2021-07-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då tycker jag att jag redan har svart på frågan:

https://www.flashback.org/p76504815#p76504815

Förutom att jag spekulerar, vill jag påpeka att jag inte kan sätta diganoser på någon av de inblandade. Dels för att jag saknar kompetens inom området, dels för att jag inte träffat personerna i verkligheten. Allt är och förblir gissningar utifrån det vi läst och sett.
Inte ens en kliniker meara att de med lätthet kan ställa diagnosen.
Även vad gäller neuropsykiatriska diagoser, krävs omfattande utredning. Man utreder barndomen utifrån föräldrarnas perspektiv, dagis uppfattning, utredning av personen själv med tester och med frågor. Skolan kan involveras.

Så hur ska vi kunna här ställa diagnos?

Det finns grader av allt. Du kan ha grader av empatilöshet, utan att klassas som psykopat. Du kan uppfylla höga poäng på Hares psykopatilista.

Min oprofessionella bedömning utifrån mordet, FUP, förhör med vittnen, hans egna vittnesmål och geocachingloggar plus filemen, är att han saknar känslor för andra och att han verkar väldigt omogen för sin ålder. jag kan tännka mig att han kan kompensera en del med sina andra kvalifikaktioner. Det blir ett avvikande beteende vad gäller samspelet med andra männiksor, men han verkar ändå kunna överbrygga en del.

Men på slutet blir det något som strular med andra, iaf med den gamla arbetsplatsen, Lena HD och ett av hans barn. Kanske något med hans egna familj?

Min okvalificerade gissning är att han har stora grader av psykopati och möjligen någon annan diagnos.
Men som sagt, en film är inte svret på allt. Det finns många möjligheter till varför personer i en film agerar som de gör.

Bara för att ta ett exempel, så kan det ju vara så att farföräldrarna kommer på besök. De vil hålla babyn, som "envisa" med att sova. HD känner inte sina svärföräldrar så bara och känner sig lätt obekväm och DS mor kan vara lite dominant.

Men SD sticker ut, det gör han...

Märks tydligt i filmen att SDs föräldrar inte alls gillar HD. De nonchalerar henne pratar inte med henne. Inte heller dottern A verkar ha några varmare känslor för henne.

När A håller bebisen ser det motvilligt ut. Som om man kastat en oformlig degklump i armarna på henne. INGEN pratar med HD. Allt är fullkomligt iskallt.
Citera
2021-07-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Märks tydligt i filmen att SDs föräldrar inte alls gillar HD. De nonchalerar henne pratar inte med henne. Inte heller dottern A verkar ha några varmare känslor för henne.

När A håller bebisen ser det motvilligt ut. Som om man kastat en oformlig degklump i armarna på henne. INGEN pratar med HD. Allt är fullkomligt iskallt.
Citat av Stefans mamma "När du grinar lite stilla, ja då är du lik mormor, mhm" säger hon medan bebisen knorrar några minuter in..
Citera
2021-07-09, 22:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta om jag gör, ett oinbjudet, inhopp.

HD hämnas genom att göra en ren copy cat av vad SD gjort mot henne. Hon ljuger, går bakom hans rygg, är otrogen med en gift man medans hon är gift, geocachar öppet, bor på hotell med älskaren, kontrollerar SDs varje steg och låter SD vara sitt verktyg att utföra hennes hämnd mot LW. Även efter dom separerat med de falska löftet om återförening. Där kan man prata om kallsinnigt planerande. HD styr SD på avstånd. HD känner alla SDs svagheter och vet att han ofta gör feltolkningar om man inte uttrycker sig exakt, så att HDs önskan om typ "LW måste bort ur mitt/vårt liv"/"önskar hon försvann" av SD tolkas som dödas är förväntat. Själv håller hon sig i bakgrunden och går helt in för offerrollen på ytan som förstärks av kortbesök på psykakuten.

Sett till slutresultatet är det inte en så främmande spekulation. Någon lär ha sagt "dom är som en enda person" dvs väldigt lika.

Absolut ingen fara!

Kan hända att det är så Maviel menar.

Det är mycket lärorikt att lyssna på de som har egen erafenhet. I tråden har vi haft möjlighet att lyssna på flera trådskribenter med egna erfarenheter. Jag minns någon från tidigt i tråden, men också nu, i närtid. Flera som visar på både kunskap inom området, men också visar på mognad och insiktsfullhet.

Vä värda att lyssna på och ta till sig deras erfarenheter. Allt för att att lära och förstå bätte.

För att återknyta, tänker jag på vad Lena själv säger.
Hur hon blivit och hur hon skäms över sitt beteende.

Hur hon hotar SD. Är det inte hans sätt?
Och hur hon vill hämnas dom båda.

Det känns främmande för henne?

Åerkommande fråga för Lena.
Senast redigerad av notknapparen 2021-07-09 kl. 23:22.
Citera
2021-07-09, 23:43
Medlem
Citat:
Absolut ingen fara!

Det är mycket lärorikt att lyssna på de som har egen erafenhet. I tråden har vi haft möjlighet att lyssna på flera trådskribenter med egna erfarenheter. Jag minns någon från tidigt i tråden, men också nu, i närtid. Flera som visar på både kunskap inom området, men också visar på mognad och insiktsfullhet.

Vä värda att lyssna på och ta till sig deras erfarenheter. Allt för att att lära och förstå bätte.

åÅerkommande fråga för Lena.

Vi har fått en unik insikt i 2 år av en betydligt längre relation. Hur deras relation tillkom, byggdes upp samt var vet vi inte på samma detaljnivå. Men helt uppenbart med mindre konflikter. SD säger själv att han ville skilja sig för att gifta sig och leva med LW.

Att saker förändrade sig och därmed deras förhållande utifrån HDs mående förstår man. Vilket framförallt sker med ny medicinering fr o m 2015/2016.

Det är den tid av konflikt vi sedan ser dokumenterad.

Återkommer.
Citera
2021-07-10, 00:09
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Absolut ingen fara!

åÅerkommande fråga för Lena.

L erkänner det. Hon brottas med den känslan/lusten/behovet.
Att revansch/hämnas/straffa på smärtsamt vis, känslomässigt.
Hon erkänner också en skam inför behovet.
Vilket betyder att hon är sund.

Och ja det är ju så S själv har varit mot henne.
Så delvis håller jag med om att de båda (L och H) anammar delar av hans stil.

Men NATURLIGTVIS finns ett behov av revansch när man känner att man blivit så sviken.
Under år.
Förödmjukelse är en riktigt stygg känsla!

Möjligen är det just av samma anledning H börjar sin "affär" HT-17.
Som en revansch pga av så många år av svek.
Tiden är inne. Hon börjar inse saker och inte längre accepterar vad som helst.

Hon önskar fortfarande han ska ändra sig och satsa helhjärtat, men hon är inte längre beredd att vara den som håller tillbaka. Hon vill se först att han menar allvar.
Därav skilsmässan.
Tror jag.

Det är en process i båda deras fall.
Fullt begriplig!

Jag likställer inte heller H:s otrohet/lögner med S:s otrohet/lögner.
Lögnernas bakgrund och historik ser olika. Den ena är mer förståelig än den andra.
Inte bara förståelig utan också ett steg mot utveckling/en ansats att frigöra sig.
Tecken på process.
Ett första steg mot en okänd värld.
Säkert kände hon samma som L angående motsättningen skam vs behov/vilja.
Det blev nödvändigt för henne mentalt.

Processen ser olika ut för olika människor.
Beroende på situation och vem man är och vad man tvingats genomlida
och beroende på hur man har förändrats av det som skett, osv.

Hämnden eller revanschen ser också olika ut.
För vissa räcker det med att fantisera om den.
Och fantisera om dess verkningar/effekter.

För andra räcker inte det.
Citera
2021-07-10, 00:22
Medlem
Citat:

Hade valt att inte titta på filmen, men gjorde det till slut i alla fall..
Tycker kanske snarare att systern ser ovan ut att hantera spädbarn. Det är väl därför hon upplevs som lite stel? Gällande SD så verkar han ha ett slags överslagbeteende som han inte riktigt behärskar.
Han är ung, omogen och impulsiv samt vill nog även imponera lite och visa att hur han "vant" och lite "macho" hanterar sin dotter (nåja....). Säkert också lite till sig över att ha blivit pappa och då även lite stolt över att ha fått lite vuxenpoäng på köpet.
Att de övriga uppför sig stelt och kanske lite tillgjort gissar jag beror på att det hela filmas. JAG blir i alla fall väldigt självmedveten i såna situationer och håller låg ton.
SD's beteende mot systern påminner lite om hur syskon retsamt kan behandla varandra när de är barn/tonåringar.

Hur som helst... Det är med lite sorg att se den här filmen nu när man vet hur jäkla illa det gick för två familjer som fullständigt förintades av tragedier och död. Jag har faktiskt fortfarande inte smält det hela och hur det slutade.
Citera
2021-07-10, 01:30
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då prövar jag igen.
1. DU har skrivit x flera i tråden att SD är psykopat.
2.JAG har tagit upp filmen.
2. JAG har frågat om du tycker hans beteende ser ut som en psykopat iom att det nyligen lagts ut en ny film.

Ergo: Han dampar runt och är helt i socialt inkompetent. Han flackar med blicken och pladdrar som om han vore totalt borta med vinden.

Det är individuellt men om vederbörande är typ "högfungerande" i samhället, icke kriminell el våldsam - så är en psykopat med tillräckligt intellekt och oavsett empatibrist - en person som kopierar omgivningens beteende och reaktioner och lär in sociala koder och emotionella reaktioner/känslouttryck. Därav är de som smidiga kameleonter och flyter in i omgivningen vilket gör det lätt att manipulera folk. Deras blick är även speciell, den dröjer sig kvar längre och ingår i förmågan att manipulera, om det inte är frågan om att fixera blicken på ett "byte" alt extremt känslokall om de går till attack och är mer våldabenägna.

Därav av frågan utifrån hur SD beter sig.

Att han var en "regelrätt" psykopat tror jag inte.
Och det är kanske så att de flesta som använder benämningen egentligen menar
att det finns tydliga psykopatiska drag.
Citera
2021-07-10, 01:38
Medlem
Citat:
En av alla saker i videon är den totala bristen på samhörighet och kärlek mellan SD och HD. Iaf från hans sida. Han tittar inte på henne, ler inte mot henne, tar inte ens i henne. Ingen kram. Ingenting. Allt bara handlar om honom och hans pajaserier. Barnet är ett neutrum (den) - ja t.o.m en inkräktare i hans liv.

Kanske var det bara tillfälligt dålig stämning? Vet inte vad jag ska tro...men en sak ser jag klart och det är att det vilar en stämning av stelhet, kanske även olust över hela situationen och replikerna är få.

Jag tycker ändå man kan tolka det som att han är beredd att gå i försvar för HD ca 0.55 in i klippet när mamman utbrister "Stefan du har fått hjärnan och hon har fått det som ska in, det som låter, det som ska fyllas...".

Citera
2021-07-10, 07:35
Medlem
Jag tänker i detta fallet på St*fan Davidss*n och L*na Wesstr*m.

Att gå in i ett samtal eller en diskussion med en psykopat blir till att delta i en verbal duell vilken helt enkelt sagt är omöjlig att vinna, en psykopat förändrar aldrig sitt beteende mer än till själva ytan sett och då handlar det om att psykopaten har en egen vinning av det.

Skall man överhuvudtaget lyckas med att få igenom en förändring av en sådan människa måste man istället vara fokuserad på psykopatens belöningssystem.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-10, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag tycker ändå man kan tolka det som att han är beredd att gå i försvar för HD ca 0.55 in i klippet när mamman utbrister "Stefan du har fått hjärnan och hon har fått det som ska in, det som låter, det som ska fyllas...".

Lyssna efter när maggan kommenterar att bebisen liknar mormor, när den grymtar..
Citera
2021-07-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Lyssna efter när maggan kommenterar att bebisen liknar mormor, när den grymtar..

HDs och SDs föräldrar verkar inte vara så värst förtjusta i varandra... Läste vid ett tidigare tillfälle att de bara har träffats vid ett par tillfällen. På 20 år, alltså...

Kanske menar Maggan att skämta när hon drar till med dylika uttalanden, men effekten blir att det i stället uppfattas som giftpilar, rena elakheter.

Var de med på sonens begravningsceremoni? Någon som vet?
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-10 kl. 10:14.
Citera
2021-07-10, 10:00
Avslutad
Citat:
HDs och SDs föräldrar verkar inte vara så värst förtjusta i varandra, nej. Läste vid ett tidigare tillfälle att de bara har träffats vid ett par tillfällen. På 20 år, alltså...

Kanske menar Maggan att skämta när hon drar till med dylika uttalanden, men effekten blir att det i stället uppfattas som giftpilar, rena elakheter.

Var de med på sonens begravningsceremoni? Någon som vet?
Har det varit begravning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in