i gränden) naturligtvis helt tokiga. "Nästan sjukligt" som någon skrev:
(FB) Skandiamannen

Nej, det är inte sjukligt utifrån den etablerade föreställningen. Det är sjukligt utifrån slutsatserna i den nya teorin. Den har så många hål.
Citera
2021-07-09, 09:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

(ALG beskriver i tillägget SE:s rock som "svart eller mörkblå", den aktuella kvällen.)

P.S. Stort tack för alla länkar i ett annat inlägg. Blir något att dyka ner i under helgen! *magplask*

Vi kan iaf utesluta att Tensonmannen hade mörk rock.
Citera
2021-07-09, 09:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Tack för att du har satt dig in i och förstått vad teorin går ut på och vad som är de kritiska momenten. Skulle säga att de svagheter du ser i grandscenariot är de samma som jag själv ser.

Det ska påpekas att hela den här sidodiskussionen tar utgångspunkt i att SE är den grandman som MP menar går efter LOP söderut. Och att han är den man som NF ser. Och att han är GM. Detta är grunden för tidsdiskussionen. Det kan tänkas att SE är vid grand och startar promenaden söderut tidigare. Då blir det inte alls samma tidsbrist. Men det är en annan teori.

Jag håller med om första stycket. Om SE I scenariot ska gå så raskt som krävs, så har han i detta skede ett syfte med att gå så raskt. Syftet borde då vara mordet. Dvs att han fortfarande har en plan om att utföra mordet efter utstämplingen. Det ryms inte inom ångerteorin men inom planändringsteorin.

Om det rör sig om en planändring är det som du säger konstigt att han slår till i första korsningen. Det är en svaghet i teorin att SE inte följer med längre innan han slår till. Den rimliga förklaringen till detta är att han har tänkt vänta längre, men slår till när han ser hur bra förutsättningarna momentant är i korsningen. Troligtvis ser han inte AB innan skotten.

Att bara jag ser grandman-SE som möjlig stämmer inte. TP beskriver tydligt grand-möjligheten, men förklarar att det är ett mindre troligt scenario. Det är ungefär där jag står också. Sen kan ju vem som helst förstå att SE vid grand är fullt möjlig. Det är först när man förutsätter att SE är MPs grandman och NFs efterföljare som det blir riktigt tight med tid.

Det jag menade var att om TP säger SE-Grandmannen är osäker, då är det nästan synonymt med omöjligt för en vanlig person. För TP är väldigt fångad i fria fantasier.
Citera
2021-07-09, 10:39
Medlem
HAARPs avatar
...Anna tillfrågas om de fotografier som förevisats henne ett antal jackor , okänt nuvarande till antalet.
Anna uppger att när hon såg dessa jackorna som förevisades på fotografierna fastnade hon för en jacka som hon kommer ihåg var utmärkt som nummer 4 . Hon kommer ihåg att jackan stämmer bra överens med den minnesbild hon har av den jacka som hon såg på mannen som sprang iväg från Palme...

jacka 4 https://i.imgur.com/HXTo8TZ.jpg

Frågan är om det var SE som AH såg? Om jag jämför med andra bilder med SE i rock så verkar det inte alls vara något som stämmer med hans klädstil. Jag har försökt föreställa mig hur det skulle kunna sett ut men det känns bara fel. https://i.imgur.com/wXJ1Qcc.jpg
Citera
2021-07-09, 12:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Själv har jag inte landat i den frågan.
AB inklusive hans arbetskamrater ger inget stöd för att AB varit så långt norr ut som NF placerar den efterföljande mannen.
Men vidare beskriver ju ändå NF denne man som han senare ser hoppa "in i en port", precis som AB gjorde. Samt även detta med den träffande färgen på jackan.

För min del så bör detta vara antingen AB eller så är det GM. Jag tror inte på att detta är ett okänt vittne eller ex. medhjälpare etc.

Sedan har vi ju de som försöker få ihop NF's uppgifter med SE, men här blir det lite för mycket "vilja" för min smak. Dels signalementen, vilka man till största delen försöker finna stöd i från Grand avseende "jackan"(färg)...(Mårtens grandman), men då uppstår det större problemet för min del... tiden för från Grand, utstämpling... väktarsamtal ... höger ut.. en bit norrut hitta Palme, vända om bakom..
Citera
2021-07-09, 13:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, det är inte sjukligt utifrån den etablerade föreställningen. Det är sjukligt utifrån slutsatserna i den nya teorin. Den har så många hål.
Nja. De många "hål" du kan se i den här nya och sjukliga teorin går väl bara att se ur ditt eget perspektiv, dvs. utifrån den redan etablerade föreställningen att SE faktiskt har gjort en iakttagelse av Lars J i gränden. Som Renvall lägger fram det så har hans text (åtminstone vad jag kan se) inte några brister alls vad gäller den interna koherensen. Den är logiskt sammanhängande och innehåller inga motsägelser.

Att sedan advokat Eriksson verkar ha landat i (och här kanske också själv förstärker) den etablerade föreställningen om att SE har sett Lars J i gränden kanske inte är så konstigt. Om du tittar igen på klippet jag länkade till nu så ser du hur en bild framträder medan Eriksson pratar. Detta är alltså den omtalade "silhuetten", vars konturer på ett nästan kusligt sätt stämmer med bilden av Lars J på rekonstruktionsfotot. Som av en händelse framträder nu "silhuetten" i TV-rutan dessutom exakt på den plats där Lars J faktiskt stod under några sekunder innan han sprang efter gärningsmannen. Att SE har ritat denna "silhuett" strax efter att ha förevisats rekonstruktionsfotot på Lars J nämns inte i programmet, och troligen har ingen heller innan programmet berättat för Eriksson att det var just så det här hade gått till.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-09 kl. 13:54.
Citera
2021-07-09, 14:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. De många "hål" du kan se i den här nya och sjukliga teorin går väl bara att se ur ditt eget perspektiv, dvs. utifrån den redan etablerade föreställningen att SE faktiskt har gjort en iakttagelse av Lars J i gränden. Som Renvall lägger fram det så har hans text (åtminstone vad jag kan se) inte några brister alls vad gäller den interna koherensen. Den är logiskt sammanhängande och innehåller inga motsägelser.

Att sedan advokat Eriksson verkar ha landat i (och här kanske också själv förstärker) den etablerade föreställningen om att SE har sett Lars J i gränden kanske inte är så konstigt. Om du tittar igen på klippet jag länkade till nu så ser du hur en bild framträder medan Eriksson pratar. Detta är alltså den omtalade "silhuetten", vars konturer på ett nästan kusligt sätt stämmer med bilden av Lars J på rekonstruktionsfotot. Som av en händelse framträder nu "silhuetten" i TV-rutan dessutom exakt på den plats där Lars J faktiskt stod under några sekunder innan han sprang efter gärningsmannen. Att SE har ritat denna "silhuett" strax efter att ha förevisats rekonstruktionsfotot på Lars J nämns inte i programmet, och troligen har ingen heller innan programmet berättat för Eriksson att det var just så det här hade gått till.

Jag tycker inte riktigt du förstår. Visst, SE kan ha sett nyheterna och utifrån detta hittar på en observation. Men då är det upp till dig att förklara varför allt SE säger i första förhöret stämmer 100% på LJ om han nu inte sett LJ. Och varför han ändrar åldern från nyheterna till en som stämmer precis på LJ. Och varför SE väljer bort alla andra uppgifter från nyheterna. Allt det som inte stämmer in på SE har han turligt låtit bli att säga? Är han Alexander Lukas?

Det är där i sannolikheterna ligger. Det är där hålen finns i din teori.

Om han nu är så inspirerad av nyheterna klockan 4. Varför säger han då inte att en man sprang efter mannen i blått? Det sägs i nyheterna att en man sprang efter och var 10 m ifrån. I bilden som du så gärna vill berätta om så är det en man som är ungefär 10m bakom som pekar och ser ut att röra sig framåt. Varför väljer han bort denna tydliga antydan?

Och det andra stycket du skriver i inlägget till mig nu har ingenting med saken att göra. För det är efter de händelser vi diskuterar, dvs efter nyheterna klockan fyra och första förhöret.

Finns det nåt som motsäger att SE såg LJ? Är det något som är fel?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-09 kl. 14:43.
Citera
2021-07-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin

Du har förstått svårigheten men MP:s Grand-man, men om han startat sin promenad tidigare finns det väl inga observationer av någon man som ens i fantasin liknar SE?
Vilket vittnesmål, Korhonen?
Vad får dig annars att driva frågan med sådan frenesi?

Stämmer det verkligen att TP förklarar att SE vid Grand det ”är ett mindre troligt scenario”?
Källa?
Det är väl snarare så att han anser att det är det mest troliga scenariot - om han nu inte har ändrat sig efter att ha studerat frågan djupare?
Jobbigt att förkasta Mårten måste det förstås ha varit.
Citera
2021-07-09, 20:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du har förstått svårigheten men MP:s Grand-man, men om han startat sin promenad tidigare finns det väl inga observationer av någon man som ens i fantasin liknar SE?
Vilket vittnesmål, Korhonen?
Vad får dig annars att driva frågan med sådan frenesi?

Stämmer det verkligen att TP förklarar att SE vid Grand det ”är ett mindre troligt scenario”?
Källa?
Det är väl snarare så att han anser att det är det mest troliga scenariot - om han nu inte har ändrat sig efter att ha studerat frågan djupare?
Jobbigt att förkasta Mårten måste det förstås ha varit.

Den osannolika mördaren, sid 215.
Citat:
"Genom någon av Skandias bakdörrar gick han sedan ut för att återvända till Grand...." (minns avsnittet "ute och druckit middag vid 21")
"....i god tid innan filmerna slutade. Där observerades Engström av Storhök och Korhonen när han glasögonförsedd stirrade in genom fönstren till biografens lobby för att försöka urskilja makarna Palme i vimlet. Utöver att den person de beskrivit passar väl in på Engströms signalement, reagerade de på hans ängsliga och ångestfyllda uppsyn."

Det sistnämnda att ha med sig och betänka hur han uppträdde i samtalet med väktarna...
Storhök och Korhonen.. (där en av dessa känt igen en person som en "sen 50-talist" från Tensta)
Tidsmässigt där inga problemkanske(?), men är de inte samma person som även Mårten ser?
..i.s.f. tidsproblem.

Tillägg:
Mot bakgrund av tidigare diskussioner om SE's utspel i SvD och Rapport så har inte denna "ängsliga och ångestfyllda uppsyn" avslöjat honom!
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-07-09 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in