2021-07-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag skrev inget om att en förkortad arbetsdag gör det bättre. Jag bara invände mot att du tyckte det var konstigt att man uträttar ärenden under arbetstid (alltså 9-17). Majoriteten av besiktning, tandläkare, hårfrisörer, you name it sker just under dessa tider.
De allra flesta normala arbetare har möjlighet att byta arbetspass, alternativt flexa, för såna här saker, även med åtta timmars arbetsdag. Hur skulle annars samhället ens fungera i dagsläget?
Citera
2021-07-10, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Detta plus medborgarlön är väl inga direkt vänsterfråga, rätta mig om jag har fel här. Sett argument för det av båda sidor länge nu.

Om 6 timmars arbetsdagar skulle införas så skulle det personligen inte betyda så mycket för mig då jag i princip kör på det, bara att det inte är uttalat och jag har ett jobb jag kan komma undan med det när jag slutar tidigare varje dag.

Mig veterligen är det endast Vänsterpartiet alls som har drivit frågan om 6h arbetstid och inte ens de kontinuerligt.
Har du några andra uppgifter så länka gärna till dessa.
Citera
2021-07-10, 03:00
Medlem
Vi har ungefär detta nu i Sverige då många jobbar hemifrån.
Verkar ju populärt hittills.
Citera
2021-07-10, 05:04
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Högern har senaste 150 åren inte velat införa något som gagnar vanliga löntagare. Det skulle vara regeringen Fälldin som införde en 5e semestervecka.
Se på Usa som inte haft något inflytande av socialdemokrati som Västeuropa. Ingen lagstadgad semester, föräldraledighet, anställningstrygghet eller arbetsmiljölagar och trots det är genomsnittsamerikanen fattigare än genomsnittssvensken.
Högern är värdelösa.
Mainstream högern ja. Precis som mainstreamvänstern. Behövs nytt på båda kanterna. Nu har dock sossarna nedmonterat LAS t.ex. Men detta kommer nog bli den nya normen snart. Min brorsa jobbar 4 dagar i veckan. Går hur bra som helst. Får även mer lön på det. Sen så har USA varit livrädda för kommunismen och haft ett ''krig'' mot den i över 45 år vilket så klart påverkat dem. Verkar dock vända nu med den yngre generationen.
Citera
2021-07-10, 05:18
Medlem
Ngt man kan fråga sig är hur många timmar av dessa 40 som verkligen ARBETAS? Om alla "kontorsnissar" T EX på myndigheter etc jobbade effektivt och inte la så mkt patiens på datorn så skulle man kunna gå hem på halva dan! Men vem skulle yppa att hen har för LITE att göra? Det kan vara MER stressande att ha för lite jobb som att vara överhopad. Idag så pratas det jämt om "livspusslet" och HERREGUD så stressade barnfamiljer är! ÄR dom det av tvång eller är det för att de måste låtsas vara oumbärliga? När man faller ner och tvärdör så finns en vikarie på plats inom två dagar!
Citera
2021-07-10, 05:29
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Jag ställer upp på fyradagars arbetsvecka alla dar i veckan. I synnerhet i sjukvården borde alla jobba så som vill det. Men tyvärr tror jag de inkompetenta politikerna kommer att sätta stopp för det. De fläskar bara på lönerna till sig själva och för ledning och administration.
Citera
2021-07-10, 07:05
Medlem
Germanofils avatar
Huruvida idén är bra eller inte beror helt på vilken bransch vi pratar om. Det finns absolut jobb där man kunde effektivisera så att allt hinns med på 4x8 timmar per vecka. På andra jobb är det svårare när man t.ex. erbjuder kunder en viss tjänst/service kl. 07-17 måndag-fredag. Ska man då plötsligt förhandla om alla kontrakt med kunderna så att det bara gäller måndag-torsdag? Skulle i regel betyda ett inkomstbortfall på 20 procent för företaget...

Naturligtvis kunde man dela upp sin arbetstid så att färre personer finns tillgängliga per dag men då skulle även servicekvaliteten sänkas och kunderna bli mindre nöjda. Ingen riktigt bra lösning det heller.
Citera
2021-07-10, 08:00
Medlem
Kan säkert funka på arbetsplatser där folk vanligtvis rullar tummarna under 30% av sin arbetstid.
Citera
2021-07-10, 11:56
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag har testat detta med kortare arbetstid och det fungerar hur bra som helst att upprätthålla produktiviteten med rejält kortad arbetstid.
Problemet är tillverkning som utförs av människor där finns det nog inte mycket att göra om man inte väljer automatisera ännu mer där så är möjlig. Eller till exempel läkare och dylikt som ska träffa x antal per dag, då behövs det den tid som är avsatt. Men o andra sidan om folk kunde få slippa leva på arbetsplatsen lite mindre skulle nog färre behöva uppsöka vård så..
Kanske kunde det vara ett sätt för företag att locka till sig personal med den kompetens dom söker. Visst då blir det bara en viss "elit" med utbildning eller specifik kompetens som kan få njuta av detta men why not, en sådan här sak skulle nog locka en hel del som föredrar mer tid åt sig själv. En sporre att inte gå o dra röven efter sig när man är ung och orkar utbilda sig.
Vi är låsta vid det där med produktivitet och att jobba heltid.
Vad ska vi ha alla våra robotar och AI till om inte för att ge oss mer tid att leva?
Ökad produktivitet har vi som individer inte så mycket för..

Sen kan man med diskutera det här med vad heltid är. Det är inget som är evolutionärt eller vetenskapligt fastställt. Det utgår från vad man en gång lyckades komma överens om mellan företagare och arbetare.
Vad är det som säger att vi inte kan omdefiniera detta och helt plötsligt är 4 dagar med 6 timmars arbetstid heltid. Det är bara att välja, vi har ett val.
Och vad är det som gör att man inte göra detta även med något sänkt ersättning?
Vad är din tid värd tycker du? Detta livet har vi bara en gång och vi är inte vårt yrke vad många än tycks tro.
Livet är tunt om ens identitet sitter ihop med titel.
PoK
Senast redigerad av LKKINGEN 2021-07-10 kl. 12:01.
Citera
2021-07-10, 12:02
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ngt man kan fråga sig är hur många timmar av dessa 40 som verkligen ARBETAS
Enligt en brittisk studie är det i genomsnitt en bit över 2 timmar per hel arbetsdag.

https://www.vouchercloud.com/resources/office-worker-productivity
Citera
2021-07-10, 14:20
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Mig veterligen är det endast Vänsterpartiet alls som har drivit frågan om 6h arbetstid och inte ens de kontinuerligt.
Har du några andra uppgifter så länka gärna till dessa.

Jag blickar även utanför Sverige.
Citera
2021-07-10, 15:15
Medlem
Hardstekts avatar
2 veckors till semester är en bra början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in